آموزش درست کردن لوسیون کالامین برای اگزما در خانه


مواد لازم لوسیون کالامین

لوسیون کالامین برای انواع درمانهای جلدی از آفتاب سوختگی و سم زدایی بدن تا نیش حشره و خارش بر اثر حساسیت بکار می‌رود.

این لوسیون فوق العاده مفید است، مخصوصا برای کسانی که دوست دارند به بیرون از منزل بروند و یا بچه‌هایی که بیرون از خانه بازی می‌کنند و در معرض آسیب دیدگی و نیش حشرات هستند.

یک شیشه کوچک که می‌تواند برای انواع مشکلات و ناراحتی‌ها بکار رود ضمن اینکه از محصولات داروخانه نیز به دلیل فقدان مواد شیمیایی بهتر است. شما با درست کردن این لوسیون تسکین دهنده احساس رضایت خواهید کرد زیرا از محتویات آن آگاه هستید.

در مورد مواد تشکیل دهنده نگران نباشید، این لوسیون خانگی خیلی ساده‌تر از چیزی است که شما فکر می‌کنید.

مواد لازم: رس بنتونیت، جوش شیرین، نمک دریا، اسانس روغنی، گلیسرین (اختیاری)، خاک رس کائولن صورتی (اختیاری)

رس بنتونیت: رس بنتونیت ماده‌ای خاکستری است که در بسیاری از فرمول‌های محصولات مربوط به پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد و خوشبختانه در کشور ما نیز فراوان است. در حال حاضر این ماده برای استفاده در ترمیم زخم در زمان جنگ مورد مطالعه قرار می‌گیرد چون به نظر می‌رسد که به آنها کمک می‌کند تا سریعتر درمان شوند. این ماده همچنین به عنوان یک سپر در برابر سم طبیعی اوروشیول عمل می‌کند که در پیچک سمی، بلوط سمی و سماق سمی وجود دارد. اگر شما اتفاقی با این ماده برخورد کردید، استفاده از رس بنتونیت آن ماده روغنی را به لطف عناصر منحصر بفردش از بین خواهد برد.

جوش شیرین: جوش شیرین قلیایی است، به این معنی که دقیقا بر خلاف مواد اسیدی است. هنگامی که از نیش حشرات در رنج هستید یا حالتی شبیه به آن را تجربه می‌کنید به خاطر اسید بالای آنها است. اضافه کردن جوش شیرین این اسید را خنثی می‌کند و بنابراین خارش و ناراحتی را از بین می‌برد. هیدروکسید کلسیم چیزی است که در کالامین خریداری شده از داروخانه استفاده می‌شود و شما می‌توانید آن را استفاده کنید اما جوش شیرین بهتر است و اساس این مواد یکسان است.

روغن تی‌تری: اسانس‌های روغنی بیش از هر چیز بوی خوبی دارند، مانند روغن درخت چای یا اسطوخودوس که در خارش، التهاب و تسکین دهندگی پوست نقش به سزایی دارند. در ضمن روغن تی تری یک روغن درمان کننده پوست است که در مورد خواص آن قبلا با شما صحبت کرده‌ایم.

نمک دریا: نمک دریا، سلول‌های مرده یا خشک پوست را خرد کرده و بر می‌دارد و می‌تواند به کاهش تورم، التهاب و هر نوع مشکل خارشی کمک کند.

پودر کائولن صورتی: خاک رس کائولن برای افرادی که دارای پوست حساس هستند بسیار عالی است و یک لایه‌بردار بسیار ملایم است. این ماده به اندازه رس بنتونیت سموم را از بین نمی‌برد، اگر چه کمک کننده است بنابراین ما اینجا از این ماده بیشتر بخاطر اضافه کردن رنگ صورتی به لوسیون کالامین بدون استفاده از اکسید آهن استفاده می‌کنیم.

گلیسرین: گلیسرین باعث می‌شود لوسیون کالامین شما کمی نرمتر شود زیرا رطوبت را به دام می‌اندازد و آن را به پوست می‌رساند.


طرز تهیه لوسیون کالامین خانگی

مواد لازم

  • ¼ پیمانه آب تازه
  • ۴ قاشق چایخوری رس بنتونیت
  • ۴ قاشق چایخوری جوش شیرین
  • ½ تا ۱ قاشق غذاخوری نمک دریا
  • ۱۰ تا ۱۵ قطره اسانس روغنی تی‌تری یا اسانس روغنی دیگر همچون اسطوخودوس یا بابونه
  • ½ قاشق چایخوری گلیسرین (اختیاری)
  • ۲ تا ۳ قاشق چایخوری رس صورتی کالامین (اختیاری)

دستورالعمل ساخت لوسیون کالامین خانگی

در یک کاسه کوچک جوش شیرین، نمک، رس بنتونیت و رس کائولن صورتی (در صورت استفاده از آن) را با هم خیلی خوب مخلوط کنید تا یکدست شود.

مواد خشک لوسیون کالامین خانگی

آب را اضافه کنید و خوب بهم بزنید تا زمانی که به شکل یک خمیر دربیاید، اضافه کردن آب را ادامه دهید تا زمانی که به غلظت دلخواه در حد لوسیون برسد. من معمولا از یک چهارم پیمانه آب استفاده می‌کنم اما این بستگی به میزان رطوبت هوا و استفاده کردن یا نکردن از رس صورتی دارد که اگر از آن استفاده نکنید، میزان آب کمتر می‌شود.

لوسیون کالامین خانگی

اسانس‌های روغنی گیاهی و گلیسرین را در صورت استفاده برای این لوسیون اضافه کنید. بهم بزنید تا زمانی که به خوبی مخلوط شوند. سپس آن را در یک شیشه دهان گشاد بریزید و درب آن را محکم ببندید.

لوسیون کالامین خانگی

شما می‌توانید این محلول را در یخچال به مدت یک هفته نگه دارید اما یک راه ساده‌تر این است که خیلی راحت یک شیشه از مواد خشک را با هم مخلوط کنید و دم دست نگه دارید، هنگامی که به آن نیاز دارید، یک قاشق غذاخوری کوچک از پودر را بردارید و فقط به اندازه کافی از مایعات و روغن به آن اضافه کنید تا لوسیون را به اندازه مصرف فعلی خود بسازید.

لوسیون کالامین خانگی برای خارش و گزش

لوسیون کالامین خانگی برای خارش و گزش

دفعه بعد که دچار خارش و یا گزش ناشی از نیش حشرات شدید این لوسیون کالامین خانگی را به عنوان یک لوسیون تسکین دهنده عالی استفاده کنید. این لوسیون به سرعت شما را آرام می‌کند و اثرات نیش و خارش را خنثی می‌کند.

نکته: شما می‌توانید هر اسانس روغنی را که می‌دانید برای پوست شما مفید است استفاده کنید. اسانس‌های روغنی معمول شامل اکالیپتوس، اسطوخودوس، بابونه و تی تری هستند. شما می‌توانید چند نوع و یا فقط یک نوع را استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر در مورد روغن‌های مراقبتی پوست به مطلب روغن‌های درمان کننده پوست مراجعه کنید.

لوسیون کالامین خانگی


لوسیون کالامین خانگی نوع دوم

این لوسیون دارای موادی تقریبا با مشابه با مورد قبل و البته چیزهایی اضافه‌تر است و این در صورتی است که شما بخواهید خواص بیشتری به لوسیون خانگی خودتان بدهید.

زینک اکساید: زینک اکساید یا همان اکسیدو زنگ خودمانی یک ماده جادویی در این دستور است در حالی که شما می‌توانید این لوسیون را بدون این ماده درست کنید اما من این ماده را به آن اضافه کردم تا از اثرات ضد اشعه ماورابنفش آن استفاده کنم و علاوه براین خواص تسکین دهنده پوست نیز دارد. این ماده را در ترکیب بسیاری از کرمهای سوختگی می‌توانید پیدا کنید چون دارای خواصی است که نسبت نزدیکی با مواد ضد خارش فعال دارد که در لوسیون کالامین ما باید باشد.

گلیسرین گیاهی: این ماده شگفت انگیز علاوه بر اینکه به حفظ رطوبت کمک می‌کند، موجب تمیز شدن اطراف زخم و تسکین آن می‌شود و باعث می‌شود که با استفاده از آن در لوسیون خانگی، احساس بهتری داشته باشید.

عصاره هاماملیس: هاماملیس یک ماده عالی است که نه تنها زخم را پاک می‌کند بلکه برای خارش خفیف و کاهش التهاب نیز عالی است و حتی باعث نگهداری طولانی‌تر این لوسیون می‌شود.


طرز تهیه لوسیون کالامین خانگی ضد خارش

مواد تشکیل دهنده

  • ۲ قاشق غذاخوری جوش شیرین
  • ۲ قاشق غذاخوری رس بنتونیت
  • ۱ قاشق غذاخوری رس کائولن صورتی (شما می‌توانید رس قرمز یا رس سفید کائولین را جایگزین کنید یا اینکه فقط از رس بنتونیت استفاده کنید)
  • ۲ قاشق غذاخوری نانو زینک اکساید (این ماده برای استفاده در دستور بسیار عالی است اما در صورتی که به آن دسترسی ندارید می‌توانید آن را حذف کنید)
  • ۱ قاشق غذاخوری گلیسرین گیاهی
  • آب تصفیه شده کافی یا عصاره هاماملیس برای تشکیل حالت خمیری
  • ۱۵ قطره اسانس روغنی اسطوخودوس
  • ۵ قطره اسانس روغنی تی تری

دستورالعمل تهیه لوسیون کالامین خانگی

  1. همه مواد خشک را در یک کاسه کوچک با هم ترکیب کنید، سپس گلیسرین گیاهی را به آن اضافه کنید.
  2. آب را به آرامی اضافه کنید (یا عصاره هاماملیس) و بهم بزنید تا زمانی که به حالت مرطوب و کرمی دربیاید. اسانس‌های روغنی مورد استفاده را اضافه کنید.
  3. به هنگام روی دادن نیش حشرات، آبله مرغان، بثورات و موارد دیگر آن را روی پوست‌تان استفاده کنید اگر به جای آب مقطر، عصاره هاماملیس استفاده کنید، می‌توانید آن را برای چند هفته در یخچال نگهداری کنید.

صابون کالامین خانگی

صابون ضد اگزما

لوسیون کالامین برای تسکین خشکی و خارش پوست مفید است. با این حال گاهی اوقات کافی نیست و پوست شما نیاز به مراقبت بیشتری دارد. به جای استفاده مداوم از لوسیون کالامین چرا سعی نکنید که خودتان را با صابون کالامین شستشو دهید؟

این صابون کالامین در واقع مراقبت روزانه برای درمان اگزما، پسوریازیس، مواد سمی گیاهان، آفتاب سوختگی و سایر مشکلات مربوط به پوست است. شما همچنین می‌توانید از این صابون تسکین دهنده برای تقویت و آرامش پوست حساس استفاده کنید. این صابون ضد اگزما را درست کنید و از خواص عالی آن بهره ببرید.

طرز تهیه صابون کالامین

مواد لازم

  • ۲ پوند مایع روغن نارگیل
  • ۲ پوند مایع روغن زیتون
  • ۱ پوند مایع روغن پالم (هر پوند مایع معادل ۴۵۳ میلی‌لیتر است)
  • ۸ اونس مایع کره کاکائو (هر اونس مایع معادل ۲۹ میلی‌لیتر است)
  • ۴ اونس مایع شی باتر
  • ۴ اونس مایع عطر
  • ۳۸ اونس مایع آب
  • ۱۵ اونس مایع هیدروکسید سدیم یا سود

عطر: اسانس روغنی بابونه، اسطوخودوس و تی تری

رنگ: اکسید قرمز (اکسید آهن)

افزودنی: زینک اکساید

طرز تهیه صابون کالامین

آب و محلول هیدروکسید سدیم را وزن کنید. آنها را با هم مخلوط کرده روی گاز بگذارید اجازه دهید دمای محلول تا ۹۴ درجه سانتی‌گراد برسد، به مدت ۳۰ ثانیه بهم بزنید تا هیدروکسید سدیم مخلوط شود. هرگز آب را مستقیما به سود اضافه نکنید چون موجب فوران و پاشیدن آن می‌شود. از یک ظرف مخصوص برای این کار استفاده کنید و این پیمانه را برای چیزهای دیگر استفاده نکنید. اجازه دهید مخلوط خنک شود و به دمای ۳۸ درجه برسد. این کار بین ۳۰ دقیقه تا ۲ ساعت طول می‌کشد.

همه مواد را وزن کنید و به جز اسانسهای روغنی و رنگ و افزودنی، همه روغنها را به روش بن ماری و درون قابلمه بخارپز ذوب کنید. دمای مخلوط روغن باید در حد ۵۲ درجه سانتی‌گراد باشد. محلول سود خنک شده را درون قابلمه روغن ریخته به خوبی هم بزنید تا مخلوط شوند شما می‌توانید بدین منظور از یک گوشتکوب برقی استفاده کنید.

مواظب باشید که مواد به بیرون نپاشد. مخلوط کردن مواد را به مدت ۳ تا ۵ دقیقه ادامه دهید بصورتی که کاملا با هم ترکیب شوند و مخلوطی یکنواخت رادرست کنند. بلافاصله اکسید آهن قرمز آماده شده را به آن اضافه کنید (برای این مقدار مواد ½ قاشق غذاخوری اکسید آهن کافی است یا هر چیز دیگری را می‌توانید برای به دست آوردن رنگ صورتی استفاده کنید).

برای آماده کردن رنگ اکسید آهن باید ½ قاشق غذاخوری گلیسیرین یا روغن زیتون را با اکسید آهن ترکیب کنید. اگر کمی رنگ آن تیره است، نگران نباشید زیرا با افزودن زینک اکسید در مرحله بعد رنگ آن تعدیل می‌شود.

مواد را تا زمانی که به رنگ صورتی کالامین برسد بهم بزنید. ½ پیمانه تا ¾ پیمانه اکسید روی (زینک اکساید) به مخلوط اضافه کنید. صابون باید شبیه به رنگ لوسیون کالامین باشد. بهم بزنید. زینک اکساید اضافه شده به کاهش خارش پوست کمک می‌کند. هم اکسید روی و هم اکسید آهن جزو مواد مهم در لوسیون کالامین هستند.

اسانسهای روغنی را افزوده و مخلوط کنید. شما می‌توانید از هر اسانس روغنی که دوست دارید استفاده کنید. ترکیبی از بابونه، اسطوخودوس و تی‌تری بسیار عالی است و همه این روغنها خواص درمانی و تسکین دهنده برای پوست دارند.

مخلوط را به درون قالبهای مخصوص صابون بریزید. شما می‌توانید حتی از قالبهای مافین هم استفاده کنید و یا قالبهای سیلیکونی مخصوص شیرینی پزی. کافیست ابتدا آنها را چرب کنید، سپس مواد را به درون آن بریزید. قالبها را روی کانتر آشپزخانه تکان دهید و خیلی آرام روی کانتر بکوبید تا هوای مخفی شده درون محلول خارج شود و صابون شما صاف و یکدست باشد. می‌توانید روی صابون را با قاشق یا دستمال صاف کنید تا کاملا صاف و بدون برجستگی باشد.

روی قالب صابون را با یک پلاستیک و پتو بپوشانید. سپس ۲۴ ساعت صبر کنید. ابتدا پوشش پلاستیکی را روی قالب‌ها قرار دهید، سپس روی آن را با پتو و سفره بپوشانید. این کار صابون را در حال سفت شدن، عایق بندی می‌کند.

اگر متوجه شدید که صابون با وجود پتو خیلی گرم می‌شود، پتو را از روی آنها بردارید.

ابتدا صابون را از قالب در بیاورید، سپس صابون را به صورت قالبی برش بزنید. قالبهای صابون را در جایی در بسته که خراب نشوند نگهداری کنید. اجازه دهید به مدت ۴ هفته بمانند تا کاملا خشک شوند. بعد از چهار هفته صابون کاملا درست شده و قابل استفاده است.

موارد احتیاطی قبل از درست کردن صابون: شما در این دستور از سود استفاده می کنید که یک ماده قلیایی بسیار قوی و خطرناک است. این ماده خاصیت خورندگی دارد و در صورت تماس با پوست، پوست شما را از بین می‌برد. یک عینک آزمایشگاهی را برای حفاظت از چشمان، ماسک برای حفاظت از صورت، دستکش لاستیکی برای دستان استفاده کنید و یک روپوش بلند بپوشید.

اندازه گیری دقیق: اندازه مواد باید دقیق باشد. شما برای اندازه‌گیری همه چیز باید از جمله مواد مایع، از مقیاسهای مربوط به مایع استفاده کنید. شما می‌توانید آن را به میلی‌لیتر تبدیل کنید و همه چیز را با آن محاسبه کنید. این دستورالعمل داده شده، صابون زیادی تولید می‌کند که ممکن است مورد نیاز شما نباشد، بنابراین می‌توانید آن را به مقیاس کوچکتر تبدیل کنید. اما برای تبدیل مقادیر، باید از ماشین حساب دقیق استفاده کنید.


صابون کالامین به روشی ساده

صابون کالامین خانگی

خب طرز تهیه صابون کالامین به شیوه بالا سخت و وقت گیر است و احتمالا با خودتان می‌گویید نه وقتی برای این کار هست نه حوصله‌ای پس چه باید کرد اما می‌توان چاره‌ای اندیشید که راه را کوتاه کرد. نیازی نیست حتما صابون کالامین را به شیوه صابون سازی سنتی انجام دهید. می توانید از ابتدا صابون آماده را تهیه کنید و مواد لوسیون کالامین را به آن اضافه کنید. به نظر شما بهتر نیست؟

مرحله ۱: ۱ پیمانه صابون گلیسرین گیاهی را روی حرارت ملایم در بخارپز به آرامی ذوب کنید. دمای بالا موجب تشکیل یک صابون نرم بدون قوام می‌شود. فقط تا زمانی که ذوب شود حرارت دهید و سپس آن را برداشته و ۱۰ دقیقه صبر کنید تا صابون خنک شود.

مرحله ۲: ۲ قاشق غذاخوری لوسیون کالامین را که ساخته بودید به همراه ۲ قاشق غذاخوری گلیسرین به آن اضافه کنید. رس سفید را به آن بیفزایید. در صورت تمایل می‌توانید ۱۰ تا ۱۵ قطره اسانس روغنی مورد علاقه خود را اضافه کنید. ۵ کپسول روغن ویتامین E را اضافه کنید.

مرحله ۳: قالب صابون را با روغن طبیعی همچون روغن زیتون یا روغن هسته انگور چرب کنید. صابون را در حالی که هنوز گرم است درون قالب بریزید.

مرحله ۴: قالبهای صابون را به طور کامل با پلاستیک بپوشانید، چون صابون گلیسرین می‌تواند رطوبت را جذب کرده و نرم شود. صابون را در یک مکان خشک نگهداری کنید و روزانه برای تسکین خشکی و تحریک پوست استفاده کنید.


ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

منابع : thehiphyhomemaker.com pvsoap.com