میگرن ، یکی از شایع‌ترین اختلالات عصبی، یکی از معضلات جامعه امروزی است. حمله‌هایی که به نظر ناگهانی می‌رسند همچنان پیش‌بینی نمی‌شوند. اما یک مدل جدید با یک فرآیند به‌خصوص می‌تواند زمان وقوع حملات شدید سردرد را پیش‌بینی کند.

میگرن به شکل ساده نوعی از اختلال سردرد می‌باشد و یک بیماری شایع می‌باشد. این بیماری سردردهایی به وجود می‌آورد که می‌تواند خیلی ملایم تا شدید باشد و این حملات خیلی سریع و مستعد طولانی شدن تا ساعت‌ها می‌باشد.

حملات میگرنی می‌تواند بسیار دردناک و ناتوان‌کننده باشد، برخی اوقات باعث می‌شود که فرد خود را برای آرام کردن در یک اتاق تاریک قرار دهد. بیمار همچنین می‌تواند نشانه‌هایی از حالت تهوع و درد ناحیه شکم از خود نشان دهد.

به نظر می‌رسد که میگرن در زنان شایع‌تر بوده و به نسبت ۲:۱ در جامع شیوع پیداکرده است. میگرن‌ها اغلب در ینی بلوغ آغازشده و بیشتر افراد در سنین ۳۵ تا ۴۵ سال را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

پیش‌بینی می‌شود که این بیماری ۱۶ تا ۲۳ درصد بزرگ‌سالان بالای ۱۸ سال را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این بیماری است که تأثیراتی بر روند اقتصادی کشور می‌گذارد. به‌طور مثال یک مطالعه تخمین زده است که از دست دادن بهره‌وری در این کشور، به دلیل از دست دادن ساعات کاری، ۵.۶ تا ۱۷.۲ میلیارد دلار می‌باشد.

میگرن و پیش بینی

میگرن و درمان آن

بااینکه ریسک فاکتورهایی در بین افراد و جوامع شناسایی‌شده‌اند، پیش‌بینی زمان دقیق وقوع حمله میگرنی بسیار دوار می‌باشد. به‌طور مثال عواملی که پتانسیل ایجاد حملات میگرنی رادارند شامل، مواد غذایی، نوسانات هورمونی، اضطراب، کمبود خواب و برخی مواد غذایی خاص مثل کافئین و پنیر می‌باشد.

بنابراین شانس اینکه هرکدام ا عوامل ایجادکننده حمله میگرنی در چه زمانی باعث این حمله شوند متفاوت می‌باشد.

برای اطمینان از اینکه داروهای پیشگیرانه تأثیر مناسبی در کاهش تأثیرات حملات میگرنی دارند، باید قبل از حمله مصرف شوند. بااینکه برخی افراد علائمی خاص را گزارش داده‌اند، زمان‌های متفاوت حمله و شروع حملات سبب شده تا افراد از مصرف این‌گونه داروها خودداری کنند.

محققانی از بیمارستان Massachusetts در بوستون می‌خواهند ببینند که آیا آن‌ها می‌توانند راهی برای پیش‌بینی دقیق زمان وقوع حملات میگرنی پیدا کنند یا نه.

مسئول اصلی این پروژه، دکتر Tim Houle می‌گوید: ما می‌دانیم که افراد خاص درخطر بالاتری نسبت به دیگر افراد از ابتلا به حملات هستند، اما در یک فرد ما نتوانسته‌ایم که افزایش خطر ابتلا را به شکلی دقیق پیش‌بینی کنیم.

یافته‌های اخیر این گروه در نشریه Headache منتشرشده است.

برای این تحقیق دکتر Houle و تیمش ۹۵ نفر از مبتلایان به میگرن را جمع‌آوری کرده و اطلاعات ۴۱۹۵ روز از رژیم غذایی‌شان را هم به دست آوردند. شرکت‌کنندگان در ۱۶۱۳ روز از این مدت حملات میگرنی را تجربه کرده‌اند( تقریباً ۳۸.۵ درصد)

این تیم مدلی طراحی کردند اطلاعات را بر اساس میزان تکرار اتفاقات استرس‌زا جمع‌آوری می‌کند. در طول تمام این مطالعه، شرکت‌کنندگان استرس‌هایی از کم‌ترین شدت تا بیشترین شدت را گزارش کرده‌اند. بنابراین استرس در روزهایی که منجر به حمله سردرد می‌شد بیشتر بود.

دکتر Tim Houle می‌گوید: این مطالعه نشان داد که در یک فرد خاص می‌توان به‌طور دقیق زمان حمله میگرنی را پیش‌بینی کرد.

این مدل نیاز به تنظیم دارد

بااینکه درمان برای میگرن همچنان درو ازنظر است، قادر بودن به اینکه چه زمانی حمله سردرد صورت می‌گیرد به این معنی است که آن‌ها می‌توانند به شکلی کامل درمان شوند. خوردن دارو پیش از وقوع حمله می‌تواند شانس اینکه حمله متوقف شود را افزایش دهد و این اتفاقات را پیش از بدتر شدن وضعیت انجام می‌دهد.

دکتر Tim Houle و همکارش بسیار تمایل دارند تا کارهای بیشتری برای اصلاح و تکمیل مدلشان انجام دهند. مدلی که ما در این مطالعه طراحی کرده‌ایم برای شروع پیش‌بینی زمان وقوع حمله به بیمار کمک زیادی می‌کند، اما پیش از آنکه این مدل به شکل گسترده در کلینیک‌های بالینی مورداستفاده قرار بگیرد نیاز کار و آزمایش بیشتر دارد.

این مقاله با یک ویرایش بانام ( چرا باید زمان میگرن را پیش‌بینی کنیم) توسط Dr. Richard Lipton, Dr. Jelena Pavlovic, و Dr. Dawn C. Buse همراه است. نویسنده یادداشت کرده است که برای اینکه درمان‌های پیشگیرانه موفقیت‌آمیز باشند ما باید هنر پیش‌بینی سردرد را هدفمند کنیم و سپس دخالت‌های هدف را به شکلی با دقت برای بیماران پیشنهاد کنیم.

بنابراین باید منتظر تکمیل روش‌های پیش‌بینی زمان حمله میگرن بود تا دید چه زمینه قادر هستند تا به شکل گسترده مورداستفاده قرار گیرند، اما کارهایی هم صورت گرفته است. به این دلیل که میگرن افراد بسیار زیادی را تحت تأثیر خود قرار داده است، هرگونه تحول و پیشرفتی منجر به نجات جان میلیون‌ها زندگی خواهد شد.

برای دیدن دیگر مقالات با این موضوع به بخش سلامت مراجعه کنید.

این مقاله ترجمه اختصاصی گروه مجله قرمز از مقاله Tim newman می‌باشد.

منبع: Medicalnewstoday