قرص یا کپسول فوزاماکس (Fosamax) یا الندرونیت (Alendronate) چیست و چه کاربردهایی دارد؟ در چه شرایطی و به چه صورت مصرف می شود؟ عوارض جانبی آن کدامند؟ چه داروهایی را نباید به طور همزمان با داروی فوزاماکس (Fosamax) یا الندرونیت (Alendronate) مصرف کرد؟ این سوالات، به همراه نکات و اطلاعات مهم درباره‌ی این دارو، در مطلب پیش‌رو بررسی خواهد شد.

معرفی دارو

داروی فوزاماکس (Fosamax که با نام عمومی الندرونیت (Alendronate) نیز شناخته می‌شود، تحت برند Binosto نیز به فروش می‌رسد و بر روی استخوان­‌های بدن تاثیر می­گذارد.

این دارو روند پوکی استخوان را کند می­‌کند و از شکستگی استخوان جلوگیری می­‌نماید.

قرص یا کپسول فوزاماکس برای خانم­‌ها جهت جلوگیری از پوکی استخوان که بر اثر یائسگی ایجاد می‌­شود، مورد استفاده قرار می‌­گیرد. در هم خانم‌­ها و هم در آقایان نیز برای بهبود پوکی استخوانی که توسط استروئیدها ایجاد شده، مصرف می­‌گردد.

این دارو همچنین برای افزایش تراکم استخوان در مردانی که از پوکی استخوان رنج می‌­برند و همچنین برای بهبود تغییر شکل‌های استخوانی در مردان و زنان، استفاده می­‌شود.

قرص یا کپسول فوزاماکس یا فوساماکس یا الندرونیت برای درمان پوکی استخوان

 اطلاعات مهم درباره فوزاماکس یا الندرونیت

اگر مری شما دچار مشکل است، یا میزان کلسیم در خون شما پایین است، نباید از داروی فوزاماکس استفاده کنید.

چنانچه بعد از مصرف این دارو، نمی‌­توانید به مدت حداقل ۳۰ دقیقه بایستید و یا صاف بنشینید، داروی فوزاماکس را مصرف نکنید.

مصرف فوزاماکس می‌­تواند باعث شود که مشکلاتی در معده و یا مری شما ایجاد شود. اگر درد در قفسه‌­ی سینه، احساس سوزش قلب و یا بدتر شدن سوزش قلب، یا درد در هنگام قورت دادن دارید، مصرف این دارو را بلافاصله متوقف کرده و به دکتر مراجعه نمائید.

همچنین در صورتی که اسپاسم یا گرفتگی عضلانی، احساس بی­‌حسی یا سوزن­‌سوزن شدن (در دست­‌ها یا پاها یا اطراف دهان)، درد غیر طبیعی در قسمت ران، درد شدید در مفاصل، استخوان­‌ها یا ماهیچه‌­ها دارید، به دکتر مراجعه کنید.  

این دارو روند پوکی استخوان را کند می­‌کند و از شکستگی استخوان جلوگیری می­‌نماید.

نکات مهمی که قبل از مصرف فوزاماکس باید رعایت کرد

اگر نسبت به الندرونیت حساسیت دارید، یا موارد زیر را دارید، نباید از قرص فوزاماکس استفاده کنید:

–       میزان کلسیم کم در خون؛

–       مشکلاتی در عضلات قسمت مری (مری: قسمت که دهان شما را به معده متصل می­کند)؛

اگر نمی­‌توانید به مدت حداقل ۳۰ دقیقه بایستید و یا صاف بنشینید، داروی فوزاماکس را مصرف نکنید. الندرونیت می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در معده یا مری شما گردد. بنابراین شما حتماً باید تا حداقل ۳۰ دقیقه بعد از مصرف این دارو، به صورت صاف بنشینید و یا بایستید.

برای اطمینان از اینکه مصرف قرص فوزاماکس برای شما خطری در پی ندارد، اگر تا به حال موارد زیر را داشته­‌اید، به دکترتان اطلاع دهید:

–       مشکلات در بلع (قورت دادن)؛

–       مشکل در معده و یا هضم غذا؛

–       سطح پایین کلسیم در خون؛

–       مشکلات دندان­‌ها (قبل از اینکه شروع به مصرف داروی فوزاماکس کنید، ابتدا از سلامت دندان‌هایتان مطمئن شوید)؛

–       مشکلات کلیوی؛

–       وضعیتی که قدرت بدن شما را برای جذب مواد مغذی در غذا، دشوار می­‌کند؛

شما حتماً باید تا حداقل 30 دقیقه بعد از مصرف این دارو، به صورت صاف بنشینید و یا بایستید.

در موارد نادری، مصرف این دارو ممکن است باعث از دست رفتن استخوان در نواحی فک (آرواره) گردد. علائم آن عبارتند از: درد در ناحیه‌­ی فک، تورم یا قرمزی غدد، لق شدن دندان­‌ها، آهسته خوب شدن بعد از مراجعه به دندانپزشکی (یعنی بعد از اینکه به دندانپزشکی مراجعه می­‌کنید، زمان طولانی­‌تری نسبت به سایر بیماران لازم است تا خوب شوید)؛ هر چه به مدت طولانی‌­تری از داروی فوزاماکس استفاده کنید، بیشتر احتمال این وجود دارد که دچار این وضعیت بشوید.

از دست رفتن استخوان در ناحیه‌­ی فک، چنانچه شما مبتلا به سرطان باشید و یا تحت انجام شیمی‌­درمانی یا پرتودرمانی باشید، احتمال رخداد بیشتری دارد. به علاوه، اگر شما دچار اختلال در انعقاد خون، بیماری آنمی (میزان کم گلبول‌­های قرمز خون)، یا مشکلاتی در دندان­‌ها باشید، احتمال بروز این مشکل در فک (آرواره) برای شما، بیشتر است.

در مورد خطرات و همچنین مزایای استفاده از داروی فوزاماکس، با دکتر خود صحبت کنید.

مصرف این دارو در دوران بارداری و یا شیردهی

هنوز مشخص نیست که آیا مصرف این دارو برای جنین مشکلاتی ایجاد می­‌کند یا خیر؛ در صورتی که باردار هستید و یا قصد باردار شدن را دارید، به دکتر خود اطلاع دهید.

همچنین هنوز مشخص نشده که آیا الندرونیت در شیر مادر نفوذ پیدا کرده و باعث بروز مشکلاتی برای نوزاد می‌­شود یا خیر؛ اگر در دوران شیردهی قرار دارید، به دکتر اطلاع بدهید.

فوزاماکس را حتماً با تجویز پزشک مصرف کنید

نحوه مصرف

فوزاماکس را حتماً با تجویز پزشک مصرف کنید و طبق همان دستوری که دکتر برای شما نوشته، آن را مصرف نمائید. قبل از مصرف هم، تمامی مواردی که روی جلد این دارو نوشته شده است را به دقت مطالعه کنید.

قرص فوزاماکس، یا به صورت یک بار در روز و یا یک بار در هفته مصرف می‌­شود.

همچنین از مصرف دوز بیشتر یا کمتر از مقداری که برای شما تجویز شده است، خودداری کنید و فقط در همان دوره ی زمانی که برای شما تجویز شده، آن را مصرف کنید.

داروی فوزاماکس را به صورت ناشتا در صبح مصرف کنید و حداقل ۳۰ دقیقه قبل از اینکه چیزی بخورید و یا بیاشامید، یا داروی دیگری استفاده کنید، این دارو را مورد مصرف قرار دهید. چنانچه شما قرص فوزاماکس را به صورت یک بار در هفته استفاده می­‌کنید، در هر هفته آن را در روز مشخص و ثابتی مصرف کنید و همواره آن را به صورت ناشتا در صبح مصرف نمائید.

قرص فوزاماکس را به همراه یک لیوان کامل آب مصرف کنید. همچنین آن را با آب میوه، قهوه، چای، نوشابه و یا آب­‌معدنی، مصرف نکنید. بنابراین این دارو را فقط و فقط با یک لیوان آب معمولی مصرف کنید.

قرص فوزاماکس را به همراه یک لیوان کامل آب مصرف کنید.

قرص فوزاماکس را نجوید، تکه تکه نکنید و یا نمکید؛ بلکه آن را به صورت کامل قورت بدهید.

تا حداقل ۳۰ دقیقه بعد از مصرف فوزاماکس:

–       دراز نکشید و یا نخوابید؛

–       از هیچ داروی دیگری استفاده نکنید (تا ۳۰ دقیقه) حتی ویتامین‌­ها، کلسیم و یا آنتی‌­اسیدها؛

در دوره مصرف این دارو، به بهداشت دندان­‌های خود توجه ویژه­‌ای معطوف کنید. به طور مرتب دندان­‌هایتان را مسواک زده و نخ دندان استفاده کنید. اگر نیاز است که به دندانپزشک مراجعه کنید (به خصوص اگر جراحی لازم است)، قبل از اینکه دندانپزشک کاری انجام بدهد به او اطلاع دهید که در حال مصرف الندرونیت هستید؛

مصرف قرص فوزاماکس، فقط قسمتی از درمان است و درمان کامل شامل تغییرات در رژیم غذایی، ورزش کردن، انجام آزمایشات تراکم استخوان، مصرف مکمل­‌های کلسیم و ویتامین‌­ها می‌­باشد. در این باره به دقت از دستورالعمل­‌های پزشک خود تبعیت کنید.

قرص را در دمای اتاق نگهداری کرده و دور از گرما و رطوبت قرار دهید.

دکتر شما تشخیص می­‌دهد که چه دوره­‌ی زمانی لازم است تا شما به مصرف این دارو ادامه دهید. داروی فوزاماکس معمولاً فقط تا مدت ۳ الی ۵ سال مورد مصرف قرار می­‌گیرد.

اروی فوزاماکس معمولاً فقط تا مدت 3 الی 5 سال مورد مصرف قرار می­‌گیرد.

مصرف بیش از اندازه یا کمتر از میزان لازم

برای کسانی که این دارو را به صورت یک بار در هر روز استفاده می‌­کنند: اگر شما فراموش کردید که داروی مورد نظر را به صورت ناشتا در اول صبح مصرف کنید، اگر فراموش کردید، آن را بعداً و در طول آن روز نخورید. دوز فراموش شده را مصرف نکنید و فقط در نوبت بعدی (فردا صبح) دوز بعدی را مورد استفاده قرار دهید. فراموش نکنید که نباید دو عدد قرص را در یک روز مورد مصرف قرار دهید.

برای کسانی که این دارو را به صورت یک بار در هر هفته استفاده می‌­کنند: اگر فراموش کردید که در روز مورد نظر، دارویتان را مصرف کنید، در صبح روز بعد آن را به صورت ناشتا مصرف کنید. برنامه‌­ی زمانی مصرفتان را نیز به همین صورت ادامه بدهید. فقط به یاد داشته باشید که نباید دو عدد قرص را در یک روز مصرف کنید.

چنانچه بیشتر از میزان مورد نیاز، این دارو را مصرف کردید، ابتدا یک لیوان کامل شیر بنوشید و به اورژانس خبر بدهید. سعی نکنید که به زور استفراغ کنید و همچنین دراز نکشید.

از چه کارهایی در دوره مصرف داروی فوزاماکس باید خودداری کرد؟

تا حداقل ۳۰ دقیقه بعد از مصرف الندرونیت، از مصرف هر گونه داروی دیگری (از جمله ویتامین‌­ها، کلسیم، آنتی­‌اسیدها و غیره) اجتناب کنید. زیرا مصرف برخی از داروها می‌­تواند باعث شود که بدن شما برای جذب داروی الندرونیت یا فوزاماکس، دچار مشکل شود.

از استعمال سیگار خودداری کنید. سیگار باعث کاهش تراکم استخوان­‌های شما می­‌شود و احتمال شکستگی استخوان را برای شما بیشتر خواهد کرد.

از مصرف مقادیر زیاد الکل خودداری کنید. زیرا مصرف میزان زیاد الکل، باعث از دست رفتن استخوان­ می­‌شود.

از عوارض جانبی متداول در اثر مصرف قرص فوزاماکس، درد استخوان­ها، درد ماهیچه‌­ها یا مفاصل می‌باشد.

عوارض جانبی

اگر هر گونه علائم آلرژیکی نسبت به این دارو شامل کهیر، خس خس کردن یا با صدا نفس کشیدن، به دشواری نفس کشیدن، التهاب صورت، لب ها، زبان یا گلو – در خود مشاهده کردید، حتماً به دکتر اطلاع دهید.

اگر موارد زیر را دارید، مصرف فوزاماکس را سریعاً متوقف کرده و بلافاصله به دکتر اطلاع دهید:

–       درد در قفسه‌ی سینه، سوزش قلب یا بدتر شدن سوزش قبلی آن؛

–       به سختی قورت دادن و یا درد در هنگام بلعیدن (قورت دادن)؛

–       درد یا سوزش در زیر دنده‌­ها و یا در قسمت پشت؛

–       سوزش شدید در قلب، درد و سوزش در قسمت بالای شکم، سرفه به همراه بالا آوردن خون؛

–       درد غیر طبیعی در قسمت ران؛

–       درد، بی‌­حسی یا تورم در قسمت فک؛

–       درد شدید در قسمت مفاصل، استخوان یا عضلات؛

–       سطح پایین کلسیم در خون علائم: اسپاسم (گرفتگی) یا انقباضات ماهیچه‌­ای، احساس بی‌­حسی یا سوزن‌­سوزن­شدن (در اطراف دهان، یا در انگشتان دست و پا)؛

عوارض جانبی متداول در اثر مصرف داروی فوزاماکس عبارت است از:

–       سوزش قلب، معده درد؛

–       دل درد، حالت تهوع؛

–       اسهال، یبوست؛

–       درد استخوان­ها، درد ماهیچه‌­ها یا مفاصل؛

البته لازم است ذکر شود که ممکن است عوارض جانبی دیگری نیز در صورت استفاده از این دارو رخ دهد. چنانچه موارد دیگری را مشاهده نمودید، به دکتر مراجعه کنید.

اگر درد یا سوزش در زیر دنده‌­ها و یا در قسمت پشت داشتید، سریعاً به دکتر اطلاع دهید.

تاثیر داروهای دیگر بر فوزاماکس – تداخل های دارویی

هر دارویی که مصرف می‌کنید یا قصد شروع یا قطع مصرف آن را دارید، با دکتر در میان گذارید؛ خصوصاً داروهای زیر:

–  آسپرین؛

–  داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) مانند: ایبوپروفن (Advil, Motrinناپروکسن (Aleveسلکوکسیب، دیکلوفناک، ایندومتاسین، ملوکسیکام و غیره؛

البته لیست بالا همه‌ی داروهایی که با فوزاماکس تداخل دارند را در بر ندارد و سایر داروها نیز ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند؛ اعم از داروهای با نسخه و بدون نسخه، ویتامین ها و داروهای گیاهی.

در مورد نحوه­‌ی مصرف سایر داروهایی که به همراه داروی فوزاماکس مصرف می‌­کنید، و برنامه­‌ی زمانی مطلوب، با دکترتان صحبت کنید.

اگر مری شما دچار مشکل است، یا میزان کلسیم در خون شما پایین است، نباید از داروی فوزاماکس استفاده کنید.

سایر اطلاعات

به یاد داشته باشید که این دارو و در کل همه‌ی داروها را از دسترس کودکان دور نگه دارید.

هرگز داروهای خودتان را به دیگران ندهید.

داروی فوزاماکس را فقط برای وضعیتی که برای شما تجویز شده، مصرف کنید.

همواره در مورد صحت اطلاعاتی که در این مطلب برای شما گرد آورده‌ایم، با دکترتان صحبت کنید که آیا در مورد شما نیز صدق می‌کند یا خیر؛ زیرا این اطلاعات، عمومی هستند و ممکن است برای برخی افراد صدق نکند.

دوست گرامی، اگر دارویی مد نظر شماست و دوست دارید در مورد آن اطلاعات موثق و کامل داشته باشید، در قسمت نظرات برای ما بنویسید تا در سریع‌ترین زمان ممکن ترجمه‌ی فارسی روان آن را در سایت مجله قرمز قرار بدهیم.

 ترجمه ی اختصاصی مجله قرمز / با اندک تصرف و تلخیص

منبع : drugs.com

اگر این مطلب برای شما مفید بود، پیشنهاد می‌شود مطلبآشنایی با داروی بونیوا برای بهبود پوکی استخوان را نیز مطالعه کنید.