مادلین ویونه Madeleine Vionnet از نخستین زنان فرانسوی طراح لباس در عصر مدرن بود که داستان پرفرازونشیب فعالیت‌های او در عرصه مد می‌تواند الگوی مناسبی برای فعالان امروز باشد. مادلین ویونه  نخستین بار فرانسه خانه مد خود را در سال ۱۹۱۲ در پاریس افتتاح کرد و دو سال بعد به خاطر شروع جنگ جهانی اول مجبور شد کار خود را تعطیل کند اما پس از شروع دوباره پس از جنگ موفقیت بیشتری برای وی به دنبال داشت و او به عنوان یکی از مهم‌ترین طراحان لباس فرانسوی بین دو جنگ جهانی، به ملکه برش اریب نیز شهرت دارد. در این مقاله تخصصی می‌خواهیم به آثار و فعالیت‌های مادلین ویونه طراح لباس پیشگام فرانسوی خواهیم پرداخت.

آغاز کار مادلین ویونه

او در ۲۲ ژوئن سال ۱۸۷۶ در شهر لواره در خانواده‌ای فقیر به دنیا آمد و وقتی پنج سال داشت همراه خانواده‌اش به شهر اوبرویلرز نقل مکان کرد. مادلین در دوازده سالگی تحصیلات مدرسه را نیمه کاره رها کرد و در یک مغازه خیاطی به دستیاری مشغول شد. در هجده سالگی ازدواج کرد اما پس از مرگ فرزند نوزادش شوهرش او را رها کرد. در این زمان او تصمیم گرفت تا به لندن برود و کار خود را آنجا ادامه دهد. چند سال بعد او دوباره به پاریس بازگشت و در خانه مد کالو سور Callot Soeurs به مدت شش سال مشغول به کار شد. به گفته خود مادلین ویونه کار در این خانه مد نقش مهمی در افزایش تجربیات وی و یادگیری الگوی کاری مناسب در آینده وی داشت. در سال ۱۹۰۷ ویونه به  خانه مد ژاک دوسه رفت اما سبک طراحی وی با استایل این خانه مد هماهنگی نداشت و در سال ۱۹۱۱ آنجا را ترک کرد. در سال ۱۹۱۲ بود که مادلین ویونه تصمیم گرفت خانه مد خود را افتتاح کند. او این خانه مد را “ویونه” نام نهاد اما قبل از آن که بتواند در کار خود پیشرفتی صورت دهد جنگ جهانی اول آغاز شد و او مجبور شد خانه مد خود را تعطیل کند.

مادلین ویونه

شروع دوباره کار مادلین ویونه

 جنگ جهانی اول در سال ۱۹۱۹ به پایان رسید و ویونه توانست در سال ۱۹۲۳ خانه مد خود را بازگشایی کند. این خانه مد در محله مونتان در پاریس افتتاح شد که بعدا به عنوان معبد فشن پاریس شناخته می‌شد. در سال ۱۹۲۵ شعبه جدیدی در خیابان پنجم نیویورک افتتاح کرد و به طراحی لباس‌های جدید و تطبیق لباس‌های طراحی شده با مشتریان جدید پرداخت. خلاقیت کار ویونه در برش اریب پارچه‌ها و طراحی لباس‌هایی نو بر این اساس، صنعت مد را در دهه ۱۹۳۰ به شدت تحت تاثیر قرار داد و لباس‌های ظریف و زیبایی که با این سبک طراحی می‌کرد شهرتی جهانی پیدا کردند و توسط ستارگان سینمای آن زمان مثل مارلن دتریش، کاترین هیپورن و جوآن کرافورد مورد استفاده قرار گرفتند. اما این دوره موفقیت مجددا با شروع جنگی دیگر به پایان رسید. در سال ۱۹۳۹ با شروع جنگ جهانی دوم، مادلین مجبور شد خانه مد خود را تعطیل کند و یک سال بعد بازنشستگی خود را اعلام کرد. او ددر دوره فعالیت خود بیش از ۱۲۰۰۰ لباس تولید کرده بود.

طراحی های مادلین ویونه

استایل و خلاقیت

مادلین ویونه در کنار کوکو شانل جزو کسانی بودند که عبور از فرم‌های سنتی لباس زنانه را آغاز کردند و لباس‌هایی راحت‌تر، ظریف‌تر و مدرن‌تر به وجود آوردند. از مادلین ویونه نقل شده است که می‌گوید: “وقتی زنی لبخند می‌زند لباسش نیز باید همراه او لبخند بزند.” او کورست، پد، چارچوب‌های زیر دامن و هرچیزی را که با فرم طبیعی بدن زنان مغایرت داشت کنار گذاشت ولی لباس‌های وی چیزی از ظرافت و زیبایی کم نداشتند و زیبایی طبیعی زنان را به نمایش می‌گذاشتند. ویونه بیش از هرچیزی از هنر رقص مدرن و همچنین لباس‌های یونان باستان الهام گرفت که در آن پارچه حالتی روان و آزاد داشت اما در دهه اخر فعالیتش لباس‌های او کمی تنگ‌تر شدند. او نخستین کسی بود که برش اریب را در دوخت لباس به کار برد، تکینیکی که در آن پارچه به صورت قطری برش داده می‌شود و حالتی کشی پیدا می‌کند و راحت‌تر روی بدن حرکت می‌کند. سبک طراحی ویونه ساده بود و قبل از دوخت مدل اصلی، آن را روی عروسک‌های مینیاتوری پیاده می‌کرد. او در دوخت لباس بیشتر از پارچه‌هایی مثل شیفون، ابریشم، کرپ دوشان، گاباردین و ساتن استفاده می‌کرد که حالتی لوکس و احساسی داشتند اما در عین حال مدرن و ساده بودند. او مبدع یقه هالتر، یقه شال و دامن رومیزی است.

طراحی های مادلین ویونه

تاثیرات مادلین ویونه

مادلین ویونه را به عنوان یکی از تاثیرگذارترین طراحان لباس در قرن بیستم می‌شناسیم که خلاقیت‌های وی تاثیر زیادی در طراحی لباس دوران خود و دوران پس از خود گذاشت. طراحانی مثل جان گالیانو و ایسی میاکه که از مشهورترین طراحان عصر حاضر هستند تاثیر زیادی از کارهای ویونه گرفته‌اند. کارهای بزرگی که او انجام داد تنها محدود به مد و فشن نبود بلکه او نخستین کسی بود که قانون کپی رایت در فشن را مطرح کرد و برای آن مبارزه کرد. او قوانین کار را تغییر داد و مسائلی مثل مرخصی پس از زایمان، اتاق نگهداری کودک در محل کار، پرداخت حقوق در تعطیلات و بیمه پزشکی و دندانپزشکی برای کارکنان نخستین بار توسط وی اجرا شد که در زمان خود تحولی بزرگ در صنعت و اتحادیه‌های کارگری و همچنین جنبش‌های برابری خواهی زنان به شمار می‌آمد. مادلین ویونه در دوم مارس سال ۱۹۷۵ در ۹۸ سالگی درگذشت.

مادلین ویونه

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مقالات تخصصی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: WikiPedia (ترجمه‌ اختصاصی توسط مجله قرمز)