اگر در زمینه مد و فشن مطالعات مختصری هم داشته باشید حتما نام اوت کوتور را شنیده‌اید. اوت کوتور (Haute Couture) یک اصطلاح فرانسوی است که می‌توان آن را مد سطح بالا (High Fashion) هم ترجمه کرد. در عمل اصطلاح اوت کوتور به معنای تهیه لباس‌های سفارشی دوز با کیفیت بالا است. این لباس‌ها از پارچه‌هایی با کیفیت عالی و با تزیین و کار زیاد تهیه می‌شوند و مشتریان خاص خود را دارند. در این مقاله با مفهوم اوت کوتور و جایگاه آن در مد امروز بیشتر آشنا خواهیم شد.

معنا و ریشه کلمه اوت کوتور

در زبان فرانسه کلمه اوت Haute به معنای سطح بالا، ویژه و لاکچری است و کلمه کوتور  Couture به معنای خیاطی است که بیشتر در مفهوم طراحی و دوخت لباس در معنای تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین اصطلاح اوت کوتور به معنای فشن سطح بالا است یعنی لباس‌هایی که توسط هنرمندان این رشته و با کار دست و صرف وقت و هزینه فراوان انجام می‌شود و البته قیمت بالایی هم دارد. این کلمه به انگلیسی به High Fashion ترجمه شده است که معادل مناسبی برای معنای آن است. کسی که اولین بار این اصطلاح را وارد دنیای مد کرد چارلز فردریک ورث، طراح لباس انگلیسی ساکن پاریس در میانه قرن نوزدهم بود. از ورث به عنوان اولین کوتوریست در تاریخ یاد می‌شود که کارهای وی آغازگر عصر مدرن در فشن شد. در حقیقت می‌توان گفت اصطلاح اوت کوتور هم به لباس‌های سفارشی دوز ویژه اشاره دارد و هم به خانه‌های مد در سراسر جهان که به کار اوت کوتور مشغولند.

اوت کوتور چیست؟

اعضای اوت کوتور و قوانین مرتبط با آن

در روش سفارشی دوز، لباس بر اساس اندازه‌های خاص مشتری و ویژگی‌های اندام وی دوخته می‌شود و برخلاف لباس‌های معمولی سایزبندی استاندارد ندارد و قیمتی هم از پیش برای آن تعیین نمی‌شود چون در این نوع از پوشاک، میزان پول و هزینه اهمیتی ندارد. مرکز اوت کوتور جهان در فرانسه قرار دارد و سندیکای بین المللی اوت کوتور که در سال ۱۸۶۸ توسط چارلز فردریک ورث تاسیس شده است قوانین مربوط به این صنعت را وضع کرده و به دقت بر کار برندهای عضو خود نظارت دارد. هر برندی نمی‌تواند عضو این سندیکا باشد، هر ساله این سندیکا لیستی از برندهای تحت حمایت خود را اعلام می‌کند که در این لیست تعدادی از اسامی ثابت و تعدادی چند سال یکبار تغییر می‌کنند. این سندیکا تحت نظارت وزارت صنعت فرانسه فعایت می‌کند. قوانین اصلی این سندیکا در سال ۱۹۴۵ وضع شد و این قوانین است که مشخص می‌کند کدام خانه مد می‌تواند خود را خانه مد اوت کوتور بنامد و در نمایش‌های مد سالانه شرکت کند. این قوانین به شرح زیر است:

  • طراحی‌ها برای سفارش مشتریان خصوصی در یک یا چند اندازه انجام شده باشند.
  • حداقل یک کارگاه و آتلیه در پاریس با حداقل ۱۵ پرسنل تمام وقت داشته باشند.
  • حداقل ۲۰ خیاط و کارگز تمام وقت در یکی از آتلیه‌ها مشغول به کار باشند.
  • در هر فصل مد (دوبار در سال) مجموعه‌ای شامل حداقل ۵۰ لباس مجلسی طراحی شده اورجینال به صورت عمومی به نمایش درآید.

اعضای اصلی سندیکای اوت کوتور در بهار سال ۲۰۱۷ عبارتند از: آدلاین اندره، الکساندر ووتیه، الکسیس مابیل، شانل، کریستین دیور، فرانک سوربیه، جیامباتیستا والی، ژیوانشی، ژان پل گوتیه، ژولین فورنیه، مزون مارگیلا، اسکیاپارللی، استفانی رولند، ییجین یین (اعضای اصلی همگی در پاریس اقامت دارند)

اعضای ناظر یا خارجی سندیکا در بهار ۲۰۱۷ عبارتند از: آرمانی، آتلیه ورساچه، الی ساب، والنتینو، ویکتور اند رولف. در کنار این اعضا ۹ عضو میهمان و چند عضو نیز در مجموعه جواهرات و اکسسوری فعالیت دارند.

اوت کوتور یا فشن سطح بالا

تاریخچه اوت کوتور

هرچند اوت کوتور از میانه قرن نوزدهم به طور رسمی شروع به کار کرد اما آغاز آن به قرن هفدهم میلادی بازمی‌گردد. رز برتین طراح لباس ماری آنتوانت ملکه فرانسه بود که برای اولین بار فشن سطح بالا را به فرهنگ فرانسه وارد کرد. از آن زمان تاکنون فرانسه در صنعت مد اروپا و جهان پیشرو بوده است و همهیشه لباس‌های فرانسوی توسط طراحان و خیاطان تقلید و کپی شده و توسط زنان ثروتمند مورد استفاده قرار گرفتند. اما چارلز فردریک ورث به عنوان پدر اوت کوتور در جهان شناخته می‌شود. او که متولد انگلستان بود به عنوان یک خارجی توانست ردپای خود را روی صنعت مد فرانسه به جا بگذارد. پیش از او هر لباسی در نوع خود فقط یک عدد بود و این ورث بود که مدل لباس و طراحی حرفه‌ای لباس را به جهان شناساند. پس از وی نیز طراحان دیگری مانند پاتو، ویونه، لانوین، شانل، اسکیاپارللی، دیور و بالنسیاگا به توسعه صنعت اوت کوتور در جهان پرداختند که هنوز هم ادامه دارد.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مقالات تخصصی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: infoplease (ترجمه‌ اختصاصی توسط مجله قرمز)