مواد آرایشی، بهداشتی و حتی مواد غذایی مختلفی که هر روز مورد استفاده قرار می‌دهیم دارای ترکیبات مختلفی هستند که برخی از این ترکیبات ممکن است یک ترکیب شیمیایی سمی باشند. بنابراین استفاده از این محصولات به خصوص اگر مکرر و روزمره انجام شود در درازمدت باعث بیماری‌های مختلفی از جمله سرطان خواهد شد. اما کدام ترکیب شیمیایی سمی باعث سرطان می‌شود و این ترکیبات در کدام محصولات وجود دارند؟ در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز هشت ترکیب شیمیایی سمی را که در لوازم آرایشی و سایر لوازم روزمره مورد استفاده قرار می‌گیرند به شما معرفی خواهیم کرد تا محصولات و موادی را که حاوی این ترکیبات هستند حذف کنید و زندگی سالم‌تر و طولانی‌تری داشتته باشید.

ریچل آلکوبی در ۲۱ سالگی دچار سرطان شد و این اتفاق او را ناامید و متعجب کرد چون ریچل از ۱۹ سالگی سعی کرده بود زندگی سالمی داشته باشد و همه مواد سمی و خطرناک مثل سرب، آلومینیوم و سولفات را از زندگی روزمره خود حذف کند. او حتی از یک رژیم غذایی غیرسمی هم بهره می‌برد اما ابتلا به لنفوم باعث شد تا او نگاه عمیق‌تری به این قضیه پیدا کند. پس از بهبودی بیماری او تحقیقات گسترده‌ای در مورد سرطان زایی مواد مختلف انجام داد و نتایج تحقیقات خود را در این مقاله در سایت Byrdie منتشر کرد. او معتقد است همه موادی که به عنوان مواد سمی شناخته می‌شوند سرطان زا نیستند اما حذف آن‌ها می‌تواند از بروز بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات پوستی مثل آکنه، واکنش‌های آلرژیک و حتی بیماری‌های عصبی و بیخوابی جلوگیری کند.

هشت ترکیب شیمیایی سمی در لوازم آرایشی

اولین ترکیب شیمیایی سمی : گلیفوسات

گلیفوسات یک ترکیب شیمیایی با شکل ظاهری پودری بلورین و سفید است که به عنوان علف کش مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده در سال ۱۹۷۰ اختراع شد اما در سال ۲۰۱۵ سرطان زا بودن آن مورد تایید مرکز جهانی تحقیقات سرطان قرار گرفت و این ماده به عنوان یک ترکیب شیمیایی سمی که ریسک بالای سرطان‌زایی دارد شناخته شد. وقتی گلیفوسات به عنوان سم در زمین‌های کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد جذب محصولات کشاورزی می‌شود و به سادگی نمی‌توان سم را از این محصولات پاکسازی کرد، در نتیجه با مصرف محصولات کشاورزی، سم گلیفوسات به مرور زمان در بدن تجمع کرده و باعث بروز انواع سرطان‌ها از جمله لنفوم در انسان می‌شود.

دومین ترکیب شیمیایی سمی : رنگ‌های خوراکی

رنگ‌های خوراکی جزو ترکیباتی هستند که به مقدار فراوان و در انواع محصولات غذایی و آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته همه رنگ‌های غذایی خطر یکسانی ندارند به طور مثال رنگ شماره ۱ و ۲ که رنگ آبی است باعث بروز تومور مغزی و آسیب‌های کوروموزومی می‌شود در حالی که رنگ قرمز با شماره ۴۰ خطر ابتلا به لنفوم و آسیب‌های کوروموزومی را افزایش می‌دهد. در این میان رنگ زرد با شماره ۵ خطر بسیار بیشتری دارد، رنگ غذایی زرد باعث بیش فعالی، بی‌خوابی، آسیب‌های کوروموزومی، آسم، لنفوم، تومورهای غده تیروئید و … می‌شود. برخی از کشورها استفاده از رنگ‌های غذایی خطرناک را ممنوع کرده‌اند اما بسیاری از کشورها به استفاده از آن‌ها ادامه می‌دهند.

هشت ترکیب شیمیایی سمی در لوازم آرایشی

سومین ترکیب شیمیایی سمی : تفلون

تفلون ماده‌ای غیرچسبنده است که در سطوح داخلی ظروف پخت و پز مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگرچه همه ما هر روز از ظروف تفلون استفاده می‌کنیم اما این ماده بسیار سمی است و اگر سطح آن خراشیده شود تفلون وارد غذاها و بدن شما خواهد شد. تفلون حاوی ذراتی موسوم به PFAS است که بیش از ۲۰۰ دانشمند در سراسر جهان سرطان زا بودن آن را اثبات کرده‌اند. جالب است بدانید که تفلون نه فقط از طریق خوراکی بلکه از طریق تنفسی هم می‌تواند آسیب زا باشد. وقتی ظروف تلفون حرارت می‌بینند ذرات PFAS وارد هوا می‌شوند و از طریق تنفس به بدن ما راه پیدا می‌کنند. پس بهتر است از ظروفی برای پخت و پز استفاده کنید که فاقد PFAS هستند، ظروف سرامیک و گرانیت همیشه انتخاب بهتری نسبت به تفلون هستند.

چهارمین ترکیب شیمیایی سمی : فرمالدهید

فرمالدهید یک ماده شیمیایی سمی و سرطان زا است که باعث مشکلات بسیاری در بدن می‌شود. فرمالدهید تاعث تحریک پوست، چشم، بینی و گلو می‌شود و اگر بدن در معرض مقدار زیاد این ماده قرار گیرد می‌تواند به بروز انواع مختلفی از سرطان منجر شود. فرمالدهید در برخی از اسپری‌ها، رنگ‌ها و لاک ناخن و همچنین در تنباکو یافت می‌شود بنابراین هر بار که سیگار می‌کشید خودتان را در معرض این ماده خطرناک قرار می‌دهید پس لازم است علاوه بر حذف محصولات حاوی فرمالدهید و استفاده از محصولات سالم و بی‌خطر، سیگار کشیدن را هم برای همیشه کنار بگذارید تا زندگی سالم‌تری و طولانی‌تری داشته باشید.

پنجمین ترکیب شیمیایی سمی : عطرها

عطرها هم اگرچه کاربرد زیادی در زندگی روزمره ما دارند اما ارتباط آن‌ها با بسیاری از مشکلات سلامت، ثابت شده است از تحریک پوست و چشم گرفته تا سرطان و ایجاد اختلال در عملکر غدد درون ریز. عطرها با مواد شیمیایی متعددی که در خود دارند می‌توانند یک خطر کامل برای سلامتی باشند. حتی برخی از این مواد شیمیایی موجود در عطرها شناخته شده نیست و ممکن است بعدها آثار خطرناک آن‌ها کشف شود. اما کنار گذاشتن استفاده از عطر تنها راه حل نیست بلکه بسیاری از محصولاتی که به طور روزمره استفاده می‌کنیم مثل صابون‌ها، لوسیون‌ها، شمع‌های معطر، خوشبوکننده‌های هوا و  … حاوی عطر هستند که بهتر است کنار گذاشته شده و محصولات بدون بو جایگزین آن‌ها شود.

هشت ترکیب شیمیایی سمی در لوازم آرایشی

ششمین ترکیب شیمیایی سمی : فلزات سنگین

فلزات سنگن مثل سرب باعث بروز انواع مسمومیت‌ها شده و جزو عوامل مهم در بروز سرطان‌ها شناخته می‌شوند. سرب یک نوروتوکسین است یعنی مستقیما روی سلول‌های عصبی اثر می‌گذارد. همان طور که می‌دانید بسیاری از محصولات آرایشی حاوی سرب هستند و استفاده مکرر از آن‌ها می‌تواند باعث بروز سرطان شود. جالب است بدانید که سرب در دسته مواد شیمیایی قرار نمی‌گیرد یعنی این عنصر در پوسته زمین وجود دارد و ممکن است محصولی که خریده‌اید حاوی سرب باشد اما برچسب ارگانیک روی آن زده شده باشد. در این حالت شما از یک محصولی طبیعی اما سمی استفاده می‌کنید که می‌تواند برای سلامتی بسیار خطرناک باشد.

هفتمین ترکیب شیمیایی سمی : پارابن‌ها

پارابن‌ها در بسیاری از محصولات بهداشتی و آرایشی مورد استفاده قرار می‌گیرند از مرطوب کننده و کرم اصلاح گرفته تا اسپری‌های برنزه کننده و شامپوها. این مواد نگهدارنده هستند و از خراب شدن محصولات جلوگیری می‌کنند اما نتایج مطالعات مختلف نشان داده است که وجود پارابن در محصولات روزمره برای بدن بسیار مضر است. این مواد جذب بدن شده و مانند هورمون استروژن عمل می‌کنند که باعث بروز سرطان سینه، سرطان پوست و نازایی در مردان می‌شود. وقتی قصد خرید هر نوع محصول بهداشتی و آرایشی را دارید حتما به لیست ترکیبات آن نگاه کنید و محصولاتی را بخرید که فاقد هر نوع ترکیب با پسوند -پارابن هستند.

هشتمین ترکیب شیمیایی سمی : سدیم لوریل سولفات

سدیم لوریل سولفات جزو موادی است که در بسیاری از محصولات بهداشتی مثل شامپوی سر، شامپو بدن، فونداسیون، پاک کننده صورت، دهان شویه و خمیردندان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده که به اختصار SLS هم نامیده می‌شود باعث تحریک و التهاب پوستی، آفت دهانی و اختلال در تولید چربی طبیعی پوست و همچنین آسیب به چشم می‌شود. هنوز سرطان زا بودن این ماده ثابت نشده است اما مشخص است که بیشتر آکنه‌های پوستی به خصوص آکنه‌های اطراف چانه و لب بر اثر تماس مواد حاوی سدیم لوریل سولفات با پوست رخ می‌دهند پس اگر در این نواحی دچار آکنه هستید بهتر است به ترکیب موادی که هر روز استفاده می‌کنید توجه کنید و محصولات حاوی SLS را کنار بگذارید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Byrdie (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)