مواد طبیعی همیشه بهترین راه حل برای درمان انواع بیماری‌ها بوده‌اند چون عوارض چندانی ندارند و حس اعتماد ما به این مواد بیشتر از داروهای شیمیایی است. مشکلات پوستی هم از این اصل مستثنی نبوده و از گذشته گیاهان طبیعی و عصاره‌های آن‌ها برای زیبایی و درمان مشکلات پوستی به کار می‌رفته‌اند. روغن‌های مفید برای پوست هم به عنوان عصاره گیاهان طبیعی شناخته می‌شوند و هر یک از آن‌ها تاثیر خاصی روی پوست دارند و برای درمان مشکلات زیبایی متفاوتی به کار می‌روند.  در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز با بهترین روغن‌های مفید برای پوست و تاثیر آن‌ها آشنا خواهید شد و در ادامه نکات مهمی‌ را که باید در استفاده از این روغن‌ها رعایت کنید بیان خواهیم نمود.

روغن درخت چای بهترین روغن برای پوست‌های چرب و دچار مشکل

روغن درخت چای بیشتر به خاطر خاصیت شگفت انگیز آن در التیام پوست و زخم‌ها و آسیب‌های آن شناخته می‌شود. مطالعات مختلف نشان داده است که این روغن می‌تواند باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها را از بین ببرد و از طرف دیگر این روغن نه تنها پوست را ضدعفونی می‌کند بلکه می‌تواند ترشح چربی اضافی را نیز در پوست از بین برده و آن را کنترل کند. این روغن ماده‌ای بسیار قوی و نسبتا گران است و نمی‌توان آن را به طور خالص و روی همه قسمت‌های پوست به کار برد. به همین دلیل کارشناسان توصیه می‌کنند چند قطره از این روغن را در یک روغن پایه مثل روغن زیتون ترکیب کنید و روی قسمت‌هایی از پوست که دچار مشکل شده است (مثل آکنه، زخم، التهاب باکتریایی و قارچی و …) بمالید و پس از چند بار اثر آن را مشاهده کنید. این روغن هم خاصیت مرطوب کنندگی دارد و هم خاصیت کنترل چربی اضافی، در نتیجه هم برای پوست خشک و هم برای پوست چرب مفید است. روغن درخت چای در ساخت بسیاری از محصولات بهداشتی و مراقبت پوست نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و استفاده از این محصولات مثل ماسک روغن درخت چای، صابون درخت چای و محصولات دیگر هم می‌تواند اثر مثبتی روی پوست شما داشته باشد.

انواع روغن‌های مفید برای پوست

روغن آرگان یکی از بهترین روغن‌های مفید برای پوست

روغن آرگان در اصطلاح مراقبت پوست به عنوان “طلای مایع” شناخته می‌شود و از همین کلمه می‌توان پی برد که این روغن یکی از بهترین روغن‌های مفید برای پوست است. روغن آرگان با داشتن آنتی اکسیدان‌ها و اسیدهای چرب امگا یک ماده مغذی کامل برای پوست و مو است و همه خواصی را که از یک ماده مفید برای پوست انتظار دارید در خود دارد از خاصیت ضدپیری گرفته تا مرطوب کنندگی و درمان التهاب و آکنه. روغن آرگان از دانه درخت آرگان که تنها در جنوب غربی مراکش می‌روید به دست می‌آید، زنان محلی مراکش روغن این دانه را به طور دستی استخراج می‌کنند و ساخت یک لیتر از آن سه روز طول می‌کشد. این روغن حاوی ویتامین E و اسیدهای چربی است که خاصیت فوق مرطوب کنندگی دارند و پوست و مو را نرم و مرطوب می‌کنند.

اثر ضدالتهاب این روغن هم میزان چربی پوست را کنترل کرده و از ایجاد آکنه جلوگیری می‌کند. اگر به التهاب بعد از اصلاح پوست دچار شده‌اید چند قطره از این روغن را هر روز یک بار روی پوست بریزید و ماساژ دهید تا التهاب و زخم و ورم ایجاد شده از بین برود. برای اثر ضد پیری این روغن را به برنامه مراقبت شبانه خود اضافه کنید و نگران نباشید چون این روغن در عین مغذی بودن بسیار سبک است و مشکلی برای پوست ایجاد نمی‌کند. اگر می‌خواهید موهای براقی داشته باشید دو قطره از این روغن را روی کف دست خود بریزید  و به هم بمالید سپس موها را با انگشتان خود ماساژ دهید تا وزهای آن از بین برود و براق‌تر شود.

انواع روغن‌های مفید برای پوست

روغن جوجوبا و فواید آن برای پوست خشک

روغن جوجوبا ( یا هوهوبا یعنی طوری که در کشورهای آمریکای جنوبی تلفظ می‌شود)  نوعی موم بدون بو است که از بوته‌ای به همین نام به دست می‌آید. روغن جوجوبا بافتی بسیار شبیه به روغن طبیعی پوست انسان دارد و به راحتی جذب پوست می‌شود اما پوست را چرب نمی‌کند و استفاده از آن حالتی شاداب و نرم اما غیرچرب به پوست شما می‌دهد. این روغن به اندازه کافی ملایم است و هر کسی با هر نوع پوستی می‌تواند از آن استفاده کند. روغن جوجوبا پوست و مو را مرطوب و لایه محافظ آن را تقویت کرده و در مقابل عوامل خارجی مثل آلودگی و … حفظ می‌کند. از طرف دیگر خاصیت ضدالتهاب جوجوبا در درمان پوست‌های حساس و مستعد آکنه هم بسیار تاثیرگذار است. اگر می‌خواهید از روغن جوجوبا برای تقویت رشد مو استفاده کنید چند قطره از آن را روی کف سر و ریشه موها بریزید و پس از بیست دقیقه شامپو بزنید. اگر پوست و لب‌های خشکی دارید پس از شستن صورت چند قطره از این روغن را روی نوک انگشت خود بریزید و با حرکات دورانی پوست را ماساژ دهید تا به خوبی جذب شود. یک قطره از این روغن می‌تواند بهترین جایگزین برای بالم لب هم باشد. این روغن را می‌توان به عنوان پک کننده آرایش ه به کار برد، کافی است یک تکه پنبه را در روغن جوجوبا فروببرید و روی تمام صورت و اطراف چشم و لب بمالید سپس یک پنبه دیگر را در آب خیس کرده و همه اضافات را از روی پوست پاک کنید.

انواع روغن‌های مفید برای پوست

روغن مارولا یکی از روغن‌های مفید برای پوست

روغن مارولا یکی از روغن‌های گیاهی کمتر شناخته شده است که اثر فوق العاده‌ای در مرطوب کردن پوست و مو و ناخن دارد و زیبایی و شادابی خاصی به آن‌ها می‌دهد. روغن مارولا از میوه یک درخت آفریقایی به نام مارولا به دست می‌آید که به سرعت جذب پوست شده و رطوبت مورد نیاز آن را تامین می‌کند. این روغن اثر چرب کنندگی ندارد که باعث بسته شدن روزنه‌های پوست نمی‌شود و در عین این که پوست و موی شما را نرم و شاداب می‌کند آن‌ها را چرب و روغنی نشان نمی‌دهد. روغن مارولا حاوی اسیدهای چرب ضروری مثل امگا ۶ و امگا ۹ است که اثری مشابه چربی طبیعی پوست دارند و مولکول‌های ریز آن‌ها به راحتی در پوست جذب می‌شود و پوست را عمیقا نرم و مرطوب می‌کند. این روغن اثر ضدباکتری هم دارد و با کنترل کردن چربی اضافی و از بین بردن آلودگی‌های پوست آکنه را درمان کرده و از بروز آن جلوگیری می‌کند.

اگر می‌خواهید برای مرطوب کردن پوست از روغن مارولا استفاده کنید کافی است سه قطره از آن را بلافاصله پس از پاکسازی پوست روی آن بمالید، این کار باعث می‌شود که روغن به سرعت جذب شود و موادی که پس از ان استفاده می‌کنید مثل مرطوب کننده و کرم دور چشم هم اثر بهتری داشته باشند. این روغن اثر حفاظت کننده هم دارد و از پوست در مقابل آلودگی‌ها و نور خورشید هم محافظت می‌کند. برای نرم کردن موها کافی است دو تا شش قطره از این روغن را (بسته به بلندی و حجم موها) روی موهای مرطوب خود بریزید و آن‌ها را ماساژ دهید، خواهید دید که این روغن بدون سنگین کردن موها، وز آن‌ها را از بین می‌برد و موها را نرم و درخشان می‌کند. اگر ناخن‌های شما شکننده شده است با یک قطره از این روغن سطح ناخن و اطراف آن را ماساژ دهید تا رطوبت مورد نیاز بافت ناخن جذب شده و ناخن‌ها محکم و انعطاف پذیر شوند.

انواع روغن‌های مفید برای پوست و تاثیر آن‌ها

روغن مورینگا راز داشتن پوستی صاف و شاداب

روغن مورینگا به عنوان یکی از روغن‌های مفید برای پوست یک روغن معجزه آسا در از بین بردن باکتری‌هایی است که منجر به آکنه می‌شوند. این روغن بدون آن که پوست را چرب یا روزنه‌های آن را مسدود کند به آن رطوبت می‌رساند. روغن مورینگا از دانه‌های درخت مورینگا به دست می‌آید و حاوی آنتی اکسیدان‌ها و مواد ضدباکتری و ضدمیکروبی است که اثر ضدالتهاب هم دارند. این روغن اثر لایه برداری هم دارد و این ویژگی‌ها آن را بهترین انتخاب برای پوست‌های مستعد اکنه کرده است. این روغن حاوی ویتامین‌های آ، ب و ث است که موها را نرم کرده و در سلامتی تمام بدن نقش موثری دارد.

 برای درمان آکنه به کمک روغن مورینگا، ابتدا پوست را پاکسازی کنید سپس یک یا دو قطره از این روغن را حرکات ملایک روی پوست ماساژ دهید. این کار رطوبت را روی پوست محبوس کرده و مواد مغذی را جذب پوست می‌کند و پوستی صاف و درخشان بدون آکنه به شما می‌دهد. روغن مورینگا با اثر آبرسانی و تقویت رشد مو بهترین گزینه برای زیبایی و سلامت موها است و از موخوره هم پیشگیری می‌کند. برای این کار چند قطره از روغن را روی کف سر ماساژ دهید و نیازی هم به آبکشی نیست. پس از مدتی موهای شما پرپشت و بلند خواهند شد. روغن مورینگا خوراکی هم هست و برای آشپری می‌توان از ان استفاده کرد. این کار مواد مورد نیاز بدن شما را تامین کرده و از بیماری‌های قلبی و دیابت پیشگیری می‌کند.

انواع روغن‌های مفید برای پوست

چند نکته مهم که قبل از استفاده از روغن‌های مفید برای پوست باید در نظر داشته باشید

همان طور که دیدید روغن‌های مفید برای پوست انواع مختلفی دارند و هر یک از آن‌ها می‌توانند اثر متفاوتی روی پوست داشته و مشکلات خاصی از آن را درمان کنند. قطعا استفاده از روغن‌های مفید برای پوست می‌تواند مزایای زیادی داشته باشد اما این تاثیر زمانی خود را به بهترین شکل نشان خواهد داد که شما از این روغن‌ها با دقت و طبق اصول استفاده کنید. اگر در استفاده از روغن‌های مفید برای پوست نکات مهمی را که در ادامه بیان می‌شود رعایت نکنی نه تنها این روغن‌ها فایده‌ای برای پوست نخواهند داشت بلکه ممکن است عوارضی هم در پی داشته باشد.

از روغن‌های استاندارد استفاده کنید و توضیحات روی بسته آن را به دقت بخوانید: هرگز از روغن‌های بی نام و نشان و بدون بسته بندی استفاده نکنید. حتما از محصولاتی استفاده کنید که دارای نشان‌های استاندارد معتبر هستند و دستور استفاده از آن‌ها به طور کامل روی بسته بندی محصول درج شده است. هر محصولی روش استفاده خاصی دارد که روی آن درج می‌شود و شما باید با دقت این دستورات را رعایت کنید تا بهترین نتیجه را از کاربرد آن بگیرید.

در صورت نیاز به حرارت، مراقب باشید: برخی از روغن‌های پوستی باید قبل از استفاده حرارت ببینند. اگر این توضیح روی بسته محصول درج شده باشد شما باید طبق آن عمل کنید و موقع حرارت دادن روغن بسیار مراقب باشید چون روغن داغ می‌تواند باعث سوختگی شدید شود.

اگر آلرژی دارید، به ترکیبات روغن توجه کنید: آلرژی شما به مواد خاص، راهنمای استفاده شما از محصولات بهداشتی است و روغن‌های طبیعی هم از این قاعده مستثنی نیستند. حتما آلرژی‌های خود را بشناسید و فراموش نکنید که روغن‌های گیاهی، عصاره‌ای غلیظ از گیاهان هستند و اگر شما به آن گیاه آلرژی داشته باشید ممکن است دچار عوارضی جدی روی پوست شوید.

ابتدا روغن را روی قسمتی از پوست تست کنید: اگر از آلرژی‌های خود مطمئن نیستید قبل از استفاده از هر گونه محصول و ماده جدید، حتما آن را روی قسمتی از پوست مثل قسمت داخلی مچ دست تست کنید، اگر تا ۲۴ ساعت بعد واکنش خاصی مشاهده نکردید می‌توانید با خیال راحت این ماده را روی پوست صورت و قسمت‌های دیگر به کار ببرید.

هر نوع روغن، کاربرد و تاثیر خاصی دارد: همان طور که می‌دانید هر روغنی برای مشکل پوستی خاصی مفید است و شما قبل از به کار بردن هر یک از این روغن‌ها، ابتدا باید مشکل پوستی خود را بشناسید و روغن‌هایی را انتخاب کنید که برای این مشکل خاص مفید هستند، در این موارد مشورت با پزشک و متخصص می‌تواند کمک کننده باشد.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: PureWow (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)