شما ممکن است فکر کنید که این احساس خستگی و خماری روزانه به دلیل تغییر فصول باشد یا یک مورد عادی در زندگی روزمره است اما دلیل واقعی اینکه شما همیشه خسته هستید می‌تواند مشکلات بهداشتی و یا بیماری باشد. در زیر به ۹ مورد از مشکلاتی که منجر به خستگی مزمن می‌شوند، اشاره می‌کنیم.

کم خونی علت مشهور خستگیخستگی بر اثر کم خونی

دکتر ایمی شاه می‌گوید: هنگامی که به ملاقات پزشک می‌روید  و از اینکه همیشه احساس خستگی می‌کنید، شکایت می‌کنید، اولین چیزهایی که پزشک شما بررسی می کند، کم خونی یا اختلال تیروئید است زیرا شما می توانید آنها را با یک آزمایش خون شناسایی کنید. وقتی یک بیمار می‌گوید من خسته هستم،  چنین واژه‌ای گسترده است و می‌تواند خیلی چیزها را شامل شود. اما اگر کسی می‌گوید من خسته هستم و احساس کمبود نفس دارم یا من موقع ورزش کردن مشکل دارم این ناشی از آن است که خون شما اکسیژن کافی برای بقیه بدن شما ندارد و شایعترین علت آن کمبود آهن است. افراد مبتلا به آنمی همچنین ممکن است احساس سرما، سرگیجه، تحریک پذیری یا سر درد را به همراه احساس خستگی تجربه کنند.

خستگی به دلیل تیروئیدخستگی بر اثر تیروئید

اگر دچار تیروئید هستید مثل تیروئید کم کار (هیپوتیروئیدیسم)  علاوه بر خستگی ممکن است احساس کنید پوست شما واقعا خشک است و یبوست زیاد همراه با کمبود انرژی دارید. کم کاری تیروئید، بیماری است که وقتی غده تیروئید شما به اندازه کافی هورمونهای مهم مخصوص به خود را تولید نمی‌کند، اتفاق می‌افتد. در حالی که زنان بیشتر احتمال دارد که کم کاری تیروئید داشته باشند، تستهای عملکرد تیروئید می‌توانند به راحتی تشخیص کم کاری تیروئید را بدهند و اگر شما این مشکل را داشته باشید، پزشک شما ممکن است هورمون تیروئید دارویی را تجویز کند.

احساس خستگی شما به علت دیابت استخستگی بر اثر دیابت

به گفته دیوید اسپرو وقتی قند خون شما بالا باشد، گردش خون ممکن است دچار اختلال شود. بنابراین سلولها نمی‌توانند اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت کنند و شما احساس خستگی می‌کنید. وی می‌گوید که سطح قند خون پایین نیز باعث خستگی می‌شود، زیرا سوخت کافی برای سلولها وجود ندارد تا به خوبی کار کنند. با توجه به تحقیقات اگر قند خون بالا موجب می‌شود که رگهای خونی بوسیله قند ملتهب شوند، آن التهاب مزمن نیز باعث خستگی شما می‌شود.

اگر همیشه احساس خستگی می‌کنید شاید افسرده هستیدخستگی بر اثر افسردگی

اگر احساس می‌کنید همیشه خسته هستید، بامدادان نمی‌خواهید از جای برخیزید و یا مشکل خوابیدن در شامگاهان دارید، امکان دارد که دچار افسردگی شده باشید. دکتر شاه می‌گوید: پزشک شما باید در مراقبتهای اولیه یک غربالگری افسردگی را طی چند ملاقات منظم با شما داشته باشد. پزشک شما می‌تواند از یک ابزار غربالگری برای تعیین اینکه آیا شما دچار اختلال افسردگی مداوم هستید یا اینکه یک استرس دهنده زندگی یا الکل بر وضعیت احساسی شما اثر می‌گذارد، استفاده می‌کند. دکتر شاه می‌گوید: افسردگیف سوء مصرف الکل و خستگی شدیدا به هم گره خورده‌اند. گاهی اوقات افراد با الکل دچار افسردگی می‌شوند و پس از آن همیشه احساس خستگی می‌کنند.

خستگی به دلیل نشت روده و حساسیت غذاییخستگی بر اثر حساسیت غذایی

به نظر دکتر شاه، روده شما یک لوله بسیار تنگ از سلولهایی است که در آن هیچ چیز از درون روده خارج نمی شود مانند مسیری که بدن آنچه را که به آن نیاز دارد جذب می‌کند بدون اینکه چیزهایی را از سایر نقاط بدن وارد کند. اگر شما دچار سوء تغذیه هستید، به خصوص غذاهایی که به میزان زیادی فرایند شده‌اند، سلولهای روده می توانند شل شوند، شبیه یک ساختار تار عنکبوتی در عوض اینکه ساختاری فشرده داشته باشند و پروتئینهایی که قرار نیست در جریان خون باشند، درون جریان خون نشت می‌کنند، که یک پاسخ التهابی را ایجاد می‌کند. این پاسخ التهابی می‌تواند به صورت نفخ، خستگی، بدخلقی، سردرد یا افزایش وزن ظاهر شود. اگر حساسیت غذایی دارید، ممکن است احساس سرگیجه، بثورات کنید و نفخ یا مه مغزی را تجربه کنید. دکتر شاه می‌گوید: هیچ آزمایش واقعی برای حساسیت‌های غذایی وجود ندارد. به عنوان ۷ بیماری وجود دارد که شما ممکن است با حساسیت نسبت به گلوتن اشتباه بگیرید. پس از یک رژیم غذایی که همه مواد حساسیت زا کنار گذاشته شوند و سپس به آرامی آنها را دوباره و به تدریج استفاده کنید، ممکن است به شما در شناسایی حساسیت شما کمک کند. دکتر شاه می‌گوید: اگر تمام گندم را از رژیم خود حذف کرده و احساس خوبی داشته باشید و سپس آن را دوباره اضافه کنید و احساس ناخوشی کنید می تواند نشانه حساسیت شما به گندم باشد.

شما خسته هستید چون از خستگی آدرنال رنج می‌بریدخستگی آدرنال

خستگی آدرنال یک اصطلاح پزشکی غربی نیست این یک واژه پزشکی کاربردی است و بسیاری از پزشکان غربی آن را به عنوان یک مساله پزشکی نشناخته‌اند. دکتر شاه می‌گوید: یک قطع ارتباط در اینجا وجود دارد. به دلیل اینکه نشان دادن آن به وسیله تست آزمایشگاهی سخت است. به گفته موسسه ملی دیابت و بیماری‌های گوارشی و کلیه، به احتمال زیاد، در آزمایش‌هایی که نارسایی بالای آدرنال یا یک اختلال غدد درون ریز یا هورمونی که زمانی رخ می‌دهد که غدد فوق کلیه به اندازه کافی هورمون‌های خاصی را تولید نمی‌کند، نشان داده می‌شود. این اختلالات هورمونی را می‌توان با یک وضعیت استرس زا در زندگی خود مانند مشکلات خانوادگی بوجود آورید، یا می‌تواند برا اثر استرس مداوم در محل کار، کمبود خواب، ورزش بیش از حد، رژیم غذایی نامناسب یا مصرف مواد مخدر یا الکل باشد. دکتر شاه گفت: این شرایط می‌تواند هورمون‌های استرس شما را بالا ببرد و در نهایت شما را خسته و از بین ببرد، مانند یک حساب بانکی که شما از آن استفاده می‌کنید و پول را بر نمی‌گردانید.

احساس خستگی می‌کنید چون عفونت داریدخستگی بر اثر عفونت

پزشکان اغلب عفونت را به عنوان یک علت خستگی در نتیجه عفونت‌هایی مانند ویروس اپشتاین (مانونوکلئوز) یا بیماری لیم می‌دانند. هر دو این مشکلات پزشکی می‌تواند همراه با خستگی شدید باشد.

خستگی بر اثر آپنه خوابآپنه خواب

اگر آپنه خواب دارید، گلویتان به هنگامی که شما خواب هستید، شروع به بسته شدن می‌کند به همین دلیل است که افراد مبتلا به این مشکل تمایل به خرخر کردن دارند. اکسیژن به اندازه کافی دریافت نمی‌شود ترسناک به نظر می‌رسد اما مغز به شما اجازه خفه شدن نمی‌دهد. لیزا شوایس مدیر پزشکی خواب در دانشگاه کالیفرنیا، دانشکده پزشکی سن دیه گو می‌گوید: مغز شما متوجه می‌شود که شما نمی‌توانید از شر CO2 خلاص شوید، و باعث می‌شود در یک وضعیت هشدار از خواب بیدار شوید. نفس کشیدن بریا شما خوب است اما برای خستگی شما بد است. حتی اگر شما بیدار شوید، این لحظات بیداری خیلی کوتاهتر از آن است که شما متوجه شوید، بنابراین شما روز بعد نمی‌فهمید که چرا خسته هستید.

خستگی به دلیل نارسایی قلبیبیماری قلبی

طبق گفته انجمن قلب آمریکا، زمانی که شما نارسایی قلبی دارید، قلب شما نمی‌تواند با نیازهای بدن شما برای خون متناسب باشد. بدن شما شروع به جمع آوری خون از بافتهای بدن می‌کند تا بتواند ارگانهای حیاتی را به طور کامل تامین کند. با کاهش خون در عضلات پا، حتی فعالیت‌های روزمره نیز می‌تواند موجب احساس خستگی شود. علاوه بر این خون شما در رگهای منتهی به ریه‌های شما به بیرون هدایت می‌شود و داخل آنها نشت می‌کند، که باعث می‌شود تنفس خود را ناگهان از دست بدهید. وقتی خواب هستید، می‌تواند شما را بیدار کند و شب را بدون استراحت بگذرانید.

ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: ریدرز دایجست