شاید کفش ورزشی Prolight Techlace همان چیزی باشد که دوچرخه سواران حرفه‌ای به آن نیاز دارند. دلیل اصلی آن هم تفاوت‌های اساسی این کفش با سایر کفش‌های دوچرخه سواری، حتی مدل‌های هم خانواده است. برای دانستن آن که کفش ورزشی Prolight Techlace چه تفاوت‌های مهمی با سایر مدل‌های مشابه دارد، می‌توانید مجله قرمز را در ادامه‌ی مطلب پیش رو همراهی کنید.

در ورزش‌هایی نظیر دو و میدانی یا دوچرخه سواری، ثانیه‌ها و حتی صدم ثانیه‌ها از ارزش بسیار بالایی برخوردارند و نزد ورزشکاران حکم طلا را دارند. اگرچه در شرایط عادی و هنگام انجام کارهای روزانه و روزمره، هدر رفتن یک ثانیه بیشتر یا خریدن دو ثانیه کمتر تفاوت چندانی برای بسیاری از ما ندارد، اما در رقابت‌های حساسی نظیر تورنمنت‌های مهم دوچرخه سواری، همین ثانیه‌های کوتاه هستند که گاه جای برنده و بازنده را تغییر داده و منجر به جابه‌جایی رکورد‌های جهانی یا المپیک می‌شوند. به همین دلیل زیاد یا کم شدن چند گرم از وزن ورزشکاران فعال در رشته‌ی دوچرخه سواری (با فرض برابر بودن وزن دوچرخه‌های آن‌ها) می‌تواند در افزایش یا کاهش ثانیه‌هایی که طی آن یک مسابقه‌ی حساس را به پایان می‌برند، بسیار تاثیرگذار باشد.

کفش ورزشی Prolight Techlace حلال مشکلات دوچرخه سواران

تقریبا تمام ورزشکاران حرفه‌ای فعال در رشته‌هایی همچون دوچرخه سواری، پیش از انجام مسابقات مهم تمرینات فشرده‌ای را پشت سر می‌گذارند و از همین رو با وزن ایده‌آل در رقابت‌های جهانی شرکت می‌کنند. بنابراین عامل تعیین کننده در کاهش وزن آن‌ها برای بهره‌مندی از سرعت بیشتر در طول مسابقات، استفاده از لوازم ورزشی سبک خواهد بود.

کفش پرولایت

در واقع سبکی بیش از اندازه همان ویژگی مهمی است که کفش ورزشی Prolight Techlace از آن بهره می‌برد. کفشی که یکی از تازه‌ترین محصولات شرکت Giro به شمار می‌رود و به منظور کاهش وزن آن ترفندهای مختلفی به کار رفته است. گفتنی است که عمده فعالیت‌های شرکت Giro بر طراحی و تولید کلاه‌ها و کفش‌های اختصاصی ورزش دوچرخه سواری تمرکز یافته است.

یکی از دلایل مهم و تاثیرگذار در سبکی این کفش جدید استفاده از مواد مبتنی بر فیبر کربن در طراحی کف آن است. عاملی که موجب شده تا کف این کفش بدون آن‌که وزن اضافه‌ای را به کل کفش تحمیل کند، از قدرت، استحکام و شکل باثبات و غیر قابل تغییری برخوردار باشد.

علاوه بر آن کفش ورزشی Prolight Techlace برخلاف سایر کفش‌های دوچرخه سواری از لایه‌ی زیرین قابل تعویض لاستیکی برخوردار نیست و به جای آن از لایه‌ی درونی ثابت بهره می‌برد. این موضوع خود به تنهایی چیزی نزدیک به ۱۰ گرم از وزن این کفش جدید دوچرخه سواری کاسته است و در ترکیب با سیستم نو و یک‌پارچه‌ای که برای بستن بندهای آن ارائه شده، عامل مهمی در سبکی هرچه بیشتر این کفش به شمار می‌رود.

البته بدنه‌ی کفش ورزشی Prolight Techlace نیز در کنار کف آن از طراحی منحصر به فردی بهره می‌برد که در حالت کلی بر اساس معیار اصلی طراحان این محصول یعنی سبکی هر چه بیشتر شکل گرفته است. در همین راستا شاهد این نکته هستیم که تار و پود تور مانند بدنه‌ی این کفش از مواد ترکیبی اختصاصی شرکت Giro ساخته شده که علاوه بر فراهم آوردن امکان تنفس برای پاهای ورزشکار، عامل دیگری در کاهش وزن این کفش محسوب می‌شود.

جدیدترین کفش Giro

در مجموع تمام موارد یاد شده دست به دست هم داده‌اند تا کفش ورزشی Prolight Techlace به محصولی با وزن نهایی (حداکثر) ۱۵۰ گرم تبدیل شود. کفشی که سنگینی آن تنها به نصف وزن کلی مدل پیشین ساخته شده توسط شرکت Giro یعنی کفش Treble II می‌رسد. با این حال علاقه‌مندان به استفاده از این کفش سبک باید قیمت گزاف ۴۰۰ دلاری آن را هم به جان بخرند. قیمتی که شاید تنها ورزشکاران حرفه‌ای رشته‌ی دوچرخه سواری مایل به پرداخت آن باشند.

آزمایش عملی کفش ورزشی Prolight Techlace در مسابقات

آزمایش‌های اخیری که برای نشان دادن قابلیت‌ ویژه‌ی کفش ورزشی Prolight Techlace به انجام رسیده است، نشان از آن دارد که قیمت نسبتا بالای این کفش می‌تواند کاملا قابل توجیه باشد. چرا که دوچرخه سوار استرالیایی یعنی ریچی پورت هنگام شرکت در رقابت‌های Criterium du Dauphine تور فرانسه، که در مسیر دشوار Alpe d’Huez (واقع در بخش فرانسوی آلپ) برگزار می‌شد، کفش ورزشی Prolight Techlace را به پا داشت و توانست میزان زمان کلی خود را به اندازه‌ی ۱۵ ثانیه بهبود بخشد.

علاوه بر او تیلور فینی امریکایی نیز توانست با به پا کردن کفش ورزشی Prolight Techlace عنوان پادشاه کوهستان را در مرحله‌ی دوم رقابت‌های تور دو فرانس امسال از آن خود کند و پیراهن ویژه‌ی خال‌خالی این رقابت‌ها را بر تن نماید. در مجموع اگرچه کفش ورزشی Prolight Techlace قابلیت جادو کردن ندارد، اما به طور حتم سبکی آن موجب می‌شود تا دوچرخه سواران حرفه‌ای بتوانند از هدر رفتن چندین ثانیه‌ی گران‌بها حین انجام مسابقات مهم خود جلوگیری کنند.

منبع: دیجیتال ترندز (همراه با ترجمه و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش ورزش مجله قرمز یاری کنید.