کمتر کسی را می‌توان یافت که از آثار و فواید ویتامین C برای بدن آگاه نباشد. این ریزمغذی حیاتی سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و کمبود آن باعث بروز بیماری‌های خطرناک و در نهایت مرگ می‌شود. اما ویتامین C فواید زیادی برای سلامت و زیبایی پوست هم دارد و با حفظ طراوت و رطوبت پوست و محافظت از آن در مقابل عوامل آسیب زا می‌تواند راز زیبایی و شادابی پوست باشد. اما چرا استفاده از این ویتامین برای پوست شما ضروری است؟ چطور می‌توان این ویتامین را دریافت کرد و کمبود آن چه اثری روی پوست دارد؟ در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز درباره ضرورت استفاده از ویتامین C و فواید آن مطالبی بیان خواهیم کرد و به شما خواهیم گفت که این ویتامین ضروری و موثر را که راز زیبایی در آن نهفته است چطور مورد استفاده قرار دهید.

ویتامین C چیست؟

ویتامین C یا آسکوربیک اسید نوعی آنتی اکسیدان شناخته شده است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. این ویتامین در منابع گیاهی به خصوص میوه‌ها و سبزیجات به مقدار فراوان یافت می‌شود اما موضوع بحث ما در این مقاله زیبایی و سلامت پوست است که ویتامین C نقش مهمی در آن ایفا می‌کند. ویتامین C به طور طبیعی توسط پوست بدن جذب می‌شود اما موانعی وجود دارند که این جذب را مختل می‌کنند مثل تابش نور خورشید، افزایش سن، سیگار کشیدن و آلاینده‌های محیط. به همین دلیل است که استفاده موضعی از محصولات حاوی ویتامین C می‌تواند سلامت و زیبایی پوست را تامین و تضمین کند.

 

فواید استفاده از ویتامین C

فواید ویتامین سی لیست بلند بالایی را شامل می‌شود که مهم‌ترین آن، تاثیر در تولید کلاژن است. کلاژن نوعی پروتئین است که در لایه‌های زیرین پوست تولید می‌شود و وظیفه آن ایجاد حالت کشسانی و انعطاف پذیری در پوست است. وجود کلاژن باعث فرم دهی به پوست شدن و از شل شدن و چروک شدن آن جلوگیری می‌کند و ویتامین سی نقش مهمی در تولید این پروتئین دارد. ویتامین C با افزایش تولید کلاژن به مرطوب ماندن و نرم شدن پوست کمک می‌کند و خاصیت کشسانی آن را افزایش می‌دهد. علاوه بر آن، این ویتامین به جذب اکسیژن توسط پوست کمک می‌کند و تغذیه لایه‌های مختلف پوستی را تسریع و تقویت می‌کند.

ویتامین C راز زیبایی

مهم‌تر از همه این که ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است و با خنثی  کردن رادیکال‌های آزاد سطح پوست (که باعث آسیب و پیر شدن سلول‌های پوستی می‌شوند) از ایجاد خشکی و کدری، چروک و لک و حتی سرطان هم جلوگیری می‌کند. این ویتامین پوست شما را از واکنش‌های فوتوشیمیایی که باعث ایجاد لک و تغییر رنگ می‌شوند حفظ می‌کند و به این ترتیب پوست شما را یکدست‌تر، صاف‌تر و روشن‌تر می‌کند. این ویتامین حتی می‌تواند نشانه‌ها و آسیب‌های اولیه ناشی از اشعه‌های مضر خورشید را خنثی کند و حتی به بهبود سریع‌تر زخم و آکنه و جای جوش نیز کمک می‌کند. در کنار این اثرات، ویتامین C اثر ضدسرطانی نیز دارد و می‌تواند فاکتورهایی را که به بروز ملانوما منجر می‌شوند خنثی کند و از بین ببرد.

ویتامین C راز زیبایی

بهترین راه استفاده از ویتامین C چیست؟

واقعیت این است که همه روش‌ها و اشکال ویتامین C برای سلامت بدن مفید و ضروری هستند و اگر می‌خواهید بدنی سالم و قوی داشته باشید و سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید حتما از غذاهایی که حاوی این ویتامین هستند به مقدار زیاد استفاده کنید. هر فرد بالغ در طول روز به ۶۰ میلی‌گرم از این ماده نیاز دارد و باید آن را از طریق مواد غذایی دریافت کند. این ویتامین در میوه‌ها مثل مرکبات و توت‌ها و سبزیجات مثل گوجه فرنگی و فلفل دلمه‌ای به مقدار فراوان وجود دارد و مصرف خوراکی آن‌ها می‌تواند نیاز بدن را به این ویتامین تامین کند. اگر به هر دلیل دچار کمبود ویتامین سی شده‌اید می‌توانید مکمل‌های خوراکی آن را مصرف کنید و نگران اضافه بودن این ویتامین در بدن خود نباشید چون ویتامین سی یک ویتامین محلول در آب است و اگر مقدار آن بیش از حد نیاز باشد توسط کلیه‌ها دفع خواهد شد.

ویتامین C راز زیبایی

اما اگر نیاز شما به ویتامین سی از طریق مشکلات پوستی خود را نشان داده است (مثل خشکی و چروک و لکه‌های پوستی) مصرف موضعی این ویتامین می‌تواند راه حل این مشکلات باشد. ویتامین C یک اسید قوی است و در کنار اسیدها و مواد دیگر به خوبی عمل نمی‌کند به همین دلیل بهتر است که این ماده را به تنهایی روی پوست استفاده کنید. پس ابتدا سرم ویتامین سی را روی پوست بزنید و چند دقیقه صبر کنید تا اثر کند و پس از آن از مواد دیگر مثل گلایسولیک اسید یا سالیسیلیک اسید را روی پوست استفاده کنید تا دچار واکنش‌های آلرژیک نشوید و پوستتان تحریک نشود. به خاطر داشته باشید که مواد با درصد بالای ویتامین سی ممکن است باعث تحریک و التهاب پوست شوند. شما می‌توانید با فواصل زیاد از چنین موادی استفاده کنید تا پوستتان به آن عادت کند.

کارشناسان توصیه می‌کنند هر روز صبح از یک سرم حاوی شکل خاصی از ویتامین C موسوم به I-ascorbic استفاده کنید تا پوست شما را در مقابل آلودگی‌هایی محیطی حفظ کند. ویتامین سی در کنار ضدآفتاب بهترین اثر را دارد و به خوبی از پوست شما در مقابل نور خورشید و اشعه‌های مضر آن محافظت می‌کند. اما این ویتامین ترکیبی فرار و شکننده دارد و عوامل مختلف مثل نور، هوا و گرما باعث از بین رفتن آن می‌ شوند و قدرت آن را کاهش می‌دهند پس حتما محصولات حاوی این ویتامین را در بسته بندی‌های حفاظت شده تهیه کنید تا کمترین تماس را با هوا و نور خورشید داشته باشند. اگر ویتامین سی شما شروع به تغییر رنگ دهد به معنای آن است که اکسید شده و اثر خود را از دست داده است و دیگر نمی‌توانید از آن استفاده کنید.

ویتامین C راز زیبایی

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: The Every Girl (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)