چند روش برای این که از شر تیرگی در زیر چشم خلاص شوید


همه این تجربه تلخ را داشته‌ایم که پس از بررسی کردن صورت در مقابل آینه متوجه تیرگی در زیر چشم شده‌ایم، تیرگی‌هایی که باعث می‌شوند شما خسته و بیمار به نظر برسید و زیبایی ظاهری شما کمرنگ و مرده به نظر برسد. اما این تیرگی‌ها چرا به وجود می‌آیند؟ آیا ریشه در ژنتیک دارند و قابل برطرف شدن نیستند؟ یا اینکه سبک زندگی نادرست باعث به وجود آمدن آن می‌شود؟ در هر صورت روش‌های مختلفی برای برطرف کردن تیرگی در زیر چشم وجود دارد مثل آرایش و پوشاندن این تیرگی‌ها  و یا برطرف کردن علل و عوامل به وجود آورده از طریق دارو یا تغییر سبک زندگی. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز می‌خوانید که چه چیزهایی باعث سیاهی زیر چشم می‌شوند و چطور می‌توان آن را برطرف کرد، در ادامه نیز با یک ماسک طبیعی صورت جدید آشنا می‌شوید.


تیرگی در زیر چشم چرا به وجود می‌آید؟

  • ژنتیک: مهم‌ترین عامل در تیرگی زیر چشم ژنتیک است. اگر پوست شما روشن یا نازک است تیرگی رگ‌های خونی زیر آن بسیار مشخص‌تر خواهند بود و اگر یک شب خواب کافی نداشته باشید به دلیل گردش ضعیف خون در این ناحیه دچار تیرگی مشخصی در زیر چشمان خود خواهید شد. معمولا این افراد رگ‌های خونی مشخصی روی پوست خود دارند و می‌توانند این ژن را به نسل‌های پس از خود نیز انتقال دهند.
  • افزایش سن: عامل مهم بعدی سن است. با افزایش سن، پوست شما کلاژن خود را از دست می‌دهد و نازک‌تر می‌شود در نتیجه رگ‌های خونی از زیر پوست شما پیدا خواهند بود و به صورت تیرگی در زیر چشم خود را نشان خواهند داد. البته برخی رفتارهای غلط مثل قرار گرفتن طولانی در زیر نور خورشید هم می‌تواند با از بین بردن کلاژن، پوست را نازک‌تر کرده و رنگ آن را تغییر دهد و در نتیجه آن به سیاهی زیر چشم مبتلا شوید.
  • آلرژی‌های فصلی: متاسفانه افراد بسیاری به این آلرژی‌ها مبتلا هستند و این آلرژی باعث آزاد شدن ماده‌ای به نام هیستامین در بدن می‌شود. هیستامین‌ها باعث ملتهب شدن رگ‌های خونی و ورم کردن آن‌ها می‌شوند.
  • تیرگی زیر چشم شما چرا رخ داده است؟ اگر می‌خواهید بدانید که علت تیرگی در زیر چشمان شما چیست به آرامی پوست زیر چشم خود را به طرفین بکشید، اگر ناحیه زیر چشم تیره‌تر شد این تیرگی ریشه در ژنتیک یا عوارض ناشی از پیری دارد اما اگر رنگ پوست تغییری نگرد آلرژی یا اشعه‌های مضر خورشید عامل به وجود آورنده این تیرگی هستند.

چگونه می‌توان تیرگی در زیر چشم را برطرف کرد؟

اگر دچار مشکلات عروقی هستید:

اگر مشخص شد که علت تیرگی در زیر چشمان شما ناشی از مشکلات عروقی ژنتیکی یا مرتبط با پیری است باید کاری کنید تا خون در زیر چشمان شما تجمع نکند. هر روز صبح با یک کمپرس سرد به مدت ۵ دقیقه تجمع خون را کاهش دهید. استفاده از کرم چشم حاوی کافئین یا عصاره چای سبز و ضدالتهاب هم می‌تواند در تنگ کردن این رگ‌ها موثر باشد. توجه به تغذیه و مصرف بیشتر اسیدهای چرب مفید مثل گرد و ماهی هم به رفع تیرگی‌ها کمک می‌کند.

اگر به آلرژی مبتلا هستید:

اگر علت اصلی تیرگی در زیر چشمان شما آلرژی‌های فصلی است سعی کنید قبل از این که فصل آلرژی‌های شما شروع شود و عوارض خود را هم با خود به همراه آورد استفاده از داروهای ضدحساسیت مثل آنتی هیستامین و لوراتادین را شروع کنید و از تیره شدن زیر چشمان خود پیشگیری کنید.

اگر مشکل مربوط به پوست شماست:

اگر علت مشکل شما نازک بودن پوست است می‌توانید از محصولاتی که پوست را به ترشح کلاژن تحریک می‌کنند استفاده کنید تا به مرور زمان پوست ضخیم‌تر شود و مشکلی تیرگی در زیر چشم‌ها برطرف گردد. رتینول و ویتامین سی بهترین گزینه برای این منظور هستند، مصرف ضدآفتاب را هم جدی بگیرید و هر روز از ضدآفتابی با درجه حفاظت بالا روی همه قسمت‌های صورت خود استفاده کنید.

یک درمان سریع:

در کنار روش‌های درمانی معرفی شده (که ممکن است نتیجه گرفتن از آن‌ها زمان بر باشد) می‌توانید روش‌های آرایشی را هم امتحان کنید. برای این کار ابتدا کرم دور چشم بزنید و چند دقیقه صبر کنید تا جذب شود سپس کانسیلر کرمی همرنگ پوست خود را بردارید و به صورت یک لایه نازک زیر چشمان خود بزنید و محو کنید و با پودر تثبیت کننده بیرنگ آرایشی آن را تثبیت کنید تا تمام روز دوام داشته باشد.

تیرگی در زیر چشم

ماسک مناسب رفع تیرگی زیر چشم

گیاهان همیشه منشاء خیر و سلامت و زیبایی برای انسان بوده‌اند و بشر از گذشته‌های دور تاکنون از آن‌ها برای رفع نیازهای زیبایی و سلامت خود استفاده می‌کرده‌اند. البته برخی از گیاهان محدود به قاره‌های خاصی هستند مثلا گذشتگان ما در آسیا به کاکتوس دسترسی نداشته‌اند و از مزایای آن بی‌خبر بوده‌اند. اما ثابت شده است که این گیاه آمریکایی مزایای فراوانی برای پوست شما دارد. ماسکی که از گیاه کاکتوس اثر التیام بخشی قوی دارد و در کنار رطوبت رسانی بالا پر از ویتامین‌های مختلف و فلاونوییدهای ضدالتهاب و اسیدهای مفید برای پوست است.

تیرگی در زیر چشم

کاکتوس میان بومیان امریکا به عنوان یک نجات بخش شناخته می‌شده است چون اثر خنک کنندگی دارد و در کنار از بین بردن التهاب ناشی از سوختگی (که در بیابان بسیار شایع است) می‌تواند خشکی پوست و پیری آن را نیز درمان کند و پوستی صاف و یکدست و سالم را به شما به ارمغان آورد.

جالب است بدانید که آلوئه ورا هم نوعی کاکتوس است و اثر ژل آلوئه ورا در درمان پوست کاملا ثابت شده است. البته کاکتوس‌ها را نمی‌توان به طور مستقیم روی پوست استفاده کرد چون ممکن است با برخی عوامل ناشناخته آلرژی زا مواجه شوید و بهتر است از محصولات آماده حاوی عصاره کاکتوس استفاده کنید به طور مثال ماسک آماده کاکتوس از محصولات پرطرفدار جدید در بازار لوازم بهداشت پوست به شمار می‌رود که اثر فوق‌العاده‌ای روی زیبایی و سلامت پوست شما دارد.

تیرگی در زیر چشم

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Real Simple (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)