رپورتاژ آگهی


بیماری کبد چرب زمانی ایجاد می‌شود که کبد شما چربی زیادی در سلول‌های خود ذخیره می‌کند. مصرف زیاد الکل می‌تواند باعث بیماری کبد چرب شود. اما اگر رژیم غذایی شما پر کالری و چربی باشد نیز ممکن است به این بیماری مبتلا شوید.

علائم کبد چرب روی پوست

بیماری کبد چرب می‌تواند باعث التهاب و در برخی موارد آسیب به سلول‌های سالم کبد شود. برخی از افراد مبتلا به این بیماری علائمی را تجربه نمی‌کنند. برخی دیگر ممکن است علائمی مانند خستگی و درد شکم را مشاهده کنند. در برخی موارد نیز ممکن است بیماری کبد چرب روی پوست شما تاثیر بگذارد و باعث بروز علائمی روی آن شود. حال پرسش اصلی این است که آیا برای علائم کبد چرب روی پوست حتما باید به متخصص پوست و مو مراجعه کنید؟

در ادامه همراه ما باشید تا تمامی علائم کبد چرب به خصوص روی پوست را بررسی نماییم.

علائم کبد چرب بر پوست

علائم کبد چرب در چهره دیرتر خود را نشان می‌دهند. این بیماری در مراحل اولیه علائم و نشانه‌ای روی صورت ایجاد نمی‌کند. اما در مراحل پیشرفته باعث زرد شدن پوست و سفیدی چشم می‌شود. اگر احساس می‌کنید، صورت شما نسبت به قبل زرد شده است، باید آزمایش‌های لازم را برای تشخیص بیماری انجام دهید.

۱. پف کردگی صورت

بیماری پیشرفته کبدی می‌تواند بر توانایی کبد شما برای ساخت پروتئین تأثیر بگذارد در نتیجه جریان خون و برداشت مایعات دچار اختلال می‌شوند. با بروز این مشکلات ممکن است متوجه شوید که صورتتان پف کرده است.

۲. پوست تیره در چین گردن

بیماری کبد چرب می‌تواند به افزایش مقاومت به انسولین کمک کند، به این معنی که بدن شما نمی‌تواند به طور موثر از انسولین استفاده کند.

انباشته شدن انسولین اضافی در بدن شما می‌تواند شرایطی به نام آکانتوز نیگریکانس ایجاد کند. این عارضه باعث تیره شدن چین‌های پوستی مانند چین‌های گردن می‌شود.

۳. روزاسه

روزاسه یک بیماری پوستی است که می‌تواند باعث شود پوست شما بسیار قرمز به نظر برسد. همچنین ممکن است هنگام ابتلا به روزاسه، متوجه رگ‌های خونی قرمز کوچک یا برجستگی‌های سفید روی صورت خود شوید.

علائم کبد چرب روی پوست

اگرچه همه مبتلایان به روزاسه به بیماری کبد چرب مبتلا نیستند، روزاسه ممکن است یکی از نشانه‌های کبد چرب باشد.

۴. بثورات در اطراف دهان

بیماری‌های مزمن کبد مانند بیماری کبد چرب می‌توانند باعث شوند بدن شما مواد مغذی خاصی را به طور موثر جذب نکند. یکی از این مواد معدنی روی است. بسیاری از افراد مبتلا به کبد چرب کمبود روی دارند.

با توجه به بررسی‌های متخصصان یکی از عوارض شایع کمبود روی، درماتیت است. این عارضه اغلب به صورت تحریک پوست اطراف دهان شما ظاهر می‌شود. به نظر می‌رسد که این تحریک مانند تاول‌هایی است که دارای برجستگی‌های کوچک پر از مایع یا ظاهر جامد هستند.

۵. خارش

بیماری کبد چرب می‌تواند منجر به خارش پوست، از جمله روی صورت شما شود. خارش بیشتر به دلیل نمک‌های صفراوی بیش از حد در بدن شما است. خاراندن معمولا این عارضه را تسکین نمی‌دهد و ممکن است تحریک را بدتر کند.

۶. زردی

بیماری کبدی پیشرفته می‌تواند منجر به زردی شود. این وضعیت باعث می‌شود پوست و سفیدی چشم شما زرد به نظر برسد. علائم زردی معمولاً قبل از انتشار به بقیه بدن در چشم‌ها و صورت شما ظاهر می‌شود.

زردی زمانی رخ می‌دهد که بیلی روبین بیش از حد در بدن شما وجود داشته باشد (رنگدانه زرد نارنجی که محصول جانبی تجزیه گلبول‌های قرمز خون است). اگر کبد شما به اندازه کافی خوب کار نکند، بیلی روبین بیش از حد ایجاد می‌شود و ظاهری زرد به پوست شما می‌دهد.

آیا برای علائم کبد چرب روی پوست حتما باید به متخصص پوست مراجعه کنید؟

قبل از مراجعه به دکتر پوست، شما باید به متخصص کبد مراجعه نمایید تا علت اصلی بروز مشکلات پوستی، یعنی کبد چرب را درمان کنید. با درمان علت، علائم آن که شامل مشکلات پوستی نیز می‌شود، از بین خواهد رفت.

برای مدیریت علائم پوستی، در کنار دکتر کبد، شما می‌توانید به یک متخصص پوست نیز مراجعه نمایید تا علائم آزاردهنده پوستی را تا حد امکان کاهش دهید. این متخصصان بر تمام شرایط پوستی شما آگاهند و می‌توانند بهترین داروهای مدیریت علائم را برای شما صادر کنند.

دکتر پوست، مو و زیبایی(dermatologist) در زمینه بهداشت و مراقبت و درمان بیماری‌های پوستی، مو و ناخن فعالیت می‌کند. تخصص پوست، مو یکی از پر متقاضی ترین تخصص‌های پزشکی است که به درمان بیماری های پوست، مو و ناخن می‌پردازد. دکتر پوست به درمان بیماری‌های پوست و مو مانند: سرطان پوست، ریزش مو، آکنه ، تب خال، زگیل ، سوختگی، اثر جراحت و زخم، بیماری های پوستی (مثل پیسی، لکه، کک و مک)، عفونت های باکتریایی و قارچی، بیماری های آلرژیک، مشکلات ناخن(انیکولیسیس)، لوپوس، کهیر می‌پردازد. زیبایی و سلامتی پوست و مو (تزریق فیلر و بوتاکس، لیفت صورت، کاشت مو و…) از دیگر خدمات متخصص پوست است. در لیست بهترین متخصص پوست، مو و زیبایی دکترتو، علاوه بر ثبت نوبت از دکتر پوست خوب، میتوانید به آدرس و شماره تماس هر پزشک دسترسی داشته باشید.

نوبت‌دهی اینترنتی بهترین دکتر پوست، مو و زیبایی

در  لیست بهترین دکتر متخصص و فوق تخصص پوست، مو و زیبایی را همراه با آدرس و تلفن مطب ببینید و با انتخاب دکتر خوب پوست، مو و زیبایی خوب به راحتی اینترنتی نوبت بگیرید.

دکتر پوست و مو تهران | متخصص پوست و مو شیراز | دکتر پوست و مو اصفهان | دکتر پوست و مو کرج

برای پیدا کردن دکتر پوست در شهر خود، در صفحه دکتر پوست دکترتو؛ در فیلد شهر، شهر مورد نظر خود را انتخاب کنید. پزشکان  پوست در سایت دکترتو در ۳۲ استان کشور، آماده خدمت رسانی به شما هستند.

درمان علائم کبد چرب بر پوست

درمان علائم صورت مربوط به بیماری کبد چرب به شدت علائم شما بستگی دارد. به عنوان مثال، پزشک ممکن است داروهایی مانند کلستیرامین را برای کاهش خارش صورت و پوست تجویز کند.

بهترین راه برای کاهش علائم، تلاش برای معکوس کردن اثرات بیماری کبد چرب است. اما این همیشه امکان پذیر نیست. با این حال، تلاش برای حداقل جلوگیری از پیشرفت بیماری مهم است.

هیچ درمان پزشکی برای معکوس کردن بیماری کبد چرب وجود ندارد. اما پرداختن به علل زمینه‌ای می‌تواند به شما در توقف پیشرفت یا حتی معکوس کردن بیماری کمک کند.

به عنوان مثال، اگر چاقی دارید، کاهش وزن از طریق تغییر رژیم غذایی و ورزش می‌تواند به کند کردن روند پیشرفت کمک کند. علاوه بر این، برخی از مکمل‌های زیر نیز می‌توانند به شما در بهبود علائم کبد چرب بر پوست کمک کنند:

  • زردچوبه: این ادویه محبوب دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی باورنکردنی است که می‌تواند برای کل بدن مفید باشد.
  • کلرلا: این دارو نوعی جلبک سبز است که به فلزات سنگین متصل می‌شود تا به سم زدایی کمک کند.
  • پوست درخت کاج فرانسوی: از مزایای این مکمل می‌توان به کاهش خطوط و چین و چروک، تقویت سیستم ایمنی و بهبود جذب مواد مغذی اشاره کرد.
  • عصاره هسته انگور: این معجون یک آنتی اکسیدان قوی است. عصاره هسته انگور به محافظت در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد کمک می کند تا پوست شما را سالم و جوان نگه دارد.
  • عصاره برگ زیتون: مطالعات نشان داده است که این ماده می تواند آسیب کبدی را کاهش دهد و وضعیت پوست را بهبود بخشد.