شلوارهای جین دهه‌ها است که جای خود را در کمد لباس‌های ما حفظ کرده‌اند و به جزء ثابت و تطبیق‌پذیر آن تبدیل شده‌اند. اما نگهداری از شلوارهای جین آن طور که تصور می‌شود ساده نیست و نیاز به توجه به نکات خاصی دارد که اگر این نکات را رعایت کنید خواهید توانست عمر این لباس‌های زیبا و محبوب را افزایش دهید. نگهداری از شلوارهای جین بر اساس جنس و رنگ این شلوارها تعیین می‌شود و طبیعی است روش نگهداری از شلوار جین تیره با شلوار جین روشن یا روش نگهداری شلوار جین سنگشور و نازک با شلوار جین ضخیم فرق دارد. در این مقاله همه مطالبی را که برای نگهداری از شلوار جین نیاز دارید خواهید آموخت و در ادامه نیز روشی ساده و جالب برای تبدیل شلوار جین معمولی به شلوا جین پاره و ساییده را به شما آموزش می‌دهیم.

شلوار جین را بشوییم یا نشوییم؟

برخی تصور می‌کنند شلوارهای جین نیاز به شستشو ندارند. هرچیزی که با بدن شما در تماس است نیاز به شستشو و تمیز شدن دارد در غیر این صورت میکروب‌ها و آلودگی‌ها با پوست شما تماس پیدا می‌کنند و به انواع بیماری‌ها منجر می‌شوند. البته درست است که شلوارهای جین در مقایسه با بقیه لباس‌ها نیاز به شستشوی کمتری دارند اما بعد از هر سه تا پنج بار پوشیدن لازم است که آن‌ها را بشویید. شستن را می‌توانید با دست یا با ماشین لباسشویی انجام دهید یا این که شلوار را به خشکشویی بدهید.

روش نگهداری از شلوارهای جین

شلوارهای جین تیره را تیره نگه دارید

مشکل عمده در نگهداری از شلوارهای جین به خصوص شلوارهای تیره (آبی یا مشکی) این است که پس از مدتی این شلوارها بور می‌شوند و رنگ اولیه خود را از دست می‌دهند. اما چه چیزی باعث این مشکل می‌شود؟ کارشناسان معتقدند گرما عامل اصلی بیرنگ شدن شلوار جین است و زمانی که شلوار را با آب گرم یا داغ می‌شویید این اتفاق می‌افتد پس بهتر است شلوارهای جین تیره را با آب سرد و با دست بشویید تا مدت بیشتری رنگ اصلی خود را حفظ کند.

روش نگهداری از شلوارهای جین

چطور از زانو انداختن شلوار جین پیشگیری کنیم؟

حتما دیده‌اید که پس از مدتی راه رفتن و نشستن با شلوار جین قسمت زانوهای آن نازک می‌شود و حالت شل پیدا می‌کند که در اصطلاح به آن زانو انداختن می‌گویند. این فرآیند در اثر حرکت بدن به وجود می‌آید و تا حدود زیادی اجتناب ناپذیر است. اما اگر هنگام خرید شلوار جین از مدل‌هایی انتخاب کنید که کمتر تنگ هستند و فشار کمتری در زانوی شلوار وارد می‌شود این مشکل تا حدی برطرف می‌شود. همچنین شلواری تهیه کنید که دو تا سه درصد الیاف انعطاف پذیر لیکرا در خود داشته باشد تا شلوار بتواند فرم اصلی خود را بازیابی کند.

روش رفو کردن شلوار جین

سوراخ در شلوار جین به آن هویت می‌دهد، درست است اما اگر این سوراخ در محلی نامناسب باشد چطور؟ لازم نیست برای یک سوراخ کوچک حتما شلوار جین خود را دور بیندازید و یک مدل جدید بخرید. این سوراخ‌ها به راحتی قابل تعمیر و رفو هستند و فقط کافی است آن را به یک خیاط و رفوگر ماهر بدهید. رفوگر با نخ همرنگ شلوار ناحیه سوراخ شده را با دوخت‌های ریز و متراکم رفو می‌کند و مانند روز اول نو می‌کند. البته اگر چرخ خیاطی مناسب و کمی مهارت خیاطی هم داشته باشید می‌توانید این کار را خودتان در منزل انجام دهید.

روش نگهداری از شلوارهای جین

نگهداری از شلوارهای جین گلدوزی و منجوق دوزی شده

اخیرا مدل‌های زیبایی از شلوارهای جین باب شده‌اند که در قسمت‌های مختلف خود گلدوزی، منجوق دوزی و تزئینات دیگری دارند. نگهداری از شلوارهای جین گلدوزی شده و کار شده ممکن است کمی دشوار به نظر برسد و تا حد ممکن باید مراقبت باشید تا آسیبی به این قسمت‌ها نرسد. شستن این شلوارها را حتما با دست و آب سرد و شوینده ملایم انجام دهید و پس از شستن از چلاندن آن خودداری کنید.

چطور از آب رفتن شلوار جین پیشگیری کنیم؟

حتما متوجه شده‌اید که شلوارهای جین شما پس از شسته شدن تنگ می‌شوند و پوشیدن آن مشکل می‌شود. اما اگر شستن شلوار را با آب سرد انجام دهید و برای خشک شدن آن را آویزان کنید این مشکل پیش نخواهد آمد و شاهد آب رفتن آن نخواهید بود. به خاطر داشته باشید که هیچ چیز مانند حرارت دشمن الیاف جین نیست و برای نگهداری از شلوارهای جین هرگز نباید آن‌ها را داخل خشک کن ماشین لباسشویی بیندازید چون باعث تغییر سایز آن به میزان قابل توجه خواهد شد.

خودتان شلوار جین پاره مد روز بسازید

شلوارهای جین پاره یا به اصطلاح زاپ دار سال‌هاست که مد روز هستند و محبوبیت زیادی هم میان جوانان دارند اما قیمت بالای آن‌ها گاهی مانع از خریدن این مدل‌های شلوار می‌شود. اگر خیلی به شلوار جین پاره علاقه دارید نگران نباشید، خودتان هم می‌توانید شلوار جین معمولی خود را به شلوار جین پاره تبدیل کنید و برای این کار تنها به چاقو، سمباده دانه درشت و رنده نیاز دارید! (به اضافه یک مداد و چند تکه مقوای ضخیم)

قبل از آن که دست به قیچی شوید و همه چیز را خراب کنید ابتدا تصمیم بگیرید که در کدام قسمت شلوار و چه مقدار قرار است این کار را انجام دهید، شلوار شما قرار است ساییده و کهنه به نظر برسد نه قیچی شده و شکافته شده پس باید این کار روی قسمت‌هایی انجام شود که در معرض سایش هستند یعنی سر زانوها و یا جاهایی که در شلوارهای جین پاره دیده‌اید. در این صورت کار شما طبیعی و حرفه‌ای به نظر خواهد رسید. با مداد دور محل مورد نظر را که می‌خواهید پاره کنید علامت بزنید تا بعدا دچار اشتباه نشوید. برای مشخص کردن محل زانو شلوار را به صورت عمودی تا کنید و مرکز خط تا را علامت بزنید و برش را در اطراف این ناحیه انجام دهید.

حال نوبت برش دادن است. یک قیچی خیاطی یا چاقوی تیز بردارید و برش‌هایی افقی در امتداد زانو انجام دهید. اگر برش را از یک سر دوخت شلوار تا سر دوخت دیگر انجام دهید ظاهر شلوار شما افراطی و غیرطبیعی خواهد شد پس با برش‌های کوچک شروع کنید و در صورت نیاز بعدا بیشتر شکاف دهید. برای احتیاط یک تکه مقوا داخل شلوار قرار دهید تا موقع برش زدن اشتباهی طرف دیگر زانو را پاره نکنید. حال باید کاری کنید ظاهر برش شما طبیعی به نظر برسد و تنها یک قیچی خوردگی معمولی نباشد. برای این کار باید از سمباده دانه درشت استفاده کنید و آن را روی تارهای آبی محل برش بکشید تا کمرنگ و سست شوند. سپس رنده را بردارید و روی محل بکشید. به این ترتیب شلوار شما ساییده و پاره به نظر خواهد رسید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مراقبت پوشاک مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Real Simple (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)