فیلرهای لب در واقع همان ژل‌های تزریقی هستند که باعث حجیم‌تر شدن و دادن ظاهری بزرگتر به لب می‌شوند. ترکیب اصلی آنها هیالورونیک اسید است. گاهی اوقات بوتاکس لب هم برای اثری مشابه انجام می‌شود اما به عنوان فیلر پوستی در نظر گرفته نمی‌شود. تزریق ژل به لب باید با دقت توسط پزشک متخصص انجام گیرد، اما مراقبت پس از فیلر لب هم بسیار مهم است. چه بسا با رعایت نکردن مراقبت‌های پس از آن، نتیجه کار خراب شود.

انجام فیلر لب فقط چند دقیقه طول می‌کشد و کاری با حداقل تهاجم است؛ با این حال این روش دائمی نیست و برای حجیم نگه داشتن آنها نیاز به تزریق‌های بعدی در آینده دارید. احتمالا پس از تزریق فیلر، ورم، حساس شدن و کبودی پس از انجام تزریق از عوارض جانبی آن دارید که باید خفیف باشند. مراقبت پس از فیلر لب قابل مدیریت است. اگر مطمئن نیستید که این روش برای شما خوب است، باید از چیزهایی که پس از این عمل برای شما اتفاق می‌افتد، مطلع شوید تا آگاهانه تصمیم بگیرید.

روشهای مراقبت پس از فیلر لب

  1. لبها پس از عمل تزریق، متورم می‌شوند. همچنین متوجه قرمزی یا کبودی در نقاط تزریق خواهید شد که موردی طبیعی است. اکثر عوارض جانبی تزریق ژل لب، خفیف است و پس از انجام این عمل می‌توانید اکثر فعالیت‌های خود را انجام دهید.
  2. از یخ پک و یا تکه‌های یخ قرار داده در پارچه پس از تزریق ژل استفاده کنید (در این صورت به لب نمی‌چسبد و موجب درد نمی‌شود). این کار به کاهش ورم، سوزش، کبودی و هر نوع درد دیگری کمک خواهد کرد.
  3. به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از انجام تزریق ژل لب یا هر نوع ژل پوستی دیگر، از ورزش شدید خودداری کنید. افزایش فشار خون و ضربان قلب در اثر ورزش، تورم یا کبودی را بدتر می‌کند. در صورت تایید پزشک می‌توانید از محلول آرنیکا برای کبودی لب استفاده کنید. بهتر است فعالیت‌های سبکی همچون پیاده روی انجام دهید.
  4. مرتب آب بخورید و بدن را هیدراته نگه دارید. نوشیدن مقدار مناسب آب به بهبودی بدن کمک می‌کند.
  5. سعی کنید میوه‌ها و سبزیجات آبدار را به وفور مصرف کنید و در عوض از خوردن سدیم که ورم را بدتر می‌کند، اجتناب کنید.
  6. از دماهای بالا مثل حمام بخار، سونا یا فعالیتهای گرم کننده تا ۴۸ ساعت پس از انجام تزریق، خودداری کنید. دمای بالا می‌تواند ورم را بدتر کند.
  7. از پزشک‌تان بخواهید که مسکن‌های مناسب را برای مصرف تا چند روز پس از این عمل، معرفی کند. معمولا استامینوفن جزو مسکن‌های قابل توصیه است اما داروهای رقیق کنده خون همانند ایبوپروفن را نباید مصرف کرد.
  8. اگر قصد دارید برای یک مهمانی یا مراسمی خاص آماده شوید و لب‌هایتان را حجیم کنید، توجه داشته باشید که زمان کافی برای این امر اختصاص دهید تا لب‌ها زمانی برای بهبود یافتن داشته باشند.
  9. موقع خوابیدن سرتان رو به بالا باشد تا ورم لب کاهش پیدا کند. هرگز روی صورت نخوابید.
  10. تا ۲۴ ساعت پس از تزریق فیلر لب از آرایش کردن خودداری کنید.

نبایدهای مراقبت پس از فیلر لبراقبت پس از فیلر لب

پس از تزریق ژل به لب، پزشک از شما می‌خواهد که برخی از کارها را انجام ندهید تا روند بهبود شما سریعتر شده و نتیجه کار قابل کنترل باشد.

ترک سیگار

سیگار کشیدن، خطر عفونت‌ها را افزایش می‌دهد بنابراین لازم است تا پس از انجام تزریق ژل به لب، فورا سیگار کشیدن را متوقف کنید. همچنین بهتر است که از بودن با افراد سیگاری خودداری کنید.

مراقبت پس از فیلر لب با خودداری از مصرف الکل

الکل به عنوان یک رقیق کننده خون عمل می‌کند و به مدت ۲۴ ساعت پس از تزریق ژل به لب باید از آن خودداری کنید. الکل می‌تواند موجب التهاب شده، احتمال کبودی را افزایش دهد و ورم را بدتر کند. همچنین بهتر است تا چند روز قبل از هر عمل زیبایی از مصرف الکل خودداری کنید.

سفرهای هوایی ممنوع

پزشک یا کارشناس زیبایی به شما توصیه می‌کند که حداقل تا یک هفته پس از تزریق ژل به لب از سفرهای هوایی خودداری کنید. این مورد از این جهت توصیه می‌شود که فشار هوا در هواپیما می‌تواند ورم و تورم را بدتر کند.

چه موقع نتیجه تزریق فیلر لب مشخص می‌شود؟

پس از تزریق فیلر به لب، نتایج فوری آن را مشاهده خواهید کرد اما وقتی ورم از بین برود، نتایج دقیقا مطابق خواسته شما نیست. معمولا حدود ۴ هفته طول می‌کشد تا فیلر در آن پخش شود و به ظاهر نهایی و دلخواه شما برسد. این اثرات به طور معمول حدود ۶ ماه طول می‌کشد.

چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

عوارض جانبی خفیف فیلر لب همانند ورم و قرمزی طبیعی هستند اما اگر هر یک از این اختلالات را مشاهده کردید، باید به پزشک مراجعه کنید.

ورم یا کبودی شدید

اگر ورم یا کبودی شدید بیش از یک هفته طول کشید، باید توسط پزشک برررسی شود. حساسیت و واکنش به هیالورونیک اسید، نادر است اما ممکن است بوجود آید.

انسداد عروق

انسداد عروقی هنگامی اتفاق می‌افتد که فیلر به داخل شریان تزریق شود که باعث کاهش یا توقف جریان خون می‌شود. پوست و بافت اطراف بدلیل فقدان خونرسانی کافی شروع به مردن می‌کنند. علائم انسدا عروق شامل درد فوری، شدید و تغییر رنگ پوست است که می‌تواند مانند لکه‌های سفید یا لکه‌های خونی باشد. همچنین لازم است توجه داشته باشید که ممکن است تا مدتی طول بکشد که درد به میزان قابل توجه برسد زیرا اکثر فیلرها شامل لیدوکائین، بی حس کننده  است. ممکن است یک ساعت طول بکشد تا بی حسی از بین برود.

تبخال

پزشکان از بیماران می‌پرسند آیا جزو افراد مستعد تبخال ویروس هرپس سیمپلکس هستند. فیلرهای پوستی می‌توانند تاول لب را تحریک کنند که در این صورت باید از داروهای ضد ویروس استفاده شود. بهتر است اگر قبلا پس از تزریق فیلر لب، دچار تبخال شدید، حتما به پزشک خود بگویید.

کلام آخر

فیلرهای لب، تزریق هیالورونیک اسید به لب است که باعث می‌شود، لب پر و حجیم به نظر برسد. اگر چه این روش سریع است و در حداقل زمان انجام می‌شود، همیشه باید توسط جراح دوره دیده یا متخصص پوست انجام شود. اگر در مورد فیلر لب نگران هستید، از مزایا و معایب آن آگاه شوید.  این روش، آسان و موثر است اما ممکن است موجب ورم، قرمزی و درد شود. اگر قادر به کنار گذاشتن سیگار، الکل نیستید و یا مجبور هستید که روزهای بعد از تزریق ژل، سفر هوایی داشته باشید، فیلر لب برای شما ماسب نیست.


ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز

ترجمه: healthline