میگرن یکی از مهمترین عوارض در جهان است. میگرن می‌تواند در خانواده‌ها هم در کودکان و هم بزرگسالان اتفاق بیفتد. سردرد میگرنی در واقع تنها یک سردرد شدید نیست. سردرد میگرنی بخش از یک مشکل عصبی ست که اغلب همراه با علائم دیگری رخ می‌دهد از جمله:

  • تهوع
  • استفراغ
  • سوزن سوزن شدن یا بی حسی در دستها یا پاها
  • تغییرات بینایی
  • حساسیت به صدا، نور یا بو

میگرن می‌تواند یک بیماری ناتوان کننده و مزمن باشد که زندگی روزمره افراد را تحت تاثیر قرار دهد. داروهای مختلفی برای درمان و پیشگیری از سردرد میگرنی استفاده می‌شود. اما بعضی از مردم ترجیح می‌دهند از درمانهای طبیعی به عنوان درمان جایگزین استفاده کنند یا برای درمان مکمل از آن استفاده کنند.

درمانهای طبیعی برای سردرد میگرنی

در اینجا ۱۵ درمان طبیعی برای سردرد میگرنی وجود دارد که افراد می‌توانند آنها را امتحان کنند

طب فشاری

طب فشاری شامل استفاده از فشار روی بخشهای خاصی از بدن است. اعتقاد بر این است که تحریک نقاط خاصی از بدن به این روش باعث کاهش تنش عضلات و کاهش درد می‌شود. یک نقطه فشاری محبوب LI-4 در فضای بین انگشت شست چپ و انگشت اشاره است. اعمال فشاری نرم اما نه فشار چرخشی دردناک برای نقطه Li-4 با استفاده از دست مخالف برای ۵ دقیقه ممکن است درد سردرد را درمان کند.

یک تحقیق درسال ۲۰۱۲، ۴۰ نفر مبتلا به سردرد میگرنی را مورد بررسی قرار داد. این بررسی دریافت که فشار روی نقطه طب فشاری PC6 که سه انگشت بالاتر از مچ روی بخش داخلی دست قرار دارد، در درمان تهوع یا استفراغ مربوط به سردرد میگرنی موثر بود.طب فشاری برای درمان سردرد میگرنی

تغییر در رژیم غذایی

بسیاری از افرادی که میگرن دارند متوجه شدند که غذاهای خاصی آنها را تحریک می‌کند. تحریک کننده‌های رایج سردرد شامل موارد زیر هستند:

  • غذاهای فراوری شده
  • شراب قرمز
  • الکل
  • شکلات
  • نوشیدنی‌های کافئین دار

ثبت وقایع سردرد میگرنی

آگاهی داشتن از چیزهایی که موجب تحریک سردرد میگرنی می‌شوند بسیار ضروری است. بعضی از افراد از یک دفتر ثبت یا بالت ژورنال میگرن برای ثبت تحریک کننده‌های بالقوه استفاده می‌کنند. تغییر در رژیم غذایی یا الگوهای خوردن برای اجتناب از تحریک کننده‌ها ممکن است به پیشگیری آن در آینده کمک می‌کند.دفتر ثبت وقایع سردرد میگرنی

اسانسهای روغنی

اسانسهای روغنی اغلب اوقات به عنوان درمانهای طبیعی یا به عنوان محصولات پاک کننده ضد باکتری خانگی استفاده می‌شود. اسطوخودوس یک اسانس روغنی است که اغلب اوقات به عنوان یک درمان استرس، اضطراب و سردرد استفاده می‌شود. تحقیق کوچک دیگری منتشر شده در مجله نرولوژی اروپا نشان داد که استنشاق روغن اسطوخودوس شدت سردرد میگرنی را در بعضی از افراد کاهش می‌دهد. نتایج دلگرم کننده است اما تحقیقات بیشتری برای استفاده از اندازه‌های نمونه مورد نیاز است. (با اسانسهای روغنی درمان کننده سردرد آشنا شوید).

زنجبیل

یک تحقیق در سال ۲۰۱۴ استفاده از ۱۰۰ شرکت کننده اثر پودر زنجبیل همراه با سوماتریپتان داروی معمولی میگرن مقایسه کرد. محققان دریافتند که اثر بخشی زنجبیل به لحاظ آماری قابل مقایسه با داروی سوماتریپتان است و استفاده کنندگان از آن نیز تمایل به ادامه درمان داشتند. یکی از مزایای قطعی و مشخص زنجبیل برای افراد مبتلا به میگرن این است که استفاده از زنجبیل نمی‌تواند صدمه‌ای به شخص بزند و صرفنظر از آلرژی موجود، هیچ عارضه‌ دیگری برای استفاده از آن وجود ندارد.

مدیریت استرس

استرس یک تحریک کننده معمول برای سردرد میگرنی است. استرس همچنین می‌تواند چرخه‌ای را ایجاد کند که درد میگرن استرس را بدتر می‌کند و استرس تحریک کننده سردرد میگرنی دیگر است. پیدا کردن راه‌هایی برای استرس، مانند ثبت کارهای روزمره، ورزش یا دارو ممکن است به پیشگیری از سردردهای بعدی کمک کند.

همچنین می‌توان با شرکت در کلاسهای مدیریت استرس، آن را کاهش داد. همچنین ممکن است که یک حمام گرم یا گوش کردن به موزیک برای درمان استرس انتخاب خوبی باشد. با انجام این فعالیتهای مثبت، شخص انتخاب کننده کنترل واکنش بدن خود به استرس در زندگی می‌شود.

یوگا یا نرمش کششی

یوگا ظاهرا جریان خون را بهبود می‌دهد و تنش عضلات را کاهش دهد که می‌تواند به تسکین علائم برای افرادی که میگرن دارند، کمک کند. یک تحقیق جامع در سال ۲۰۱۴، درمان میگرن را با و بدون افزودن تمرین یوگای منظم مقایسه کرد. محققان دریافتند که گروهی که در یک برنامه یوگا شرکت داشتند، از گروهی که تنها به درمان متعارف پیوسته بودند، تسکین بیشتری یافته بودند.درمان خانگی کیست تخمدان

درمان بیوفیدبک

بیوفیدبک یک روش درمانی ست که افراد برای تحریک بهبودی و آرامش عضلات گرفته استفاده می‌کنند. بیوفیدبک تمرین و آموزش دارد. سنسورهای قرار گرفته روی عضلات درون یک ماشین کوچک تغذیه می‌شود که بازخورد واقعی را در مورد تنش عضلانی نشان می‌دهد، به مشارکت کنندگان اجازه می‌دهد که بخشهای گرفته را آزاد کنند. قرار گرفتن سنسورها روی پیشانی، خط فک یا عضلات تراپزی در شانه‌ها می‌تواند به عضلات هدفی که ممکن است تحریک کننده میگرن باشند، کمک کند.

طب سوزنی

یک بررسی گسترده سیستماتیک در سال ۲۰۱۲ تحقیقاتی که  اثر طب سوزنی را برای درمان میگرن و مشکلات دیگر بررسی کرده‌ بودند، مورد ارزیابی قرار داد. نویسندگان تحقیق دریافتند که طب سوزنی درمانی موثر برای افراد مبتلا به سردرد میگرنی است اگر چه خاطر نشان کردند که عوامل دیگری نیز نقش بازی می‌کند. افرادی که علاقمند به استفاده از طب سوزنی برای میگرن هستند باید مطمئن شوند که یک درمانگر طب سوزنی که دوره دیده باشد، انتخاب کنند.

ماساژ

ماساژ دادن عضلات گردن و شانه‌ها می‌تواند به درمان تنش و کاهش درد میگرن کمک کند. ماساژ همچنین ممکن است استرس را کاهش دهد. ماساژ همچنین می‌تواند استرس را کاهش دهد. افراد می‌تواند یک ماساژ دهنده متخصص برای ماساژ استفاده کنند. روش دیگر گرفتن یک توپ تنیس و استفاده از آن برای ماساژ در امتداد شانه‌ها و کمر، گزینه مقرون به صرفه دیگری ست که به شما پیشنهاد می‌شود.

مکملهای گیاهی

گیاه سایبان و گل مینا دو مکمل گیاهی هستند که در کاهش درد میگرن و تکرار آن مفید است. به گفته موسسه میگرن آمریکا  وقتی که روزانه ۱۵۰ میلی گرم (mg) از گیاه سایبان به مدت سه ماه استفاده شود، در کاهش دفعات میگرن موثر است. این موسسه می‌گوید گل مینا نسبت به گیاه سایبان اثر کمتری دارد. البته گل مینا هم برای برخی از افراد می‌تواند مثمر ثمر باشد.مکمل گیاهی سردرد میگرنی

خطرهایی هم در رابطه با استفاده از این گیاهان وجود دارد که در موارد نادری شدید است و در اینصورت اگر کسی قصد استفاده از آنها را دارد باید ابتدا با پزشک خود صحبت کند.

منیزیم

کمبود منیزیم که یک ماده معدنی ضروری است ممکن است هاله میگرن یا سردرد میگرنی دوران پریود را تحریک کند. هاله میگرنی یک اختلال بصری است که در شروع یک میگرن رخ می‌دهد. البته اینطور نیست که هر کسی که مبتلا به میگرن است حتما دچار هاله میگرن می‌شود.

تحقیقات نشان داده‌اند که مکمل منیزیم در کاهش میگرن در بعضی از افراد مفید است. افراد باید قبل از شروع مصرف منیزیم باید با پزشک خود صحبت کنند بخصوص اگر بیماریهای دیگری هم دارند.

ویتامینهای ب کمپلکس

ویتامینهای ب ممکن است بر کاهش تکرار میگرن و شدت آن موثر باشند. ویتامینهای B در تنظیم انتقال دهنده‌های عصبی در مغز، نقش مهمی بازی می‌کنند. ویتامینهای گروه ب محلول در آب هستند که یعنی مقدار اضافی آنها از طریق ادرار دفع شده و در بدن ذخیره نمی‌شوند. بدن به سرعت ویتامینهای B را دفع می‌کند، بنابراین بعید است که کسی بتواند بیش از حد مصرف کند. با این وجود قبل از شروع به مصرف ویتامین B لازم است که ابتدا به یک پزشک صحبت کنید.

مطالعات بالینی برای مشخص کردن اینکه چگونه ویتامینهای ب برای کمک به کاهش استرس شغلی که افراد حین کارشان دچار می‌شوند، در حال انجام است.

آبرسانی بدن

فقط کمی کم آبی در بدن موجب سردرد می‌شود. برای جلوگیری از کم آبی می‌توان هر روز مصرف آب را بیشتر کرد. افراد دچار کم آبی شدید ممکن است در ابتدا نیازمند محلول خوراکی برای جایگزینی الکترولیتهای از دست رفته باشند.تست سلولهای اپیتلیال

نوشیدن آب در طول روز و حفظ رژیم غذایی سالم معمولا برای کمک به آبرسانی بدن، کافی ست.

استراحت

کمبود خواب به میزان زیاد می‌تواند سردرد میگرنی را تحریک کند. ۷ تا ۹ ساعت خواب در هر شب به کاهش استرس و پیشگیری از میگرن کمک می‌کند.

کمپرس سرد و گرم

بعضی از افراد متوجه می‌شوند که استفاده از کمپرس سرد یا گرم روی پیشانی می‌تواند تسکین دهنده باشد و به کاهش درد میگرن کمک می‌کند. بسیاری از افرادی که دچار میگرن می‌شوند ترجیح می‌دهند که از کمپرس سرد استفاده کنند اما ممکن است کمپرس گرم یا سرد هر دو خوب باشند. عوارض جانبی کمی در مورد استفاده از این روش درمانی وجود دارد، هر چند که افراد مبتلا به گردش خون، دیابت یا مشکلات پوستی باید از درجه حرارت بالا اجتناب کنند.

چشم انداز درمان طبیعی سردرد میگرنی

افراد لازم است با یک پزشک یا متخصص میگرن همکاری می‌کنند تا یک رژیم درمانی هماهنگ کنند تا یک رژیم درمانی مناسب را پیدا کنند که حتی وقتی از درمانهای طبیعی استفاده می‌کنند، موثر باشد.

استفاده از یک دفتر ثبت میگرن یا سردرد نیز می‌تواند مفید باشد. شما باید هر گونه تحریک کننده سردرد میگرنی را در این دفتر ثبت کنید تا همیشه آنها را به یاد داشته باشید.

ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز 

منبع: medicalnewstoday