اسانسهای روغنی استفاده‌های متعددی دارند اما اسانسهای درمان کننده سردرد روشی موثر برای غلبه بر سردرد هستند و راه حلی کاملا طبیعی و موثر هستند اما واقعا کدامیک از اسانسهای روغنی از همه بهتر هستند؟

اسانس روغنی یک مایع استخراج شده غلیظ از گیاه است. آروماتراپی یک درمان جایگزین بر اساس استفاده از اسانسهای روغنی است. آروماتراپی بر این باور است که هر اسانس روغنی یک مجموعه فواید سلامتی متفاوت دارد. تحقیقات از فواید سلامتی اسانسهای روغنی خاصی حمایت می‌کنند در حالی که ادعاهای دیگر بر اساس تجربه و سنتی هستند. این مقاله  اسانسهای درمان کننده سردرد را که بوسیله مدارک علمی به اثبات رسیده است معرفی خواهد کرد.

بررسیاسانسهای درمان کننده سردرد

طبق برآوردها بیش از نیمی از جمعیت بزرگسالان سراسر دنیا سردردهای گاه و بیگاه را با شایعترین نوع یعنی سردرد تنشی را تجربه می‌کنند. در حالی که چندین داروی بدون نسخه و تجویزی درمان کننده سردرد وجود دارد که این درمانها می‌توانند موجب عوارض جانبی شوند. وقتی کسی سردرد را به طور منظم تجربه می‌کنند ممکن است از درمان طبیعی سردرد از جمله اسانسهای روغنی بهره ببرند.

اسانسهای درمان کننده سردرد

چندین تحقیق وجود دارد که نشان می‌دهد اسانسهای روغنی خاصی را می‌توان جزو اسانسهای درمان کننده سردرد به حساب آورد از جمله

اسطوخودوس

اسطوخودوس اغلب برای کمک به افراد برای خواب و کاهش استرس، اضطراب یا افسردگی استفاده می‌شود. بسیاری بر این باورند که این ماده جزو اسانسهای درمان کننده سردرد و میگرنهایی است توسط استرس تحریک می‌شوند. یک تحقیق در سال ۲۰۱۲ نشان داد که تنفس اسانس روغنی می‌تواند یک درمان مطمئن و موثر برای کنترل سردردهای میگرنی باشد.رفع دندان قروچه

روغن رزماری

روغن رزماری به لحاظ سنتی برای درمان سردرد و بهبود گردش خون استفاده می‌شود. چندین تحقیق وجود دارد که بطو خاص از روغن رزماری به عنوان یکی از اسانسهای درمان کننده سردرد موثر حمایت می‌کند. البته یک تحقیق در سال ۲۰۰۸ نشان داده که روغن رزماری دارای خواص ضد التهاب و ضد درد است و از این رو این اسانس روغنی را در اغلب پمادهای ضد درد مشاهده می کنیم.

تحقیق دیگر در سال ۲۰۱۳ دریافت که روغن رزماری به کاهش درد و بیخوابی در افراد در حال ترک اعتیاد کمک می‌کند. این نمونه‌های تحقیقاتی نشان می‌دهد که روغن رزماری درد مربوط به سردرد را کاهش می‌دهد. البته پیش از پذیرفتن این موضوع نیازمند تحقیقات بیشتر روی انسانها هستیم.

روغن نعناع فلفلیاسانس درمان کننده سردرد

نعناع فلفلی هزاران سال به عنوان یک گیاه دارویی استفاده می‌شد. این اسانس روغنی یکی از محبوبترین اسانسهای درمان کننده سردرد است. یک تحقیق مروری در سال ۲۰۱۵ که در مورد اسانسهای روغنی انجام شده نشان داد که استفاده از اسانس روغنی روی جمجمه و جلوی سر سردردهای تنشی را تسکین می‌دهد.ماده فعال در روغن نعناع فلفلی منتول است. تحقیق منتشر شده در سال ۲۰۱۵ نشان می‌دهد که منتول ممکن است در درمان میگرنها به هنگام استفاده از آن روی سر به صورت یک ژل موثر باشد.

روغن بابونه

افراد بطور سنتی چای بابونه را برای آرامش و سرحال شدن می‌نوشند. به طور کلی اعتقاد بر این است که روغن بابونه اثرات مشابهی دارد. تحقیقی در سال ۲۰۱۲ نشان داده که روغن بابونه ممکن است بعضی از علائم اضطراب و افسردگی را بهبود می‌بخشد. از آنجایی که اغلب اوقات سردرد بخاطر اضطراب و استرس ایجاد می‌شود، از این رو روغن بابونه می‌تواند به درمان سردرد کمک کند. خواص ضد التهابی در بابونه وجود دارد که ممکن است سردرد را کاهش دهد اما تحقیق بیشتری برای فواید سلامتی آن لازم است انجام شود.

روغن اکالیپتوس

اکالیپتوس به لحاظ سنتی برای پاکسازی سینوسها و کاهش التهاب استفاده می‌شود. افرادی که سردرد ناشی از مسدود شدن سینوسها را تجربه می‌کنند ممکن است متوجه شوند که تنفس اکالیپتوس علائم آن را کاهش می‌دهد.یک تحقیق نشان داد که روغن اکالیپتوس برای رفع درد و کاهش فشار خون به هنگام بخور دادن و تنفس آن، موثر است.

نحوه استفاده از اسانسهای درمان کننده سردردنحوه استفاده از اسانسهای درمان کننده سردرد

روشهای متفاوتی وجود دارد که می‌توانید از اسانسهای روغنی برای درمان سردرد استفاده کنید این روشهای عبارتند از:

  • استفاده از روغن برای شقیقه یا پیشانی: اسانسهای درمان کننده سردرد باید قبل از استفاده روی پوست با یک روغن حامل مانند روغن نارگیل رقیق شوند. پس از رقیق شدن، روغن را می‌توان در گیجگاهی و سراسر پیشانی ماساژ داد.
  • استنشاق روغن: اسانسهای روغنی را می‌توان با افزودن چند قطره از آن روی دستمال کاغذی، نگه داشتن دستمال زیر بینی و تنفس عمیق استفاده کرد.
  • استفاده از کمپرس: یک کمپرس بوسیله خیساندن حوله در آبی همراه با چند قطره اسانس روغنی درست کنید. کمپرس را می‌توان برای پیشانی یا گردن استفاده کرد.
  • افزودن روغن به حمام: افزودن چند قطره اسانس روغنی به حمام داغ می‌تواند روشی ریلکس کننده برای درمان سردرد باشد.

خطرات

از آنجایی که اسانسهای روغنی مختلفی در بازار موجود است و بعضی از آنها مورد تایید وزارت بهداشت نیستند بهتر است قبل از خرید آنها به اعتبار برند و محلی که از آن می‌خرید توجه کنید. در این مورد می‌توانید از تجربیات دیگران هم استفاده کنید.

اسانسهای روغنی معمولا موقع استفاده مطمئن هستند. لازم است که آنها را قبل از استفاده مستقیم روی پوست با روغن حامل رقیق کنید. اگر آنها را بصورت خالص و رقیق نشده استفاده کنید ممکن است موجب تحریک پوست شوند بخصوص برای افرادی که پوست حساسی دارند باید به این مساله توجه کنند.

بعضی از افراد به اسانسهای روغنی آلرژی دارند حتی وقتی که رقیق شده باشند بنابراین می‌توان ابتدا مقدار کمی از روغن را روی بخش کوچکی از پوست قرار داد و برای واکنش آلرژیک امتحان کرد. اگر طی ۴۸ ساعت هیچ واکنشی نشان داده نشود یعنی می‌توان آن را با خیال راحت استفاده کرد.

اگر شخصی هر نوع اختلالی دارد بهتر است که قبل از استفاده از اسانسهای درمان کننده سردرد با پزشک خود راجع به آنها صحبت کند

ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: medicalnewstoday