جدید ترین عناوین خبری امروز
Registering new users is currently not allowed.
بیماری بی‌اشتهایی عصبی

بی‌اشتهایی عصبی (Anorexia Nervosa): علل بروز، علائم و درمان

بی‌اشتهایی عصبی (Anorexia Nervosa) یک اختلال تغذیه‌ای جسمی و احتمالاً تهدیدکننده حیات در فرد است که با وزن بسیار کم بدن نسبت به قد مشخص  می شود (این وضعیت نمایه توده بدنی (BMI) نامیده می‌شود و نمایانگر وضعیت قد و وزن فرد است)، کاهش وزن شدید و غیرضروری، ترس غیرمنطقی از افزایش وزن و تصور تحریف‌شده از ظاهر و اندام باعث بروز این مشکل می‌شود. علاوه بر این، زنان و مردان مبتلابه عارضه anorexia nervosa ریزش مو را با شکلی خفیف و الگوهای تغذیه غیرطبیعی نشان می‌دهند. Anorexia nervosa با اصطلاح anorexia قابل تعویض است که به گرسنگی و عدم اشتها اشاره دارد. در این مقاله به معرفی و بررسی این عارضه که از اختلالات تغذیه‌ای است می‌پردازیم.

انواع عمده بی‌اشتهایی عصبی (Anorexia Nervosa)

دو نوع معمول از بی‌اشتهایی عصبی وجود دارد که عبارت‌اند از:

Binge / Purge Type: شخص مبتلابه این نوع اختلال خوردن غذا، بعد مصرف سعی در پاک‌سازی معده خود از غذا دارد. این مورد به‌طورمعمول نتیجه از یک سری احساسات گناه است که فرد در رابطه با خوردن تجربه می‌کند؛ و فرد آن‌ها را با استفراغ، سوءاستفاده از ملین و یا ورزش کردن از حد جبران می‌کنند.

محدودکننده: در این شکل، فرد به‌شدت میزان مصرف مواد غذایی را محدود می‌کند، به‌طور خاص بدن مقدار کمی از کالری را دریافت می‌کند، و به‌طور چشمگیری گرسنه می‌ماند.

اگرچه دو دسته از بیماری بی اشتهایی عصبی وجود دارد، اما هر دو نوع علائم مشابهی دارند، مانند ترس غیر منطقی از افزایش وزن و الگوهای تغذیه غیرطبیعی.

علل بی اشتهایی عصبی

بی اشتهایی یک اختلال ساده نیست. این بیماری علائم و اثرات زیادی دارد و علل آن پیچیده است. در حال حاضر تصور می شود که بی اشتهایی عصبی  نتیجه یک سری از عوامل متعدد، بیولوژیکی و محیطی است.

نمونه‌هایی از عوامل محیطی که باعث وقوع این اختلال تغذیه‌ای می‌شوند عبارت‌اند از:

• اثرات ضعف فرهنگی در رسانه‌ها در مورد لاغری که به‌طور مداوم در افراد کلیشه‌های از لاغری به‌عنوان یک حالت ایدئال را تقویت می‌کند

• شغل‌هایی که باعث لاغر شدن و کاهش وزن می‌شود، مانند رقص باله و مدلینگ

• آسیب‌های خانوادگی و مشکلات در دوران کودکی: سوءاستفاده جنسی از دوران کودکی، آسیب شدید

• فشار همسالان در میان دوستان و همکاران برای لاغر یا جذاب بودن.

علل ایجاد کننده بی‌اشتهایی عصبی

نمونه‌هایی از عوامل بیولوژیکی عبارت‌اند از:

• عملکرد هورمونی نامنظم
ژنتیک (ارتباط بین بی‌اشتهایی عصبی و ژن‌های مرتبط با آن هنوز به‌شدت موردتحقیق قرارگرفته است، اما ما می‌دانیم که ژنتیک بخشی از داستان است).
• کمبود تغذیه‌ای

علائم و نشانه‌های بی‌اشتهایی عصبی

فرد مبتلابه بی‌اشتهایی عصبی می‌تواند یک یا چند نشانه و علائم مانند موارد زیر را داشته باشد:

• داشتن رژیم غذایی طولانی باوجود خطر کمبود وزن

• وسواس در مصرف کالری و مقدار چربی مواد غذایی

• درگیر بودن در الگوهای خوردن غذا، مانند بریدن غذا به قطعات کوچک، خوردن غذا و یا پنهان کردن غذا

• صرفا درگیر بودن در روند تهیه غذا، دستورالعمل ای آشپزی، یا پخت‌وپز؛ فرد ممکن است غذاهای پیچیده‌ای را برای دیگران درست کند، اما از خوردن آن خودداری می‌کند

•آمنوره: توقف غیرعادی قاعدگی یا از دست دادن ۳ دوره متوالی قاعدگی

افسردگی یا سستی و بی‌حالی

• توسعه lanugo: موی نرم و ریزی که بر روی صورت و بدن رشد می‌کند

• احساس  حساسیت و سردی، به‌ویژه در اندام‌ها

• از دست دادن یا نازک شدن مو

• اجتناب از داشتن رابطه با اجتماع، خانواده و دوستان.

رژیم‌درمانی در مقابل بی‌اشتهایی عصبی

اگرچه الگوهای تغذیه محدودکننده‌ای که برای آنورکسیا عصبی مشخص می‌شوند شبیه رفتارهای رژیم غذایی هستند، اما بین این دو تفاوت وجود دارد. اثرات رفتارهای افراطی ناشی از بی‌اشتهایی عصبی، بسیار ناپایدار و ویران‌کننده‌تر از رژیم غذایی هستند. درحالی‌که کسی می‌تواند رژیم غذایی را برای کنترل وزن امتحان کند بی‌اشتهایی عصبی اغلب تلاشی برای به دست آوردن کنترل بر زندگی و احساسات خود، به‌خصوص در شرایط ناشی از وقایع آسیب‌زا و یا محیط‌های دارای هرج‌ومرج است. درحالی‌که کسی ممکن است رژیم غذایی را در برای از دست دادن وزن به‌عنوان هدف اصلی امتحان کند، در بی‌اشتهایی عصبی، ممکن است رژیم غذایی را امتحان کند زیرا آن‌ها از دست دادن وزن را به‌عنوان یک‌راه برای رسیدن به شادی و تسلط بر خود می‌دانند.

درمان بی‌اشتهایی عصبی

با توجه به پیچیدگی‌های این اختلال تغذیه‌ای، یک گروه حرفه‌ای درمان شامل پزشکان، متخصصین تغذیه و درمانگران برای بهبودی از این اختلال تغذیه‌ای ضروری است. درمان اختلالات تغذیه‌ای مؤثر و کامل، شامل سه مورد ضروری می‌شود:

پزشکی: بالاترین اولویت در درمان بی‌اشتهایی عصبی، رفع هرگونه مسائل و مشکلات بهداشتی جدی است که ممکن است ناشی از سوءتغذیه، مانند ضربان قلب ناپایدار باشد.

تغذیه: این جزء شامل ریکاوری وزن، پیاده‌سازی و نظارت بر یک برنامه غذای مناسب و آموزش در مورد الگوهای غذا خوردن طبیعی است.

درمان: هدف این بخش از درمان، شناسایی مسائل اساسی مربوط به اختلال تغذیه‌ای، برخورد و درمان زودهنگام از حوادث زندگی تروماتیک، یادگیری مهارت‌های مقابله با مشکلات به‌صورت درست و افزایش توانایی بیان و مقابله با احساسات است.

غلبه بر بی‌اشتهایی عصبی

منبع: eatingdisorderhope.com
این مقاله توسط مجله قرمز به صورت اختصاصی، ترجمه و تالیف شده است.

دیدگاه ها 0
Subscribe
اعلام کردن به
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

مقالات زیبایی

غذاهای سرشار از کلاژن
غذاهای سرشار از کلاژن که پوست شما را به گذشته خوب می برند
73
لوازم آرایشی
محصولات پیپا انتخابی مناسب در هنگام خرید لوازم آرایشی
143
درمان لک صورت
درمان لک صورت؛ راهنمای علمی درمان لک به همراه معرفی بهترین محصولات
265
اوره برای پوست
فواید اوره برای پوست؛ آیا می‌دانستید اوره هم لایه‌بردار است و هم مرطوب‌کننده؟
1,332
راقبت پس از فیلر لب
بهترین روشهای مراقبت پس از فیلر لب
440
آزلائیک اسید
آزلائیک اسید (Azelaic Acid) چیست و چگونه آکنه را درمان می‌کند؟
432

مقالات سلامت

دیسپلازی معده
دیسپلازی معده چیست، روشهای تشخیص آن چه هستند؟
58
تغذیه سالم
تغذیه سالم فقط به معنی افزایش سبزیجات و کاهش چربی‌ها نیست!
44
جوش زیر پوستی
جوش زیر پوستی را با روشهای ساده در خانه درمان کنیم
244
درد پهلو
درد پهلو چه علتهایی دارد و روشهای درمان هر کدام چیست؟
192
کاتتر ورید مرکزی
کاتتر ورید مرکزی (CVC): انواع و شیوه نصب آن برای بیمار
136
خواب و چاقی
خواب و چاقی؛ تاثیر ریتم شبانه‌روزی بدن بر چاقی وسایر بیماری‌های مزمن
110

مقالات آشپزی

شیر جو دوسر خانگی
طرز تهیه شیر جو دوسر خانگی و انواع روشهای استفاده از آن
116
نان هندی خانگی
نان هندی خانگی ساده و آسان بدون نیاز به فر
635
ترافل شکلاتی
ترافل شکلاتی خوشمزه تقدیم به آنهایی که دوستشان داریم
216
گرام ماسالا
طرز تهیه ادویه گرام ماسالا در خانه با عطری عالی برای انواع غذاها
389
سس مایونز گیاهی
سس مایونز گیاهی و رژیمی برای آنها که به سلامتی خود اهمیت می‌دهند
699
اشترودل سیب اصل اتریشی
اشترودل سیب اصل اتریشی را به بهترین روش در خانه درست کنیم
687

مقالات تغذیه

تغذیه سالم
تغذیه سالم فقط به معنی افزایش سبزیجات و کاهش چربی‌ها نیست!
44
غذاهای سرشار از کلاژن
غذاهای سرشار از کلاژن که پوست شما را به گذشته خوب می برند
73
توت فرنگی
خواص توت فرنگی این دلربای اردیبهشتی؛ میوه ای کم قند و خوش طعم
59
خواب و چاقی
خواب و چاقی؛ تاثیر ریتم شبانه‌روزی بدن بر چاقی وسایر بیماری‌های مزمن
110
چای رازیانه
خواص عالی چای رازیانه برای سلامتی از رفع بی خوابی تا دردهای پریودی
243
تنظیم هورمونی
چطور از گلوکومتر برای تنظیم هورمونی و لاغری استفاده کنیم؟    
153