در حالت عادی وقتی دچار مشکلات سلامتی می‌شوید، برای دریافت اقدامات پزشکی به اورژانس مراجعه می‌کنید اما گاهی اوقات مراجعه به پزشک ممکن نیست. شاید در طوفان گیر کرده باشید یا در مسیری بیابانی قرار گرفته باشید یا در جایی دور افتاده باشید. در این صورت شما باید پزشک خودتان باشید و اقدامات پزشکی اضطراری را انجام دهید. در زیر برخی از مشکلات که ممکن است در خانه رخ دهد فهرست شده است. در بسیاری از موارد بهتر است که اگر بتوانید به پزشک مراجعه کنید. اما زمانی که نمی‌توانید این راهنمایی‌ها را بر اساس کتاب «راهنمای کامل بقا» انجام دهید، ممکن است شما را نجات دهد. کارشناس نویسنده کتاب راهنمایی‌هایی برای شما دارد که بهتر است به این راهنمایی‌ها توجه کنید تا بتوانید بهترین اقدامات پزشکی را برای رفع مشکل انجام دهید

وقتی انگشتر توی انگشت شما گیر می‌کنداقدامات پزشکی

این یکی از محبوب‌ترین راهنمایی‌های من است و نیازی به بریدن انگشتر نیست. در عوض یک تکه بلند از نخ دندان را برش بزنید. یک انتهای نخ را در مسیر حلقه رد کنید به سمت کف دست‌تان ببرید. انتهای دیگر نخ را بردارید و به صورت محکم اطراف انگشت خود تاب دهید، از حلقه شروع کنید و و به سمت نوک انگشت حرکت کنید. هدف این است که مقداری از تورم را به سمت نوک انگشت فشار دهید و انگشت خود را به اندازه کافی لاغر کنید تا حلقه را بتوانید خارج کنید. این ترفند همیشه کار نمی‌کند اما هنگامی که انجام شود، هم انگشت شما آسیب نمی‌بیند و هم انگشتر سالم باقی می‌ماند. همیشه بخاطر داشته باشید که همیشه انگشتر را قبل از اینکه انگشت‌تان متورم شود از دست خارج کنید.

هنگامی که گوش با موم مسدود می‌شوداقدامات پزشکی

هنگامی که موم گوش شما را پر می‌کند، شنوایی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد، در اینجا یکی از اقدامات پزشکی و درمان خانگی ساده برای پاک کردن موم از گوش وجود دارد که اغلب اوقات کار می‌کند. برای تمیز کردن گوش، یک پوآر کوچک بردارید، پوآر همان توپ پلاستیکی با نوک بلند و باریک است که اغلب برای خارج کردن ترشحات بینی نوزادان استفاده می‌شود. آن را با آب گرم پر کنید (اگر آب بیش از حد سرد و یا بیش از حد گرم باشد ممکن است سرگیجه شدید ایجاد کند). در مقابل سینک یا روشویی بایستید. دست خود را روی گوش و اطراف سر نگه دارید و پشت گوش خود را بگیرید. گوش را رو به عقب نگه دارید. پمپ را در گوش خالی کرده، کمی نگه دارید و سپس گوش را در سینک یا روشویی خالی کنید. احتیاط: این کار کمی کثیف کاری دارد. دو تا چهار آب بار بکشید. اگر احساس ناراحتی دارید این کار را متوقف کنید. اگر چیزی بیرون نیامد، ممکن است بخواهید صبر کنید و دوباره این کار را تکرار کنید.

اقدامات پزشکی برای رفع زگیلاقدامات پزشکی

شما نیازی به دارو برای این ترفند رفع زگیل ندارید فقط یک تکه نوار چسب نیاز دارید. زگیل را در آب به مدت ۱۵ دقیقه خیس کنید. هر گونه پوست اضافی را از بین ببرید، هر چند خیلی عمیق نیست و موجب خونریزی شود. یک تکه نوار چسب را به اندازه زگیل، برش بزنید. آن را روی زگیل بچسبانید و برای ۶ روز بگذارید روی زگیل بماند. اگر چسب کنده شده دوباره با یک تکه دیگر آن را جایگزین کنید. بعد از ۶ روز، نوار چسب را بردارید، ناحیه را دوباره بخیسانید و دوباره نوار چسب بگذارید. این کار را ادامه دهید تا زمانی که زگیل از بین برود. اگر زگیل در عرض دو ماه از بین نرفت، پس این شیوه برای شما موثر نخواهد بود پس بهتر است این کار را کنار گذاشته و به دنبال شیوه دیگری برای رفع زگیل باشید.

وقتی چیزی در چشم شماست اما نمی‌توانید آن را پیدا کنیداقدامات پزشکی

اگر فکر می‌کنید که چیز ریزی در چشم شما فرو رفته و شما نمی‌توانید آن را ببینید، این ممکن است به دلیل این باشد که در پلک بالای شما پنهان شده است. برای پیدا کردن آن، دو تکه پنبه تمیز بردارید. به پایین نگاه کنید و روی پنبه پلک بزنید. اگر ذره‌ای در چشم شما وجود دارد، آن را با تکه دیگر پنبه پاک کنید. اگر چیزی را نمی‌بینید، بنابراین مشکل شما ممکن است یک خراش در پلک باشد نه یک جسم خارجی.

هنگامی که یک کنه شما را می‌گزداقدامات پزشکی

گاهی اوقات افراد برای رفع کنه به مطب مراجعه می‌کنند. برای برطرف کردن کنه، بهترین راه استفاده از موچین نوک تیز است. کنه را با موچین نوک تیز بگیرید، موچین را تا حد امکان نزدیک پوست نگه دارید و با نیرویی ثابت آن را بکشید. ادامه دادن این مراحل به شما کمک خواهد کرد تا از کندن بدن حشره بدون جدا کردن سر که در پوست فرو رفته است، جلوگیری کنید. کارشناسان می‌گویند معمول‌ترین روش برداشتن کنه که استفاده از کبریت داغ است همیشه بهترین ایده برای این کار نیست چون این کار ممکن است موجب این شود که کنه کل ترشحاتش را وارد بدن شما کند. همچنین روش استفاده از وازلین هم مناسب نیست.

وقتی که ناخن درون گوشت فرو می‌روداقدامات پزشکی

بخش صدمه دیده انگشت را در آب گرم به مدت ۱۰ دقیقه بخیسانید. خشک کنید. به آرامی یک تکه گلوله پنبه را زیر لبه گوشه تحریک شده ناخن به آرامی فشار دهید. هر ۴ تا ۶ ساعت خیساندن را تکرار کنید. اگر پنبه بیرون می‌آید، دوباره پنبه را جاگذاری کنید. پنبه را همان جا نگه دارید تا زمانی که ناخن به سمت بیرون رشد کند. اگر ناخن در حال رشد در عرض ۲۴ تا ۴۸ ساعت بهتر نشد، احتمالا این روش موثر نیست و شما باید به پزشک مراجعه کنید زیرا می‌تواند این بخش آلوده شود. برای کمک به جلوگیری از مشکل در وهله اول، همیشه ناخن‌های خود را به صورت مستقیم بگیرید و از چیدن گوشه ناخن خودداری کنید.

هنگام کبودی شدید اقدامات پزشکی مناسب چیست؟اقدامات پزشکی

کبودی و رگ به رگ شدن ممکن است موجب تورم شود. و اصطلاح قدیمی که اگر عضوی آسیب دید از آن استفاده نکنید، در این مورد درست است. روش «RICES» یک روش خوب برای این کار است چون برای بهبود هر دو موثر است. روش RICES، مخفف شده اصطلاحات Rest, Ice, Compress, Elevate, Splint است. ناحیه صدمه دیده را استراحت دهید. یخ یا یخ پک را به مدت ۱۰ روی آن نگه دارید، سپس به مدت ۱۰ دقیقه آن را بردارید و دوباره همان کار را تکرار کنید. موقع استفاده از یخ یک حوله یا پارچه بین یخ یا یخ پک روی پوست بگذارید تا از سرمازدگی پوست‌تان جلوگیری کنید. منطقه صدمه دیده را بوسیله پیچاندن باند با یک بانداژ نرم، فشار دهید، آنچنان سفت نکنید که مانع از گردش خون شود. ناحیه صدمه دیده را بالاتر از سطح بدن قرار دهید. ناحیه آسیب دیده را آتل بندی کنید تا جابجا نشود و زخم بیشتر نشود.

اقدامات پزشکی موقع خفگی اشخاص نزدیکاقدامات پزشکی

یک موقعیت معمول را در این مورد در نظر بگیرید: کسی در حال خوردن است. همه آنها در اینجور مواقع ناگهان ساکت می‌شوند، با چهره‌ای که وحشت در آنها موج می‌زند. آنها ممکن است گلویشان را بگیرند. حالا زمانی برای حرکت‌های مربوط به خفگی است. در این لحظه خفگی رخ می‌دهد. عمدتا به منظور مقاصد قانونی، ابتدا از شخص بپرسید که ایا در حال خفه شدن است و برای کمک کردن اجازه بگیرید. وقتی جواب بله داد، شخص باید تا حد امکان ایستاده باشد چون در اینصورت شما بهتر به راه‌های هوایی وی دست پیدا می‌کنید. پشت سر شخص بایستید. دست غالب خود را مشت کنید و از سمت انگشتان در وسط شکم قرار دهید، درست کنار قفسه سینه. دست دیگر خود را روی دست مشت شده قرار دهید و دستها را به شدت تکان دهید (روی قفسه سینه فشار دهید). تا زمانی که شی خارج شود، این کار را تکرار کنید. اگر فرد بیهوش شد، فشار دادن قفسه سینه را در وضعیت CPR  شروع کنید. خفه شدن معمولا یک امر خاموش است. در صورتی که فرد بتواند صرفه کند به طور کلی بهترین کاری که باید انجام شود، این است که اجازه دهیم خودشان تلاش کنند جسم خارجی را با صرفه کردن و نیروی زیاد به بیرون بفرستند.

اقدامات پزشکی هنگام کبودی زیر ناخناقدامات پزشکی

هنگامی که انگشت شما دچار شکاف شده و زیر ناخن دچار کبودی می‌شود، خون از کبودی نمی‌تواند در قسمت‌های دیگر پراکنده شود. این خون زیر ناخن به دام می‌افتد و گاهی اوقات درد شدیدی ایجاد می‌کند. اگر یک نقطه تیره زیر ناخن پیدا کنید و دردی خفیف وجود داشته باشد که به نظر می‌رسد که در همان منطقه بدتر و بدتر خواهد شد، شما متوجه خواهید شد که خون همان چیزی است که موجب درد می‌شود. برای آزاد کردن این فشار می‌توانید یک سوراخ کوچک در ناخن با استفاده از یک فندک، یک گیره کاغذ و انبردست ایجاد کنید. گیره کاغذ را از هم جدا کنید تا به صورت یک خط صاف دربیاید. با استفاده از انبردست، گیره کاغذ را در شعله فندک نگه دارید تا فلز قرمز شود. به سرعت گیره کاغذ را از روی شعله بردارید و روی انگشت بگذارید، ناخن را با انتهای گیره کاغذ داغ سوراخ کنید. فقط آن را با سرعت و در زمانی کمتر از یک ثانیه بگذارید. وقتی که افزایش درد ناگهانی بوجود می‌آید و خون در طول ناخن جاری می‌شود، شما متوجه خواهید شد که ناخن شما سوراخ شده است. شما ممکن است مجبور شوید دوباره گیره کاغذ را گرم کنید و دوباره روی ناخن بگذارید.

اقدامات پزشکی هنگام خونریزیاقدامات پزشکی

فشار مستقیم بیش از ۹۰ درصد خونریزی‌ها را قطع می‌کند. فقط یک پارچه تمیز پیدا کنید، آن را تا کنید و به صورت یک کپه درآورید و آن را به صورت مستقیم روی زخم فشار دهید. آن را برای چند دقیقه نگه دارید. اگر در حین فشار دادن خونریزی ادامه پیدا کرد، ممکن است به یک شریان بند نیاز داشته باشید در همان حال یک نفر باید به ۱۱۵ زنگ بزند. اگر خونریزی شما زیاد است، ممکن است احساس ضعف کنید و حتی لازم باشد که در حال فشار دادن ناحیه خونریزی دراز بکشید.

ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: ریدرز دایجست