خشکی چشم عارضه‌ای ست که طی آن چشم قادر به تولید اشک به میزان مناسب نیست یا کیفیت اشک پایین می‌آید. درمان خشکی چشم از طریق انواع درمانهای پزشکی و خانگی، تغذیه مناسب و تغییراتی در سبک زندگی امکان پذیر است. در این مطلب ما به اکثر درمانهای دارویی و طبیعی سندرم خشکی چشم خواهیم پرداخت.

ویتامینهای مناسب چشم برای پیشگیری و تسکین بیماریهادرمان خشکی چشم

ارتباط میان ویتامینها و مواد معدنی و سلامت چشم امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است اما در حال حاضر هیچ پاسخ روشنی وجود ندارد و تحقیقات بیشتری نیاز است. بعضی از تحقیقات نشان می‌دهد که مکملها ممکن است در سالمندانی که به دلیل مشکلات گوارشی دچار سو تغذیه ویتامین هستند، مفید باشد. در این موارد آنتی اکسیدانهای ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E و ماده معدنی روی به پیشگیری از بیماریهایی همچون تخریب جسم زرد یا دژنراسیون ماکولا (AMD) ناشی از سن جلوگیری می‌کند. تخریب جسم زرد بیماری ست که دید در جسم زرد کاهش می‌یابد، که بخشی از چشم است که دید مرکزی را کنترل می‌کند. جسم زرد باعث دیدن جزئیات جسم می‌شود.

بعضی از تحقیقات نیز نشان می‌دهند که مصرف ویتامینها و مواد معدنی خاصی از جمله تیامین (B1)، می‌تواند فرد را از ابتلا به آب مروارید و کدورت عدسی چشم محافظت کند. ویتامینهای جذب شده از طریق غذاها ظاهرا ایمن هستند و برای سلامت نقش مثبتی دارند. البته شرایطی هم وجود دارد که ویتامینها می‌توانند اثر منفی داشته باشند.

ویتامینهای تاثیر گذار در درمان خشکی چشم

شواهد محدودی وجود دارد که مکمل ویتامین به درمان خشکی چشم کمک می‌کند و شواهد ناکافی توصیه به استفاده از مکملهای در دسترس برای سندرم خشکی چشم می‌کند. افراد باید در مورد هر گونه مکملهای ویتامینه، معدنی و گیاهی که ادعای درمان خشکی چشم دارند، مشکوک باشند.

ویتامینهای زیر ممکن است برای خشکی چشم تفاوتی ایجاد کنند اما پژوهشها در حال انجام است. قبل از استفاده از مکملها برای درمان خانگی خشک چشم ابتدا با پزشک یا چشم پزشک خود مشورت کنید.

ویتامین Aویتامین A

کمبود ویتامین A با خشکی چشم ارتباط دارد. کمبود ویتامین A معمولا ناشی از سو تغذیه است و عمدتا در جوامع فقیر اتفاق می‌افتد. در برخی نقاط جهان تا ۵۰ درصد کودکان پیش دبستانی کمبود ویتامین A دارند.

همچنین در صورتی که افراد بیماریهای داشته باشند که روده از جذب مواد مغذی از غذاها جلوگیری کند و بیماریهایی که بر سیستم گوارش اثر می‌گذارند، ممکن است دچار کمبود ویتامین A شوند. قطره چشم ویتامین A یک قطره خوب برای درمان خشکی چشم به صورت یک قطره تجویزی است. البته ویتامین A اثر زیادی در سلامت شخص دارد. مصرف مکملهای این ویتامین باید با پزشک در میان گذاشته شوند و در مورد فواید و خطرات آن تصمیم گرفته شود.

ویتامین A می‌تواند به طور بالقوه می‌تواند باعث کاهش سرعت نقصان بینایی و التیام زخم شبکیه در افراد مبتلا به بیماری اشتارگارت، دیستروفی سلولهای مخروطی شبکیه و سایر بیماریهای شبیکه‌ای ناشی از تغییرات ژنتیکی خاص شود. بیماری تخریب شبکیه یک بیماری ژنتیک است که توسط ژن مغلوب ایجاد می‌شود یعنی هم پدر و هم مادر شخص باید واجد این ژن باشند. در این بیماری شخص به تدریج دچار تخریب شکبیه شده و بینایی خود را به میزان زیادی از دست می‌دهد بخصوص در تاریکی مشکل دید خواهد داشت. مصرف ویتامین A باعث کند شدن سرعت تخریب این بیماری خواهد شد.

مصرف بیش از حد ویتامین A نیز موجب عوارض معده و عصبی مانند درد معده و سردرد، حالت تهوع و تحریک پذیری می‌شود. با مصرف زیاد ویتامین A باعث بدتر شدن علائم می‌شود و منجر به تاری دید می‌شود.

ویتامین Dفواید ویتامین D

تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که ویتامین D ممکن است با خشکی چشم رابطه داشته باشد. خشکی چشم و اختلال عملکرد اشک گاهی اوقات در افرادی که دچار کمبود ویتامین D هستند، دیده می‌شود. ویتامین D ممکن است نقش محافظت کننده در بروز خشکی چشم بوسیله پیشرفت عواملی که با پوشش حفاظتی اشکها که جلوی چشم را پوشش می‌دهد، ارتباط داشته باشد. این ممکن است باعث کاهش التهاب سطح چشم ‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهد که مکملهای ویتامین D ممکن است به رفع علائم خشکی چشم همانند خستگی و ناراحتی، قرمزی، تاری دید و حساسیت به نور کمک کند. البته پذیرفتن آن نیاز به تحقیقات بیشتری دارد. مصرف زیاد مکملهای ویتامین D می‌تواند موجب تجمع کلسیم در خون شود. این کار می‌تواند منجر به کاهش اشتها، تهوع و استفراغ شود. در بعضی موارد ممکن است منجر به تکرر ادرار، مشکلات کلیه و ضعف شود.

امگا ۳منابع اسیدهای چرب امگا 3

دستورالعملهای انجمن چشم پزشکی آمریکا می‌گوید که اسیدهای چرب امگا ۳ ممکن است در درمان خشکی چشم مفید باشد. با این حال شواهد کافی برای تایید اثر بخشی فرمول خاصی از مکمل اسیدهای چرب امگا ۳ وجود ندارد. موسسه ملی چشم پیشنهاد می‌کند مکملهای امگا ۳ یا منابع غذایی اسیدهای چرب امگا ۳ ممکن است سوزش چشم در افراد مبتلا به خشکی چشم را کاهش دهد.

اسیدهای چرب امگا ۳ DHA و EPA بخصوص ممکن است به ما کمک کنند. این نوع از امگا ۳ در غذاهای زیر موجود است:

  • آنچوی
  • سالمون
  • ساردین
  • تن
  • ماهی حلوا سفید

یک تحقیق نشان می‌دهد که ارتباطی میان مصرف امگا ۳ و افزایش خطر سرطان پروستات وجود دارد. سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) بیان کرد که مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ EPA و DHA بیش از ۳ گرم در هر روز از طریق غذا و مکملها، به مدت طولانی مناسب نیست.

برای افرادی که اخیرا اختلالات خونریزی داشته‌اند، مصرف زیاد امگا ۳ منجر به افزایش خونریزی می‌شود. امگا ۳ ممکن است بر میزان خون اثر بگذارید که می‌تواند عواقبی برای اشخاص مبتلا به دیابت یا هیپوگلیسمی داشته باشد و ممکن است موجب کاهش فشار خون شود. قبل از مصرف امگا ۳ برای سندرم خشکی چشم با یک پزشک مشورت کنید.

درمان خشکی چشم

در بسیاری از موارد خشکی چشم، قطره‌های بدون نسخه به درمان علائم خشکی چشم کمک خواهد کرد. این قطره‌ها را ممکن است یک بار در روز یا چند بار در روز مصرف کنید. داروهایی که توسط پزشک تجویز می‌شوند عبارتند از:درمان خشکی چشم

  • داروهایی برای کاهش التهاب یا آنتی بیوتیکها
  • تجویز قطره چشم یا قطره‌های کورتیکو استروئید
  • محلولهای چشم برای روان سازی چشم
  • داروهایی برای تحریک اشکها
  • قطره سرم خونی اتولوگ

فرایندهایی که ممکن است برای درمان خشکی چشم استفاده شوند عبارتند از

  • بستن جزئی یا کامل مجاری اشکی
  • گذاشتن لنزهای تماسی مخصوص
  • انسداد غدد چربی
  • درمان نوری و ماساژ پلک

درمانهای جایگزین  خشکی چشم و تغییراتی در سبک زندگی برای سندرم خشکی چشم

بعضی از کارهایی که می‌توان در خانه انجام داد تا به سندرم خشکی چشم کمک کند در زیر آمده است. اینها عبارتند از:

  • استفاده از اشک مصنوعی، ژل، ژل داخلی چشم و پماد
  • استفاده از عینک یا عینک آفتابی که متناسب به صورت باشد تا سرعت تبخیر از سطح چشم را کاهش دهد
  • حفظ چشمها از باد، هوای گرم، دود و گرد و غبار
  • نصب تصفیه هوا در خانه برای فیلتر کردن ذرات گرد و غبار
  • اجتناب از محیطهای خشک
  • استراحت دادن به چشمها به هنگام انجام کارهایی که نیازمند استفاده از چشمها به مدت طولانی دارند
  • نگه داشتن سلامت چشم با حوله گرم، مرطوب و تمیز
  • طب سوزنی

انواع درمانهای خانگی خشکی چشم

کمپرس سرددرمان خشکی چشم

یک درمان فوری خشکی چشم: کمپرس سرد را اطراف چشم استفاده کنید. یک روش آسان برای این کار خیساندن یک حوله در آب سرد و قرار دادن آن روی چشمان است. گزینه دیگر برای کمپرس سرد، خنک کردن یک قاشق فلزی در یک لیوان آب یخ است، بعد وقتی که سرد شد آن را روی چشمتان قرار دهید تا زمانی که تورم و تحریک کاهش یابد.

روغن کرچکدرمان خشکی چشم

روغن کرچک یک نمونه عالی از قطره چشم خانگی برای چشمان خشک است. بسیاری از قطره‌های چشم تجاری حاوی روغن کرچک هستند. با استفاده از یک قطره چکان روغن کرچک خالص را روی هر چشم استفاده کنید. چند بار در روز آن را استفاده کنید تا آنها را مرطوب نگه دارید و قرمزی آن برطرف شود.

آب و نمکنیاز به نمک خوراکی

مخلوط آب و نمک یک درمان خانگی خشکی چشم و تحریک چشم است که بسیار ساده است. نمک به شستن گرد و غباری که در چشم جمع شده کمک می‌کند، همچنین یک عامل ضد باکتری ست که باکتریها را می‌کشد. یک قاشق چایخوری نمک را با یک فنجان آب خالص مخلوط کنید. مخلوط را بجوشانید تا زمانی که نمک کاملا حل شود. وقتی که بطور کامل خنک شد از آن برای شستشوی چشم استفاده کنید.

گلابدرمان خشکی چشم

گلاب برای تسکین و درمان خشکی چشم بسیار موثر است. این ماده خنک کننده چشمهاست و به تمیز کردن آن کمک می‌کند. چند بار در روز چشمانتان را با گلاب بشویید یا برای بهبودی فوری می‌توانید از آن به عنوان قطره چشم  استفاده کنید.

سیب زمینیدرمان خشکی چشم

سیب زمینی یک قابض است و باعث کاهش التهاب می‌شود. سیب زمینی را به صورت ورقه‌های نازک ببرید و آنها را در یخچال خنک کنید. سپس برشها را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی چشمانتان استفاده کنید.

خیاردرمان خشکی چشم

خیار به عنوان یک درمان خانگی خشکی چشم بسیار اثر گذار است چون آنها باعث کاهش التهاب، ورم، تحریک و پف چشم است. یک خیار را بشویید و آن را به صورت ورقه‌های نازک برش بزنید. آنها را روی چشمها به مدت ۱۰ دقیقه قرار دهید. سعی کنید ۵ بار در روز از آن استفاده کنید. همچنین این ماده غذایی به دلیل داشتن ویتامین K برای پوست پلک بسیار مناسب است.

آلوئه ورادرمان خشکی چشم

آلوئه ورا خواص مرطوب کننده دارد و به عنوان یک درمان خانگی خشم چشم و حساسیت چشمها بسیار عالی عمل می‌کند. آب آلوئه ورا را با یک مقدار کمی آب مخلوط کنید. و از آن برای شستشوی چشم استفاده کنید.

چای سبزدرمان خشکی چشم

چای سبز التهاب را کاهش می‌دهد و به رفع خارش چشم کمک می‌کند. یک محلول شستشوی چشم را با استفاده از آب جوشیده و قرار دادن دو کیسه چای سبز در این محلول درست کنید. وقتی که خنک شد چشمانتان را با آن بشویید. شما می‌توانید همچنین می‌توانید یک چای کیسه‌ای مرطوب و خنک را به مدت چند دقیقه روی چشمها قرار دهید تا بهبود یابند  (همه چیز را در مورد استفاده از چای کیسه ای برای چشم یاد بگیرید).

شنبلیلهدرمان خشکی چشم

شنبلیله درمان خارش چشمهاست. تخم شنبلیله را در آب تمیز به مدت یک شب تا صبح بخیسانید تا یک خمیر را درست کند. خمیر را روی چشمها استفاده کرده و به مدت ۲۰ دقیقه بگذارید بماند.

دستگاه بخوردرمان خشکی چشم

خشکی چشم معمولا بوسیله هوا ایجاد می‌شود. به هنگام خواب از یک دستگاه بخور استفاده کنید. این وسیله یک ابزار عالی در درمان  برای خشکی چشم است.

توصیه پایانی مجله قرمز

قبل از استفاده از هر نوع  داروی جایگزین و درمان خانگی خشکی چشم، افراد مبتلا به خشکی چشم باید در مورد خطرات و  فواید آن با پزشک مشورت کنند. درمانهای زیادی برای سندرم خشکی چشم وجود دارد. البته توصیه گرفتن از پزشک و انجام درمان معمول دارویی نیز توصیه می‌شود. درمان خشکی چشم یک پروسه زمان بر و نیازمند پیگیری و انجام چندین باره آن در طول روز و مراقبت بر انجام آن است. بهترین راه برای پیشگیری از خشکی چشم کاهش استفاده از نمایشگرهای الکترونیکی، پلک زدن مرتب حین کار با نمایشگر، مصرف کافی آب و مراقبتهای چشمی مرتب است. بهتر است به مقاله بیماری بلفاریت نگاهی بیندازید و چندین راهکار موثر که برای پیشگیری از انواع ناراحتیهای چشمی موثر هستند، یاد بگیرید.

ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

منابع:    rd      medicalnewstoday