زندگی با بیمار کرونایی فقط استرس زا نیست بلکه شما را در معرض خطر  درگیر شدن به ویروس قرار می‌دهد. سایتها و سازمانهای وزارت بهداشت چندین روش مراقبت از خود در مواجهه با بیمار مبتلا به کووید-۱۹ را به صورت لیستی از عملکردها و دستورها ارائه داده‌اند که در زیر شرح داده می‌شود.

زندگی با فردی که تست کووید-۱۹ آن مثبت شده می‌تواند برای هر دو شما نگران کننده باشد. این وضعیتی نگران کننده است چون می‌دانیم که اکثر اعضای خانه به میزان ۵۰ درصد در معرض خطر عفونت به هنگام زندگی با بیمار کرونایی هستند. به منظور کمک به شخص مبتلا به کووید-۱۹ و سالم نگه داشتن خودتان این ۸ دستورالعمل ارائه شده توسط کارشناسان را دنبال کنید.

در قدم اول تست کرونا بدهید

اگر شخصی در خانه شماست که تست کووید-۱۹ وی مثبت شده شما نیز باید در اسرع وقت یک تست PCR کووید-۱۹ بدهید. توجه داشته باشید که حتی اگر تست شما منفی باشد، به معنای نداشتن عفونت نیست چون وقتی نمونه ویروس گرفته می‌شود ممکن است میزان آن کمتر از سطح شناسایی باشد که موجب منفی شدن تست می‌شود. حساسیت این تستها ۵ تا ۷ روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس به میزان زیادی بیشتر می شود بنابراین در این مدت و یا پس از آن یک تست PCR دیگر بدهید.

برای یافتن نزدیکترین محل به خانه برای تست دادن بهتر است به سامانه ۴۰۳۰ زنگ بزنید و یا به سایت salamat.gov.ir مراجعه کنید. اگر انجام تست برایتان مقدور نیست یا ترجیح می‌دهید، تست ندهید، به مدت ۱۴ روز خودتان را قرنطینه کنید تا زمانی که علائم شما به طور کامل رفع شود. هر کسی که با بیمار کرونایی تماس داشته باید به وی اطلاع داده شود. همه اعضای خانواده و افراد با تماس نزدیک باید کرونا مثبت تلقی شوند.مراقبت از خود با بیمار کرونایی

محدودیت تماس با بیمار کرونایی

در دستورالعملهای مراقبت از بیمار کرونایی در خانه، این موارد شرح داده شده است:

  • شخص مبتلا به کووید-۱۹ باید خودش را از سایر اعضای خانواده جدا کند.
  • در صورت امکان، شخص مبتلا به کووید-۱۹ باید از دستشویی و حمام جداگانه استفاده کند.
  • اعضای خانواده باید به مدت ۶ هفته دور از شخص مبتلا به بیماری کرونا باشند.

بیمار کرونایی باید حداقل به مدت ۱۴ روز از بروز علائم یا تست مثبت قرنطینه شود و در موارد شدید، این زمان طولانیتر است. اگر در فضایی کوچک زندگی می‌کنید، سعی کنید بیمار کرونایی حتی الامکان در دورترین فاصله از سایرین باشد. اکثر اوقات دورتر از شخص بیمار بودن به این معناست که حتی اگر در معرض ویروس قرار بگیرید، در معرض دوز پایینتری از آن خواهید بود.

اطلاعات بسیار جالبی وجود دارد که نشان می‌دهد فردی که با مقدار زیادی ویروس آلوده شده بسیار بیمارتر از شخصی ست که توسط حجم کمی از ویروس آلوده می‌شود. البته شما می‌توانید از شخص کنید اما فقط برای موارد ضروری وارد فضای نزدیک به وی شوید. افرادی که با بیمار کرونایی زندگی م‌کنند باید موقع رساندن غذا به آنها احتیاط کنند و از تماس زیاد در اتاق فرد مبتلا، خودداری کنند.مراقبت از بیمار کرونایی

پنجره‌ها را باز نگه دارید

برای بهبود تهویه هوا در این دوره، پنجره‌ها را تا حدی که سرما زیادی وارد نشود باز نگه دارید که در این صورت باید حرارت اتاق را بیشتر کنید. لازم است به خاطر بسپرید که ویروس در فضای داخلی می‌تواند به صورت ریز قطره‌های کوچک در هوا بماند و دیگران را آلوده کند.

ماسک بپوشید

طبق دستورالعملهای CDC، اشخاصی که بیمار هستند باید به هنگامی بودن در کنار دیگران، ماسک بپوشند و افرادی هم که با آنها زندگی می‌کنند هم باید ماسک بپوشند. برای استفاده از ماسک (در حد امکان) در بین اعضای خانواده باید آستانه حداقلی وجود داشته باشد یعنی سعی شود اغلب اوقات ماسک استفاده شود. ماسکها به حفاظت از دهان و بینی در برابر عفونی شدن کمک می‌کند. البته داده‌های اخیر نشان می‌دهد که ماسکها از عفونی شدن هم جلوگیری می‌کنند.

البته لازم است بدانید که پوشیدن ماسک حفاظت ۱۰۰ درصدی از شما را در مقابل ویروس عامل کووید-۱۹ انجام نخواهد داد اما می‌تواند شانس ابتلا را کاهش دهد. ماسک جراحی در صورتی که صورت را کامل بگیرد، خوب است. ماسک پارچه‌ای از هیچ چیز بهتر است. و اگر هیچ چیز ندارید، سوئیشرت خود را روی بینی و دهان بکشید تا بتواند از شما محافظت کند. پوشیدن عینک موقعی که نزدیک بیمار کرونایی هستید، می‌تواند از ورود مستقیم ویروس به غشاهای مخاطی چشم جلوگیری می‌کند.مراقبت از بیمار کرونایی

دستها را بشویید و سطوح را ضد عفونی کنید

CDC حفظ سلامت مناسب دستها را توصیه می‌کند:

  • دستها را با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه بشویید بخصوص بعد از نزدیک شدن به شخصی که بیمار است.
  • از ضد عفونی دست حاوی حداقل ۶۰% الکل در صورت وجود نداشتن آب و صابون در دسترس نباشد.
  • اجتناب از تماس چشمها، بینی و دهان با دستهای نشسته.

شستن دستها مفید است و موقع که بیمار کرونایی در خانه شما باشد این کار بیشتر معنی پیدا می‌کند. CDC همچنین به تمیز و ضد عفونی کردن سطوح با تماس بالا و وسایل روزمره مثل میز، دستگیره در، کلیدهای برق، دستگیره‌ها، نیمکتها، میز آرایشی، شیرهای آب، سینک ظرفشویی و وسایل الکترونیکی را توصیه می‌کند. CDC تمیز کردن نواحی و وسایل را با آب و صابون و استفاده از ضد عفونی کردن توصیه می‌کند.مراقبت از بیمار کرونایی

تغذیه سالم بیمار کرونایی

با پزشک در مورد اینکه باید مکمل مصرف کند یا خیر صحبت کنید. البته چیزی که مهمتر است داشتن یک رژیم غذایی سالم و اجتناب از اضافه وزن است که به هنگام این دوره استرس و ناخوشی به راحتی به وجود می‌آید. ما می‌دانیم که برخی از شرایط سلامتی فرد را مستعد عوارض کووید-۱۹ می‌کند و بسیاری از این شرایط سلامتی را می‌توان با تغییر سبک زندگی برطرف کرد. به گفته CDC بزرگسالانی که دارای بیماریهای زمینه‌ای خاص هستند، در معرض خطر کووید-۱۹ شدید، بستری شدن در بیمارستان، بستری در ICU، لوله گذاری یا تهویه مکانیکی و مرگ هستند. شرایط مربوط به رژیم غذایی که افراد را در معرض خطر بیماری شدید قرار می‌دهد شامل موارد زیر است:

  • بیماریهای قلبی
  • چاقی (BMI 30 kg/m2 یا بالاتر اما زیر ۴۰)
  • چاقی شدید (BMI بالاتر از ۴۰)
  • دیابت غیر وابسته به انسولین

داشتن رژیم غذایی سالم، بدن را به لحاظ سالمتر می‌سازد و تفاوت ایجاد می‌کند.

تکیه به منابع مطمئن

از ابتدای کرونا تا کنون هزاران توصیه عجیب و غریب چه از طریق دیگران و چه از شبکه‌های اجتماعی و نرم افزارهای پیامرسان به گوش شما خورده است و شاید هم وسوسه شوید که به این توصیه‌ها گوش کنید اما اکیدا توصیه می‌کنیم که تنها به منابع مطمئنی که توسط کارشناسان توصیه شده و مرتبا اطلاعات مربوط به بیماری کووید-۱۹ و توصیه‌های آنها بروز می‌شود، گوش کنید. اکثر این پیشنهادات ارائه شده در پیامرسانها نامطمئن یا کم ارزش هستند و حتی ممکن است خطرناک باشند. فقط توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی و کارشناسان سلامت وزارت بهداشت را در نظر بگیرید.

صحبت کردن با دوستان برای همراه بیمار کرونایی خوب است

دوستان و خانواده می‌توانند بهترین افرادی باشند که می‌توانند به هنگام دشواریها و روزهای سخت زندگی با آنها درد دل کنید. اگر یک بیمار کرونایی در خانه دارید، طبیعی است که احساس مختلفی به سراغ شما بیاید از جمله ترس، اضطراب، افسردگی و حس تنهایی که ممکن است ناتوان کننده باشند. صحبت کردن و ابراز احساسات به یک دوست یا فامیل می‌تواند بسیار آرام بخش باشد و حس و حال روحی و جسمی شما را بهتر کند.


ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز

منابع: healthline