لباس‌های جین معمولا نسبت به لباس‌های روزمره دیگر مثل تیشرت و شلوار پارچه‌ای کمتر نیاز به شستشو دارند و این یک مزیت برای لباس‌های جین محسوب می‌شود. شما باید شلوار جین خود را پس از هر پنج یا شش بار پوشیده شدن بشویید تا تمیز و سالم باقی بماند و به اندازه کافی دوام داشته باشد. اما لکه بری لباس‌های جین با بحث شستن آن کاملا متفاوت است، لباس‌های جین هم مانند هر لباس دیگری ممکن است لک شوند و این لکه باعث خراب شدن همیشگی آن شود. اما لباس جین هم مانند هر لباس دیگری قابل تمیز شدن است و فقط باید روش صحیح آن را بدانید. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز با روش لکه برای لباس‌های جین آشنا می‌شوید و خواهید خواند که مراقبت و شستشوی این لباس‌ها را چطور باید انجام دهید تا کمترین آسیب را به آن‌ها برسانید.

شستشو و لکه بری لباس‌های جین

لکه بری لباس‌های جین

لباس‌های جین معمولا از پنبه خالص تهیه می‌شوند و کمی الیاف کشسانی هم به آن‌ها اضافه می‌شود و از این جهت لکه بری لباس‌های جین تفاوت چندانی با انواع دیگر لباس‌های نخی و پنبه‌ای ندارد. اما به طور کلی اگر برچسب مراقبتی لباس‌های جین را چک کنید با شرایط و محدودیت‌های مشابهی مواجه خواهید شد. پس لکه‌هایی که ممکن است لباس‌های جین شما را آلوده کنند به روش‌های زیر از بین ببرید:

  • پاک کردن لکه گل و چمن: بسیار پیش می‌آید که با نشستن در چمن شلوار جین شما کثیف شده و لکه گل یا چمن روی آن می‌نشیند. برای پاک کردن لکه گل ابتدا اجازه دهید لکه خشک شود سپس با دست گل را جدا کرده و لباس را بشویید. برای لکه چمن نیز بهتر است از مایع لکه بر یا مایع ظرفشویی استفاده کنید.
  • پاک کردن لکه روغن: برای از بین بردن لکه روغن و چربی روی لباس جین، ابتدا کمی مایع ظرفشویی روی محل لکه بریزید و با انگشت آن را بمالید، سپس لباس را در ماشین لباسشویی با بالاترین درجه ممکن (سی تا چهل درجه) بشویید.
  • پاک کردن لکه خون: لکه خون تازه را بلافاصله با آب سرد آبکشی کرده و بشویید اما برای پاک کردن لکه خون خشک شده بهتر است از خمیر مخلوط جوش شیرین و آب کمک بگیرید. این خمیر را روی لکه بمالید و پس از خشک شدن جدا کنید. سپس لباس را بشویید.
  • پاک کردن لکه رنگ: اگر لباس جین شما به لکه رنگ محلول در آب (مثل آبرنگ یا جوهر و …) آلوده شده است بلافاصله آن را با آب سرد آبکشی کنید تا لکه خشک نشود سپس رد باقیمانده از لکه رنگ را با دست بشویید و پاک کنید تا اثری از آن باقی نماند سپس لباس را در ماشین لباسشویی بشویید.
  • پاک کردن لکه شکلات: برای لکه بری لباس‌های جین آلوده شده به لکه شکلات، آن را داخل فریزر قرار دهید تا شکلات روی آن کاملا سفت شود سپس قطعات شکلات را با یک چاقوی پلاستیکی از روی آن جدا کنید. سپس برای شستن لباس از یک پودر لباسشویی آنزیم دار استفاده کنید تا پروتئین موجود در آن کاملا حل شده و لکه پاک شود.
  • لکه بری لباس‌های جین سفید: شاید یکی از کابوس‌ها همه ما آلوده شدن لباس جین سفید به لکه باشد. لباس‌های سفید هر لکه‌ای را به بدترین شکل نشان می‌دهند اما پاک کردن آن‌ها غیرممکن نیست. برای این کار باید قبل از شستن لباس در ماشین، لکه را تا حد ممکن روشن و سبک کنید. برای این کار می‌توانید از سفیدکننده استفاده کنید اما اگر به کار بردن سفید کننده روی لباس جین شما ممکن نیست می‌توانید کمی آب لیمو روی لکه بزنید و آن را زیر نور آفتاب قرار دهید. برای لکه‌های مقاوم‌تر می‌توانید از سفیدکننده اکسیژنه استفاده کنید. یک واحد پراکسید هیدروژن را با شش واحد آب مخلوط کرده و لباس را داخل آن قرار دهید و پس از چند ساعت آبکشی کنید.

شستشو و لکه بری لباس‌های جین

اصول شستشوی لباس جین

گفته می‌شود که لباس‌های جین باید تا حد ممکن کمتر شسته شوند تا رنگ آن‌ها از بین نرود اما این اصل همیشه قابل رعایت نیست مثلا لباس‌های کودکان که به سرعت کثیف می‌شوند نیاز به شستشوی مکرر دارند. اما با رعایت اصول شستشوی لباس جین می‌توان هم آن‌ها را تمیز نگه داشت و هم از مندرس شدن و رنگ دادن لباس‌های جین جلوگیری کرد. به طور مثال اگر لکه بری لباس‌های جین را درست و اصولی انجام دهید نیاز به شستشوی مکرر آن نخواهید داشت. بنابراین اصل شستشوی لباس جین پس از هر پنج تا شش بار شستشو را رعایت کنید و نکات زیر را در این شستشو مراعات کنید تا لباس‌های جین شما برای مدت طولانی دوام و زیبایی خود را حفظ کنند:

برچسب مراقبتی لباس را چک کنید: هرچند همه لباس‌های جین از جنس پنبه هستند اما ترکیب الیاف دیگر و درصد این ترکیب در لباس‌های مختلف متفاوت است. از طرف دیگر هر نوع از الیاف لباس جین با روش‌های مختلفی رنگ می‌شوند و از این جهت نمی‌توان باهمه لباس‌های جین به یک شکل رفتار کرد. پس لازم است قبل از این که لباس جین را بشویید و محصول جدیدی را روی آن تست کنید برچسب مراقبتی هر یک را بررسی کنید و در صورت لزوم آن‌ها را جدا جدا بشویید.

لباس‌های جین را با دقت بشویید: مهم‌ترین مشکل در شستشوی لباس جین، رنگ دادن آن است و شما با رعایت چند ترفند می‌توانید این رنگ دادن را تا حد ممکن کاهش دهید. از شوینده‌ای استفاده کنید که مخصوص لباس‌های رنگی طراحی شده است و رنگ لباس‌ها را تثبیت کرده و مانع از رنگ پس دادن آن می‌شود. همیشه سعی کنید از آب ولرم یا سرد برای شستن لباس جین استفاده کنید تا رنگ موجود در بافت آن جدا نشود.

شستشو و لکه بری لباس‌های جین

جین‌ها را موقع شستشو پشت و رو کنید: همه لباس‌های جین را قبل از شستشو، پشت و رو کنید. این کار باعث می‌شود که طرف رنگی لباس در تماس با دیگر لباس‌ها و خود ماشین لباسشویی نباشد و آسیب کمتری ببیند. با این کار رنگ و بافت روی لباس به خوبی حفظ شده و لباس شما به مدت طولانی‌تری نو و زیبا باقی خواهد ماند.

لکه‌های سبک را از بین ببرید: برای لکه بری لباس‌های جین ضرورتی ندارد حتما آن‌ها را بشویید، مگر این که زمان شستن آن فرا رسیده باشد. شما می‌توانید لکه‌های سبک و کوچک را بنا به نوع آن به روشی که در بخش قبلی مقاله بیان شد پاک کنید و تنها بخشی از لباس را که به لکه آلوده شده است آبکشی کنید تا نیازی به شستن کامل لباس نباشد و لباس جین شما مدت طولانی‌تری عمر کند.

جین‌های تیره و مشکی را به این روش بشویید: جین‌های تیره نیاز به دقت بیشتری در شستشو دارند چون رنگ دادن آن‌ها می‌تواند باعث رنگ گرفتن لباس‌های دیگر و بور شدن آن پس از چند بار شستشو شود. این لباس‌ها را حتما پشت و رو کرده و با آب سرد بشویید و موقع خشک شدن نیز آن را در سایه پهن کنید چون تابش مستقیم نور خورشید باعث بور شدن رنگ تیره آن می‌شود. استفاده از مواد شوینده مخصوص لباس‌های تیره هم می‌تواند به حفظ رنگ جین‌های مشکی و تیره کمک کند.

شستشو و لکه بری لباس‌های جین

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مراقبت از لباس مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Persil (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)