در این مطلب به بررسی زبان مردم در کشور ایتالیا ، خرید در این کشور و نکاتی در مورد نحوه‌ی خرید و پیشنهاداتی در مورد خرید به شما ارائه می‌شود. اگر قصد دارید به کشور ایتالیا سفر کنید و یا بیشتر با فرهنگ و شرایط این کشور آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را از دست ندهید.

زبان مردم ایتالیا

بیشتر مردم در کشور ایتالیا به زبان ایتالیایی صحبت می‌کنند؛ البته هر منطقه از این کشور، دارای گویش خاصی هستند که ممکن است زبان محلی آن‌ها در آن ناحیه باشد که البته قادرند به زبان ایتالیایی نیز حرف بزنند. برای مثال، در شهرهایی مانند رم یا میلان، اکثراً به زبان ایتالیایی صحبت می‌شود در حالی که در مناطق روستایی و حومه‌ی شهر، زبان محلی مردمان آن منطقه، رایج‌تر از زبان ایتالیایی است. در کل، می‌توان گفت مردمان ایتالیایی به نوعی دو زبانه اند.

اگر قصد دارید به مناطق دورتری در کشور ایتالیا هم سر بزنید، شاید بهتر باشد یک واژه‌نامه‌ی خوب به همراهتان داشته باشید؛ البته در اکثر شهرهای بزرگ، می‌توانید مردمی را پیدا کنید که زبان انگلیسی، اسپانیایی و فرانسه را متوجه می‌شوند. اما در همین شهرها نیز اگر سعی کنید به زبان ایتالیایی منظور خود را برسانید، ایتالیایی ها بسیار خوشحال می‌شوند و سعی زیادی می‌کنند تا مقصود شما را بفهمند؛ حتی اگر اشتباهات زیادی داشته باشید. البته اگر مایلید ایتالیایی‌ها اشتباهات شما را به هنگام صحبتتان به زبان ایتالیایی، به شما بگویند و آن‌ها را تصحیح کنند، باید از آن‌ها درخواست کنید این کار را انجام دهند؛ وگرنه در حالت معمولی، ایتالیایی ها گوشزد کردن اشتباهات زبانی شما از طرف خودشان را بی‌ادبی می‌پندارند و برای احترام به شما، تصحیح اشتباهاتتان را بدون اینکه از آن ها درخواست کنید، انجام نمی‌دهند. در کل، ایتالیایی ها این حرکت را که سعی کنید به زبانشان صحبت کنید، تحسین می‌کنند و در مورد اشتباهاتتان، زیاد سختگیری نمی‌کنند.

زبان مردم ایتالیا

در مکان‌هایی از کشور ایتالیا که مناطق توریستی محسوب می‌شوند، مردم به زبان انگلیسی نیز در سطوح مختلف مبتدی، متوسط و پیشرفته، آشنایی دارند. در سایر مناطق ایتالیا، مردم به ندرت با انگلیسی آشنایی دارند؛ انگلیسی در مدارس این کشور نیز سالیان زیادی نیست که جایگزین زبان فرانسوی شده است (از دهه‌ی ۱۹۷۰ میلادی تا به امروز). اکثر جوان‌ترها که انگلیسی را در مدرسه فراگرفته‌اند، نیز به دلیل عدم تمرین کردن، تسلط زیادی به این زبان ندارند. در هر صورت، کلمات و عبارات ابتدایی انگلیسی را معمولاً متوجه می‌شوند. مردمان میانسال و مسن در کشور ایتالیا، به ندرت انگلیسی را متوجه می‌شوند اما نهایت تلاش خود را می‌کنند تا با اشارات و حرکت دست، شما را راهنمایی کنند. اگر می‌خواهید از شخصی در ایتالیا، به زبان انگلیسی کمک یا راهنمایی بخواهید، مودبانه‌تر این است که ابتدا به صورت ابتدایی سعی کنید تا منظور خود را با کلمات ایتالیایی بیان کنید و سپس در میانه‌ی مکالمه به شخص بگویید که اگر می‌تواند به زبان انگلیسی صحبت نماید. صحبت کردن به یک زبان خارجی، آن هم با این پیش‌فرض که مردم آنجا با این زبان آشنایی دارند، از نظر اکثر ایتالیایی ها حرکتی متکبرانه و بی‌ادبانه تلقی می‌شود.

مردم ایتالیا با زبان‌های اسپانیایی، فرانسوی و پرتغالی هم نسبتاً آشنا هستند و برخی از کلمات آن را متوجه می‌شوند. اما اگر برای مثال، در هنگام صحبت کردن، اسپانیایی را با ایتالیایی مخلوط کنید، ممکن است موجب رنجش افراد محلی شود. مناطق دیگری نیز در کشور ایتالیا وجود دارد که به زبان های مختلف دیگری صحبت می‌کنند اما تعدادشان آنچنان زیاد نیست که به آن ها بپردازیم.

در کشور ایتالیا، واحد پول رسمی، مانند 24 کشور دیگر، یورو است.

خرید در ایتالیا

در کشور ایتالیا، واحد پول رسمی، مانند ۲۴ کشور دیگر، یورو است. در کل، واحد پول کشورهای اتریش، بلژیک، قبرس، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، ایرلند، ایتالیا، لتونی، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، پرتغال، اسلواکی، اسلوونی و اسپانیا و همچنین آندورا، کوزوو، موناکو، مونته نگرو، سان مارینو و واتیکان، یورو می‌باشد که در مجموع، ۲۵ کشور هستند. در مجموع، جمعیتی در حدود ۳۳۰ میلیون نفر از واحد پول یورو استفاده می‌کنند.

اگر برای تبدیل کردن پولتان به یورو، به مکانی در ایتالیا مراجعه می‌کنید، بسیار دقت کنید. مکان‌های تبدیل پولی که دارای برندهای شناخته شده نیز هستند و در ایستگاه های قطار یا هواپیما مستقر هستند، در عین اینکه قانونی هستند، اما کمیسیون زیادی – تقریباً معادل ۲۰% ارزش پول شما – را برای خود برمی‌دارند و علاوه بر آن، یک مبلغ ثابت را نیز از پول شما درخواست می‌کنند. قبل از اینکه پول خود را به هرکدام از این مکان ها بدهید، قوانین آن ها را به دقت مطالعه کنید وگرنه اگر احساس کنند که شما چیزی از قوانینشان سر در نمی‌آورید، ممکن است از ۱۰۰ دلاری که به آن ها می‌دهید، تنها ۵۰ دلار را به شما برگردانند. مکان‌های تبدیل پول کوچکی که در مناطق توریستی‌تر دیده می‌شوند، معمولاً نرخ‌های عادلانه‌تری دارند. در هر صورت، سعی کنید جایی بروید که به ازای هر ۱۰۰ یورو که به آن ها می‌دهید، حدود ۷۰ یورو به شما بازگردانند.

کشور ایتالیا را می‌توان تقریباً یک کشورِ گران محسوب کرد.

کشور ایتالیا را می‌توان تقریباً یک کشورِ گران محسوب کرد. مانند سایر مناطق دنیا، در ایتالیا نیز هزینه‌ی زندگی در شهرها، از روستاها و حومه‌ی شهر بیشتر است. طبق یک قانون سرانگشتی، می‌توان گفت که مناطق جنوبی ایتالیا، ارزان‌تر از مناطق شمالی آن، خصوصاً در مورد خرید غذا، می‌باشد. البته، منطقه به منطقه متفاوت است.

غذاها ممکن است به ارزانی ۳ یورو باشند (اگر شما با یک ساندویچ، پانینی و یا فلافل خریدن از یک فروشنده‌ی خیابانی راضی باشید). در رستوران‌ها، به ندرت چیزی کمتر از ۱۰ یورو پیدا می‌کنید و معمولاً غذاها در حدود ۲۰ یورو قیمت دارند. جالب است که برای شام، بدون اینکه سفارش داده باشید برای شما در کنار غذا، شراب هم می‌آورند که در نوع خود جالب است.

برای خرید کردن، بهتر است به سراغ فروشگاه هایی بروید که برچسب بدون مالیات دارند. این بدان معنی است که به ازای خرید هر کالا، مجبور نیسیتید مالیات اضافه‌ای را بپردازید و این در خرید کردن، بسیار به نفع شماست. در شهرهای کوچک نیز معمولاً رستوران‌ها و مراکز خرید به ندرت دیده می‌شود. بنابراین برای خرید، به شهرهای بزرگ بروید.

توجه کنید که در کشور ایتالیا، حتی در ماه های زمستان، مغازه‌ها، ادارات و بانک‌ها معمولاً حداکثر تا ۳ ساعت بعد از ظهر باز هستند. رایج است که بین ساعت ۱۲ و نیم الی ۳ و نیم بعد از ظهر، بسته می‌شوند. بانک ها معمولاً فقط ۴ ساعت در صبح و به ندرت نیز ۱ ساعت در بعد از ظهر باز هستند. اگر قصد خرید دارید، به ساعات باز بودن مغازه ها توجه داشته باشید.

برای خرید کردن، بهتر است به سراغ فروشگاه هایی بروید که برچسب بدون مالیات دارند.

در کشور ایتالیا چه بخریم؟

کشور ایتالیا، مکان بسیار خوبی برای خرید انواع چیزهاست. غذا، یکی از بهترین چیزهایی است که در این کشور می‌توانید تهیه کنید. هزاران نوع پاستای مختلف در ایتالیا وجود دارد و هر منطقه‌ی ایتالیا نیز غذای محلی مخصوص به خود را دارد. پیشنهاد می‌کنیم نوتلاهای این کشور را نیز حتماً امتحان کنید. به جز در زمینه‌ی غذا و خوراکی ها، مد ایتالیا در سراسر جهان بسیار معروف است. شرکت مرکزی بسیاری از برندهای بین المللی مشهور، در این کشور است و یا اولین بار در ایتالیا تاسیس شده است. پایتخت مد و طراحی ایتالیا، شهر میلان می‌باشد. در این شهر، می‌توانید تقریباً همه‌ی برندهای اصلی بین المللی را مشاهده کنید. نه فقط برند های ایتالیایی، بلکه برندهای آمریکایی، اسپانیایی، فرانسوی، انگلیسی و سوئدی؛ رُم و فلورانس نیز، دیگر مراکز اصلی مُد در ایتالیا به شمار می‌روند.

فروشگاه های جواهرات و زیورآلات به وفور در کشور ایتالیا دیده می‌شود. پایتخت جواهرات در کشور ایتالیا، ویسنزا (Vicenza) و والنزا (Valenza) هستند و فروشگاه های طلا و جواهرات فراوانی در این نواحی وجود دارد. نه تنها در این دو شهر، بلکه در میلان، رم، ناپلز، فلورانس، ونیز و شماری از شهرهای دیگر هم صدها مغازه‌ی جواهرآلات و نقره دیده می‌شود.

مد ایتالیا در سراسر جهان بسیار معروف است.

ایتالیا در زمینه‌ی لوازم منزل، مبلمان و امثال اینها نیز فروشگاه های مشهوری دارد که محصولات با کیفتی را نیز ارائه می‌کنند. می‌توان گفت شهر میلان، بیشتر از سایر شهرها برای خرید این لوازم مناسب است. همچنین در این کشور، خرید ظروف شیشه‌ای و بلوری و در کل، لوازم شیشه ای نیز پیشنهاد می‌شود که در اکثر شهرهای ایتالیا فروشگاه های مخصوص به این محصولات زیاد دیده می‌شوند. البته ونیز را می‌توان مهم‌ترین شهر برای خرید این محصولات دانست که بسیاری از آن ها نیز در همین شهر تولید می‌شوند. می‌توانید لوستر، ظروف شیشه‌ای، لوازم دکوراتیو زیبا و بسیاری محصولات جالب شیشه‌ای و بلوری را که در رنگ‌های مختلف و شکل‌های متنوعی وجود دارد، در این کشور تهیه کنید.

جالب است بدانید که در همه‌ی شهرهای ایتالیا، از کوچک تا بزرگ، فروشگاه‌های کتاب فروشی زیادی وجود دارد. البته در شهرهای میلان، تورین و مونزا، می‌توانید فروشگاه های کتاب بزرگتری را مشاهده کنید که البته ۹۹% از کتاب‌های آن ها به زبان ایتالیایی هستند.

فروشگاه های مربوط به کارهای هنری، مثلاً عرضه‌ی تابلوهای نقاشی، کتاب های هنری، مجسمه‌ها و لوازم هنری متنوع دیگر، نیز به وفور در سراسر کشور ایتالیا رویت می‌شود که البته میزان آن در فلورانس، ونیز و رُم به مراتب بیشتر است.

فروشگاه های مربوط به کارهای هنری، به وفور در سراسر کشور ایتالیا رویت می‌شود

نکاتی جالب در مورد نحوه خرید کردن در فروشگاه های ایتالیا

در فروشگاه های که اندازه‌ی کوچک و متوسطی دارند، مرسوم است که در هنگام ورود، و نه فقط در هنگامی که می‌خواهید هزینه‌ی خریدهای خود را بپردازید، با کارکنان سلام و احوالپرسی کنید. می‌توانید با گفتن صبح بخیر (Buongiorno) و یا عصر بخیر (Buonasera)، فضای صمیمانه‌ای را ایجاد کنید. موقع پرداخت کردن، معمولاً کارکنان ترجیح می‌دهند پول را روی میز یا در ظرفی مخصوص که برای این کار در آنجا وجود دارد بگذارید؛ بنابراین بهتر است پول را مستقیماً به دست فرد صندوقدار ندهید. صندوقدار نیز زمانی که باقیمانده‌ی پول شما را می‌خواهد پس بدهد به همین صورت، پول را مستقیماً به شما نمی‌دهد و بر روی سطح میز یا پیشخوان یا درون ظرف مخصوص می‌گذارد تا شما آن را بردارید. این رفتار، یک رفتار نرمال است و بی‌ادبانه تلقی نمی‌شود.

چانه‌زدن برای کم کردن قیمت در فروشگاه ها، در این کشور مرسوم نیست و فقط در مورد شماری از دستفروشان استفاده می‌شود. چرا که دستفروشان معمولاً قیمتی بالاتر را بیان می‌کنند و بنابراین جا برای چانه زدن وجود دارد. لازم است بدانید که این دستفروشان، اجناس تقلبی زیادی را که به اصل جنس بسیار شبیه است، عرضه می‌کنند. بنابراین خرید برند گوچی با قیمتی حدود ۳۰ یورو، احتمالاً اصل برند گوچی نیست. بنابراین، اگر هم قصد خرید از دستفروشان را دارید، چانه بزنید و به جز این مورد، در سایر جاها چانه زدن راه به جایی نخواهد برد و کار مناسبی نیز نمی‌باشد.

دستفروشان معمولاً قیمتی بالاتر را بیان می‌کنند و بنابراین جا برای چانه زدن وجود دارد.

ترجمه ی اختصاصی مجله قرمز / با اندک تصرف و تلخیص

بر اساس مطلبی منتشر شده از منبع :wikitravel.org

آیا شما هم تا به حال به کشور ایتالیا سفر کرده‌اید؟ به نظر شما این کشور چگونه است؟ تجربیات خود را در قسمت نظرات با ما و خواننده‌های مجله قرمز در میان گذارید.