استرس، رشد غیر طبیعی استخوان، ضربه مغزی همه اینها مواردی هستند که وقتی زنگ زدن گوش یا همان وز وز گوش اتفاق می‌افتد ممکن است رخ دهد اینها مشکلات و بیماری‌‌هایی هستند که ممکن است نشانه آنها صدای اضافه در گوش و یا زنگ زدن گوش باشد. البته نگران نباشید گاهی اوقات هم این مساله ارتباطی با سلامتی شما ندارد برای اینکه بدانید زنگ زدن گوش به چه علتهایی رخ می‌دهد و چه باید کرد با ما همراه باشید.

زنگ زدن گوش به چه علت رخ می‌دهدزنگ زدن گوش و علتهای آن

دکتر شان کیندن متخصص شنوایی بالینی می‌گوید: گوشهای شما با زنگ زدن در واقع دارند چیزی را به شما می‌گویند. این روش آنها است که به ما اجازه می‌دهند تا بدانیم که چیزی در بدن ما به درستی اتفاق نمی‌افتد که باید هر چه سریعتر رفع مشکل شود.

همچنین زنگ زدن گوش یا همان وز وز گوش می‌تواند بر افراد جوان یا پیر هر دو تاثیر بگذارد، ممکن است ثابت یا به صورت متناوب باشد یا اینکه بسیار آزاردهنده و همراه با سروصدای زیاد و یا به صورت صدایی آرام در پس زمینه صداهای دیگر باشد. وز وز گوش می‌تواند علتهای بسیاری داشته باشد. کیندن می‌گوید: زنگ زدن گوش نباید بیش از دو هفته طول بکشد در غیر اینصورت باید به پزشک مراجعه کنید. در زیر همه چیزهایی که گوش شما در چنین وضعیتی سعی دارد به شما بگوید آورده شده است.

لطفا ولوم رو بده پایینعلت زنگ زدن گوش

در معرض سروصدای بلند قرار داشتن شایعترین علت صدای زنگ در گوش است. افرادی که با تجهیزات پر سرو صدایی مثل اره موتوری کار می‌کنند یا کسانی که به طور معمول موسیقی را با صدای بلند گوش می‌کنند خودشان را در معرض خطر زنگ زدن گوش قرار می‌دهند. کیندن می‌گوید: اگر در حال ورزش کردن هستید صدای موسیقی را در حالت میانه تنظیم کنید و حتی در هنگام چمن زدن نیز از حفاظ گوش استفاده کنید.

موقع تمیز کردن گوش فرا رسیدهزنگ زدن گوش و بررسی علتها

بسیاری از اوقات ماده طبیعی مومی گوش (سرومن) می‌تواند گوشهای شما را مسدود کند و شما صداهایی را می‌شنوید که قبلا وجود نداشتند. کیندن توصیه می‌کند موم گوش باید تنها بوسیله پزشک برداشته شود. وقتی که موم از گوش خارج می‌شود، زنگ  زدن گوش هم متوقف می‌شود. یادتان باشد که فاصله پرده صماخ با لاله گوش بسیار کمتر از آن چیزی است که شما فکر می‌کنید بنابراین از فرو کردن اجسام به درون گوش خودداری کنید.

زنگ زدن گوش نشانه ضربه مغزی استزنگ زدن گوش و ضربه مغزی

اخیرا به سر شما ضربه وارد شده؟ زنگ زدن گوش یکی از نشانه‌های ضربه مغزی است به خصوص که اگر در یک طرف باشد. نشانه‌های دیگر ضربه مغزی عبارتند از سردرد، سرگیجه و استفراغ. به هنگام ورزشهایی مثل هاکی یا کار کردن در محیطهای پرخطر مثل ساختمان سازی حتما کلاه محافظ سر داشته باشید. کلاه کاسکت برای موتورسواری و دوچرخه سواری هم که یک مورد کاملا اجباری و ضروری است و هیچ وقت نباید پشت گوش انداخته شود.

به دندانپزشک مراجعه کنیدعلت زنگ زدن گوش

اختلال TMJ (اختلال خلطی جمجمه) جایی که استخوان فک به جمجمه متصل می‌شود رخ می‌دهد نه در داخل گوش اما همین باعث می‌شود که شما صداهای غیر طبیعی را در گوش خود بشنوید. کیندن می‌گوید: من در گفتگو با بیمارانم از آنها می‌پرسم آیا تاکنون کار دندانپزشکی روی شما انجام شده است؟ آیا مشکل فک دارید؟ در مورد این افراد دندانپزشک واقعا می‌تواند علت صدای غیر طبیعی گوش را تشخیص دهد.

شاید بعضی از قرصها مشکل ساز هستندزنگ زدن گوش

بسیاری از داروها باعث زنگ زدن گوش می‌شوند بخصوص در دوز بالا. این داروها شامل آنتی بیوتیک‌ها، داروهای ضد افسردگی و حتی مصرف زیاد آسپرین است. کیندن می‌گوید: خوشبختانه در مورد بسیاری از این داروها با قطع شدن، زنگ زدن گوش هم متوقف می‌شود.

رشد زیاد استخوان یکی از دلایل زنگ زدن گوش استعلت وز وز گوش

اختلال ارثی به نام اتواسکلروزیس باعث ایجاد استخوان در گوش میانی می‌شود که در نتیجه رشد غیر طبیعی آن است. این امر می‌تواند به افت شنوایی و وز وز گوش در اوایل دهه ۳۰ زندگی، منجر شود. اما خوشبختانه این مشکل با جراحی قابل درمان است. اگر می‌دانید که سابقه خانوادگی اسکلروزیس دارید می‌توانید به این موضوع شک کنید.

موقع چکاپ پزشکی استصدای اضافه در گوش

زنگ زدن و سروصدا در گوش‌ها می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل پزشکی باشد مثل فشار مایع غیر طبیعی در گوش داخلی (بیماری منیر)، تومور غیر سرطانی (نوروم صوتی)، فشار خون بالا، دیابت یا حتی آلرژی. اگر مطمئن نیستید که چه چیزی باعث صداهای عجیب و غریب در گوش شما می‌شود، وقت آن است که با مسئول درمانی خود صحبت کنید و عامل اصلی این مشکل را شناسایی کنید. احتمالا این مشکل قابل رفع شدن است.

آرامشتان را حفظ کنیدزنگ زدن گوش

حتی استرس هم می‌تواند به زنگ زدن گوش مرتبط باشد. کیندن می‌گوید: از لحاظ فنی، استرس احساسی علت مهمی نیست اما این امر همانند یک آمپلی فایر برای استودیو است. اگر چیزی درست نباشد در پایان روز متوجه خواهید شد که وز وز گوش شما بلندتر است. کافئین اثر مشابهی دارد. خوشبختانه متخصص شنوایی می‌تواند با استفاده از راهبردهایی به کاهش علائم شما کمک کند. کیندن می‌گوید: مراجعه به مشاور به هنگام وز وز گوش یکی از راه‌های خوب برای رفع وز وز گوش ناشی از استرس است.

اگر مشکل وز وز گوش من قابل درمان نباشد چه کنم؟زنگ زدن گوش

هنگامی که آسیب دائمی به گوش وارد شود، وز وز گوش ممکن است به مدت طولانی ادامه داشته باشد. اما راه‌هایی هم برای کنترل و مدیریت آن وجود دارد. یک وسیله کوچک که مانند یک سمعک استفاده می‌شود می‌تواند نویز سفید را پخش کند تا صدای زنگ و وز وز را مسدود کند (برای اطلاعات بیشتر در مورد نویز سفید آماده کردن محیط خواب را مطالعه کنید). آیا واقعا موثر است؟ باید بدانید که نویز سفید هم مشکلات خودش را دارد. رویکرد دیگر درمان بازآموزی وز وز گوش نام دارد که به شما یاد می‌دهد که به جای تلاش برای پنهان کردن صدا، صدا را تنظیم کنید. یک وسیله برنامه ریزی شده که صداهای لذت بخشی مثل امواج دریا یا موزیک با همان فرکانس مشابه صدای زنگ گوش، پخش می‌کند. در نهایت شما یاد می‌گیرید که حساسیت خودتان نسبت به صداهای گوش را کاهش دهید. کیندن می‌گوید: این کار نیازمند ساعتها کار آموزشی در کلینیک است اما راهبردی موثر است.

ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز 

منبع: ریدرز دایجست