داشتن استایل شخصی یکی از نشانه‌های مهم افراد اهل مد و فشن است. کسی که تیپ شخصی خود را دارد هرگز با سوال چی بپوشم مواجه نخواهد شد چون دقیقا پاسخ آن را می‌داند و لباسی را در ویترین مغازه‌ای می‌بیند می گوید این سبک من است. اما کسانی که استایل و تیپ شخصی ندارند هنگام خرید لباس و انتخاب از میان لباس‌هایی که دارند سردرگم می‌شوند چون سبک و قالب مشخصی برای لباس پوشیدن خود ندارند. البته پیدا کردن استایل شخصی ساده نیست و نیاز به تجربه و اطلاعات کافی از مد و فشن دارد که برای رسیدن به آن به زمان و مطالعه نیاز است. اما شما با این ترفندها ساده‌تر می‌توانید استایل و تیپ شخصی مخصوص خودتان را پیدا کنید و به آن وفادار بمانید.

به دنبال منبع الهام برای تیپ شخصی خود باشید

آیا همین الان می‌توانید چند تن از آیکن‌های مد مورد علاقه خود را نام ببرید؟ آدری هیپورن یا مریلین مونرو؟ اولیویا پالرمو یا کیم کارداشیان؟ و یا نمونه‌های داخلی مثل مریم معصومی یا پریناز ایزدیار؟ اگر پاسخ این سوال را به وضوح می‌دانید گام بلند و مهمی در رسیدن به استایل شخصی خود برداشته‌اید. البته اگر هنوز شناخت زیادی از چهره‌های مد معروف در جهان ندارید نگران نباشید، می‌توانید با جستجو در سایت‌های اینترنتی، اینستاگرام و … افرادی را پیدا کنید که سبک لباس پوشیدن آن‌ها به سلیقه و ذوق شما نزدیک‌تر است. اگر این افراد ویژگی‌های فیزیکی مشابه و نزدیک به شما هم داشته باشند کار شما ساده‌تر خواهد بود. به این ترتیب شما می‌توانید ساده‌تر تشخیص دهید که از چه چیزهایی خوشتان می‌آید و چه چیزهایی مورد علاقه شما نیست. برای این که بتوانید سلیقه خود را بهتر بشناسید از این به بعد موقع جستجو در اینترنت هر استایلی را که به نظرتان جذاب و ایده‌آل بود ذخیره کنید و پس از مدتی این تصاویر را با هم مقایسه کنید تا ببینید چه نقطه مشترکی بین آن‌ها وجود دارد. این نقاط مشترک ویژگی‌های مورد علاقه و محبوب شما است.

استایل و تیپ شخصی

پاکسازی و حذف

افراد شیکپوش لزوما لباس‌های بیشماری در کمد خود ندارند در عوض همه لباس‌هایی که دارند قابل پوشیدن، شیک و باکیفیت هستند. شما نیز برای رسیدن به استایل و تیپ شخصی باید چنین کمدی برای خودتان دست و پا کنید. ابتدا همه لباس‌هایی را که در دو سال گذشته نپوشیده‌اید کنار بگذارید (دور بریزید یا به کس یگری بدهید) در این فرآیند به غریزه خودتان اعتماد کنید و حساسیت زیادی به خرج ندهید. اگر تصور درسیت از استایل شخصی خود پیدا کرده باشید کنار گذشتن لباس‌هایی که جایی در این استایل جدید ندارند بسیار ساده خواهد بود و برای این کار تنها به یک کیسه زباله نیاز دارید.

استایل و تیپ شخصی

عاقلانه‌تر خرید کنید

هدف اصلی شما در خریدن لباس‌های جدید باید پر کردن جاهای خالی در کمد لباس باشد یعنی لباس‌هایی که برای کامل کردن استایل شخصی خود کم دارید. برای این کار شما اصلا و ابدا به هزینه زیادی نیاز ندارید پس اگر درآمد محدودی دارید نگران نباشید، داشتن تیپ شخصی فقط مخصوص ثروتمندان نیست. لباس‌هایی ارزش خریدن دارند که در طول زمان از مد نیفتند، تطبیق پذیری بالایی داشته باشند و به مدت طولانی بتوان از آن‌ها استفاده کرد بدون آن که کهنه و فرسوده شوند. طبیعتا این لباس‌ها باید کیفیت و قیمت بالایی داشته باشند اما نقش چندین لباس را در کمد شما ایفا خواهند کرد و این یعنی هزینه کمتر.

 

سبک زندگی و اهداف خود را در نظر بگیرید

برای دست یابی به استایل شخصی شما قبل از هر چیز باید بدانید که هستید و چه کسی می‌خواهید باشید. کمد لباس کامل نه تنها خلاقیت و سلیقه شما بلکه شخصیت و سبک زندگی شما را نیز در خود انعکاس می‌دهد پس باید تصور درستی از این شخصیت و سبک زندگی داشته باشید و بر اساس آن استایل و تیپ شخصی خود را برنامه ریزی کنید. آیا در شغل خاصی فعالیت می‌کنید که پرستیژ اجتماعی خاصی دارد؟ شما باید این پرستیژ را در لباس‌ها هم نشان دهید. آیا می‌خواهید شغل خود را تغییر دهید و موقعیت بهتری کسب کنید؟ این هدف و آینده باید در لباس‌ها و استایل شما هم قابل مشاهده باشد.

استایل و تیپ شخصی

اعتماد به نفس مهم‌ترین چیز است

پوشیدن لباس‌های تنگ شما را لاغر نمی‌کند، هیچ کس نمی‌تواند برچسب سایز روی لباس شما را بخواند بنابراین کسی نمی‌داند که شما لباس سایز ۳۶ پوشیده‌اید. تنها چیزی که دیده می‌شود حجم زیادی از بدن است که داخل یک لباس تنگ به زور جا شده است. از این مورد می‌توان نتیجه گرفت که سایز لباس هیچ اهمیتی ندارد، مهم نیست چاق هستید یا لاغر، بلند یا کوتاه، خوش اندام یا دارای اضافه وزن، در هر صورت شما باید لباسی را بپوشید که اندازه شما باشد، تنها در این شرایط است که می‌توانید اعتماد به نفس کامل داشته باشید و با احساسی مثبت نسبت به ظاهر خود تیپ شخصی خود را به رخ بکشید.

از متخصصین کمک بگیرید

وقتی می‌خواهید پوست زیبایی داشته باشید به متخصص زیبایی مراجعه می‌کنید و وقتی می‌خواهید عکس‌های بی‌نقصی از خودتان بگیرید به آتلیه می‌روید. استایل شخصی هم چیزی شبیه به همین است. همه متخصص مد و فشن به دنیا نمی‌آیند و خیلی‌ها هم سلیقه چندان قابل اعتمادی ندارند. در این شرایط هیچ اشکالی ندارد اگر از یک متخصص استایل کمک بگیرید. استایلیست‌ها ممکن است برای این کار از شما پول بگیرند و ممکن است این کار را به صورت رایگان در فروشگاه‌ها برای شما انجام دهند. کمک گرفتن از یک خیاط ماهر برای اندازه کردن لباس‌ها هم توصیه‌ای است که باید جدی بگیرید و به آن عمل کنید. به این ترتیب می‌توانید روی ویژگی‌های مثبت ظاهر خود بیشتر تاکید کنید.

استایل و تیپ شخصی

اکسسوری‌ها را درست به کار ببرید

اکسسوری‌ها نقش مهمی در استایل و شخصی کردن آن دارند، ترکیب کردن آن‌ها بسیار ساده‌تر از لباس‌های اصلی است و به راحتی می‌توانند شما را به تیپ شخصیتان نزدیک کنند. به طور مثال شما می‌توانید ترکیب ساده یک مانتو و شلوار جین را با یک گردنبند رنگی درشت شخصی کنید و حسی از زنانگی و ظرافت به آن بدهید و یا با انتخاب یک شال طرح‌دار مفهوم و معنای خاصی به لباس‌های خود بدهید. کیف دستی هم به دلیل ویژگی‌های خاص خود می‌تواند یک عنصر بیانگر در استایل شما باشد که شخصیت و سبک زندگی شما را به همه اعلام می‌کند.

استایل و تیپ شخصی

اصیل باشید و به ندای درون خود توجه کنید

شما باید در رسیدن به این ویژگی‌ها شما باید از غرایز و ندای درونی خود الهام بگیرید، این لباس‌ها راهی هستند برای بیان کردن شما و آن چیزی که هستید و می‌خواهید بشوید. هرچند داشتن الگو و کمک گرفتن از متخصصین در رسیدن به تیپ شخصی توصیه می‌شود اما این هرگز به معنای تقلید کردن و کپی کردن نیست. برای ماهر شدن در ترکیب و پیدا کردن استایل شخصی شما می‌توانید از روش آزمون و خطا کمک بگیرید، طرح‌ها، رنگ‌ها و بافت‌های مختلف را با هم ترکیب کنید تا ببینید کدام یک بیشتر به شما و سبک و سلیقه شما نزدیک‌تر است. همان طور که گفتیم این فرآیند نیاز به مطالعه، تجربه و زمان دارد و نباید انتظار داشته باشید تنها با خواندن این مقاله استایل شخصی خود را پیدا کنید اما اکنون می‌دانید که چه مراحل و مسیری را باید طی کنید تا به تیپ شخصی خود برسید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه اصول شیک پوشی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: The Every Girl (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)