مراقبت از پوست در هر سنی ضرورت دارد. پوست کودکان دارای لطافت و زیبایی طبیعی است اما در دوره بلوغ و با آغاز نوجوانی پوست دچار مشکلاتی می‌شود که نیازمند رسیدگی است. افزایش ترشح چربی و پیدایش آکنه از مشکلاتی است که اکثر نوجوانان با آن دست به گریبان هستند و اگر مراقبت درستی از پوست خود داشته باشند از پوستی زیبا و بی نقص در دوره نوجوانی بهره‌مند خواهند شد.

مراقبت روزانه

صبح‌ها پس از بیدار شدن صورت خود را بشویید: این کار چربی و عرقی را که در طول شب روی پوست جمع شده پاک می‌کند و براقی پوست را از بین می‌برد همچنین باعث سرحال شدن شما می‌شود. در شستن صورت هیچ وقت از صابون استفاده نکنید، تنها شوینده‌هایی که فاقد صابون و سولفات باشند برای استفاده شما مجاز هستند. استفاده از شوینده‌های صابونی باعث خشک شدن پوست و التهاب آن می‌شود و ترشح چربی را بیشتر می‌کند و آکنه‌ها از همین جا آغاز می‌شوند. شستشوی صورت را با آب ولرم یا سرد و شوینده مناسب انجام دهید تا چربی پوست تعدیل شود و سپس با حوله تمیز صورت خود را خشک کنید.

از پس صرف صبحانه و مسواک زدن از بالم لب استفاده کنید: بیشتر افراد این نکته را فراموش می‌کنند و در طول روز دچار خشکی و پوسته پوسته شدن لب می‌شوند. اگر به طور مرتب از بالم لب استفاده کنید لب‌هایی نرم و سالم خواهید داشت و عوامل محیطی مثل آلودگی به لب‌های شما آسیب نخواهد زد. فراموش نکنید که استفاده از بالم لب طبی به استفاده از برق لب و رژ لب ارجحیت دارد چون تاثیر بیشتری دارد.

کرم دست بزنید: دستان شما در طول روز بر اثر شستن و صابون زدن دچار خشکی می‌شود و لازم است که هرروز از کرم نرم کننده دست استفاده کنید. استفاده از این کرم در روزهای سرد اهمیت بیشتری دارد چون سرما باعث ترک خوردن و زخم شدن دستان خشک خواهد شد.

در طول روز مراقبت پوست خود باشید: برخی نوجوانان تصور می‌کنند ضدآفتاب مخصوص بزرگسالان است اما شما در هر سنی از جمله نوجوانی به ضدآفتاب مناسب نیاز دارید. اگر در طول روز پوست شما زیادی چرب می‌شود از دستمال‌های مخصوص جذب کننده چربی استفاده کنید و چربی اضافی پوست را بگیرید. در طول روز صورت خود را نشویید چون پوستتان خشک و آسیب‌پذیر خواهد شد و این کار را به شب موکول کنید.

شب در مراقبت از پوست اهمیت زیادی دارد: یک پاک کننده مناسب برای پوست خود بخرید و قبل از خواب از آن استفاده کنید تا چربی و آلودگی‌هایی که در طول روز روی پوست شما جمع شده پاک شود و هیچ وقت با این آلودگی‌ها به رختخواب نروید چون این کار باعث آسیب پوستی خواهد شد.

پس از پاک کردن پوست، مرطوب کننده و بالم لب بزنید: اگر این کار را انجام ندهید به آکنه مبتلا خواهید شد یا این که آکنه شما بدتر خواهد شد. هنگام تهیه مرطوب کننده مناسب دقت کنید که این مرطوب کننده مخصوص صورت باشد و سبک باشد و صورت شما را بیش از حد چرب نکند. انواع بدون چربی مرطوب کننده بیشتر توصیه می‌شود چون باعث ایجاد آکنه نمی‌شوند.

سپس از لوسیون استفاده کنید: تنها جایی که باید مراقب آن باشید پوست صورت نیست بلکه پوست بدن نیز در دوره نوجوانی نیاز به مراقبت دارد و بهتر است شب‌ها قبل از خواب و یا پس از حمام از لوسیون بدن مناسب پوست خود استفاده کنید.

در دوره نوجوانی هم پوست به مراقبت نیاز دارد

مراقبت‌های خاص در دوره نوجوانی

یک بار در هفته لایه‌برداری کنید: در دوره نوجوانی لایه‌برداری تنها یک بار در هفته کافی است و بیش از این نیازی به لایه‌برداری ندارید. اما این کار را حتما انجام دهید به خصوص اگر مبتلا به آکنه هستید و یا پوست چربی دارید. اگر شدت چربی پوست شما زیاد است دوبار در هفته هم می‌توانید این کار را انجام دهید. برای انجام این کار می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید مثل استفاده از مواد لایه‌بردار آماده موجود در بازار از برندهای معتبر و یا استفاده از ترکیبات خانگی مثل شکر و عسل که روی پوست ماساژ داده می‌شود. همچنین می‌توانید این کار را با حوله مرطوب روی پوست مرطوب انجام دهید.

دو هفته یکبار تا ماهی یکبار از ماسک صورت استفاده کنید: ماسک‌های صورت بسته به نوع آن‌ها مزایای زیادی برای پوست دارند، مواد سمی را از روزنه‌ها و سطح پوست بیرون می‌کشند، روزنه‌های پوست را تمیز کرده و کوچک می‌کنند و همچنین سلول‌های مرده و باکتری‌ها را از سطح پوست می‌زدایند. در دوره نوجوانی شما نیاز به استفاده زیاد از ماسک ندارید و یک بار در ماه تا دوبار در ماه برای شما کافی است. ماسک را بر اساس شرایط پوست و نیازهای آن انتخاب کنید و مطابق دستورالعمل آن مورد استفاده قرار دهید.

روزنه‌های پوست و جوش‌های سرسیاه را پاک کنید: این کار را می‌توانید با چسب‌های مخصوص انجام دهید که در بازار موجودند. چسب را روی بینی و قسمت‌هایی که دانه‌های سیاه وجود دارند بفشارید و اجازه دهید خشک شود سپس آن را بکنید تا همه جوش‌های سرسیاه و آلودگی‌های داخل روزنه‌های پوست را پاک کند. این چسب‌ها برای بدن هم می‌توانند استفاده شوند و حتما قبل از استفاده دستورالعمل روی آن را بخوانید.

در نوجوانی از ضدآفتاب استفاده کنید

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: WikiHow (ترجمه اختصاصی از مجله قرمز)