رپورتاژ آگهی


بسیاری از افرادی که فرش‌های خود را برای شستشو به قالیشویی می‌دهند، این سوال برایشان پیش می‌آید که مراکز شستشو چه مواد شوینده‌ای برای فرش‌ها استفاده می‌کنند. آیا می‌توان این شوینده‌ها را در خانه هم مصرف کرد. ما در این مقاله قصد داریم تا به این موضوع بپردازیم که قالیشویی‌ها از چه مواد شوینده‌ای استفاده کرده و آیا می‌توان در خانه هم شوینده مخصوص فرش تهیه کرد.

قالیشویی‌ها از چه موادی جهت شستشوی فرش‌ها استفاده می‌کنند؟

چرا باید از مواد شوینده مناسب برای شستشوی فرش استفاده کنیم؟

ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که چرا برای شستشوی فرش حتما باید از شوینده مخصوص استفاده کنید. از آن جایی که قرار است سالی یک بار فرش‌های خود را بشویید، بهتر است به سراغ یک شوینده مخصوص بروید. استفاده از شوینده‌های معمول که برای شستن لباس‌ها استفاده می‌شود؛ ممکن است به الیاف فرش شما آسیب بزند. دلیل آن هم این بوده فرمولاسیون شوینده‌های فرش به گونه‌ای طراحی شده که برای لطیف‌ترین فرش‌ها هم مناسب است.

مزیت دیگر استفاده از مواد شوینده مخصوص فرش این است که بدون ایجاد کف اضافه، فرش شما را به خوبی و دقت می‌شوید. بسیاری از این شوینده‌ها، قابلیت لکه‌بری هم دارند. بنابراین با استفاده از آن‌ها نه تنها فرش تمیز شده که لکه‌های ناشی از غذا و خوراکی‌ها هم از روی آن پاک می‌شود. حتما قبل از شستشوی فرش یک عکس از آن بگیرید و با تصویری که بعد از شستشو با شوینده مخصوص می‌گیرید، مقایسه کنید. به وضوح مشخص است که فرش‌ها تمیز شده‌اند.

یکی دیگر از مزایای استفاده از شوینده مناسب، نرم شدن الیاف فرش است. همچنین اجازه نمی‌دهد تا رنگ‌های بخش‌های مختلف فرش با هم ترکیب شوند. در غیر این صورت، بعد از شستشو خواهید دید که رنگ‌های مختلف در هم آمیخته‌اند.

قالیشویی‌ها از چه موادی جهت شستشوی فرش‌ها استفاده می‌کنند؟

از چه موادی برای شستشوی فرش در قالیشویی استفاده می ‌شود؟

موادی که در قالیشویی‌ها استفاده می‌شود، کاملا بستگی به جنس فرش، میزان کثیفی و روش شستشوی قالیشویی دارد. با این حال به صورت کلی از سدیم، کلر، آب ژاول، شامپو فرش و پودر رختشویی استفاده می‌شود. در بسیاری از قالیشویی‌های ارزان قیمت فقط از پودر رختشویی استفاده می‌کنند، بنابراین کیفیت شستشو پایین خواهد بود.

انتخاب نوع شوینده و ترکیب آن با مواد دیگر، کاملا بستگی به دانش و اطلاعات کارشناس فرش دارد. همچنین تاثیر زیادی در درخشندگی،‌ تمیزی، لکه‌بری و چربی‌زدایی فرش خواهد داشت. بستگی دارد که قرار است کدام قسمت‌های یک فرش و تا چه اندازه تمیز شوند. اگر ریشه‌ها بسیار کثیف باشند،‌ آن‌ها را جدا از دیگر قسمت‌ها شستشو می‌دهند.

در قالیشویی‌های معتبر مانند نوین برای شستشوی فرش‌های پنبه‌ای، پشمی و ابریشمی از سود سوزآور استفاده می‌شود. همچنین برای رنگ‌بری از روی فرش باید از مواد کاهنده بسیار قوی مانند هیدروسولفیت سدیم استفاده کنید. علاوه بر این اگر قرار باشد ریشه‌ها به صورت تخصصی سفید شوند، معمولا از هیپوکلریت سدیم استفاده خواهد شد.

به منظور درخشندگی بیشتر فرش و قالی هم آن‌ها را چند ساعتی در کلسیم هیپوکلریت استراحت می‌دهند. در قالیشویی‌های تمام مکانیزه برای جلوگیری از آسیب به فرش در همان ابتدای تحویل، الیاف آن را به دقت بررسی می‌کنند.

بهترین ماده برای شستشوی فرش در قالیشویی چیست؟

اگر به دنبال بهترین ماده شوینده برای فرش هستید، باید بگوییم که یک ماده شوینده یکتا وجود ندارد که برای همه نوع الیافی مناسب باشد. بهترین بودن یک ماده شوینده کاملا به این بستگی دارد که قرار است چه فرشی را و تا چه میزانی بشوید. مثلا اگر روی فرش لکه آدامس و شمع باشد،‌ به طبع نیاز به شستشوی بیشتر و شوینده قوی‌تری است.

در اغلب قالیشویی‌ها از شوینده‌های فرش فله‌ای استفاده می‌کنند. این پودر‌ها برای مصارف خانگی مناسب نیستند زیرا استفاده از آن‌ها نیازمند دانش و اطلاعات خاصی است. حتما باید بدانید که چه مقدار شوینده را با چه مقدار حلال مخلوط کرده و ماده به دست آمده را چه مدت روی فرش قرار دهید.

بهترین شوینده‌های فرش آن‌هایی هستند که فاقد خاصیت قلیایی مانند صابون هستند. دلیل آن هم این بوده که باعث آسیب جدی به الیاف می‌شوند. پودرهای شستشوی فرش مخصوص توسط شرکت‌های تولید کننده ایرانی تولید می‌شوند. البته نوع خارجی آن‌ها هم وجود دارد اما هزینه خرید آن‌ها بسیار زیاد خواهند بود.

با این حال اگر شما قصد دارید تا در خانه فرش‌های خودتان را بشویید، بهترین پیشنهاد همان شامپو فرش است زیرا نیاز به محلول خاصی نداشته و می‌توان آن را به راحتی با آب شست. از طرفی آسیب جدی هم به الیاف نمی‌زند زیرا فرمولاسیون آن قوی نیست.

قالیشویی‌ها از چه موادی جهت شستشوی فرش‌ها استفاده می‌کنند؟

تفاوت مواد شوینده فرش دستبافت و ماشینی

به دلیل تفاوت در نخ‌های به کار رفته برای دوخت فرش‌های دستباف و ماشینی، نحوه شستشوی این فرش‌ها نیز باید متفاوت بوده و از مواد شوینده متفاوتی نیز باید استفاده کرد. یکی از مشکلاتی که در فرش‌های دستباف وجود دارد، احتمال رنگ دادن فرش بوده و در این صورت ارزش فرش از بین خواهد رفت.

از این رو باید از موادی استفاده کرد که تا حد ممکن از قاطی شدن رنگ‌ها با یکدیگر جلوگیری کند. در برخی موارد نیز اگر ماده شوینده خیلی قوی باشد، رنگ‌ها شسته شده و به اصطلاح گفته می‌شود که فرش دچار رنگ پریدگی شده است. از طرفی نوع بافت و نخ در این فرش‌ها ظریف‌تر بوده و باید از موادی استفاده کرد که علاوه بر پاک کردن آن، به الیاف فرش آسیبی وارد نشود.

مواد شوینده فرش دستبافت

همانطور که در مورد حساسیت شستشوی فرش‌های دستبافت صحبت کردیم، برای تمیز کردن این فرش‌ها باید از شامپو فرش‌هایی استفاده کرد که رنگ فرش را تثبیت کرده و همینطور آن را به خوبی تمیز کند. برای اینکار می‌توان از هیدروسولفیت استفاده کرد و بسیاری از مشکلات رنگ‌بری را حل می‌کند.

با کمک محلول کلسیم هیپوکلریت می‌توان فرش را بسیار شفاف‌تر کرد. در صورتی که فرش دارای الیاف پشمی باشد، برای شستشوی بهتر از مواد خنثی یا قلیایی ضعیف برای آبکشی استفاده خواهد شد. در تمیز کردن این نوع فرش نهایت دقت و احتیاط اعمال خواهد شد.

مواد شوینده فرش ماشینی

با توجه به متدهای مختلف شستشو، از مواد مختلفی نیز برای تمیز کردن فرش‌های ماشینی استفاده می‌شود. در حالت عادی از یک شامپو فرش صنعتی استفاده شده و سپس با یک دستگاه مخصوص برس گرد، کل فرش را می‌شویند. در نهایت با جاروهای برقی مخصوص، کف و ذرات گرد و غبار را تمیز کرده و فرش آبکشی می‌شود.

در برخی موارد نیز یک محلول شیمیایی جاذب برای جمع کردن کثیفی‌ها استفاده شده و در نهایتا استفاده از یک دستگاه که به شکل برس عمل می‌کند، تمام کثیفی ها از روی فرش جمع خواهند شد. معمولا در قالیشویی‌ها از مواد سفیدکننده و یا دیگر شوینده‌های بسیار قوی استفاده نمی‌شود.

کدام قالیشویی‌ها از مواد مناسبی برای شستشو استفاده می‌کنند؟

یکی از مهم‌ترین پارامترها برای انتخاب یک قالیشویی، نوع موادی است که برای تمیز کردن فرش‌ها استفاده می‌کنند. اکثر مراکز قالیشویی از مواد خوبی استفاده می‌کنند و می‌توانید برای شستن فرش‌های خود به آن‌ها اعتماد کنید. برخی مراکز، مانند قالیشویی نوین، با بهره‌مندی از بهترین مواد روز دنیا برای شستشو به همراه ابزار کار مناسب و همینطور نیروی کار متخصص، می‌توانند هر نوع فرشی را در مدت زمان کوتاهی تمیز کرده و به مشتری خود تحویل دهند. می‌توانید برای دریافت مشاوره و رزرو وقت شستشو با شماره تماس قالیشویی نوین  ۱۴۴۲ تماس بگیرید.