صنعت سینما از زاویه دید سرمایه‌گذاران شبیه به سایر صنایع است. بخش تولید دارد و بخش فروش. یک سرمایه‌گذار در صنعت سینما  چون به تولید و فروش فیلم فکر می‌‌کند در نتیجه باید به بودجه‌ای که باید برای فیلمش اختصاص داده می‌‌ شودنیز  فکر کند.

شاید خیلی‌ها تمایل نداشته باشند به این مسئله حتی بیاندیشند اما واقعیت این است که سینما هم یک جور کسب و کار است، یک نوع بیزنس است شبیه به سایر کسب‌وکارهاست.  در صنعت سینما یک محصول تولید می‌شود به نام محتوا که قرار است خدماتی را به مشتری‌ها ارائه دهند به نام سرگرمی‌ و در قبال آن، پول دریافت کند.

این روزها قدرت هر کسب و کاری، در دست مشتریان آن کسب و کار است. و از آنجا که این روزها میزان تولید فیلم به حدی بالا رفته که می‌توان با قیمت کمتر از یک همبرگر و نوشابه، یک فیلم تهیه کرد و ساعاتی را با آن سرگرم بود، یک عرصه رقابتی بسیار تنگاتنگ در صنعت سینما ایجاد شده است  که هر روز تنگ‌تر نیز می‌شود، و  اگر در تولید یک فیلم، همه چیز را درست رعایت کرده باشید بازهم قرار گرفتن در بالای جدول فروش، کار سختی است.

در صنعت سینما  چگونه یک ایده‌ را در بخش تولید وارد نمایید؟

صنعت سینما

در کارزار صنعیت سینمارقابت زیاد است . پس اولین چیزی که باید مد نظر قرار دهید داستان است. داستان شما باید به حدی جذاب باشد که هر کسی آن را بشنود به این نتیجه برسد این داستان باید گفته شود.  وقتیکه هر تهیه‌کننده خوب سینما، دستش را روی یک داستان جذاب می‌گذارد  همان موقع است که چرخهای این صنعت شروع به حرکت می‌کند. تهیه کننده فقط به این فکر می‌کند که از چه طریقی می‌تواند این فیلم را بسازد.  اما اگر تهیه‌کننده چنین طرز فکری نداشته باشد و هیچ نقشه‌ای راهبردی ش برای تولید و فروش فیلمش نداشته باشد ، حتی در صورتی که آن فیلم تولید شود، موفق نخواهد بود به فروش خوبی دست پیدا کند.

از سویی دیگر اگر شما یک نویسنده هستید بهتر است برای موفقیت فیلمتان، با تهیه کننده‌ای کار کنید که بخواهد به هر صورتی شده داستان شما را به مرحله اجرا درآورد.  چراکه اگر نقش تهیه کننده، فقی تهیه کردن یک فیلم نیست بلکه فراتر از آن است.

در صنعت سینما اگر یک تهیه کننده،  نقش خودش را دست کم بگیرد و فقط بخواهد یک فیلمی تهیه کرده باشد، در نهایت فیلم شاهکاری  تولید نخواهد شد و حتی تولیدش نیز،  در یک بازه زمانی کش‌دار انجام می‌شود.  در نتیجه بهتر است از فکر آن تهیه‌کننده خارج شوید و به فکر یک همکار دیگر باشید که حاضر باشد کار سخت و طاقت فرسای شبانه‌روزی انجام دهد و استراتژی صحیح و حساب شده‌ای برای تولید و پخش و فروش فیلمش داشته باشد.

در این مقاله بر روی بخش تهیه فیلم تمرکز شده و مواردی از جمله بودجه‌ی فیلم، پخش فیلم و ژآنر فیلم  مورد بررسی گرفته شده است.

همانطور که قبلا گفتیم، مرحله‌ی نخست چیزی نیست به جز داشتن یک داستان جذاب و محشر که کاراکترهای مجذوب کننده داشته باشد.  اگر بعنوان کسی که داستانی دارد در حال خواندن این مقاله هستید  بایستی تمرکز خودتان را روی نخستین مرحله قرار دهید.

یک فیلمنامه فوق‌العاده همیشه یک فیلمنامه فوق‌العاده است و این فیلمنامه بی شک برآمده از قوه‌ی خلاقیت نویسنده است   اما باید کمی‌ به عقب باز گردید و قبل از نگارش هر داستانی، این سوالات را از خودتان بپرسید. اینها سوالاتی است که یک تهیه کننده‌ی حرفه‌ای نیز از خودش میپرسد:

  • مخاطب فیلم چه کسی است و فیلم در چه ژآنری است؟

گفتیم فیلم‌سازی نیز شبیه به سایر صنعت‌ها است. یعنی  آنچه نیاز دارید این است که محصول خوبی تولید کنید و در قسمت فروش نیز به خوبی فعال باشید.  واقع شما مانند هر بازاری باید محصولی را تهیه کنید که مشتری‌های آن بازار را،  راضی نگه دارد.

در صنعت سینما و به طور کلی فیلم‌سازی، مخاطبین شما تعیین کننده‌ی ژآنر فیلم شما هستند. نباید به سادگی از این قضیه رد شوید که فقط یک نوع مخاطب و در نتیجه یک نوع ژانر وجود دارد.  بلکه واقعیت این است محدوده‌ی مخاطبین سینما خیلی گسترده است و به طبع آن ژآنرها نیز بایستی همان تنوع را داشته باشند.  خودتان را بعنوان یک مخاطب در نظر بگیرید.  شما گاهی فردی هستید که خسته از سرکار به خانه آمده و تنها چیزی که دوست دارد دیدن یک فیلم کمدی است.  شما در روز بعد تبدیل به فردی می‌شوید که دوست دارد یک فیلم درام و احساسی نگاه کند.

بعضی از مردم فیلمهای وحشتناک دوست دارند و برخی نیز دوست ندارند.  پس مخاطبین سینما گسترده هستند و سلیقه‌هایشان نیز ممکن است در هر روز متغیر باشد و در نتیجه تعیین کردن ژانر یک فیلم از اهمیت بالایی برخوردار است و  در غیر این صورت،  پیدا کردن بازار مناسب برای فروش فیلم،  کار بسیار سختی خواهد بود.

از سویی دیگر گاهی مخاطبین نمی‌دانند چه فیلمی‌ را دوست دارند و فقط دوست دارند یک فیلم خوب تماشا کنند  بنابراین شروع به سرچ می‌کنند و بر اساس نظرات و پیشنهادات دیگران فیلمشان را انتخاب می‌کنند.  آنها برای این کار، سراغ سایتهای سینمایی می‌روند که دسته بندی مخشص و دقیقی روی فیلمها انجام داده‌اند.  بنابراین بازهم ژآنر فیلم از اهمیت  زیادی برخوردار می‌شود.

تعیین دقیق ژآنر فیلم نیز در فروش بین اللملی آن تاثیر مهمی‌ دارد.  یکی از راههای کسب سرمایه برای تولید فیلم،  پیش فروش فیلم است و هرچه خریداران واضح‌تر بدانند که چه نوع فیلمی‌ را می‌خواهند بخرند، موفقیت بهتری وجود دارد. و در نهایت اینکه  ژآنر فیلم از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود وقتیکه سراغ پرسش دوم می‌روید:

  • بودجه فیلم چقدر است؟

ژآنر فیلم یکی از عوامل اصلی تعیین کننده بودجه فیلم است.  تهیه کننده باید بداند به چه میزان بودجه نیاز دارد. اگر شما یک فیلمنامه نویس هستید نیازی نیست که  بدانید دقیقا بودجه تولید یک فیلم چقدر است این کار تهیه کننده است اما باید ژانر داستان را تعیین کرده باشید و یک دید کلی  نسبت به  میزان  سرمایه‌گذاری مورد نیاز داشته باشید.

هرچقدر فروش یک فیلم بیشتر باشد،  پول بیشتری روی آن سرمایه‌گذاری شده است. یادتان باشد ما داریم در مورد یک صنعت به نام صنعت سینما صحبت می‌کنیم و  تمام قوانین بازار و بیزنس در مورد صنعت سینما نیز صادق است.  مثلا فیلمی‌ که در هفته‌ی اول اکرانش بالای ۵۰ میلیون دلار درآمد کسب کرده‌ باشد یعنی سرمایه‌گذاری زیادی روی تمام بخش‌های مختلف آن صورت گرفته است،  از داستان گرفته تا تصویر و موسیقی و بازی و غیره.

برای موفقیت یک پروژه فیلمسازی،  بایستی بودجه مناسب ژانر خودش را برای آن اختصاص داد. البته تمام این مطالب به این معنی نیست که یک نویسنده به جای اینکه تمام سعی‌اش را برای نگارش یک فیلمنامه خوب بکند  دغدغه‌ی این را داشته باشد که هر خط از فیلمنامه‌اش به  چقدر سرمایه نیاز دارد،  بلکه به این معنی است که یک نویسنده  باید بداند در چه ژآنری می‌‌نویسد و فیلمنامه‌اش در کل چقدر عظیم و پرخرج است.  به همین دلیل است که کارگردان‌هایی که اولین کارشان را ارائه می‌دهند به دنبال فیلمنامه‌های کم خرج که فقط یک  لوکشین دارد،  می‌گردند.

از سویی دیگر بودجه فیلم،  بر روی نوع پخش فیلم نیز اثر می‌گذارد و به سوال سوم می‌رسیم :

  • پخش فیلم به چه صورت است؟ پخش از طریق کمپانی‌های بزرگ است یا به صورت مستقل؟

تهیه کننده‌ای که فقط برای بخش جشنواره‌ای و مخاطبین جشنواره‌ای فیلم بسازد در بخش فروش به مشکل برخورد خواهد کرد.  اما برای یک تهیه‌کننده حرفه‌ای،  فرق زیادی وجود  دارد وقتی بداند آیا قرار است فیلمش را به یک کمپانی بزرگ بفروشد یا قرار است به تنهایی روی آن سرمایه‌گذاری کند و به صورت مستقل نمایش دهد. اگر ژانر فیلم مشخص نباشد، نه بخش مستقل و نه کمپانی‌های بزرگ تصویر روشنی از پخش و فروش فیلم نخواهند داشت.  از طرفی دیگر نیز  استودیوهای مختلف فیلمسازی  غالبا سبک مشخصی از فیلمها را تولید می‌کنند درست شبیه به اینکه هر انتشارات یک نوع خاصی از کتابها را چاپ می‌کند.  در نتیجه اگر داستان شما در  ژآنر وحشت است به راحتی می‌توانید سراغ استودیوی تولید فیلمی‌ بروید که تولیداتش در ژآنر وحشت است.

سخن نهایی در صنعت سینما اینکه در  با دانستن دقیق ژآنر،  مقدار سرمایه مورد،  و نحوه پخش فیلم، میتوانید در زمینه تهیه‌کننده‌گی هر فیلمی به نتیجه بهتری دست یابید.


ترجمه اختصاصی مجله قرمز از مقاله  David Kufmann

منبع : screencraft