خودباوری و اعتماد به نفس وقتی به سراغتان می‌آید که نسبت به خودتان احساس خوبی داشته باشید. یکی از روشهایی که می‌توانید نسبت به خودتان احساس خوبی داشته باشید این است که یک روز ِ سازنده را تا آخر به اتمام برسانید. این اتفاق هرگز رخ نمی‌دهد مگر با برقراری نظم و دیسیپلین برای خودتان. پس یادتان باشد برای رسیدن به خود باوری و اعتماد به نفس نباید برای کارهایی که مجبورید روزانه به طور مرتب انجام دهید غر بزنید و شکایت کنید.

راههای رسیدن به خودباوری و اعتماد به نفس

۱_ انجام کارهای به بهترین نحو

برای رسیدن به خودباوری و اعتماد به نفس ، بایستی کارهایتان را حتی اگر به نظر پیش پا افتاده هستند به بهترین نحو انجام دهید. اگر قرار است تماس تلفنی داشته باشید بهترین تماس تلفنی را داشته باشید. اگر قرار است یک نامه بنویسید بهترین نامه را بنویسید نه یک نامه‌ی معولی. وقتی همواره  و به طور روزانه، سعی کنید بهترینِ خودتان را در هر کاری ارائه دهید، آنگاه در انتهای روز احساس بسیار خوبی نسبت به خودتان خواهید داشت و اینجاست که خودباوری و اعتماد به نفس  دارد آرام آرام در شما شکل می‌گیرد.

اگر هر روز را با داشتن یک حس خوب  از خودتان به اتمام برسانید، تک تک این رو‌زها تبدیل به هفته‌ها شده، و تک تک هفته‌ها تبدیل به ماهها می‌شوند و این ماهها تبدیل می‌شوند به یک سال قدرتمند.

۲_ اهمیت دادن به کارهای روتین روزانه

خودباوری و اعتماد به نفس ، از نداشتن اهمال کاری می‌ آید. افرادی که اهل غفلت ورزیدن و بی توجهی نیستند دارای خودباوری و اعتماد به نفس خواهند بود. از کارهای روتین روزانه شروع کنید و نسبت به انجام آنها اهمال کاری نداشته باشید آنگاه متوجه خواهید خودباوری و اعتماد به نفس به سراغتان می‌‌آید.

خیلی از کارهای روزانه و روتین، چیزهایی ست که مربوط به بهداشت و سلامتی شخصی است. داشتن سلامتی،  بخشی از داشتن خودباوری و اعتماد به نفس است. گنجاندن سبزیجات و میوه‌ها در برنامه غذایی، خوردن روزانه‌ی یک سیب، پیاده‌روی روزانه، دویدن در یک محیط سرباز و کارهای کوچکی از قبیل که برای سلامتی جسمی مفید است را از یاد نبرید. در پایان هر روز با برداشتن چنین قدمهای به ظاهر کوچک اما مهم، نیروی بزرگی به نام خودباوری و اعتماد به نفس در شما شروع به رشد خواهد کرد. این نیرو بر روی سلامتی شما تاثیر مثبت می‌گذارد. این نیرو بر روی آینده شما تاثیر مثبت دارد.

هنگامیکه از خودباوری و اعتماد به نفس برخوردار شوید متوجه خواهید شد که این نیرو کمک شایانی برای داشتن سلامت جسمی، ذهنی و روحی شما است. پس بی ربط نیست اگر بگوییم یکی از بزرگترین نیروهایی که هر شخصی می‌تواند داشته باشد نیروی خودباوری واعتماد به نفس است.

۳- نگران زمان برای رسیدن به اهدافتان نباشید

خودباوری یعنی انجام کارها با شور و شوق برای رسیدن به هدف بی اینکه نگران مدت زمانی باشید که قرار است به این هدف دست یابید. برخی ها دوست دارند در کوتاه مدت به هدفهایشان برسند و اگر مانعی بر سر راهشان قرار گرفت به راحتی از مسیر خارج می‌شوند. این افراد سهم چندانی از آینده نخواهند داشت. اما اگر همواره به طور مشتاقانه مشغول انجام کارهایتان باشید و  نگران زمان نباشید ونیز هزینه‌های لازم را برای رسیدن به هدفهایتان بپردازید، آینده متعلق به شماست.

اگر قرار است در مسیر رسیدن به هدفتان دانش جدیدی کسب کنید این کار را انجام دهید و نگران تلف شدن زمان نباشید اگر قرار است چندین مهارت جدید را یاد بگیرید، دست روی دست نگذارید و شروع کنید به یادگیری، اگر قرار است در کلاسی ثبت نام کنید این کار را انجام دهید. اگر قرار است کتابی را بخوانید حتما آنرا مطالعه نمایید. اگر قرار است با افرادی که بیشتر از شما دانش دارند مشورت کنید این کار را انجام دهید. با انجام همه‌ی این کارها، ناگهان متوجه می‌شوید نیروی جادویی خودباوری و اعتماد به نفس در شما ایجاد می‌شود.

خودباوری و اعتماد به نفس

خودباوری و اعتماد به نفس یک معجزه نیست. خودباوری و اعتماد به نفس  یک شانس یا موهبتی نیست که فقط بعضی از آدمها داشته باشند. خودباوری و اعتماد به نفس دریایی است که قطره قطره شکل می‌گیرد، با برداشتن قدمهای کوچک اما همیشگی.  با شهامت انجام کارهایی که خیلی ها می‌ترسند انجامش دهند، با خسته نشدن، با عشق ورزیدن به هر کاری که انجام می‌دهید. با بهترینِ خودتان بود است که خودباوری و اعتماد به نفس در شما ایجاد می‌شود.

وقتی دیگران خیلی زود از معرکه خارج می‌شوند اما شما همچنان به حرکت آهسته خودتان ادامه می‌دهید نیروی خودباوری و اعتماد به نفس در رگهایتان جاری می‌شود و آنگاه خودتان شاهد تفاوت بزرگی خواهید بود که بین شما و دیگران شکل می‌گیرد.

ترجمه اختصاصی مجله قرمز از سخنان Jim Rohn

منبع:   Habits of the Wealthy