برنامه‌های مراقبت از پوست و مو تنها محدود به خانم‌ها نیست و آقایان نیز باید مراقبت از پوست و مو را جدی بگیرند. کارهایی که برای مراقبت از موهای مردان باید انجام شود کم و بیش شبیه برنامه‌های مراقبتی از موهای زنانه است اما آقایان به دلیل سبک زندگی و تفاوت‌های بیولوژیکی به یک سری برنامه‌ها و مراقبت‌های خاص نیاز دارند که در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز با این برنامه‌ها برای مراقبت از موهای مردان آشنا خواهید شد.

برنامه مراقبت از موهای مردان

شامپو و حالت دهنده مناسب انتخاب کنید: باید بدانید که همه شامپوها و حالت دهنده‌ها شبیه به هم نیستند و قبل از هرچیز باید نوع موهای خود را بشناسید و شامپویی انتخاب کنید که با آن نوع از مو سازگار باشد. موی شما هر نوعی که باشد باید از شامپوهای بدون سولفات و حالت دهنده‌های بدون سیلیکون استفاده کنید چون این ترکیبات باعث خشکی و کدر شدن مو می‌شوند. حتما توضیحات روی قوطی شامپو را به دقت بخوانید و درست انتخاب کنید:

  • اگر موهای شما مستعد وز شدن است شامپویی بخرید که حاوی مرطوب کننده و روغن‌های گیاهی باشد و موها را تغذیه کند.
  • برای موهای چرب و نازک از شامپوهایی استفاده کنید که ترکیباتی مثل روغن چای و بابونه داشته باشد تا چربی مو را کنترل کند.
  • اگر موهای شما ضعیف و شکننده است شامپویی بخرید که حاوی پروتئین‌های مفید مانند کلاژن و کراتین باشد.

موها را دو تا سه بار در هفته بشویید: شاید تصور کنید شستن روزانه موها به زیبایی و خوش حالت شدن آن کمک می‌کند اما این کار در درازمدت موهای شما را ضعیف و آسیب‌پذیر می‌کند چون این کار چربی‌های مفید سطح پوست و مو را از بین برده و آن‌ها را بی دفاع می‌کند. برای مراقبت از موهای مردان دو یا سه بار در هفته شامپو زدن کافی است اما اگر موهای شما خیلی زود چرب می‌شود می‌توانید هرروز بدون شامپو موها را آب بکشید. با زیاد کردن فاصله شامپو زدن موها ممکن است مدتی احساس چرب بودن و سنگینی در موها داشته باشید اما پس از مدتی موها خود را با این تغییر وفق داده و تولید چربی را کم می‌کنند.

از آب سرد و ولرم به جای آب داغ استفاده کنید: حمام با آب داغ آرامش بخش است ولی باعث خشک شدن پوست و مو می‌شود. برای این که موهای زیباتر و درخشان‌تری داشته باشید از آب ولرم و یا سرد برای شستن موها استفاده کنید یا حداقل موها را با آب گرم بشویید و با آب ولرم و سرد آبکشی کنید تا درخشش و زیبایی موها به آن‌ها بازگردد.

موها را با حوله خشک نکنید: معمولا آقایان موهای کوتاهی دارند و پس از حمام به یکباره موهای خیس خود را با حوله خشک می‌کنند. این کار اگر با فشار انجام شود به ریشه موها آسیب وارد می‌کند و آن‌ها را ضعیف می‌کند پس توصیه می‌کنیم پس از حمام موها را با حوله خشک نکنید و اجازه دهید جریان طبیعی هوا آن را خشک کند.

برنامه مراقبت از موهای مردان ، شستن موها دو یا سه بار در هفته

استایل مو

از ژل و حالت دهنده‌ها به مقدار کم استفاده کنید: اگر از محصولات حالت دهنده مو استفاده می‌کنید تا موهای خود را مرتب کنید و حالت دهید این کار را زمانی انجام دهید که موها هنوز خیس است. مقدار خیلی کمی از ژل یا حالت دهنده خود را بردارید و به موهای خیس بزنید تا حالت بگیرند سپس موها را شانه کنید تا در همین حالت خشک شوند. ترجیحا از محصولاتی استفاده کنید که فاقد الکل باشند تا موها را خشک نکنند. موها را در جهت رویش آن‌ها شانه کنید تا کمتر آسیب ببینند و اگر موهای فر و وز دارید از شانه‌های دندانه بزرگ استفاده کنید.

از سشوار، کم استفاده کنید: استفاده از سشوار روش سریع و خوبی برای خشک کردن موها است اما اگ این کار هر روز انجام شود به تدریج موهای شما کدر شده و آسیب خواهند دید. به خصوص اگر متوجه کاهش حجم موهای خود شده‌اید حتما استفاده از سشوار و سایر محصولات حرارتی حالت دهنده مو را کنار بگذارید تا موها بتوانند خود را بازسازی کنند. اگر می‌خواهید حجم موهای خود را افزایش دهید موهای خیس را در خلاف جهت رویش شانه کنید و اجازه دهید خشک شوند.

اگر موهایتان بلند است: اگر طول موهای شما بیش از ۴ تا ۵ سانتی‌متر است برای مراقبت از موهای مردان نیاز به چند کار اضافی دارید:

  • اگر موهای شما وز است باید یک بار در هفته از حالت دهنده قوی روی موها استفاده کنید.
  • از یک شانه دندانه درشت برای شانه کردن به جای برس استفاده کنید چون برس ممکن است باعث ریزش مو شود.
  • زمانی که موهایتان خیس است کمی نوک موها را چرب کنید تا از ایجاد موخوره جلوگیری کنید.

برنامه منظمی برای کوتاه کردن مو داشته باشید: کوتاه کردن موها یک بار در ماه یک برنامه مراقبت موی مناسب برای آقایان است که هم به زیبایی و مرتب بودن ظاهر مو کمک می‌کند و هم از آسیب به موها جلوگیری می‌کند.

برنامه مراقبت از موهای مردان ، از محصولات حالت دهنده به مقدار کم استفاده کنید

اقداماتی برای جلوگیری از ریزش مو

کف سر را ماساژ دهید: اگر اولین نشانه‌های ریزش موی مردانه را مشاهده کردید در حمام کف سر را ماساژ دهید. این کار جریان خون را در سطح سر شما افزایش می‌دهد و از ضعیف شدن ریشه‌های مو جلوگیری می‌کند. انگشتان دست را به کف سر برسانید و با حرکات دورانی همه قسمت‌های سر را ماساژ دهید. برای این کار می‌توانید از روغن‌های گیاهی مثل روغن نارگیل و بادام نیز استفاده کنید و سپس موها را شامپو بزنید.

با موها به ملایمت رفتار کنید: موقع شامپو زدن، شانه زدن، خشک کردن، استفاده از مواد حالت دهنده و هر کار دیگری که با موهای خود می‌کنید با ملایمت و آرامی رفتار کنید و به موها فشار وارد نکنید چون این کار احتمال ریزش مو را افزایش می‌دهد.

رژیم غذایی متعادلی داشته باشید: چند ماده غذایی نقش مهمی در تقویت و رشد مو دارند و لازم است که هر روز مقادیر کافی از این مواد را دریافت کنید در غیر این صورت احتمال ریزش مو افزایش خواهد یافت:

  • پروتئین: گوشت، تخم مرغ، حبوبات و بقیه منابع پروتئین را به اندازه کافی مصرف کنید تا موهای سالمی داشته باشید.
  • گروه ویتامین ب: این گروه نیز در گوشت، تخم مرغ و سبزیجات سبزبرگ یافت می‌شود.
  • اسیدهای امگا۳: قزل آلا، ساردین، آووکادو و گردو منبع خوبی برای این ماده غذایی است.

اگر این مقاله را پسندیدید می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز، شاخه مراقبت و زیبایی مو مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را درباره این مطلب در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: WikiHow (ترجمه اختصاصی از مجله قرمز)