شاید بهتر باشد ابتدا با  چند خبر بد شروع ‌کنیم. نگران نباشید تمام خبر های خوب و بد در این مقاله،باعث می‌شوند شما بهتر بتوانید به اهدافی که در سر دارید برسید.  فقط کافی‌ست هر خبر را به خوبی بخوانید، در موردش فکر کنید و مطمئن باشید موفقیت با شماست.

  • خبر بد اول اینکه، یک دشمن وجود دارد

زمین بازی شما که باید در آنجا، بازی زندگی خود را انجام دهید و به بُرد یا باخت برسید، یک زمین مسطح و هموار نیست. این زمین بازی، در واقع یک کوه بزرگ است که در مقابل شما قد علم کرده. در  سراسر زمین زندگی‌ شما، یک دشمن واقعی وجود دارد که اگر قصد دارید در هر کاری موفق شوید، ابتدا باید آن دشمن را شکست دهید. آیا می‌دانید آن دشمن کیست؟

  • خبر بد دوم این است که آن دشمن، خود شما هستید

دشمن شما یک نیروی مقاومت کننده در درون شماست. تمام مقاومتهایی که در درون هر فرد وجود دارند، همان دشمنان درونی او هستند که اجازه نمی‌دهند آن فرد به اهدافش دست یابد.

مقاومتهایی از قبیل: تنبلی، خود ویرانگری، ترس،  غرور کاذب،  نداشتن اعتماد به نفس و غیره… اینها دشمنانی هستند که در درون شما زندگی می‌کنند. در خارج از وجود شما، هیچ دشمنی وجود ندارد که شما را به درگیری و شکست بکشاند.  دشمن شما، در درون خودتان است. این دشمن از زمانیکه زاده شده‌اید، همراه شما زاده شده است. این دشمن بخشی از وجود خود شماست. به نظر خبر بدی است نه؟ اما خبر بدتری هم در راه است.

  • خبر بد سوم این است که این دشمن درونی، شما را خواهد کشت

اگر این حرف را قبول ندارید کافی‌ست نگاهی بیندازید به دور و برتان، نگاهی بیندازید به دوستان یا آشنایانی که سرشار از نبوغ و استعداد هستند و سالهاست که فکرهای بزرگی در سر دارند اما چه بر سر آنها آمده؟ آن فکرهای بزرگ چه شده‌اند؟ آن آدمها الان چه کار می‌کنند؟

آنها یا معتاد به الکل شده‌اند که یادشان برود چه فکرهایی داشتند، یا درحال درجا زدن  و خودخوری  هستند و خودشان و کسانی  که دوستشان دارند را آزار می‌دهند.

این آدمها زندگی نمی‌کنند، فقط زندگیشان را هدر می‌دهند چون نمی‌توانند از این دور باطل خارج شوند و آن فکر بزرگ یا آن کاری را که دوست داشته‌اند و برایش پا به این دنیا گذاشته‌اند را انجام دهند.

یک خبر خوب در میان این چند خبر بد اینکه: باور کنید هرگز نمی‌توانید به اهدافتان دست یابید مگر اینکه یاد بگیرید که باید به زندگی و کارهایتان نظم بدهید. باید یاد بگیرید با صدایی که در سرتان به عناوین مختلف از قبیل تنبلی و کار امروز را به فردا بیفکن، حرف می‌زند روبرو شوید،  و بر آن صدا غلبه نمایید. این صدا، همان صدای مقاومتهای درونی شماست که  هر بار به روشهای متفاوتی با شما حرف می‌‌زند.

… و حالا می‌رسیم به خبر های خوب

خبر

  • خبر خوب اول این است که شما تنها کسی نیستید که این طور است

شما آدم بد یا آدم ناجوری نیستید اگر صدای درون سرتان، بزرگترین و بدترین دشمن شماست.  اگر این صدا می‌گوید تو ضعیف هستی، به این معنی نیست که واقعا ضعیف هستید. شما آدم ضعیفی نیستید.  شما آدم بیماری نیستید. این فقط صدای مقاومتهای درونی شماست.  صدایی‌ست که همه‌ی آدمها در سرشان می‌شنوند و آن را بارها و بارها تجربه کرده‌اند.

صدای مقاومت  درونی در یک انسان،  یکی از ویژگی‌های فطری اوست که همراه با او زاده شده‌است. درست شبیه به قانون جاذبه است ؛ صدای مقاومت درونی نیز مانند یکی از قوانین طبیعت است که نمی‌توان آنرا دست‌کاری کرد و تغییرش داد. ولی می‌توان با آن مبارزه کرد.

  • خبر خوب دوم این است که دشمن درونی شما می‌تواند شکست بخورد

برای شکست دادن و مغلوب کردن این دشمن درونی، هیچ گونه گلوله‌ی جادویی در کار نیست.  شاید به نظر برسد یک خبر بد است چون هیچ راه میان‌بری وجود ندارد.  باید بارها شکست بخورید تا یاد بگرید شکست نخورید. هیچ کلاس و آموزشگاهی نیست که همه‌ی اینها را سریعا به شما بیاموزاند.  هیچ نکته‌ی خاصی هم وجود ندارد که با به کار بردنش بتوانید مقاومت درونی را سریعا شکست دهید.   اما اگر  به مرور در طی زندگی، به  دانش صحیح و عزم راسخ مجهز شوید، می‌توانید از طریق‌های مختلف، مقاومت درونی‌تان را به زانو درآورید.

روشهایی که می‌توانید دشمن درونی را شکست دهید ساده است.  مثلا از طریق انگیزه دادن به خوتان. یا از طریق باورکردن خودتان.  این دو عامل، بسیار مهم هستند تا با وجود همه‌ی حواس پرتی‌هایی که مقاومت درونی‌تان برای شما می‌تراشد، همچنان از نظر ذهنی و فکری روی کارتان متمرکز باقی بمانید.  حتی اگر یک وقتهایی نیز تمرکزتان را از دست ‌دهید باز هم می‌توانید دوباره آنرا به دست آورید.

  • خبر خوب سوم اینکه شما سر بزنگاه رسیده‎اید

هر آنچه باعث شده این مقاله را بخوانید یا برسید به این نقطه‌ای که الان هستید و در حال خواندن مقاله‌اید،  یعنی درست به موقع به داد خودتان رسیده‌اید.  با ما باشید.  در آینده  منابع زیادی در دستتان قرار خواهد گرفت تا به شما کمک نماید به جنگ دشمن درونی‌تان بروید، با آن مبارزه کنید و در نهایت آنرا شکست دهید.

خبر خوب واقعی این است که مهم نیست شما بعنوان چه شخصی قصد شکست این نیروی بزرگ را دارید. مهم نیست هدفتان چیست و می‌خواهید به چه دستاوردی برسید،  یا مهم نیست شغلتان چیست یا چه شغلی را می‌خواهید انتخاب کنید.  برای همه‌ی آدمها یک  دشمن درونی واحد وجود دارد و فرمول واحد نیز برای شکست دادن آن وجود دارد. پس خیالتان راحت که این نیروی کمک دهنده‌ برای همه‌ی آدمها یکسان است. چه یک هنرمند باشید، چه یک نویسنده، چه یک کارآفرین.


ترجمه اختصاصی مجله قرمز از مقاله Steven Press field

منبع: stevenpressfield