افرادی که پوست مختلط دارند در بعضی از نقاط صورتشان چربی زیاد است در عین حال بعضی دیگر از نقاط صورتشان خشک و دهیدراته است. اغلب افرادی که پوست مختلط دارند صورت جوشدار و در عین حال دهیدراته دارند و اکثر این افراد در سنین بالاتر دچار خشکی پوست می‌شوند و در صورت استفاده از کرمهای چرب پوستشان جوش می‌زند. به همین دلیل مراقبت از این نوع پوست قوانین خاص خودش را دارد چون از یک طرف باید مراقب خشکی پوست باشید و از سوی دیگر باید از محصولات آرایشی و بهداشتی خیلی چرب به منظور جلوگیری از جوش زدن خودداری کرد. لازم است بدانید که اغلب افراد دارای پوست مختلط هستند و پوست چرب مطلق و پوست کاملا خشک با درصد کمتری در میان افراد جامعه دیده می‌شود. اگر پوست مختلط دارید و نمی‌دانید که چگونه از پوست‌تان مراقبت کنید بهتر است با قوانین طلایی مراقبت از پوست مختلط آشنا شوید.

نواحی مختلف پوست نیاز به مراقبت متفاوت داردمراقبت از پوست مختلط

اگر جزو افرادی هستید که یک ناحیه T چرب در صورت و گونه‌‌های خشک دارید تلاش برای پیدا کردن محصولی که برای کل صورت شما مناسب باشد تقریبا غیر ممکن است. وقتی که بحث مرطوب کننده پیش می‌آید بهتر است از یک کرم ضد آکنه برای مناطقی که آکنه دارند استفاده کنید و یک مرطوب کننده بدون چربی هم برای نقاط دیگر پوست. بسیاری از شرکت‌های زیبایی محصولات دوگانه را برای پوست مختلط طراحی می‌کنند؛ این بسته‌ها حاوی یک مرطوب کننده مات کننده برای نقاط چرب و یک مرطوب کننده آبرسان برای ناحیه گونه هستند. (کرم مرطوب کننده پوست چرب را در خانه درست کنید).

پوست مختلط را باید با پاک کننده ملایم بشوییدپاک کننده پوست مختلط

وقتی که پوست‌تان آکنه دارد حالا هر نوع آکنه‌ای، ممکن است برای استفاده از قوی‌ترین پاک کننده موجود در داروخانه و فروشگاه‌های زیبایی وسوسه شوید. اما وقتی پوست مختلط دارید این کار به دو دلیل اشتباه است: فرمول ‌های قدرتمند می‌توانند واقعا گونه‌های خشک را تحریک کنند در همان حال نقاط چرب پوست را برای تولید روغن بیشتر تحریک می‌کنند. هنگامی که شک دارید از چه چیزی استفاده کنید به دنبال پاک کننده‌های ملایم محلول در آب باشید این پاک کننده می‌تواند ژل یا کرم باشد که به میزان زیادی در برطرف کردن تمام چیزهای بد و چسبناک (آرایش خاک و گرد و غبار) موثر است بدون اینکه احساس کنید پوست شما خیلی چرب یا خشک شده است.

پوست مختلط را با آب ولرم بشوییدشستشوی پوست مختلط

آب داغ باعث می‌شود روغنهای ضروری پوست همچون کره نرم شوند و به هنگامی که صابون به این مخلوط اضافه می‌شود از بین بروند، بدون آن روغنها بخشی از مرطوب کننده وارد منافذ پوست می‌شود که منجر به گرفتگی دردناک و خارش پوست می‌شود. پس از تمیز کردن، یک سرم را روی پوست پخش کنید تا رطوبت را نگه دارد. الیس هالینا کارشناس زیبایی می‌گوید: برای انواع مختلف  پوست می‌توان از یک سرم آبرسان استفاده کرد زیرا به کاهش تولید بیش از حد روغن کمک می کنند بنابراین اینجا بحث پوست مختلط به تنهایی نیست. لازم است توجه کنید که او توصیه به سرم‌های آبرسان کرده است نه آنهایی که برای پوست خشک مناسب هستند. محصولات آبرسان به حفظ آب در داخل پوست کمک می‌کند در حالی که محصولات مخصوص پوست خشک به تکمیل تولید چربی پوست کمک می‌کنند.

از تونر غفلت نکنیدتونر آبرسان پوست مختلط

کاچیو لی متخصص پوست گفت: به دلیل اینکه پوستهای چرب و خشک از نظر تعادل pH متفاوت هستند برابر سازی آنها برای سالم نگه داشتن پوست ضروری است و استفاده از یک تونر پس از شستن پوست یک راه حل عالی برای انجام دادن آن به طور دقیق است. فقط حواستان باشد که تونر مورد نظر شما بدون الکل باشد به این ترتیب پوست شما خشک نمی‌شود غده‌های چربی را بیش از حد تحریک نمی‌کند.

از یک لایه بردار ملایم حداقل دو بار در هفته استفاده کنیدماسک لایه بردار پوست مختلط

شما ممکن است تمیز کردن و مرطوب کردن پوست را به طور صحیح انجام دهید اما اگر لایه برداری نکنید پوست‌تان در شرایط اولیه قرار نمی‌گیرد. مل آدامز کارشناس زیبایی می‌گوید: این مرحله به خصوص برای آنهایی که پوست مختلط دارند مهم است چون گونه‌‌ها اغلب می‌توانند خشک و پوسته پوسته به نظر برسند اما بسیاری از انواع پوست مختلط هنوز هم در معرض جوش و آلودگی هستند. لایه برداری منظم کمک می‌کند که صورت صاف و مسطح به نظر بیاید و به پیشگیری و رفع گرفتگی منافذ مسدود شده کمک می‌کند. قاعده کلی برای لایه برداری دو تا چهار بار در هفته برای کمک به حذف سبوم، پوست مرده و آلودگی از روی پوست است.

استفاده مرتب از ضد آفتابضد آفتاب بدون چربی

بله این قانون مراقبت از پوست برای شما باید اعمال شود حتی اگر پوست مختلط شما تمایل به چرب شدن داشته باشد. آدامز توصیه می‌کند که یک کرم ضد آفتاب ضد آکنه را انتخاب کنید به طوری که ناحیه چرب پوست جوش نزند. وی پیشنها می‌کند اگر طرفدار ضد آفتابهای تجاری نیستید یا فکر می‌کنید که ممکن است پوست شما را چرب کنند سعی کنید از یک ضد آفتاب معدنی یا ضد آفتاب پودری استفاده کنید.

غذای مناسب پوست بخوریدتغذیه مناسب پوست مختلط

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم مراقبت پوستی هم از درون و هم از بیرون پوست باید تامین شود و در واقع زیبایی پوست از درون پوست شروع می‌شود. آدامز پیشنهاد می‌دهد: حواستان باشد که به حد کافی آب بنوشید (حداقل ۸ لیوان آب در روز) خوردن رژیم غذایی متعادل شامل غذاهای غنی از آنتی اکسیدان و انجام ورزش منظم برای اینکه پوست خود را در بهترین حالت نگه دارید، لازم است. (با غذاهای مرطوب کننده آشنا شوید).

تا می‌توانید از ماسک خاک رس استفاده کنیدماسک رس سبز

رس بنتونیت یا رس سبز فرانسوی که از مواد معدنی همچون آهن، سدیم، کلسیم، پتاسیم و منیزیم ساخته شده است، یک رس دریایی متشکل از منیزیم و دیگر مواد معدنی ناشی از رسوبات گیاهی است. ماسکهای رس در پاک کردن منافذ پوست و جذب چربی اضافی از پوست بدون تحریک آن مناسب هستند.

از محصولات حاوی الکل اجتناب کنیدمحصولات آرایشی پوست مختلط

ممکن است که برای استفاده از تونرهای با پایه الکل یا قابض روی بخشهای چربتر پوست وسوسه شوید اما صورت شما اصلا خوشحال نخواهد شد چون پوست شما خشک می‌شود. بدتر اینکه آنها می‌توانند مناطق چرب را برای تولید بیش از حد روغن به منظور ایجاد تعادل پوست فعال کنند. همیشه برچسبهای روی پاک کننده‌های صورت، تونرها و سایر محصولات پوستی را بخوانید تا مطمئن شوید که بدون الکل هستند.

پوست مختلط را با ویتامین A آرام کنیدکرم ویتامین A

از آنجایی که ویتامین A یک آنتی اکسیدان مفید است که به مبارزه با رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند، شرایط رشد باکتری P.acnes را سخت‌تر می‌کند. این همچنین کمک می‌کند تا عملکرد سلول پوست تسریع شود، سلولهای مرده پوست از بین بروند و پوست درخشش بیشتری داشته باشد. توجه کنید که مواد تشکیل دهنده محصولات مراقبت با این ماده، رتینول یا تره تینوئین نامیده می‌شوند.

ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: ریدرز دایجست