چگونه ناخن هایی سالم و زیبا داشته باشیم؟


رسیدگی به ناخن در خانه

وقتی صحبت از زیبایی و مراقبت از صورت می‌شود اکثر خانم‌ها در آن حرفه‌ای هستند اما در مراقبت از ناخن و دست چندان جدی به نظر نمی‌رسند در حالی که دست‌ها و ناخن‌های شما در معرض انواع مواد شیمیایی و تابش آفتاب قرار دارند و زودتر از بقیه قسمت‌های بدن دچار پیری و آسیب می‌شوند. اما شما می‌توانید به سادگی مراقبت از ناخن و رسیدگی به آن‌ها را در منزل انجام دهید تا دستانی جوان و زیبا داشته باشید.


مراقبت از ناخن به طور مستمر

ناخن‌ها را مرتب کوتاه کنید: هرچند داشتن ناخن بلند زیبا و جذاب است اما زمانی که بلندی ناخن از حد مشخصی فراتر برود باید آن را کوتاه کنید تا از شکستن ناخن و آسیب به آن پیشگیری کنید. این حد برای افراد مختلف متفاوت است مثلا ممکن است ناخن‌های یک شخص با طول کمتر از یک میلیمتر هم بگشد اما ۵ برابر این حد برای شخص دیگری مناسب و بدون خطر باشد.

تغذیه مناسب داشته باشید: داشتن ناخن‌های شکننده ممکن است علامت بیماری خاص و یا کمبود ماده‌ای مغذی در بدن باشد. رژیم غذایی سرشار از آهن، کلسیم، ویتامین دی و پروتئین و استفاده از گوشت قرمز، تخم مرغ و لبنیات، حبوبات و سبزیجات تازه به شما در داشتن ناخن‌های سالم و قوی کمک خواهد کرد. اگر طبق تشخیص پزشک دچار کمبود آهن یا ویتامین خاصی هستید می‌توانید مکمل‌های لازم را برای مراقبت از دست و ناخن مصرف کنید.

همچنین بخوانید: چگونه زیر ناخن را تمیز کنیم؟

رسیدگی و تقویت ناخن ها در خانه

برخی از روش‌های طبیعی می‌تواند در تقویت و زیبایی ناخن موثر باشد مانند:

  • کمی آب لیموی تازه را بگیرید و با پنبه روی ناخن‌های دست و پا بمالید و چند دقیقه صبر کنید. این کار علاوه بر تقویت ناخن آن‌ها را تمیز می‌کند و لکه‌های آن را از بین می‌برد.
  • خردل ماده ای طبیعی است که جریان خود را در اطراف ناخن تقویت می‌کند. شما می‌توانید کمی خردل به ناخن دست و پا و اطراف آن بمالید و هشت دقیقه صبر کنید تا ناخن‌هایی محکم و قوی داشته باشید.
  • روغن زیتون علاوه بر تقویت پوست و مو روی ناخن‌ها هم اثر خوبی دارد. یک روز درمیان به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی ناخن‌ها روغن زیتون بزنید و آن‌ها را ماساژ دهید.
همچنین بخوانید: علت لایه لایه شدن ناخن

آسیب نزدن به ناخن

اضافات اطراف ناخن را نکنید: اگر اطراف ناخن شما زائده‌های خشک شده وجود دارد هرچند کندن آن‌ها با دست وسوسه کننده است اما مقاومت کنید و آن‌ها را با دست نکنید چون ممکن است باعث آسیب به ناخن به طور جدی شود. بهترین روش این است که آن‌ها را با ناخن‌گیر و کاملا از ته جدا کنید.

ناخن را نجوید: هیچ کاری به اندازه جویدن ناخن‌ها به بافت و صدف ناخن و اطراف ناخن آسیب وارد نمی‌کند. این عادت بد را فورا ترک کنید و اگر دچار مشکلات روحی هستید که زمینه جویدن ناخن شماست حتما به روانشناس مراجعه کنید.

کاشت ناخن را فراموش کنید: نداشتن ناخن زیبا و سالم گاهی خانم‌ها را وسوسه می‌کند که برای کاشت ناخن به آرایشگاه‌ها مراجعه کنند اما این کار تنها به طور موقتی ظاهر ناخن شما را زیبا می‌کند و در عمل بسیار مضر بوده و باعث آسیب به ناخن به طور دائمی می‌شود. پس اگر از ظاهر ناخن خود راضی نیستید به جای کاشت ناخن در جهت رفع ریشه‌ای مشکل خود و تقویت و مراقبت ناخن اقدام کنید.


اگر این مقاله را پسندیدید می‌توانید مقالات مرتبط را در بخش زیبایی، شاخه دست و ناخن مطالعه کنید. لطفا نظرات خود را در راستای بهبود مطالب با ما در میان بگذارید.

منبع:  Real Simple (ترجمه اختصاصی از مجله قرمز)