دردسرهای پوشیدن لباس تنها هماهنگی و زیبا بودن آن نیست بلکه نگهداری از لباس هم دردسرهایی دارد که با چند ترفند هوشمندانه می‌توان با آن مقابله و آن را برای همیشه حل کرد. مشکلاتی مثل اندازه نبودن شلوار جین در همه قسمت‌های بدن، بو گرفتن کفش‌ها و پاها در اثر تعریق، پرز دادن لباس‌های پشمی به بقیه لباس‌ها و گلوله گلوله شدن آن و یا سر خوردن جوراب نازک در یک مهمانی می‌تواند روز شما را خراب کند. اما با چند ترفند هوشمندانه که در این مقاله خواهید خواند می‌توانید ان مشکلات را حل کنید.

چه کنیم لباس بافتنی و پشمی پرز ندهد؟

یکی از دردسرهای رایج لباس‌های پشمی و زمستانی این است که پوشیدن آن روی لباس‌های دیگر باعث پرز گرفتن آن لباس می‌شود مخصوصا اگر لباس رنگ تیره‌ای را همراه با یک لباس بافتنی رنگ روشن بپوشید این مشکل بیشتر خود را نشان خواهد داد. این دردسر با یک ترفند هوشمندانه قابل حل است. کافی است لباسی را که پرز می‌دهد داخل یک کیسه پلاستیکی دربسته فرار دهید، هوای داخل بسته را بگیرید و در آن را ببندید سپس یک شب آن را داخل فریزر بگذارید. سرما باعث می‌شود الیاف لباس منقبض شده و به هم بچسبند و به لباس‌های دیگر شما پرز ندهند.

ترفند هوشمندانه برای جلوگیری از پرز دادن لباس

یک ترفند هوشمندانه برای جلوگیری از سرخوردن جوراب شلواری

یکی از مشکلاتی که خانم‌ها در مورد لباس‌های کمجلسی خود با آن درگیر هستند سر خوردن جوراب بلند نازک و یا جوراب شلواری است که می‌تواند بسیار آزاردهنده و دردسرزا باشد. این مشکل برای خانم‌های چاق جدی‌تر و شایع‌تر است و برای جوراب شلواری‌های نازک و ارزان‌قیمت بیشتر اتفاق می‌افتد و اگر خانمی را در مجلسی ببینید که با جوراب شلواری خود درگیر است حدس شما این خواهد بود که آن را ارزان خریده است. چاره این مشکل بسیار ساده است، پس از پوشیدن جوراب شلواری و فیت کردن کامل آن روی بدن کافی است کمی اسپری مو یا تافت بردارید و روی قسمت‌های بالایی جوراب شلواری اسپری کنید و صبر کنید تا کاملا خشک شود. اسپری مو باعث می‌شود که الیاف پارچه حالت بگیرد و روی پا سر نخورد، در نتیجه در مهمانی دچار مشکل نخواهید شد و هیچ کس متوجه نخواهد شد که جوراب شلواری شما ارزان قیمت است.

چطور شلوار جین را اندازه کنیم؟

همیشه پیدا کردن شلوار جینی که کاملا اندازه شما باشد کاری دشوار است و اکثر افراد در قسمت کمر و باست شلوار شاهد گشادی و تنگی هستند. اما پارچه جین این قابلیت را دارد که دچار تغییر سایز شود و از این قابلیت می‌توان برای اندازه کردن شلوار استفاده کرد. شما با یک ترفند هوشمندانه می‌توانید شلوار جین خود را دقیقا اندازه کنید. برای این کار ابتدا توصیه می‌شود شلواری بخرید که کمی گشاد باشد و نه تنگ، سپس یک تشت را از آب گرم پر کنید و شلوار نوی خود را داخل آب بگذارید، یکی دو بطری شامپو روی آن قرار دهید تا شلوار در آب بماند و بالا نیاید. سپس آن را آویزان کنید تا خشک شود، زمانی که شلوار هنوز نم‌دار است آن را بپوشید تا بر تن شما خشک شود و دقیقا اندازه بدن شما شود. برای مدتی شلوار را نشویید تا فرم خود را حفظ کند.

ترفندی برای بسته نگه داشتن زیپ شلوار جین

یکی از مشکلاتی که بیشتر افراد به خصوص آقایان هنگام پوشیدن شلوار جین با آن درگیرند باز شدن زیپ شلوار است. این اتفاق بر اثر چاقی یا شل بودن زیپ شلوار ممکن است رخ دهد و فاجعه بار باشد! اما با یک ترفند هوشمندانه و با قرار دادن یک حلقه جاکلیدی در دسته زیپ می‌توانید این مشکل را برای همیشه حل کنید. کافی است مانند تصویر زیر عمل کنید و حلقه را داخل شلوار دسته زیپ قرار دهید و پس از بستن زیپ آن را به دکمه شلوار متصل کنید و دکمه را ببندید، به همین سادگی.

ترفند هوشمندانه برای بسته نگه داشتن زیپ شلوار

راهی برای از بین بردن بوی بد کفش‌ها

پوشیدن کفش‌ها به مدت طولانی و تعریق و کثیف شدن پا باعث می‌شود کفش‌ها پس از چند بار پوشیدن بو بگیرد که این بو بسیار آزار دهنده است و ممکن است در دفعات بعدی به پای شما هم منتقل شده و باعث بدبو شدن پای شما گردد. برای حل این مشکل باید بوی بد کفش را از بین ببریم، سه روش برای این کار پیشنهاد می‌شود:

  • روش اول استفاده از چای کیسه‌ای است، کافی است داخل هر لنگه کفش یک عدد چای کیسه‌ای قرار دهید و پس از ۲۴ ساعت شاهد جذب کامل بوی بد از داخل کفش‌های خود خواهید بود.
  • روش دوم استفاده از جوش شیرین است، جوش شیرین خاصیت جذب بو دارد و برای از بین بردن بوی بد کفش می‌توان از آن استفاده کرد، کافی است یک قاشق جوش شیرین را داخل دو لیوان آب حل کنید و این محلول را داخل کفش‌های خود اسپری کنید.
  • روش سوم استفاده از سرکه است، سرکه را با مقدار مساوی آب رقیق کنید و داخل کفش‌های خود اسپری کنید، پس از چند ساعت بوی بد آن‌ها از بین خواهد رفت.

چطور پرز لباس بافتنی را جدا کنیم؟

یکی از مشکلات رایج لباس‌های بافتنی و ضخیم این است که پس از مدتی پرزها و الیاف روی آن حالت گلوله گلوله پیدا می‌کند و به اصطلاح دون دون می‌شود. این دون دون‌ها ظاهر نامناسبی به لباس می‌دهد و بهترین راه این است که آن را از بین ببریم تا مدتی دیگر بتوانیم آن لباس را بپوشیم. اما چطور این کار را انجام دهیم؟ سه وسیله می‌تواند این کار را برای شما انجام دهد:

  • وسیله اول سنگ پا است، سنگ پا ابزاری است که در حمام برای لایه‌برداری پوست استفاده می‌شود اما کاربردهای دیگری هم می‌تواند داشته باشد که یکی از آن‌ها ساییدن لایه رویی لباس و پرزهای گلوله گلوله شده آن است. سنگ پا را با ملایمت روی لباس بمالید تا گلوله‌ها جدا شود.
  • وسیله دیگر اسکاچ ظرفشویی است، این وسیله هم قابلیت لایه برداری از سطح لباس را دارد و با ملایمت می‌توان پرزهای اضافی را از روی لباس جدا کرد.
  • با تیغ و ژیلت نیز می‌توان این کار را به سادگی انجام داد، تیغ را طوری روی سطح لباس بکشید که تنها لایه رویی آن را بردارد و به الیاف اصلی آن آسیبی نرسد. به همین سادگی می‌توان از شر دون دون‌های روی لباس خلاص شد.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مراقبت از لباس مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: WhoWhatWear (ترجمه اختصاصی از مجله قرمز)