جدید ترین عناوین خبری امروز
Registering new users is currently not allowed.
عادت مخرب

۱۲ عادت مخرب برای مغز

مغز شما مرکز فرماندهی بدن شماست. تمام فعالیت‌های جسم، از طریق مغز کنترل و انجام می‌شود. اما آیا خبر دارید که بسیاری از امور روزمره ما، فقط یکسری عادت مخرب هستند که باعث صدمه زدن به مغز می‌شوند؟  حتی تعداد زیادی از این عادت‌های مخرب، تاثیرات منفی بلند مدتی بر روی سیستم حیاتی بدن می‌گذارند. در زیر به چند عادت مخرب می‌پردازیم که بیش از آنچه فکر کنید بر روی مغز تاثیر منفی می‌گذارند.

۱_ قرار گرفتن در معرض صدای‌های بلند

  • اصولا افرادی که در مراکز شهرها زندگی می‌کنند بیشتر در معرض سروصدای همیشگی ناشی از رفت و آمد ماشین‌های سنگین و سبک قرار دارند. همچین اگر عادت دارید به طور مرتب برای شنیدن موسیقی از هندزفری استفاده نمایید بهتر است به این عادت پایان دهید چرا که تنها ۳ دقیقه موسیقی بلند، می‌تواند آسیب فراوانی به گوش برساند. اما این سروصداها چه ربطی به مغز دارد؟  دانشمندان متوجه شده‌اند که سروصدای بلند، باعث کاهش میزان عملکردهای شناختی مغز می‌شود. کم شدن قدرت شنوایی یکی از آنهاست که به دلیل از دست رفتن بخشی از بافت مغزی ایجاد می‌شود. این آسیب به بافت مغزی،  باعث ایجاد بیماری آلزایمر در سنین کهنسالی می‌گردد.
  • از سویی دیگر، هنگامی‌که شما از طریق هندزفری به موسیقی گوش می‌دهید، گوش شما به آن درجه از صدا عادت کرده و به مغز سیگنال می‌دهد که صدا را بلندتر کند و شما مرتبا صدای موسیقی را زیاد و زیادتر می‌کنید. این یک عادت مخرب است که در بلند مدت تاثیرات منفی مختلفی بر مغز می‌گذارد. اگر به هر دلیلی مجبور هستید که از طریق هندزفری به موسیقی یا هرصدای دیگری گوش دهید، بهتراست هر از چند گاهی به مدت ۳۰ ثانیه به گوشتان استراحت دهید. اگر اینکار را انجام دهید خواهید فهمید که چقدر صدای موسیقی بلند بوده و شما متوجه‌اش نبوده‌اید.

۲_ قرار گرفتن طولانی مدت در تاریکی

  • قطعا در تاریکی، آرامش بیشتری وجود دارد. اما اگر طولانی مدت و همیشگی باشد به یک عادت مخرب برای مغز تبدیل می‌شود. بدن ما به نور طبیعی خورشید نیاز دارد. ماندن در تاریکی به مدت طولانی، باعث بروز افسردگی می‌شود و افسردگی طولانی مدت نیز منجر به زوال مغز می‌گردد. بنابراین سعی کنید روزانه، مدتی را در نور آفتاب سپری کنید.

۳_ رژیم غذایی ناسالم

  • داشتن رژیم غذایی ارگانیک، برای مغز بسیار مهم است. جای تعجب نیست که برخی از مواد غذایی عملکرد مغز را تقویت می‌کنند و برخی دیگر تخریب. خوردن فست فودها که ارزش غذایی بالایی ندارند یک عادت مخرب به شمار می‌رود. همچنین موادی که دارای قند بالا باشند نیز یکی دیگر از این غذاهای ناسالم است که هم به دستگاه گوارش آسیب می‌زند و هم عاملی برای ایجاد سرطان است و هم به مغز آسیب می‌رساند.

۴_ سیگار کشیدن

  • هرچند دهه‌هاست که گفته می‌شود سیگار مضر است، اما هنوز بسیاری از مردم در حال استعمال این ماده‌ی مخرب هستند. آیا می‌دانید دلیل مخرب بودن سیگار برای مغز چیست؟ دود سیگار وارد مغز و جریان خون می‌شود و جای اکسیژن را می‌گیرد و در واقع باعث خفگی مغز می‌شود.

۵_ نوشیدن بیش از حد مشروبات الکلی

  • شاید گفته شود روزی فقط یک لیوان آبجو یا شراب، مشکلی ایجاد نمی‌کند اما مسئله اینجاست که قضیه به روزی یکبار ختم نمی‌شود و نوشیدن این مشروبات به مرور، تبدیل به عادت می‌شوند. بسیاری از افراد الکلی از کمبود ویتامین B1  و منیزیم رنج می‌برند. کمبود ویتامین B1  باعث ایجاد گیجی، فراموشی و کم شدن آگاهی می‌شود. همچنین کمبود منیزیم باعث ایجاد افسردگی، زودرنجی، و تخریب مغزی می‌گردد.

۶_ زندگی بی تحرک

  • هیچ اشکالی ندارد که گاه به گاه به خودتان استراحت دهید. در واقع این استراحت برای مغز و بدن مفید است، اما اگر عادت به بی تحرکی دارید و یا شغل شما به گونه‌ایست که تحرک کمی‌ در آن است، یک عادت مخرب برای مغز به شمار می‌رود.سعی کنید روزانه کمی‌ پیاده روی کنید و هوای تازه تنفس کنید. در محله‌ی خودتان پیاده روی کنید یا به یک باشگاه ورزشی ملحق شوید. هرچه فعالیت فیزیکی شما بیشتر باشد مغز شما نیز فعال تر است.

۷_ انجام دادن چندین کار به طور همزمان

  • تحقیقات نشان داده افرادی که همزمان چندین کار مختلف را انجام می‌دهند به مغز آسیب می‌‌رسانند. اما چرا؟ چون ماده‌ی خاکستری غشای مغزی، مسئولیت‌های مختلفی از جمله کنترل بر عواطف، تصمیم گیری و ارتباط برقرار کردن را دارد اما هنگامی‌که چندین کار به طور همزمان انجام شود در کارایی این قشر از مغز،  اختلال ایجاد می‌شود و کیفیت هر یک از کارها کاهش می‌‌یابد. بهترین راه این است که در هر لحظه، فقط یک کار را انجام دهید. مهم نیست چه کاری انجام می‌دهید اما سعی کنید فقط بر روی یک کار تمرکز کنید و پس از آنکه پایان یافت سراغ کار بعدی بروید. این روش نه تنها باعث  بالارفتن راندمان کاری شما می‌شود، بلکه باعث حفاظت از مغز شما نیز می‌گردد.

۸_ کمبود خواب

  • خواب یکی از حیاتی‌ترین بخش‌های زندگی است که هم برای سلامت جسم و هم سلامت ذهن مورد نیاز است. در هنگام خواب، مغز شما مشغول بازیابی و ترمیم می‌شود. ولی کمبود خواب، مانع از ترمیم و بازیابی مغز می‌شود. اگر عادت به کم‌خوابی دارید بدانید یک عادت مخرب برای مغز است که باعث کم شدن حافظه و آلزایمر می‌شود. بایستی سعی کنید در شبانه روز حداقل ۸ ساعت استراحت کنید.
  • اگر با مشکل بدخوابی مواجه هستید سعی کنید از مصرف کافئین و الکل کم کنید، همچنین قبل از خواب چراغ‌ها را خاموش کنید و به هیچ وجه از موبایل یا تبلت یا کامپیوتر استفاده نکنید. با این روش‌ها نه تنها خواب بهتری خواهید داشت بلکه به هنگام روز نیز با احساس بهتری بیدار خواهید شد.

۹_ کار کردن در هنگام بیماری

  • بسیاری از مردم هستند که متاسفانه سلامتی خودشان را قربانی کار یا تحصیلات می‌کنند. اما باید بدانید فشار آوردن به مغز به هنگامی‌که بیمار هستید و ضعف دارید یک عادت مخرب است و باعث تاخیر در سلامتی خود می‌شوید. هنگامی‌که بیمار هستید تمام قوای بدن برای بهبود آن بیماری جمع می‌شوند اما اگر سعی کنید به مغز یا جسمتان فشار بیاورید مانع از تمرکز بدن بر روی بدست آوردن سلامتی می‌شوید. اگر احساس ناخوشی و بیماری دارید ، سعی کنید آن روز را از کار کردن و یا رفتن به مدرسه خودداری کنید، در خانه بمانید و استراحت کنید.

۱۰_ نداشتن فعالیت‌های مغزی

  • کتاب خواندن و شرکت در بحث‌های مفید وهوشمندانه از روشهایی ست که برای مغز بسیار مفید است. شبیه به ورزش مغزی است که در غیر این صورت، ماهیچه‌های مغزی سست خواهند شد. سعی کنید کتاب بخوانید، پازل، جدول ویا معما حل کنید و در بحث‌ها و گفتگوهای پرمغز شرکت کنید.

۱۱_ خوابیدن با  اکسیژن کم

  • سعی کنید هنگام خواب، پتو یا ملحفه را روی سرتان نکشید. چرا که این پوشش، باعث افزایش دی اکسید کربن مغز می‌شود ومانع از رسیدن  اکسیژن به مغز می‌گردد.  اگر احساس سرما می‌کنید به جای اینکه پتو را روی سرتان بکشید سعی کنید درجه حرارت را زیادتر کنید.

۱۲- نخوردن آب کافی

  • نوشیدن آب کافی برای بدن یک امر حیاتی است. کمبود آب، باعث کاهش عملکرد مغز و بدن می‌شود. حافظه و تمرکز را کاهش می‌دهد. برای اینکه عملکرد مغزتان را سالم نگه دارید بایستی مرتبا آب بنوشید به خصوص در روزهای گرم.

شاید شما  تا حالا برخی از این عادتهای مخرب را داشته‌اید اما خبر خوب اینکه همیشه می‌توانید عادت‌های بد را تغییر دهید و با عادت‌های خوب جایگزین نمایید.

ترجمه و تالیف اختصاصی مجله قرمز

منبع:   BRAINY DOSE


 

دیدگاه ها 0
Subscribe
اعلام کردن به
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

مقالات زیبایی

غذاهای سرشار از کلاژن
غذاهای سرشار از کلاژن که پوست شما را به گذشته خوب می برند
112
لوازم آرایشی
محصولات پیپا انتخابی مناسب در هنگام خرید لوازم آرایشی
159
درمان لک صورت
درمان لک صورت؛ راهنمای علمی درمان لک به همراه معرفی بهترین محصولات
275
اوره برای پوست
فواید اوره برای پوست؛ آیا می‌دانستید اوره هم لایه‌بردار است و هم مرطوب‌کننده؟
1,414
راقبت پس از فیلر لب
بهترین روشهای مراقبت پس از فیلر لب
446
آزلائیک اسید
آزلائیک اسید (Azelaic Acid) چیست و چگونه آکنه را درمان می‌کند؟
444

مقالات سلامت

دیسپلازی معده
دیسپلازی معده چیست، روشهای تشخیص آن چه هستند؟
82
تغذیه سالم
تغذیه سالم فقط به معنی افزایش سبزیجات و کاهش چربی‌ها نیست!
60
جوش زیر پوستی
جوش زیر پوستی را با روشهای ساده در خانه درمان کنیم
273
درد پهلو
درد پهلو چه علتهایی دارد و روشهای درمان هر کدام چیست؟
208
کاتتر ورید مرکزی
کاتتر ورید مرکزی (CVC): انواع و شیوه نصب آن برای بیمار
162
خواب و چاقی
خواب و چاقی؛ تاثیر ریتم شبانه‌روزی بدن بر چاقی وسایر بیماری‌های مزمن
115

مقالات آشپزی

شیر جو دوسر خانگی
طرز تهیه شیر جو دوسر خانگی و انواع روشهای استفاده از آن
127
نان هندی خانگی
نان هندی خانگی ساده و آسان بدون نیاز به فر
654
ترافل شکلاتی
ترافل شکلاتی خوشمزه تقدیم به آنهایی که دوستشان داریم
222
گرام ماسالا
طرز تهیه ادویه گرام ماسالا در خانه با عطری عالی برای انواع غذاها
396
سس مایونز گیاهی
سس مایونز گیاهی و رژیمی برای آنها که به سلامتی خود اهمیت می‌دهند
714
اشترودل سیب اصل اتریشی
اشترودل سیب اصل اتریشی را به بهترین روش در خانه درست کنیم
698

مقالات تغذیه

تغذیه سالم
تغذیه سالم فقط به معنی افزایش سبزیجات و کاهش چربی‌ها نیست!
60
غذاهای سرشار از کلاژن
غذاهای سرشار از کلاژن که پوست شما را به گذشته خوب می برند
112
توت فرنگی
خواص توت فرنگی این دلربای اردیبهشتی؛ میوه ای کم قند و خوش طعم
64
خواب و چاقی
خواب و چاقی؛ تاثیر ریتم شبانه‌روزی بدن بر چاقی وسایر بیماری‌های مزمن
115
چای رازیانه
خواص عالی چای رازیانه برای سلامتی از رفع بی خوابی تا دردهای پریودی
247
تنظیم هورمونی
چطور از گلوکومتر برای تنظیم هورمونی و لاغری استفاده کنیم؟    
155