جدید ترین عناوین خبری امروز
Registering new users is currently not allowed.
  • هالث
  • ۲۴ مهر ۱۳۹۸
  • ۱۲:۰۰
  • 203
مصرف کم پروتئین

مصرف کم پروتئین موجب چه تغییراتی در بدن می‌شود؟

پروتئین برای یک رژیم سالم ضروری است. اما همیشه از مصرف کافی آن مطمئن نیستیم. اما چگونه از مصرف کم پروتئین باخبر شویم و در این صورت چه اتفاقاتی در بدن ما می‌افتد؟ اگر می‌خواهید بدانید که مصرف ناکافی پروتئین موجب چه تغییراتی می‌شود، ما را دنبال کنید.

با مصرف کم پروتئین اشتهای شما زیاد می‌شودمصرف کم پروتئین

میل داشتن به میان وعده و شیرینی معمولا عادی است. اما اگر مرتبا این حالت برای شما رخ می‌دهد و وعده‌های غذایی‌ حس گرسنگی را برطرف نمی‌کند، احتمالا بخاطر مصرف کم پروتئین است. لیزا دفازیو متخصص تغذیه و کارشناس سبک زندگی سالم می‌گوید این امر بخاطر این است که پروتئین به تنظیم قند خون کمک می‌کند. پروتئین جذب کربوهیدرات را کاهش خواهد داد و قند خون را کاهش می‌دهد. وقتی پروتئین کافی مصرف می‌کنید به مدت طولانی‌تری احساس سیری خواهید کرد و نوسانات خلقی نخواهید داشت.

پژوهشی منتشر شده در مجله تغذیه نیز نشان داد شرکت کنندگانی که صبحانه پر پروتئین خوردند میل کمتری به غذا و شیرینی داشتند. اگر نیاز به کمک فکری برای خوردن پروتئین بیشتر دارید، در اینجا به شما روشهای افزایش مصرف پروتئین در رژیم غذایی گفته شده است.

متابولسیم کند استمصرف کم پروتئین

به گفته کارولین اپوویان پزشک و مدیر مرکز تغذیه و کنترل وزن در بوستون، رژیم غذایی با پروتئین کم منجر به ضعف عضله و در نتیجه متابولیسم کندتر خواهد شد. مصرف انرژی موقع استراحت کردن پایین می‌رود چون این امر مستقیما به میزان توده عضلانی شما مربوط است. مقدار توصیه شد روزانه برای پروتئین، ۰/۸ تا ۱/۱ گرم برای هر کیلوگرم از وزن بدن بدون احتساب فعالیت‌های جسمانی یا مصرف کالری است.

با مصرف کم پروتئین تمرکزتان کم می‌شودمصرف کم پروتئین

به گفته دکتر لوئیزا پتر متخصص قلب و کاهش وزن، تمرکز و توجه دقیق به هنگام مصرف کم پروتئین پایین است. دکتر پتر می‌گوید: پروتئین‌ها هورمون‌ها و آنزیم‌هایی را می‌سازند که موجب عملکرد مغز ما می‌شود. مصرف کافی پروتئین کافی موجب می‌شود اسید آمینه تیروزین به اندازه لازم بوجو آید. این اسید آمینه انتقال دهنده عصبی است که تمرکز و انرژی ما را حفظ می‌کند.

زخم‌ها و صدمات به راحتی خوب نمی‌شوندمصرف کم پروتئین

پروتئین به همراه ریز مغذی‌ها، آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌های مختلف، به رشد و تعمیر بافت کمک می‌کند. اما پروتئین بطور ویژه‌ای برای اکسیژن و جریان خون حیاتی است تا به بهبود و ترمیم پوست کمک می‌کند. وی افزود از این جهت ساختن آن برای افرادی با رژیم‌های غذایی کم پروتئین، بهبود سریع جراحات، سخت‌تر است. دکتر علی وبستر متخصص تغذیه هم خاطر نشان می‌کند که کمبود پروتئین ممکن است منجر به افزایش خطر شکستن استخوان شود. پژوهشهای متعدد نشان دهنده کاهش تراکم استخوان و افزایش سرعت پوکی استخوان در افرادی ست که معمولا رژیم‌های کم پروتئین دارند.

دچار کم خونی می‌شویدمصرف کم پروتئین

کم خونی عارضه‌ای ست که طی آن خون گلبول‌های قرمز سالم به اندازه کافی ندارد تا اکسیژن را در بدن حمل و این عارضه چند نوع مختلف دارد  نخوردن فراورده‌‌های پروتئینی سرشار  از آهن، ویتامین B12 یا فولات نیز موجب این عارضه می‌شود. و حتی افرادی که پروتئین کافی مصرف می‌کنند اگر انواع مناسب پروتئین را نخورند، باز هم ممکن است دچار کم خونی شوند. گیاهخواران و افرادی که از فراورده‌های حیوانی اجتناب می‌کنند بیشتر در معرض کمبود ویتامین B12 هستند (چون این ویتامین بیشتر در فراورده‌های حیوانی وجود دارد. اگر شما جزو این دسته از افراد هستید، بهتر است به دنبال غذاهای غنی شده با ویتامین B12 و مکمل‌های B12 باشید.

مشکل احتباس مایعات داریدمصرف کم پروتئین

علائم دیگر مصرف کم پروتئین احتباس مایعات در بدن است. دکتر پتر می‌گوید: بخاطر این است که آلبومین، پروتئینی در خون است که به حفظ تعادل مایعات کمک می‌کند. وقتی بدن دچار کمبود آلبومین شود، مایعات در اندامها بخصوص پاها، نگه داشته می‌شود. دکتر آپووریان متذکر می‌شود که احتباس مایعات در موارد شدید و نادر است که معمولا وقتی است که در کل کالری مصرفی کافی است اما مصرف کم پروتئین وجود دارد. اگر به مصرف ناکافی پروتئین در رژیم غذایی‌تان مشکوک هستید، پودر پروتئین پیشنهاد خوبی برای شماست.

شکنندگی و نرمی ناخن‌ها بر اثر مصرف کم پروتئینمصرف کم پروتئین

بدن شما آنقدر هوشمند است که انرژی را برای فرایندهای غیر ضروری هدر نمی‌دهد. دکتر آپوویان می‌گوید: وقتی پروتئین کافی مصرف نمی‌کنید و کالری‌ها در کل پایین هستند، بدن برخی فرایندها را خاموش کرده و به دنبال حفظ بقا است. این به معنای این است که سلامت مو و ناخن جزو موارد غیر ضروری هستند. دکتر پتر افزود: این مورد در مورد کراتین هم انجام می‌شود که پروتئین ساختاری مو، پوست و ناخن است. وی گفت: کراتین را نمی‌توان مصرف کرد اما خوردن غذاهای پر پروتئین به تولید کراتین در بدن کمک می‌کند.

ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: thehealthy

دیدگاه ها 0
Subscribe
اعلام کردن به
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

مقالات زیبایی

پاک کننده صورت طبیعی
۱۰ پاک کننده صورت که می‌توانید خودتان درست کنید
265
موی نازک
اگر موی نازک دارید این ۹ اشتباه آرایش مو را انجام ندهید
412
ضرورت و اهمیت استفاده از کرم مرطوب کننده برای تمام انواع پوست
نقش کلیدی مرطوب کننده ها در روتین مراقبت پوستی
1,294
روغن نارگیل
آیا روغن نارگیل برای پوست و بیماری‌های پوستی مفید است؟
1,848
روغن میوه نسترن
روغن میوه نسترن (رزهیپ) چه فوایدی دارد، روشهای استفاده از آن چیست؟
7,024
سبک جدید کانتور
با سبک جدید کانتور کردن در سال ۲۰۱۹ آشنا شوید
3,820

مقالات سلامت

معرفی خواص میخک
خواص میخک و معرفی چند مورد از ویژگی های چشمگیر این گیاه دارویی
97
معرفی داروی تربینافین
داروی تربینافین و نگاهی جامع به ویژگی های کارکردی این دارو
61
شرایط اهدا کردن خون
قبل از اهدا کردن خون باید این چند نکته مهم را بدانید
93
علائم سرطان کبد
علائم سرطان کبد با ۹ علامت خاموش که شاید آنها را ندانید
208
داروی توسیلیزومب
داروی توسیلیزومب یکی از کاراترین درمان ها در کنترل بیماری کرونا
139
گرافت استخوانی
گرافت استخوانی (پیوند استخوان) چیست و چه کاربردهای درمانی دارد؟
68

مقالات آشپزی

خشک کردن ریحان
خشک کردن ریحان به چندین روش مختلف برای افراد مبتدی
16
کدو سبز شکم پر
کدو سبز شکم پر با رویه پنیری برای میانه تابستان
82
خوراک برنج و مرغ در فر
خوراک برنج و مرغ در فر با ادویه ایتالیایی و طعم عالی
178
سیب زمینی برشته در فر
سیب زمینی برشته در فر با حداقل روغن و سرشار از ادویه
311
طرز تهیه نان خامه ای
طرز تهیه نان خامه ای به صورت حرفه‌ای و با ارائه همه نکات لازم
306
پنیر موزارلا
طرز تهیه پنیر موزارلا تازه و خانگی برای انواع غذاها با همه نکات لازم
421

مقالات تغذیه

معرفی خواص میخک
خواص میخک و معرفی چند مورد از ویژگی های چشمگیر این گیاه دارویی
97
بهترین زمان مصرف ویتامین
بهترین زمان مصرف ویتامین ها، مواد معدنی و انواع مکمل چیست؟
105
شیوه نگهداری غذای تازه
۱۲ غذای تازه که هرگز نباید با هم نگهداری شوند
120
سلامت ریه
سلامت ریه را با این ۲۰ خوراکی تضمین کنید
72
کلسیم پیروات
کلسیم پیروات چه فوایدی دارد و چگونه مصرف می‌شود؟
78
خواص ریحان
ریحان گیاهی شگفت انگیز با خواصی بی نظیر طبق بررسی های علمی
109