این مقاله ی کوتاه چند نکته در انتخاب ساز موسیقی را بیان می‌کند. اگر شما به تازگی تصمیم گرفته اید که شروع به یادگیریِ نواختنِ یک ساز موسیقی کنید، اما در انتخاب ساز موسیقی دچار مشکل هستید، این مطلب می‌تواند برای شما مفید باشد.

چهار سوال ضروری برای انتخاب ساز موسیقی

در ابتدای انتخاب ساز موسیقی، انتخاب از بین شمار زیادی ساز به نظر بسیار پیچیده می‌رسد؛ اما شما می‌توانید انتخاب های خود را طبق چهار نکته ی زیر- که به صورت سوالی مطرح شده اند- محدود تر کنید و به ساز نهایی خود نزدیک تر شوید.

۱- چه سبک موسیقی را بیشتر دوست دارید؟

پاسخ به این سوال می‌تواند شما را در انتخاب ساز موسیقی خود راهنمایی کند. شما مایلید در کدام سبک موسیقی کار کنید و بنوازید؟ آیا به سبک راک علاقه مند هستید؟ اگر اینچنین است، مطمئنا “ساز توبا” انتخاب مناسبی برای شما نخواهد بود. آیا شما مایلید در ارکسترها بنوازید؟ پس توبا برای شما می‌تواند مناسب باشد. چون سازی است که به تنهایی کمتر نواخته می‌شود و اغلب در ارکستر ها و در کنار ساز های دیگر صدای خوبی به همراه دارد. به یاد داشته باشید که سازی را انتخاب کنید که احتمال می‌دهید از نواختن آن لذت خواهید برد. بهترین راه برای فهمیدن این موضوع، این است که ساز موسیقی ای را انتخاب کنید که با سبک موسیقی مورد علاقه ی شما سازگاری بیشتری دارد.

سبک موسیقی و انتخاب ساز موسیقی

۲- تمایل دارید ساز خود را چگونه بنوازید؟

هر سازی، به شیوه ی مخصوصی نواخته می‌شود که با بسیاری از ساز های دیگر کاملا متفاوت است. قابلیت حمل و نقل ساز، یکی از مواردی است که به شما در انتخاب ساز موسیقی کمک می‌کند. اگر مایلید سازتان را با خود به پارک حمل کنید و آنجا آن را بنوازید، مطمئنا پیانو انتخاب مناسبی برای این هدف نیست! گیتار یک ساز مناسب برای این نوع هدف است و قابلیت حمل بسیار زیادی دارد به طوری که به راحتی در هر جایی می‌توانید آن را به همراه داشته باشید. البته سازهای دیگری هم وجود دارند که از گیتار کوچک تر هستند و حمل آسان تری دارند. ما گیتار را به خاطر عمومیتِ بیشتر آن مثال زدیم.

۳- آیا دوست دارید تکنوازی کنید و یا در یک گروه بنوازید؟

اگر پاسخ شما به این سوال در راستای انتخاب ساز موسیقی خود مثبت است، بهتر است سازی را انتخاب کنید که در هنگام همنوازی با دیگر ساز ها صدای خوبی ایجاد می‌کند و پرکاربرد است. ویولون می‌تواند یک مثال خوب از سازهای مناسب برای ارکستر ها و گروه های موسیقی باشد.

راهنمایی برای کمک به انتخاب ساز موسیقی

۴- در انتخاب ساز موسیقی، کدام ساز را بیشتر از همه دوست دارید؟

این سوال، مهم ترین سوالی است که باید برای انتخاب ساز موسیقی از خودتان بپرسید. اگر سه سوال بالا در مورد یک ساز جواب قابل قبولی داشت ولی شما ساز مورد نظر را دوست نداشتید، آن را انتخاب نکنید. مثلا اگر گیتار قابلیت حمل آسانی دارد و می‌توان آن را در ارکستر ها و گروه ها نواخت و در این راستا پر کاربرد است، اما آن را دوست ندارید، نباید گیتار را انتخاب کنید. سوالات بالا موقعی مفید هستند که چندین ساز مورد علاقه ی شما باشد و بخواهید از بین آن ها انتخاب کنید. وگرنه سازی که دوستش ندارید، از هر نظر دیگر هم که مناسب باشد، لازم نیست آن را بررسی کنید و پیشنهاد می‌کنیم از اول آن را از انتخاب های خود حذف کنید. بنابراین سوال چهارم مهم ترین سوال است، و بعد از آن، سوال اول – سبک موسیقی مورد علاقه ی شما – مهم ترین می‌باشد.

وقتی شما ساز موسیقی خود را به درستی انتخاب کنید، می‌توان گفت اولین قدم را برای خوب نواختن آن آغاز کرده اید. قدم بعدی این است که به دنبال یک معلم موسیقی خوب باشید و یا خودتان شروع به یادگیری موسیقی در منزل کنید. امیدواریم هر روزتان سرشار از صدای دلنواز موسیقی مورد علاقه تان باشد!

ترجمه ی اختصاصی مجله قرمز از سایت soundcalledmusic