لباس‌های جین از محبوب‌ترین و پراستفاده‌ترین لباس‌ها برای خانم‌ها و آقایان هستند و بدون آن‌ها قطعا کمد لباس‌های ما ناقص خواهد بود و کارایی لازم را نخواهد داشت. هرچندد لباس‌های جین برای استفاده زیاد و با دوام بالا طراحی شده‌اند اما اگر از این لباس‌ها درست نگهداری نکنید کارایی خود را از دست می‌دهند و عمر آن‌ها به شدت کاهش می‌یابد. شستشو، انبار کردن، اتو کردن، خشک کردن و رفو کردن انواع لباس‌های جین ترفندهای خاصی دارد که باید به دقت رعایت شوند در غیر این صورت نمی‌توانید از این لباس‌های محبوب و پراستفاده انتظار کارایی و دوام مناسبی را داشته باشید. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز با ۱۱ پرسش مهم درباره نگهداری و مراقبت از شلوارها و لباس‌های جین و پاسخ آن‌ها آشنا خواهید شد.

لباس‌های جین را چطور انبار کنیم؟

نکته‌ای که در مورد نگهداری شلوار و هر نوع لباس جین دیگر اهمیت دارد دور نگه داشتن آن از نور خورشید است. بنابراین لباس جین شما باید در محلی قرار بگیرد که تاریک است و نور خورشید مستقیما به آن نمی‌تابد. داخل کمد و کشوی لباس بهترین گزینه برای این کار است و شما می‌توانید لباس‌های خود را به صورت مرتب تا کنید و یا از چوب لباسی آویزان کنید تا چروک نشوند.

جین‌های تیره را چطور بشوییم؟

حتما قبل از شستن لباس‌های جین تیره آن‌ها را پشت و رو کنید و فرآیند شستشو را با آب سرد و همزمان با لباس‌های همرنگ آن انجام دهید. توصیه می‌کنیم لباس‌های جین تیره را از بهترین کیفیت تهیه کنید، این نوع لباس‌ها اگر ارزان و بی‌کیفیت باشند پس از چند بار شستشو رنگ خود را از دست می‌دهند و دیگر قابل استفاده نخواهند بود. اما یک شلوار جین تیره را که از بهترین جنس تهیه شده و با بهترین مواد رنگ شده است سال‌ها می‌توانید بپوشید بدون آن که چیزی از تیرگی آن کاسته شود.

مراقبت از لباس‌های جین

جین‌های روشن و زاپ دار را چطور بشوییم؟

شستن این نوع لباس‌ها تفاوت چندانی با لباس‌های معمولی ندارد اما وجود نخ‌ها و پارگی‌ها روی این شلوارها همیشه این خطر را دارد که موقع شستشو در ماشین لباسشویی به قسمت‌های فلزی لباس‌های دیگر گیر کنند و پاره شوند. به همین دلیل موقع شستن جین‌های روشن و زاپ دار حتما زیپ و دکمه آن را ببندید و همزمان با آن از شستن لباس‌هایی که دارای قطعات فلزی هستند اجتناب کنید. برای اطمینان بیشتر می‌توانید شلوار را داخل توری‌های محافظ قرار داده و در ماشین لباسشویی بشویید.

آیا می‌توان لباس‌های جین را داخل خشک کن خشک کرد؟

بیشتر کارشناسان به این پرسش پاسخ منفی می‌دهند چون الیاف جین از پنبه تهیه شده‌اند و پنبه در مقابل حرارت بالا چروک می‌شود و آب می‌رود. اما این مساله به عوامل دیگری هم بستگی دارد. اگر لباس جین شما کیفیتی عالی داشته باشد در مقابل حرارت هم مقاوم است و شما می‌توانید از درجه ملایم خشک کن ماشین لباسشویی برای خشک کردن کامل آن استفاده کنید. اما اگر از کیفیت آن مطمئن نیستید بهتر است خشک کن را فراموش کنید و از روش‌های دیگر برای این کار استفاده کنید تا لباس شما آسیب نبیند.

چطور از رنگ دادن لباس‌های جین هنگام پوشیدن آن‌ها با لباس‌های روشن جلوگیری کنیم؟

حتما برای شما هم پیش آمده است که یک شلوار جین تیره را با مانتوی روشن پوشیده‌اید و در پایان روز متوجه شده‌اید که لباس روشن شما از شلوار تیره رنگ گرفته و لک شده است. این مشکل برای بیشتر لباس‌های تیره پیش می‌آید و تا چند بار شستشو هم ممکن است مجددا رنگ بدهد. متاسفانه راه حلی برای این مشکل وجود ندارد چون رنگ دادن در ذات الیاف جین است و تنها چاره کار پیشگیری است یعنی اگر شلوار یا لباس جین تیره‌ای دارید که نو است یا می‌دانید که رنگ می‌دهد همراه با آن از لباس‌ها یا اکسسوری‌های روشن استفاده نکنید.

مراقبت از لباس‌های جین

چطور از بزرگ شدن سوراخ شلوار جین جلوگیری کنیم؟

شلوارهای جین زاپ دار و سوراخ‌دار و پاره و … این روزها بسیار پرطرفدار هستند اما پوشیدن آن‌ها چندان هم ساده نیست. همیشه این احتمال وجود دارد که این سوراخ یا نخ به چیزی گیر کند و پاره شود و یا پارگی آن بزرگ‌تر شود در حدی که لباس دیگر قابل استفاده نباشد. به طور کلی نمی‌توان از چنین اتفاقاتی جلوگیری کرد اما سعی کنید همراه با این لباس‌ها از کفش یا اکسسوری‌هایی که قطعات فلزی گیرکننده دارند استفاده نکنید.

چطور می‌توان پارگی لباس‌های جین را رفو کرد؟

پاره شدن شلوار جین همیشه هم خوب نیست و گاهی این پارگی‌ها در محل نامناسبی اتفاق می‌افتند. در این شرایط شما باید لباس خود را رفو کنید. برای این کار راه‌های مختلفی وجود دارد، می‌توانید از یک خیاط کمک بگیرید تا این کار را به کمک چرخ خیاطی مخصوص انجام دهد و شلوار شما را رفو کند. اگر اهل تنوع و مدل‌های جدید هستید می‌توانید از وصله‌های فانتزی برای این کار استفاده کنید و شلوار ساده و قدیمی خود را به یک شلوار جدید و مد روز تبدیل کنید.

مراقبت از لباس‌های جین

برای لکه بری لباس‌های جین از چه موادی می‌توان استفاده کرد؟

لباس‌های  جین هم مثل دیگر لباس‌ها می‌توانند لک شوند و شما باید بتوانید این لکه را برطرف کنید اما برای این کار نمی‌توانید از هر نوع ماده شیمیایی استفاده کنید. ابتدا مطمئن شوید ماده لکه بر شما خاصیت رنگ بری ندارد و فاقد کلر است. ضرورتی هم ندارد تمام شلوار را بشویید فقط کمی پودر رختشویی را در آب حل کنید و این محلول را روی محل لکه بمالید، اگر لکه از بین رفت لباس را با آب سرد آبکشی کنید. اگر با روش‌های معمول نتوانستید لکه را از بین ببرید بهتر است لباس خود را به خشکشویی بدهید.

آیا می‌توان لبه شلوار جین را در منزل دوخت؟

لبه‌های دوخته شده شلوار جین بافت متفاوتی نسبت به دوخت‌های معمولی دارند که در فرآیند تولید روی آن‌ها انجام می‌شود و شما اگر به هر دلیلی مجبور شوید شلوار جین خود را کوتاه کنید هرگز نمی‌توانید لبه آن را مانند روز اول بدوزید. اما برای این کار ترفندهای دیگری هم وجود دارد مثل ریش ریش کردن لبه شلوار که یک مدل جدید و مد روز است. همچنین می‌توانید لبه دوخته شده اصلی را با قیچی جدا کنید سپس قد شلوار را در حد نیاز کوتاه کنید سپس لبه دوخته شده را با دقت و تمیز به انتهای شلوار بدوزید.

مراقبت از لباس‌های جین

اگر کمر شلوار جین گشاد شود چه کاری باید انجام دهیم؟

اگر شلواری خریده‌اید که همه قسمت‌های آن کاملا اندازه است اما در قسمت کمر گشاد است نگران نباشید. شما می‌توانید با مراجعه به خیاط از وی بخواهید دو دارت در دو طرف کمر ایجاد کند و شلوار را برای شما اندازه کند. اگر این گشادی چندان زیاد نباشد خودتان می‌توانید با دوختن یک کش عریض به قسمت پشت شلوار، کمر آن را جمع کنید بدون آن که از راحتی شلوار کاسته شود.

لباس‌های جین چقدر عمر دارند؟

هرچقدر هم که در نگهداری از لباس‌های جین خود کوشا باشید و با دقت این کار را انجام دهید زمانی فرا می‌رسد که باید آن را کنار بگذارید و از یک لباس جین جدید استفاده کنید. در مورد لباس‌های باکیفیت این زمان می‌تواند سال‌ها طول بکشد اما به طور کلی هرگاه احساس کردید لباس شما دیگر اندازه نیست و یا رنگ آن رفته است یا شلوارتان زانو انداخته است بهتر است به فکر خرید یک لباس جین جدید باشید. البته بهتر است لباس‌های قدیمی را دور نیندازید چون ممکن است در سال‌های بعد مجددا اندازه شما شوند و یا به چرخه مد بازگردند.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مراقبت از لباس مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: The Every Girl (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)