داروهای درمان کرونا در واقع داروهای خاص و اختصاصی نیستند و در مقاطع مختلفی از این داروها استفاده شده و پس از مدتی هم اثرات آنها بر کرونا رد شده و استفاده از آنها برای درمان کووید-۱۹ کنار گذاشته شد و برخی هم مورد توافق سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته است. ما تصمیم داریم که داروهای لیست شده برای درمان کرونا و اثر بخشی آنها را بر طبق یافته‌های بالینی بررسی کنیم.

دانشمندان سخت به دنبال یافتن درمانی برای کووید-۱۹ هستندو در حالی که هنوز هیچ درمانی از سوی FDA پذیرفته نشده است، تحقیقات بالینی در سراسر جهان برای پیدا کردن راهی برای درمان کرونا ویروس چدید و داروهای درمان کرونا در حال انجام است. ممکن است این روزها اسامی داروهای زیادی را شنیده باشید که استفاده از آنها در یک کشور برای چند بیمار تاثیر مثبتی داشته و پزشکان معالج در آن بیمارستان یا مرکز درمانی را بر آن داشته تا با هیجان تمام آن را یک درمان قطعی کرونا اعلام کنند.

 در حالی که این بیماری هزار چهره و ناشناخته بر روی بیماران مختلف و افرادی با سیستمهای بدنی متفاوت تاثیراتی کاملا متناقض دارد. عده‌ای حتی متوجه بیماری خود نمی‌شوند و احتمالا آن را با سرماخوردگی یا آنفولانزا اشتباه می‌گیرند و در این اثنا هم عده‌ای را مریض می‌کنند و برای عده‌ای هم تنها نصیبشان از این بیماری مرگی ناخواسته است. قبل از اینکه بخواهیم به داروهای درمان کرونا بپردازیم ابتدا مختصری راجع به این بیماری برای شما توضیح می‌دهیم تا برای شما بازخوانی شده و روشهای پیشگیری را از نو فرا گیرید.

کووید-۱۹ چیست؟

این بیماری بوسیله عفونت سارس کووید-۲ ایجاد می‌شود که نخستین بار در شهر ووهان در استان هوبی چین در دسامبر ۲۰۱۹ شناسایی شده است. کووید-۱۹ قبلا به عنوان بیماری تنفسی کرونا ویروس جدید ۲۰۱۹ شناخته می‌شد و بعدها سازمان بهداشت جهانی در فوریه ۲۰۲۰ آن را کووید-۱۹ نامگذاری کرد.

سارس کووید-۲ متعلق به خانواده ویروسهایی به نام کرونا ویروس است که ویروسهای بزرگ، پوشش دار و دارای RNA هستند. کرونا ویروسها عامل سرماخوردگی انسانی بوده و در گاستروانتریت شیرخواران نیز دخالت دارند. کرونا ویروسهایی که در حیوانات غیر اهلی وجود دارند باعث بروز عفونتهای ماندگار می‌شوند. از آنجایی که کشت کرونا ویروسهای انسانی دشوار است، ویژگیهای آنها به خوبی شناخته نشده است. کرونا ویروسهای انسانی موجب بروز سرماخوردگی بدون تب و همراه با آبریرش بینی می‌شوند.کرونا ویروس جدید همانند سارس کووید-۲ به سلولهای تنفسی فوقانی و گوارشی تمایل دارد (به نقل از کتاب میکروبشناسی جاوتز).داروهای درمان کرونا

علائم

شایعترین علائم کووید-۱۹ شامل سرفه خشک، تب و تنگی نفس است. علائم بین ۲ تا ۱۴ روز پس از ورود ویروس ظاهر می‌شود اگر جه در مواردی این زمان طولانیتر بوده است. اگر کسی متوجه علائم شد باید در خانه قرنطینه بماند تا دیگران را دچار عفونت نکند. پوشیدن ماسک به جلوگیری از انتشار بیماری به دیگران جلوگیری می‌کند.

طبق نظر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریها (CDC)، علائم کووید-۱۹ شامل موارد زیر هستند:

  • تب یا لرز
  • تنگی نفس یا دشواری در تنفس
  • خستگی
  • درد بدن یا عضله
  • سردرد
  • کاهش حس بویایی یا چشایی
  • گلو درد
  • آبریزش بینی یا گرفتگی بینی
  • تهوع یا استفراغ
  • اسهال

روشهای انتقال

ویروس سارس کووید-۲ از شخصی به شخص دیگر به این روشها منتشر می‌شود:

  • انتقال از طریق قطرات تنفسی: قطرات بزرگ که بر اثر عطسه، سرفه یا آبریرش ایجاد می‌شود.
  • انتقال از طریق ذرات معلق که وقتی کسی در اتاق سرفه یا عطسه می‌کند، قطرات به صورت ذرا معلق از طریق صحبت کردن و آواز خوندن، تبدیل می‌شود.
  • انتقال از طریق تماس: تماس با سطوح آلوده و بعد لمس چشم، دهان یا بینی
  • انتقال مستقیم: بوسیدن، دست دادن و غیره

پیشگیری

بهترین راه برای پیشگیری از عفونت خودداری از قرار گرفتن در معرض ویروس است. مهمترین راه برای پیشگیری از کووید-۱۹ شستن دستهاست. دستها را مرتبا با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه بشویید یا از یک ضد عفونی کننده دست بر پایه الکل با حداقل غلظت ۶۰% استفاده کنید.

کارهای دیگری که به پیشگیری از انتشار کووید-۱۹ کمک می‌کنند:

  • اجتناب از تماس با افراد بیمار
  • اجتناب از تماس با دهان، بینی، چشم یا صورت
  • گرفتن صورت موقع عطسه یا سرفه (با دستمال کاغذی یا داخل آرنج)
  • تمیز و ضد عفونی کردن سطوح (با الکل یا محلول سفید کننده)
  • پوشیدن ماسک باعث می‌شود از تماس با صورت خودداری کنید، همچنین در جمعهای شلوغ اجباری است
  • رعایت فاصله گذاری اجتماعی
  • قرنطینه خود در صورت بیمار بودن

در صورت تماس با فرد بیمار چه باید کرد؟

ماندن در خانه. اگر با فرد بیماری که کووید-۱۹ وی مثبت بود، تماس داشتید ممکن است ۲ هفته طول بکشد تا علائم شما ظاهر شود بنابراین از خودتان مراقبت کنید و از دیگران دوری کرده و در قرنطینه به مدت ۱۴ روز بمانید. کرونای شدید معمولا بیش از چند هفته طول می‌کشد..

فاصله گذاری اجتماعی چیست؟

فاصله گذاری اجتماعی به معنای جداسازی فیزیکی افراد است. برای انجام فاصله گذاری فیزیکی یا اجتماعی این کارها را انجام دهید:داروهای درمان کرونا

  • در فاصله ۲ متری از سایرین قرار بگیرید
  • از تجمع کردن خودداری کنید
  • در مکانهای شلوغ نمانید و از جمعهای شلوغ دوری کنید

عوامل خطر

دانشمندان هنوز هم در حال تحقیق بر روی عوامل خطر کووید-۱۹ هستند اما داده‌های اخیرا نشان می‌دهد افرادی که دارای بیماریهای زمینه‌ای مثل بیماری قلبی، بیماریهای تنفسی از جمله آسم و بیماری مزمن انسداد ریوی و یا دیابت هستند در معرض خطر مرگ و میر ناشی از بیماری هستند. سیگاریها به احتمال بیشتری مستعد ابتلا به سارس کووید-۲ هستند. همچنین شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه افرادی که از سیگار الکترونیکی استفاده می‌کنند بیشتر در معرض ابتلا به عفونتهای تنفسی جدی هستند.

یک تحقیق چینی ادعا کرد که افراد با گروه خونی A بیشتر مستعد ابتلا به کرونا ویروس جدید هستند.

CDC افراد بالای ۶۵ سال و کسانی را که در خانه سالمندان زندگی می‌کنند و افرادی که دچار نقص ایمنی از جمله انجام درمان سرطان داشته‌اند، جزو افرادی با خطر بالای بیماری شدید کرونا قرار داده است.

طبق گفته CDC هیچ دارو و یا درمان قطعی و کاملا پذیرفته شده‌ای توسط FDA برای پیشگیری و یا درمان کووید-۱۹ وجود ندارد. مدیریت بالینی تاکنون بر پایه پیشگیری از عفونت و ابزارهای کنترل و خدمات درمانی شامل تامین اکسیژن و تهویه مکانیکی به هنگام تشخیص بیماری در بیماران بستری شده است. این عبارت بخشی از گزارشتهیه شده  در ۲۵ مارس است.

 در زیر یک لیست دارو و همچنین روشهای درمانی که توسط گزارشات بالینی برای درمان کووید-۱۹ توسط بیمارستانهای مختلف در سراسر جهان استفاده شده است، آورده شده است.

داروهای درمان کرونا

  • Baricitinib: فاز ۳ تحقیقات در حال انجام برای تعیین اثر بخشی بازدارنده یانوس کیناز (JAK) (با نام تجاری Olumiant برای درمان آرتریت روماتوئید) در درمان بیماران مبتلا به کووید-۱۹ است
  • Bemcentinib: یک بازدارنده AXL کیناز به نام bemcentinib در فاز ۲ تحقیقات بالینی برای تحقیق در مورد اثرات آن در درمان بیماران بستری شده کووید-۱۹، ردیابی شده است. این دارو قبلا در مورد بیماران سرطانی تحقیق شده و بی خطر بوده و به خوبی تحمل می‌شود. همچنین گزارشاتی مبنی بر فعالیت ضد ویروسی در مدلهای پیش بالینی در برابر چند ویروس از جمله ابولا و ویروس زیکا گزارش شده است و داده‌های اخیر آن را به سارس یا کووید-۲ نیز گسترش داده است.
  • Bevacizumab: یک بازدارنده VGEF (با نام تجاری آواستین برای درمان چند نوع سرطان) به عنوان درمانی برای زخم ریه حاد (ALI) و سندرم حاد تنفسی (ARDS) در بیماران با وضعیت بحرانی مبتلا به پنومونی کووید-۱۹ در بیمارستان کیلو دانشگاه شاندونگ چین استفاده شده است.
  • Chloroquine phosphateداروی قدیمی ضد مالاریای کلروکین اثرات ضد ویروسی وسیعی از جمله ضد کرونا ویروس دارد. تحقیقات در گاندونگ چین حاکی از آن است که کلروکین ممکن است به بهبود پیامدهای بیماران مبتلا به ذات الریه ویروس کرونا کمک کند.
  • Colchicine : یک داروی ضد التهاب قدیمی به نام کلشی سین برای پیشگیری از از اختلالات کووید-۱۹ در بیماران با وضعیت بحرانی استفاده شده است. کلشی سین از گذشته برای درمان نقرس استفاده می‌شد.
  • پلاسمای بهبود یافتگان: از ۲۳ اوت ۲۰۲۰، FDA مجوز استفاده اضطراری (EUA) را برای تحقیق در مورد پلاسمای بهبود یافتگان برای درمان کووید-۱۹ صادر کرد. FDA تعیین کرد که منطقی است که باور کنیم پلاسمای بهبود یافتگان کووید-۱۹ ممکن است در کاهش یا کوتاه شدن طول دوره بیماران مبتلا به بیماری کووید-۱۹ که بخاطر این بیماری در بیمارستان بستری هستند، موثر باشد.
  • Dexamethasone: دگزامتازون استروئیدی، همان داروی ارزان و قابل دسترس در همه داروخانه‌ها خطر مرگ را در میان بیماران کووید-۱۹ با توجه به نظر پژوهشگران دانشگاه آکسفورد انگلستان تا یک سوم کاهش داد. این دارو ظاهرا به بیماران با شدت کمتر، کمکی نمی‌کند.
  • EIDD-2801 : یک تیم از پژوهشگران در بیمارستان دانشگاهی چاپل هیل امیدوارند که داروی ضد ویروسی طیف گسترده‌ای به نام EIDD-2801 را بتوان به عنوان یک پیشگیری کننده بالقوه یا درمان کووید-۱۹ و سایر کرونا ویروسها استفاده کرد. این دارو برای شروع تحقیقات بالینی روی بیماران از FDA مجوز گرفته و با آن موافقت شده است.
  • Favipiravir : یک داروی ضد ویروس به نام فاویپیراویر که در ۱۷ فوریه در چین برای درمان آنفولانزا استفاده شده برای استفاده در تحقیقات بالینی برای درمان پنومونی کرونا ویروس جدید، نیز استفاده شد. در ۳۱ مارس ۲۰۲۰ فوجی فیلم شروع به تحقیقات بالینی در فاز ۳ روی بیماران کووید-۱۹ در ژاپن کرد. آوویگان در ژاپن برای درمان آنفولانزا استفاده شده است. در ۱۹ آوریل فاز ۲ تحقیقات بالینی این دارو در تقریبا ۵۰ بیمار در آمریکا استفاده شده است. در ۱۹ ژوئن ۲۰۲۰، شرکت داروسازی گلنمارک از تایید بازاریابی داروی فاویپیراویر برای درمان بیماران کووید-۱۹ خفیف تا متوسط در هند خبر داد.داروهای درمان کرونا
  • Fingolimod : یک داروی تایید شده دیگر fingolimod (با نام تجاری Gilenya برای برگشت اشکالی از ام اس) به عنوان درمانی برای کووید-۱۹ ذر بیمارستان فوجیان در چین مورد تحقیق قرار گرفته است.
  • هیدروکسی کلروکین و آزیترومایسین: در یک تحقیق کوچک تحت نظر دولت فرانسه، ۲۰ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ با ترکیبی از داروی ضد مالاریای هیدروکسی کلروکین و داروی ضد باکتری آزیترومایسین (زیتروماکس) درمان شدند. نتایج نشان داد که همه بیماران مصرف کننده ترکیب دارویی در عرض ۶ روز درمان شدند. افزودن روی ممکن است فواید درمانی برای بیماران کووید-۱۹ داشته باشد (۱۳ می)
  • Hydroxychloroquine sulfate : در مجله بیماریهای عفونی در ۹ مارس گزارش شده که داروی ضد مالاریای هیدروکسی کلروکین در کشتن ویروس کرونا در تحقیقات آزمایشگاهی موثر بود. هیدروکسی کلروکین نخستین بار در سال ۱۹۹۵ توسط سازمان غذا و داروی آمریکا با نام تجاری پلاکنیل پذیرفته شد و در بیماران مبتلا به لوپوس و آرتریت هم استفاده می‌شود. در مارس ۲۰۲، FDA مجوز استفاده اورژانسی برای هیدروکسی کلروکین سولفات را برای درمان بیماران کرونایی صادر کرد. در ۱۵ ژوئن ۲۰۲۰، سازمان غذا و داروی آمریکا مجوز استفاده اضطراری را لغو کرد. داروهای درمان کرونا
  • Ivermectin : این داروی ضد انگل یکی از داروهایی است که در مقابل سارس کووید-۲ در تحقیقات آزمایشگاهی انجام شده بوسیله پژوهشگران در دانشگاه ملبورن استرالیا موثر بود. تحقیقات بالینی بیشتری باید انجام شود تا اثرات آن در افراد مبتلا به کووید-۱۹ ثابت شود.
  • Leronlimab : آنتاگونیست CCR5 به نام لرونلیماب امیدهایی را در آرام کردن توفان سیتوکین در تعدادی از بیماران بجرانی کووید-۱۹ بستری شده در منطقه نیویورک نشان داده است.
  • لوپیناویر و ریتوناویر: یک ترکیب دارویی که برای درمان HIV با نام تجاری کالترا در ترکیب با داروهای آنفولانزای اوزلتامیویر (تامی فلو) در تایلند مورد پژوهش قرار گرفت. این تحقیق در ۱۸ فوریه ۲۰۲۰ گزارش شد که یک زن چینی نخستین بیمار بود که این ترکیب دارویی تایلندی را در بیمارستانی در بانکوک دریافت کرد و پس از ابتلا به پنومونی شدید ناشی از کووید-۱۹ به طور کامل بهبود یافت. در ۱۸ مارس ۲۰۲۰ با توجه به تحقیقی در مجله پزشکی نیوانگلند، این ترکیب دارویی هیچ فایده‌ای در درمان استاندارد بیماران بستری شده با کووید-۱۹ شدید نداشت.
  • متیل پردنیزولون: یک داروی استفاده شده گلوکوکورتیتوئید به نام متیل پردنیزوولون برای بی خطر بودن و تاثیر بر درمان پنومونی کرونا ویروس جدید در تعدادی از بیمارستانها در هوبی چین استفاده شد.
  • Remdesivir : یک داروی ضد ویروسی تحقیقاتی به نام رمدسیویر در ایالات متحده مجاز به استفاده تحت مجوز اسیتفاده اضطراری است که استفاده از آن دارو را برای درمان تمام بیماران کووید-۱۹ بستری شده در بیمارستان امکان پذیر می‌کند. در ۱۰ اوت ۲۰۲۰، شرکت جیلاد اعلام کرد که یک برنامه دارویی جدید را برای این دارو به سازمان غذا و داروی آمریکا ارسال کرده است

داروهای درمان کرونا

  • Sarilumab : یک آنتاگونیست گیرنده اینترلوکین به نام ساریلوماب (با نام تجاری کوزارا برای درمان آرتریت روماتوئید) به عنوان درمان بالقوه برای سندرم تنفسی حاد در بیماران با وضعیت بحرانی ناشی از کووید-۱۹ تحقیق شده است.
  • RLF-100: این دارو با نام دیگر آویپتادیل، فرمولی از پلی پپتید وازوآکتیو روده (VIP) است که به سلولهای نوع ۲ آلوئول در ریه‌ها متوقف می‌شود و باعث مهار سیتوکین‌های پیش التهابی می‌شود. در تاریخ ۶ اوت ۲۰۲۰، شرکت Relief Therapeutics اعلام کرد که به منظور جلوگیری از پیشرفت نارسایی تنفسی به بیمار اجازه داده شده است که داروی جدید برای استفاده استنشاقی در بیماران کووید-۱۹ متوسط و شدید استفاده شود.
  • Tocilizumab : یک آنتاگونیست گیرنده اینترلوکین به نام tocilizumab (با نام تجاری Acterma برای درمان آرتریت روماتوئید و سایر بیماریهای التهابی) که در چندین منطقه در جهان برای درمان بیماران مبتلا به کووید-۱۹ تحقیق شده است.
  • Umenofenovir : یک داروی ضد ویروسی به نام umifenovir (در روسیه با نام تجاری Arbidol و همچنین در چین برای درمان آنفولانزا) در چین و کشورهای دیگر برای درمان کووید-۱۹ استفاده شده است.

ترکیب دارویی سه گانه

نتایج یک تحقیق بالینی تصادفی برای درمان کرونا با  ترکیب دارویی سه گانه که شامل interferon beta-1b، lopinavir–ritonavir و ribavirin نشان می‌دهد که این ترکیب دارویی بی خطر و برای کاهش دوره تسلط ویروس نسبت به ترکیب دوگانه lopinavir-ritonavir، در بیماران مبتلا به بیماری خفیف تا متوسط موثرتر است.داروهای درمان کرونا

تجربه آنفولانزا نشان می‌دهد که درمان بیماران بستری شده با ترکیبی سه گانه از داروهای ویروسی موثرتر از یک درمان دارویی تکی است و خطر مقاومت ضد ویروسی را به حداقل می‌رساند. نویسندگان اینطور برداشت می‌کنند که این شیوه می‌تواند یک روش درمانی ممکن برای کووید-۱۹ باشد که دوره زمانی بیماری را نیز کاهش می‌دهد. ترکیب سه گانه به طور موثری بار ویروسی را طی میانگین ۷ روز از شروع درمان سرکوب کرده که این زمان کمتر از زمان ۱۲ روز در گروه کنترل بود که با ترکیب دارویی دوگانه درمان شدند. لینوپیراویر-ریتوناویر برای درمان HIV و ریباویرین یک داروی خوراکی ویروس هپاتیت ث است که به میزان چشمگیری نارسایی تنفسی و مرگ در بیماران سارس را در طی شیوع ۲۰۰۳ کاهش داد. اینترفورن بتا-۱ که برای درمان ام اس بکار می‌رود بار ویروسی را کاهش داده و مشکلات ریه را در تحقیقات حیوانی مربوط به سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS) بهبود داده است. اینترفرونها پروتئینهایی هستند که بطور طبیعی در پاسخ به عفونت ویروسی ساخته می‌شوند و این امید وجود دارد که اینترفرون بتا-۱ ب قابلیت بدن برای مبارزه با سارس کووید-۲ را تقویت کند. آزمایشهای بالینی مرحله ۳ به زودی سودمندی این دارو برای انتخاب شدن به عنوان یکی از داروهای درمان کرونا برای کووید-۱۹ را تایید یا رد خواهد کرد.

واکسن‌های کووید-۱۹ تحت مجوز استفاده اضطراری FDA

  • BNT162b2 (واکسن فایزر- بیون تک): واکسن با پلتفرم mRNA. این واکسن یک نوع RNA پیامرسان با نوکلئوتید تغیریافته است که گلیکوپروتئین سنبله (اسپایک) سارس کووید-۲ را رمزگشایی می‌کند. سازمان غذا و داروی آمریکا، استفاده اضطراری از این واکسن را در ۱۱ دسامبر ۲۰۲۰ برای ایمن سازی فعال تا پیشگیری از کووید-۱۹ ایجاد شده بوسیله کرونا را در افراد ۱۶ سال و بالاتر پذیرفت.
  • mRNA-1273 (واکسن مدرنا): واکسن مدرنا از نوع پلتفرم mRNA است. این واکسن که برای انتقال فرم تثبیت شده پروتئین سنبله کرونا، رمزگشایی می‌کند. سازمان غذا و داروی آمریکا در ۱۸ دسامبر ۲۰۲۰، مجوز استفاده اضطراری از این واکسن را برای ایمن سازی فعال برای جلوگیری از ابتلا به بیماری در افراد بالای ۱۸ سال، اعطا کرد.

سایر واکسن‌های با مجوز اضطراری و یا در حال تحقیق

چندین شرکت دارویی و سازمانهای تحقیقاتی در سراسر جهان در حال ساخت واکسن هستند.

  • AZD (با نام قبلی Ch1AdOX1nCov-19) AZD1222 حامل ویروسی ناجور توسط موسسه جنر دانشگاه آکسفورد ساخته شد و Astrazeneca مسئول توسعه، تولید و توزیع آن در سراسر جهان است. یک آزمایش بالینی فاز ۱ و ۲ در آوریل ۲۰۲۰ برای ارزیابی ایمنی، ایمن سازی و و اثر بخشی واکسن بر ۱۰۰۰ داوطلب سالم در چندین مرکز آزمایشی در جنوب انگلستان انجام شد. نتایج اولیه در ۲۰ جولای ۲۰۲۰ در مجله لانست منتشر شد
  • INO-4800واکسن DNA: شرکت داروسازی اینوویو موافقت بررسی کاربری داروی جدید را از سازمان غذا و داروی آمریکا برای واکسن DNA دریافت کرد و در حال انجام فاز ۱ تحقیقات بالینی است. در تاریخ ۳۰ ژوئن ۲۰۲۰، این شرکت داده‌های بالینی مثبتی را از آزمایش فاز ۱ اعلام کرد همراه با برنامه ریزی برای شروع آزمایش کارایی فاز ۲ و ۳ بر اساس توافق نظارتی. در ۲۸ سپتامبر سال ۲۰۲۰، این شرکت اعلام کرد که آزمایش برنامه ریزی شده فاز ۲ و ۳ از INO-4800 به درخواست FDA به طور ناقص مانده است.
  • واکسن حامل آدنوویروس نوع ۵ (Ad5-nCoV): شرکت Cansino Biologics ادعا کرد که باز ترکیب واکسن کرونا ویروس جدید (آدنوویروس تیپ ۵) با همکاری موسسه پکن در چین برای ورود به فاز ۱ تحقیقات بالینی در چین، انتخاب شده است. در ۲۹ ژوئن ۲۰۲۰، این شرکت ادعا کرد که واکسن تاییدیه دارویی مورد نیاز نظامی در چین را دریافت کرده است.
  • NVX-CoV2373 زیر واحد پروتئینی: در تاریخ ۲۵ می سال ۲۰۲۰، شرکت نوواکس اعلام کرد آزمایش بالینی فاز ۱ تا ۲ بالینی واکسن کرونا ویروس را که پروتئین پرفیوژن پایدار است و با استفاده از مکمل اختصاصی فناوری نانو ذرات (ماتریکس ام) ساخته می‌شود، پاسخهای ایمنی را افزایش داده و سطوح بالایی از آنتی بادیهای خنثی را در دو محل در استرالیا تحریک می‌کند. در ۷ ژوئیه ۲۰۲۰، این شرکت اعلام کرد که برای شرکت در عملیات پوشش سریع با بودجه دولت فدرال برای تکمیل مراحل بالینی مرحله آخر، از جمله آزمایش بالینی فاز ۳ و تحویل ۱۰۰ میلیون دوز این واکسن در اواخر سال ۲۰۲۰ انتخاب شده است. در ۴ اوت سال ۲۰۲۰، شرکت نوواکس داده‌های فاز ۱ را از فاز ۱ تا ۲ تصادفی، مشاهده گر بدون تاثیر، کنترل با دارونما از این واکسن بدون تقویت کننده (ماتریکس ام) گزارش کرد. در ۲۴ اوت ۲۰۲۰، اعلام کرد که فاز ۲ بالینی با تقریبا ۵۰ درصد شرکت کنندگان زیر ۶۰ سال در ۴۰ سایت در آمریکا و استرالیا آغاز شده است.
  • CoronaVac واکسن ویروس غیر فعال: شرکت سینوواک بیوتک انجام فاز ۱ تحقیقات بالینی خود برای واکسن کرونا ویروس جدید را برای انجام در منطقه جیانگ سو چین اعلام کرد. در ۱۳ ژوئن ۲۰۲۰، سینوواک نتایج اولیه مثبت آزمایش بالینی مرحله ۱ به ۲ را گزارش داد. در تاریخ ۶ ژوئیه سال ۲۰۲۰، این شرکت اعلام کرد که آژانس تنظیم مقررات ملی برزیل، آنویسا تصویب کرد که آزمایش مرحله ۳ کروناواک را در برزیل انجام دهند.
  • COV2-S: در ۱۰ ژوئن ۲۰۲۰ شرکت جانسون و جانسون اعلام کرد که شروع اولین آزمایش بالینی فاز ۱/۲ انسانی در مورد آزمایش واکسن سارس کووید-۲ یعنی Ad26.COV2-S نوترکیب را تسریع کرده است. در تاریخ ۳۰ ژوئیه سال ۲۰۲۰، این شرکت گزارش داد که یک مرحله واکسیناسیون در مطالعات پیش بالینی انجام شده در پستانداران غیر انسانی، پاسخ ایمنی قوی ایجاد کرده است. در ۲۳ سپتامبر ۲۰۲۰، این شرکت از آغاز آزمایش بزرگ، اساسی، فاز ۳ بالینی در چند کشور بر روی ۶۰ هزار داوطلب در ۳ قاره، برای تتحقیق ایمنی و اثربخشی یک واکسن تک دوز در برابر دارونما برای پیشگیری از کووید-۱۹، خبر داد.
  • V590 و V591 مرک از همکاری با IAVI (پیشگام واکسن ایدز بین المللی) برای تولید واکسن تحقیقاتی علیه سارس کووید-۲، با استفاده از فناوری ویروس استوماتیت وزیکولار که پایه‌ای برای واکسن ویروس ابولا است، خبر داد. در ۲۵ ژانویه ۲۰۲۱، این شرکت اعلام کرد که در حال توسعه نامزدهای واکسن کووید-۱۹ خود است و برنامه‌هایی را برای تغییر تمرکز به جای پیشرفت نامزدهای دارویی خود، پذیرفت.
  • SCB-2019 واکسن زیر واحد پروتئینی: شرکت دارویی Clover اعلام کرد نخستین شرکت کنندگان که در فاز ۱ مطالعه انسانی برای ارزیابی نامزد شدن واکسن زیر واحد S-Trimer این شرکت که بر اساس تکنولوژی اختصاصی منحصر به این شرکت است، واکسینه شدند. مطالعه فاز ۱ دو سیستم کمکی را ارزیابی می‌کند.
  • COVAC1: کالج سلطنتی لندن اعلام کرد که نخستین دوز دواطلبان سالم با واکسن کرونا ویروس COVAC1 تزریق شد که با استفاده از تکنولوژی خود تقویت کننده RNA (saRNA) ساخته شده است.
  •  GX-19واکسن DNA: شرکت جنکسین از تصویب آزمایش بالینی مرحله ۱/۲ اولیه واکسن GX-19 در کره خبر داد.
  • CVnCoV واگسن mRNA: شرکت Cure Vac AG از پذیرش فاز ۱ بالینی برای واکسن mRNA که در آلمان و بلزیک انجام می‌شود و راه اندازی فاز ۲ بالینی در پرو و پاناما، خبر داد.
  • اسپوتنیک وی: واکسن با پلتفرم ناقل ویروسی غیر تکرار شونده. در ۴ سپتامبر ۲۰۲۰، نتایج فاز ۱ تا ۲ بالینی واکسن اسپوتنیک وی روسی در نشریه لانست منتشر شد. نتایج نشان داد که اسپوتنیک وی هم ایمنی همورال و هم سلولی در ۱۰۰% شرکت کنندگان ایجاد می‌ند و هیچ عارضه جدی نشان نداد. اسپوتنیک وی از دو ناقل متفاوت (بر اساس آدنو ویروس انسانی سروتیپ Ad5 و Ad26) در دو دوز جداگانه استفاده می‌کند تا ایمنی موثرتری را ایجاد کند.
  • BBIBP-CorV: موسسه تولیدات بیوتکنولوژی چین، سینوفارم از ارائه نتایج یک واکسن غیرفعال در فاز کوچک بالینی با نام BBIBP-CorV در داوطلبان بین سنین ۱۸ تا ۸۰ سال در اکتبر ۲۰۲۰ خبر داد.
  • MRT5500 واکسن پلتفرم mRNA: در ۱۵ اکتبر ۲۰۲۰، سانوفی پاستور و ترنسلیت بیو از نتایج پیش بالینی برای واکسن MRT5500 – واکسنی بر پایه mRNA- خبر دادند.
  • یک واکسن خوراکی کووید-۱۹ از شرکت واگزارت برای استفاده در تحقیق چالشی غیر انسانی، انتخاب، سازماندهی و بوسیله Wrap Speed سرمایه گذاری شد.
  • یک واکسن غیر فعال کووید-۱۹ که در مقابله با همه سویه‌های شناسایی شده ویروسی شناسایی شده تا کنون، موثر است توسط موسسه محصولات بیولوژیکی ووهان تحت نظر گروه دارویی ملی چین و موسسه ویروس شناسی ووهان زیر نظر آکادمی علوم چین در حال تولید است. نتایج مطالعات مثبت بالنی فاز ۱ و ۲ در ژوئن سال ۲۰۲۰ گزارش شد و شروع آزمایش فاز ۳ که در ابوظبی امارات انجام خواهد شد در جولای سال ۲۰۲۰ اعلام شد.داروهای درمان کرونا

برای بدست آوردن اطلاعات در مورد نحوه عملکرد واکسنها و اصطلاحات گفته شده در بالا میتوانید مقاله بیماری کرونا را مطالعه کرده و انواع واکسنها و نحوه عملکرد آنها را بدانید. در ادامه خاطر نشان می شود که تاکنون هیچ واکسنی به مرحله تولید و پذیرش توسط سازمان بهداشت جهانی نرسیده است و هر گونه تبلیغ مبنی بر پیش فروش واکسن تنها نوعی فریبکاری ست.

چه داروهایی در ایران برای درمان بیماران کرونایی استفاده می‌شود؟

همانطور که می‌دانید، هیچ دارویی به معنای واقعی برای کرونا وجود ندارد و داروها جنبه کاهش روند بیماری و تسریع بهبودی بیمار را دارند. بسیاری از داروهایی که طی یکسال گذشته استفاده شدند، به دلیل داشتن عوارض و یا کمتر مفید بودن کنار گذاشته شدند و در حال حاضر در کشور ما دو داروی رمدسیویر و داروی فاویپیراویر بیش از سایر داروها استفاده می‌شود. البته با توجه به شرایط بیمار و وضعیت جسمانی وی، نوع داروها و دوز آنها توسط پزشک مشخص می‌شود. در گذشته ما مجبور بودیم داروها را با قیمتی گزاف از خارج و با مشکلات بسیار وارد کنیم اما هم اکنون اکثر این داروها در کشور ایران و توسط شرکتهای دارویی داخلی ساخته می‌شوند. با وجود این باز هم قیمت این داروها بسیار گرانتر از خرید یک جعبه ماسک و رعایت اصول ایمنی است.

 بهترین راه برای مقابله با بیماری کرونا یقینا ارزانترین روشها یعنی رعایت فاصله گذاری اجتماعی، پوشیدن ماسک و شستشوی دستهاست. تجربه نشان داده که هرگاه ساده انگاری شده و رعایت‌ها کم شود، تعداد بیماران و به تبع آن تعداد فوتی‌ها افزایش خواهد یافت. بنابراین باید کرونا را به عنوان بخشی از زندگی خود تا یک تا دو سال آینده بپذیریم و هرگز ذره‌ای از رعایت دستورالعملها، نکاهیم.اگر می‌خواهیم آمار بیماران کرونا را پایین بیاوریم و به مسئولان بهداشتی و کارکنان درمانی قدری استراحت بدهیم بهتر است فقط و فقط پشگیری کنید. اگر کمی به کوچه و خیابان سر بزنید و بخصوص در استانهایی که وضعیت قرمز دارند به خوبی رعایت نکردن نکات بهداشتی را مشاهده می‌کنید. سعی کنید علاوه بر اینکه خودتان پیشگیری می‌کنید، به دیگران هم تذکر بدهید.


ترجمه و تالیف اختصاصی توسط هالث از نویسندگان مجله قرمز

منابع

cdc

drugs

medium

healtheurope

emediciene.medscape

کتاب میکروبشناسی جاوتز