اجزاء اصلی ریتم در موسیقی کدامند؟


ریتم موسیقی چیست

در این مقاله ی کوتاه، به بررسی ریتم موسیقی پرداخته می‌شود که یکی از مهم ترین عناصر در موسیقی است. این موضوع بسیار مهمی است و یادگیری ریتم موسیقی برای همه ی کسانی که می‌خواهند با موسیقی آشنا تر شوند، یا به تازگی شروع به یادگیری نواختن یک ساز کرده اند لازم بوده و توصیه می‌شود.

می‌توان ادعا کرد که ریتم موسیقی، مهم ترین عنصر آن است. ریتم، آهنگ را به جلو می‌راند، باعث ادامه یافتن آن شده و موزیسین های حرفه ای را از غیر حرفه ای متمایز می‌کند. می‌شود گفت بدون ریتم، موسیقی وجود ندارد.

ممکن است بگویید آنچه که باعث ایجاد یک موسیقی می‌شود، نُت ها هستند؛ اما این گفته صحیح نیست. اگر ریتم وجود داشته باشد، شما تنها نیاز به وسیله ای دارید که آن صدا را بتواند ایجاد کند.


اجزاء اصلی ریتم در موسیقی

ریتم موسیقی، از دو قسمت تشکیل شده است: ضرب یا تمپو (tempo) و میزان نما (meter signature/  time signature).

هر دوی این موارد در شکل زیر نشان داده شده اند. سه چهارم، که به عنوان میزان نما است و تمپو که برابر با ۱۲۶ می‌باشد. عدد سه چهارم، مشخص کننده ی دو چیز است: در هر میزان چند بیت یا ضرب وجود دارد و اینکه هر یک ضرب معادل چه نُتی است.

در واقع، عدد بالایی در هر میزان نما (در اینجا عدد ۳) نشان می‌دهد که در هر میزان چند ضرب وجود دارد و عدد زیرین (در اینجا عدد۴) نشان می‌دهد که هر یک ضرب، معادل چه نُتی است (کدام نُت، یک ضرب را تشکیل می‌دهد).

برای توضیح بیشتر، عدد ۴ نشان دهنده ی یک نت سیاه است، ۸ نشان دهنده ی نُت چنگ و ۲ نشان دهنده ی نت سفید می‌باشد و به همین ترتیب.

ریتم در موسیقی چیست

همچنین در شکل کلمه ی Allegro (تند و شتابان) مشاهده می‌شود که پس از آن یک نُت سیاه با عدد ۱۲۶ نشان داده شده است. الگرو، یک کلمه ی ایتالیایی است که معنای سریع، شتابان و طرب انگیز را می‌دهد. اکثر کلمات موسیقی از زبان ایتالیایی گرفته شده است. این کلمه، به معنای این است که در هنگام نواختن، تمپویی در محدوده ی ۱۲۰ تا ۱۳۹ بیت (ضرب) در هر دقیقه داشته باشیم که عدد دقیق آن نیز در مقابل آمده است (۱۲۶نت سیاه در هر دقیقه).

نوازندگان طبل یا تیمپانی یا درام، ضرب مورد نظر را برای بقیه ی نوازندگان ایجاد می‌کنند و در واقع به نوعی تنظیم کننده ی ریتم موسیقی هستند. اما اگر نوازنده ی درام در کار نباشد، مثلا هنگامی که یک ویولونیست یا پیانیست به تنهایی مشغول نواختن سازشان هستند، چه گونه ریتم را رعایت کنند تا موسیقی به شکل خوبی اجرا شود؟ این موضوعی بسیار مهم است و به تدریج و با تمرین کردن، نوازندگان به آن مسلط خواهند شد.

همچنین بخوانید: کدام ساز موسیقی را انتخاب کنیم؟

ترجمه ی اختصاصی مجله قرمز از سایت Soundcalledmusic