عادت ها در هر موضوعی از زندگی از جمله موارد مالی و پولی ، نقش مهمی ایفا می‌کنند. این عادتها هستند که باعث نحوه‌ی شکل گرفتن آن موضوع می‌شوند. و اما یکی از عادتهای مهم زندگی هر شخصی، عادتهای مالی و پولی او است. اما چه چیزی  این عادتها را شکل می‌دهد؟ نحوه‌ی تفکر افراد.

یک تفکر مالی و پولی وجود دارد که می‌گوید : می‌توان به طور تمام وقت یک شغل کم در آمد و روتین داشت و به طور پاره وقت روی کاری که دوست دارم متمرکز شوم. به نظر شما از نظر مالی و پولی چه اتفاق و تغییر مهمی‌ در زندگی رخ می‌دهد؟

اما از سوی دیگر، تفکر دیگری نیز وجود دارد که می‌گوید: روی کاری تمرکز می‌کنم تا ثروتمند شوم نه که فقط بتوانم با آن قبض‌هایم را پرداخت کنم. با وجود یک چنین تفکری در ذهن، هم عادتهای شما تغییر جهت می‌دهند و هم انگیزه‌ی بیشتری پیدا می‌کنید که صبح‌ها با برنامه‌ریزی از خواب بیدار شوید و شبها با فکر برنامه‌های روز بعد به خواب بروید. چنین تفکری در مباحث مالی و پولی، خودبه‌خود عادت سخت‌کوش بودن را در شما ایجاد می‌‌نماید.

اگر این گفته‌ها را قبول دارید، ادامه مقاله را حتما بخوانید. سه عادت مهم هست که باید آنها را در خود ایجاد نمایید. سه فرمول ساده برای دستیابی به توان مالی و پولی بیشتر.

 

 

  • قانون هفتاده به سی ۷۰/۳۰

پس از اینکه قبض‌ها و مخارج خود را پرداخت کردید، یاد بگیرید که طبق قانون ۷۰ به ۳۰ زندگی کنید. فرض کنید ۷۰ در صد از درآمدت ان خرج میشود. و فقط ۳۰ در صد از آن باقی می‌ماند.اینکه چطور با ۳۰ درصد باقی مانده زندگی کنید مهم است. چیزهایی که بابتش پول می‌دهید به دو دسته تقسیم می‌شوند: دسته اول ضروریات زندگی هستند و دسته‌ی دوم جز موارد دلبخواهی و گاها تجملاتی قرار می‌گیرند. چیزهایی که خیلی مهم نیستند و یا اصلن مهم نیستند. یاد بگیرید موارد مهم از موارد غیر را مهم را تشخیص دهید و سپس این دو قسمت را مدیریت نمایید.

سعی کنید از ۳۰  در صد باقی مانده‌ در آمدتان، ۱۰ درصدش را به کارهای خیریه اختصاص دهید.  این پولی است که دوباره به جامعه برگردانده می‌شود و به سوی کسانی می‌رود که به آن احتیاج مبرم دارند. شاید در ابتدا و در زمانیکه درآمدتان خیلی بالا نیست، اختصاص دادن یک بخش از درآمدتان به کاهای خیریه و کمک رسانی به افراد بی بضاعت، سخت باشد و با خود بگویید من اینکار را بعد از اینکه حسابی پولدار شدم انجام می‌دهم. اما چندان هم مطمئن نباشید چون انجام دادن این کار باید از همین حالا جزء یکی از عادتهای مالی و پولی شما شود و اگر حالا که قرار است میزان بسیار کمتری را به آن اختصاص دهید، از این کار سر باز زنید، مطمئنا در آینده که این مقدار پول، بالاتر خواهد رفت برایتان خیلی سخت‌تر است.

 

 

  • سرمایه‌گذاری در امور مالی و پولی

پس از اینکه ۱۰ در صد از درآمدتان را برای کمک به دیگران اختصاص دادید، حالا قرار است بروید سراغ برنامه‌هایی که شما را از نظر مالی و پولی غنی‌تر سازند. اکنون ۱۰ در صد دیگر از درآمدتان را صرف اموری  نمایید در جهت سرمایه‌گذاری کردن.

سرمایه‌گذاری پولی ست که می‌پردازید تا بعدا مقدار بیشتری از آن را حاصل کنید. این پول به صورتهای مختلفی پرداخت می‌شود، گاهی با خرید، گاهی با تعمیر، گاهی با ساختن، یا حتی با تولید و فروش چیزی. کلید این کار،  وارد شدن و آشنا شدن در امور تجاری‌ست حتی اگر شده به صورت پاره‌وقت باشد سعی کنید نسبت به امور تجاری آگاهی بیشتری به دست آورید. همچنین به قدرت خلاقیت خود اجازه دهید تا راههای متخلف تجارت را کشف کند چرا که راههای بیشماری برای تجارت وجود دارد.  به توانایی‌ها و مهارت‌های بالقوه و یا بالفعل خود نگاهی داشته باشید و ببینید چطور می‌توان از آنها برای امور تجاری استفاده نمود تا توان مالی و پولی خودتان را بالاتر ببرید.

بعلاوه اینکه می‌توانید برخی اجناس را به طور عمده خریداری نمایید و سپس به صورت خرده فروشی، آنها را بفروشید. یا می‌توانید چیزهای دست‌دوم را خریداری نمایید آنها تعمیر کرده بهبود دهید و سپس با قیمت بالاتری بفروشید. راه دیگر این است که می‌توانید سهام بخرید و سپس وقتی قیمت آن بالا رفت بفروشید. در هر حال فرصتهای بیشماری وجود دارند و تردیدی نیست که شما توانایی و پتانسیلی در خود دارید که بتوانید این فرصتها را بشناسید و آنها را بسازید.

 

 

  • پس‌انداز در امور مالی و پولی

آخرین ۱۰درصد از ۳۰ درصدی که کنار گذاشته بودید را به پس‌انداز کردن اختصاص دهید. به قول معروف پس‌انداز کردن راهی ست که دانه‌ها را برای زمستان زندگی جمع‌آوری می‌کنید. اجازه دهید یک تعریف خاص از افراد غنی و افراد فقیر ارائه دهیم. افراد فقیر، اول پولشان را حسابی خرج امور غیر ضروری و تجملاتی می‌کنند بعد اگر چیزی باقی ماند آنرا پس‌انداز می‌کنند.  افراد غنی، ابتدا پولشان را پس‌انداز کرده و سپس آنچه را باقی ماند صرف امور غیر ضروری یا تجملاتی می‌کنند.

خیلی ساده است فرض کنید ۲۰ سال قبل،  دو نفر یک میزان درآمد و یک میزان هزینه داشته‌اند. اما یک نفرشان هر ماه مقداری از هزینه‎ها را پس انداز می‌کرد و دیگری نه. امروز پس از گذشت بیست سال، خودتان به راحتی حدس بزنید کدام فقیرتر است و کدام غنی‌تر؟

 

پس به طور کلی سه روش در امور مالی و پولی مهم است که باید به طور همزمان به کار ببرید:

 

یک – بخشیدن

دو – سرمایه‌گذاری کردن 

سه – پس انداز کردن 

 

هر کدام از این سه روش،  خواص خودشان را دارند که در طول زمان تاثیر خودشان را نشان می‌دهند. فقط کافی‌ست پنج سال به جلو بروید و بررسی کنید چه تاثیری دارند و اگر  ده سال به جلو بروید خواهید دید که چه تفاوت عمده‌ای در امور مالی و پولی شما ایجاد خواهد شد.

 لازم به ذکر است که مهم نیست چه میزان درآمد دارید.  همه‌ی این کارها با هر میزان درآمد قابل انجام هستند.

مهم نوع نگرش شماست که در ابتدا باید تغییر کند تا سپس تغییر را در محیط بیرونتان نیز شاهد باشید.


ترجمه اختصاصی مجله قرمز از مقاله  Jim Rohn

منبع: jimrohn