درد آزار دهنده زانو به چه علت است؟ پزشکان اکثر اوقات پارگی منیسک را تشخیص می‌دهند و روشهای درمانی مربوط به این معضل را دنبال می‌کنند.

منیسک چیست؟پارگی منیسک زانو

منیسک تکه‌ای غضروف داخل زانوست که روانی میان استخوان ساق و ران را فراهم می‌کند. دکتر جیمز استارمن متخصص و جراح ارتوپد در کارولینای شمالی می‌گوید: منیسک به تقویت سلامت کلی مفصل کمک می‌کند بخصوص وقتی که در ارتباط با زانو باشد. هر زانو دارای دو منیسک است؛ یک بخش داخلی به نام منیسک داخلی و یک بخش خارجی به نام منیسک خارجی. هر دو منیسک C شکل هستند و به جذب فشار در زانو و تثبیت مفصل کمک می‌کند.

انسان واقعا به منیسک وابسته استپارگی منیسک زانو

به گفته نارش رائو پزشک عضو تیم پزشکی ورزشی در آمریکا، بدون منیسک غضروف پوشش دهنده استخوان زانو، ران (استخوان ران)، درشت نی (قلم پا) و کاسه زانو فشار زیادی را تحمل خواهند کرد. با گذشت زمان، نگه داشتن این وزن اضافی منجر به بیماریهای تخریب مفصل همانند آرتروز می‌شود.

علتهای پارگی منیسکپارگی منیسک زانو

دکتر استارمن می‌گوید به طور کلی، دو نوع پارگی منیسک وجود دارد. آنهایی که به وسیله ضربه ایجاد می‌شود و آنهایی که به آرتریت زمینه‌ای یا تغییرات مخرب زانو مربوط هستند. دکتر رائو می‌افزاید حوادث یا تروماها می‌توانند به صورت پیچ خوردگی حین دو یا ورزش باشند در حالی که تخریب زانو به صدمه‌ای اشاره دارد که به مرور زمان به عنوان مثال در دونده‌ها بوجود می‌آید. دکتر رائو می گوید: وقتی ساق پا برای فعالیت مورد نظر شما به اندازه کافی قوی نباشد منجر به از بین رفتن منیسک می‌شود.

ممکن است از وجود پارگی منیسک آگاه نباشیدپارگی منیسک زانو

دکتر استارمن می‌گوید: پارگی مربوط به آرتروز ممکن است به تدریج بوجود آید و بدون هیچ روند خاصی دردناک شود. پارگی بر اثر ضربه همانند یک حادثه که هنگام ورزش رخ می‌دهد عمدتا منجر به بروز علائمی در زمان جراحت شود.

ممکن است زانو دچار تورم شودپارگی منیسک زانو

به گفته دکتر استارمن، یکی از نخستین علائم پارگی منیسک تورم مفصل و احساس فشار زیاد در زانو به هنگام خم کردن و صاف کردن زانو است. اما به یاد داشته باشید، انواع دیگر پارگی منیسک ممکن است موجب درد کمی شود یا اصلا درد نداشته باشد و بدون شناسایی شدن باقی بماند.

احساس ترکیدگی داریدپارگی منیسک زانو

دکتر استارمن توضیح می‌دهد، یکی از دیگر علائم اولیه پارگی منیسک احساس ترکیدن به هنگام جراحت زانو است. یا ممکن است این علائم پارگی منیسک را به هنگام خم و راست کردن زانوی صدمه دیده، داشته باشید.

پارگی منیسک موجب درد خواهد شدپارگی منیسک زانو

به گفته دکتر رائو، بیشتر علائم پارگی منیسک شامل انواع مختلف درد است از جمله:

  • درد داخل و یا بیرون زانو
  • درد به هنگام پیچ خوردن زانو
  • درد به هنگام انجام حرکت اسکات زانو
  • درد به هنگام دو یا پیاده روی
  • درد به هنگام بالا رفتن از پله

دکتر رائو می‌گوید: در موارد شدید، زانو ممکن است کاملا داخل یک وضعیت قفل شود و بدون درد شدید نمی‌توان آن را حرکت داد.

تنوع حرکات کاهش می‌یابدپارگی منیسک زانو

دکتر رائو می‌گوید: به جز درد، فشار شدید و تورم، علامت شایع دیگر پارگی منیسک شامل کاهش دامنه حرکات است. مفاصل سفت می‌شوند و قادر نیستند به راحتی  صرفنظر از داشتن درد یا ورم ممکن است به امکان پارگی منیسک اشاره کند.

چه موقع باید به پزشک مراجعه کردپارگی منیسک زانو

دکتر استارمن می‌گوید: وقتی تورم ناگهانی مفصل زانو بوجود آید، درد شدید در طول مفصل یا فشار یا احساس قفل شدگی زانو با حرکات، امکان مراجعه به پزشک را فراهم می‌کنند. علاوه بر مراجعه به پزشک، دکتر رائو توصیه می کند فورا هر فعالیتی را که موجب درد می‌شود، کنار بگذارید.

درمان پارگیپارگی منیسک زانو

دکتر استارمن می‌گوید: بسته به علائم پارگی منیسک درمان هم متفاوت است. میزان موفقیت در درمان مشکلات بدون جراحی خیلی بالا است بنابراین بیماران می‌توانند به برنامه درمانی داروهای ضد التهاب (همچون ایبوپروفن)، فیزیوتراپی، استراحت و گاهی اوقات تزریق کورتیزون که می‌توانند درد و التهاب را کاهش دهد، پاسخ دهد. دوره نقاهت معمولا حدود ۶ هفته طول می‌کشد.

زمان بهبود بستگی به محل زخم داردپارگی منیسک زانو

دکتر رائو می‌گوید: درون منیسک، یک منطقه قرمز وجود داردیعنی سومین بخش خارجی منیسک که خون زیادی در خود دارد و به همین دلیل به سرعت بهبود پیدا می کند و یک بخش منطقه سفید که به سمت مرکز منیسک است و حتی با جراحی هم کمتر احتمال بهبود دارد.

اگر زانو قفل شود نیاز به جراحی داردپارگی منیسک زانو

دکتر رائو می‌گوید: اگر درمان دارویی، استراحت و فیزیوتراپی کمکی نکند یا اگر زانو قفل می شود، MRI مشخص می‌کند که آیا ترمیم می‌شود یا برداشتن بخشی از بافت تخریب شده منیسک می‌تواند علائم را کاهش دهد. دکتر استارمن می‌افزاید جراحی ارتوپدی مرا می‌توان از طریق عمل آرتروسکوپی زانو انجام داد که به پزشک اجازه می‌دهد زانو را بدون بوجود آوردن برشی بزرگ، بررسی و درمان کند.

ممکن است درد علت دیگری داشته باشدپارگی منیسک زانو

دکتر رائو می‌گوید: تعدادی از بیماریها وجود دارند که معمولا دردی شبیه به پارگی منیسک دارند اما در واقع بیماری دیگری مربوط به مفصل هستند. اینها شامل:

  • آرتروز زانو
  • سندرم ایلیوتیبیال باند، درد زانوی ایجاد شده بوسیله ساییدگی بافت در مقابل استخوان ران
  • پارگی رباط مفاصل میانی یا جانبی، دو رباط اولیه زانو که به استخوان زانو متصل می شوند و از آن حمایت می‌کنند
  • عارضه زانوی دونده، درد در غضروف زیر زانو
  • کالف یا همسترینگ
  • کیست قرار گرفته در پشت زانو

برای پاسخ به سوالتان به پزشک مراجعه کنیدپارگی منیسک زانو

دکتر استارمن می‌گوید، علائم و نشانه‌های پارگی منیسک شبیه به آنهایی ست که در بعضی از دیگر بیماریهای زانو همانند پارگی رباط، شکستگی و در رفتگی هستند. ممکن است علائمی مشابه به آرتروز زانوی پیشرفته داشته باشند بنابراین موثرترین روش برای تعیین علت درد بررسی توسط پزشک و اغلب همراه با MRI است.

ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: ریدرز دایجست