همکاری های تیمی خوب  و موثر، در هر کسب و کاری یکی از کلیدهای پیشرفت در آن کسب و کار است. اگر در یک تیم بسیار خوب در حال همکاری هستید، بهتر است همین الان کمی‌ فکر کنید ببینید همکاری های تیمی شما دارای چه ویژگی‌هایی ست که باعث شده یک تیم کاری بسیار قوی داشته باشید؟ چه چیزی باعث می‌شود افراد تیم، تمایل به کار کردن باهم داشته باشند؟ پروژه‌ی کاری شما چیست؟ آیا از اینکه بخشی از این تیم هستید لذت می‌‌برید؟ آیا می‌توانید در این تیم، بهترین نسخه‌ی خودتان را ارائه دهید؟

و حالا همین پرسش‌ها را، در یک تیم کاری بسیار بد که قبلا در آن بودید، بپرسید. سپس به تفاوت پاسخ‌هایی که می‌دهید، خوب دقت نمایید تا به جواب خوبی برسید.

همکاری های تیمی و دسته جمعی،  باعث بالا رفتن بهره‌وری و خروجی یک کسب و کار خواهد شد. وقتیکه یک تیم،‌ عملکرد خوبی داشته باشد به معنای این است که تمام اعضای آن تیم به بهترین روش خودشان در حال کار کردن هستند. اما برای انجام کارهای تیمی‌ نیازمند یکسری کار است. واقعیت این است که تیم‌ها در معرض خطرهایی از قبیل از هم پاشیدگی، در جا زدن، جا افتادگی و اختلال در روند کاری، قرار خواهند گرفت که به دلایل متعددی می‌تواند باشد.

برخی از تیم‌ها هستند که عملا همکاری های تیمی در آن وجود ندارد و فقط اسم تیم را یدک می‌کشند.  در این تیم‌ها، ریتم وجود ندارد. شاید در این تیم‌ها، میزان ناکارآمدی برای مدت طولانی و بسیار زیادی وجود داشته است طوریکه دیگر افراد آن خسته شده‌اند و فکر می‌کنند هیچ راه حلی وجود ندارد برای همین روح تیم و کار دسته جمعی از بین رفته است.

از سویی دیگر یک رهبری ضعیف در تیم، می‌تواند آن‌ تیم را از بین ببرد مثلا با اجازه دادن به افرادی که خارج از تیم هستند که بیایند و در طرح ها و برنامه های تیم اخلال ایجاد کنند، در این صورت افراد گروه، عادت کرده و بی تفاوت می‌شوند و حس جدا افتادگی به آنها دست خواهد داد. در این وضعیت، همکاری های تیمی از بین رفته و هر شخصی دلش می‌خواهد به طور جداگانه کار کند چرا که به این باور می‌رسد توانایی‌های شخصی اش بیشتر از توانایی‌های گروهی است و این مسئله نیز منجر به ایجاد یکسری عدم اعتماد در تمام افراد تیم خواهد شد.

معظل دیگری که در یک تیم ممکن است ایجاد شود، عدم احترام گذاشتن افراد به یکدیگر است. در این صورت همکاری های تیمی ، زیر سایه‌ی این بی احترامی‌ از بین خواهد رفت. باور به اینکه هر شخصی دارای طرزفکرهای منحصر به فرد خودش است و با همین رنگارنگ بودن است که یک تیم می‌تواند قدرت بگیرد، می‌تواند راه حل مناسبی باشد تا افراد به یکدیگر احترام بگذارند.

از طرفی همکاری های تیمی‌  در یک تیم،  می‌تواند تحت تاثیر برخی شرایط خارج از تیم نیز قرار بگیرد و دچار مشکل شود. در ادامه این مقاله سعی داریم به بررسی بیشتری بپردازیم:

 

  • هشت روش برای بهبود عملکرد همکاری های تیمی

همکاری های تیمی

۱_ بررسی کنید چرا همکاری های تیمی رخ نمی‌‌دهد

عوامل مختلفی دخیل است که یک تیم کاری، نتواند به خوبی همکاری داشته باشد. این عوامل ممکن است مواردی مانند  اعتماد، روحیه‌ی افراد، جنگ رقابتی، یا سایر موارد باشد. نگاهی به سازمان کاری بیندازید و ببینید چه کسانی چنین روندی را ایجاد می‌کنند. اما بازهم نمی‌توانید مشکل را حل کنید چون باید به عمق مشکل بروید و به چرایی درست برسید. شروع کنید به نظرسنجی از تیم. سوال کردن به طور مستقیم،  بهترین راه برای رسیدن به پاسخ است و به اعضای تیم این حس را منتقل می‌کند که نظرات و دیدگاههای آنها دارای اهمیت است. سپس چند قدم عقب بروید و نگاهی کلی و ویژه به روندکاری تیم بیندازید تا بتوانید به یک نتیجه‌ی شخصی مربوط به تیم کاری خود برسید.

و درنهایت، سعی کنید خودتان به طور مستقیم، درگیر کشمکش‌ها نشوید و بتوانید از دریچه‌ی بزرگتری یعنی از نگاه سوم شخص و بالا ، نه نگاه کسی که خودش درگیر مشکل است، به مشکل نگاه کنید. در این صورت به راحتی می‌توانید متوجه شوید که مشکل چیست.

 

۲_ درهمکاری های تیمی از روش آزمون و خطا استفاده کنید

این روش یعنی، الگو برداری از مدل‌های دیگر و پی بردن به بهترین الگو برای همکاری های تیمی در تیم خودتان. اگر تیم کاری شما نیازمند به داشتن تیم‌های قدرتمند است، نگاهی به افراد شرکت بندازید و ببینید کدام افراد، بهتر می‌توانند چنین امری را محقق سازند. مدیرانی را انتخاب کنید و با آنها در مورد پویایی و حرکت تیم، صحبت نمایید که چگونه می‌توانند افراد را به همکاری کردن باهم تشویق نمایند و این روحیه را در افراد بدمند. آنها را مطمئن سازید که این لطف را جبران خواهید کرد و خودتان نیز آموخته‌های قبلی و تجربیاتتان را برای سایر مدیران به اشتراک بگذارید. همچنین به خاطر داشته باشید در خارج از شرکت شما نیز مربی هایی هستند که می‌توانند به شما کمک کنند و از اینکه آن مربیان به شما بگویند که بارها در چنین موقعیت‌هایی حضور داشته‌اند و آنها را حل کرده‌اند، شگفت زده خواهید شد.

 

۳- فراموش نکنید که هر فرهنگی تعریف خودش را از موفقیت دارد

در هر فرهنگی، به طور قطع یکسری اصول وجود دارند که باعث تشکیل یک تیم کاری قوی می‌شوند و وظیفه‌ی شما این است که بفهمید آن اصول چه هستند. اگر کلیت تیم کاری شما این را می‌طلبد که افراد باهم سخت کار کنند و در عین حال باهم همبازی هم باشند، اما برخی از اعضای تیم ترجیح بدهند فقط سخت کار کنند بدون همبازی بودن، این مسئله باعث کم شدن پویایی در همکاری های تیمی می‌شود. از سویی دیگر اگر یکی از اعضای تیم کاری شما به طور افراطی و خارج از تعادل، با یکی از همکارانش در ارتباط است سعی کنید دلیلش را متوجه شوید. گاهی یک اتفاق به ظاهر کوچک و بی‌اهمیت می‌تواند تاثیرات شگرفی برجای بگذارد که حتی فکرش را هم نمی‌‌کردید. به طور کلی داشتن تعادل همیشه بهترین راه حل است. افراط و تمرکز بیش از حد کارکنان در کار نیز باعث می‌شود از سایر جنبه‌هایی که می‌تواند باعث رشد همکاری های تیمی‌ شود، غفلت شود.

۴_ میزان اهمیت واقعی یک تیم را مد نظر قرار دهید

اگر تیم کاری شما صرفا در حد یک نمایش است، بهتر است یک بازنگری مجدد داشته باشید که اصلا چرا به یک تیم کاری نیاز دارید. گاهی اوقات هست که افراد یک تیم، به طور خیلی ضعیفی همکاری دارند اما همچنان اهداف کل مجموعه‌ی کاری برآورده می‌شود و کارها به سرانجام می‌رسد. گاهی اوقات نباید چندین آشپز در یک آشپزخانه باشند که آش شور نشود. این طور نیست که همیشه تمام کارها باید بر اساس همکاری های تیمی‌ انجام شود، اگر نیازی به ابتکارات فرد به فرد آدمها در تیم ندارید نیازی نیست روی داشتن یک تیم کاری اصراری داشته باشید.

۵_ گاهی بروید بیرون از دفتر کار

این روش، خیلی خوب کار می‌دهد. اگر اعضای یک تیم کاری، در خارج از ساختمان شرکت در یک  فضایی  دیگر با همدیگر تشریک مساعی داشته باشند خوب است چرا که از حالت ربات گونه خارج شده و به همدیگر به چشم انسان نگاه می‌کنند نه فقط به چشم همکار و در نتیجه می‌توانند سایر جنبه‌های انسانی را در همدیگر ببینند ، جنبه هایی که به احتمال قوی در فضای کاری قبل، قابل دیده شدن نبودند. این کار کمک می‌کند افراد به همدیگر نزدیک‌تر شوند و روحیات هم را بیشتر بفهمند و میزان درکشان از هم بالاتر برود، که در نهایت منجر به همکاری‌ های تیمی مفیدتری‌ برای مجموعه‌ی کاری خواهد شد.

۶- دندان‌های لق را بکشید

اگر یکی از اعضای تیم،  شبیه به یک دندان لق عمل می‌کند،  یا نخاله  بازی در میآورد و اجازه نمی‌دهد کارها به خوبی پیش رود، در ابتدا آن فرد را پیدا کنید و سپس از او سوال‌هایی بپرسید تا در نهایت برسید به کنه ماجرا که چرا چنین کشمکشی ایجاد کرده و باعث کند شدن روند کاری شده است.

۷- تمام تیم را مسئول بدانید نه فقط یک شخص خاص را

این کار باعث می‌شود نیرویی به تیم وارد شود تا همه دست به دست هم بدهند و کارها به سمت هدف نهایی، به پیش برود.  و نیز از سویی دیگر، حس منفی عدم وابستگی و رها شدگی را، در فرد فرد اعضای تیم از بین می‌‌برد. همچنین اگر یک نفر از اعضای تیم، کارش را خوب انجام ندهد چون باعث تنبیه کل تیم می‌شود، به طور اتوماتیک بقیه‌ی اعضای تیم او را تحمل نکرده و طرد خواهند کرد، در نتیجه آن فرد سعی می‌کند تغییر یابد.

 

۸- روند بررسی را متوقف نکنید

به طور مستمر سعی کنید همه چیز را چک کنید. این کار را به صورت یک برنامه در آورید مثلا ماهیانه یا فصل به فصل. به خصوص اگر مشکلی پیش آمده و در حال رفع و رجوع آن هستید، سعی کنید روند بررسی را حتی پس از رفع مشکل، متوقف نکرده تا همواره مطمئن باشید همه چیز سرجای خودش است. همچنین برای درک بهتر از اینکه چه بخشی درست کار می‌کند و چه بخشی نه، و یا چه هماهنگی‌هایی باید صورت گیرد یا نه، به روند بررسی ادامه دهید. غفلت کردن از این امر، باعث از بین رفتن دستاوردهایی می‌شود که داشته‌اید.

به طور کلی اگر داشتن تیم کاری برای شما مهم است، قطعا بایستی هدایت صحیح آن را نیز در حد توان انجام دهید. مطئمن باشید فضای گفتگوی آزاد وجود داشته باشد و برای صداهایی که وجود دارند فرصت ایجاد کنید که شنیده شوند. ارزش‌هایی که باعث ایجاد اتحاد در یک تیم می‌شود را فراموش نکنید و در آخر، به اعضای تیم این را القا کنید که یک تیم کاری قوی، بسیار قدرتمند‌تر است نسبت یک فرد قوی.


ترجمه اختصاصی مجله قرمز از مقاله‌ی Lisa M Aldisert

منبع: Success