اگر قصد خرید لباس یا سفارش به خیاط را دارید و یا این که خودتان قرار است لباس بدوزید قبل از هرچیزی باید سایز بدن خود را بدانید. روش اندازه‌گیری ابعاد بدن نقش مهمی در درست بودن نتایج دارد و اگر این کار به روش صحیح انجام نشود نتیجه‌ای که از طراحی الگو و یا انتخاب لباس خواهید گرفت دلخواه شما نخواهد بود. برای هر لباسی ابعاد قسمت‌های مختلفی از بدن نیاز است اما برخی ابعاد، اندازه‌های اصلی هستند و در همه لباس‌ها کاربرد دارند و در واقع تعیین کننده سایز شخص هستند. در این مقاله روش اندازه‌گیری این ابعاد را با جزئیات بیان خواهیم نمود.

روش اندازه‌گیری ابعاد اصلی بدن

وسایل لازم را آماده کنید: شما برای انجام اندازه‌گیری ابعاد بدن به یک آینه قدی صاف، یک نوار متری انعطاف پذیر، کاغذ و خودکار نیاز دارید. کمک گرفتن از یک دوست نیز می‌تواند کار شما را ساده‌تر کند.

اندازه‌گیری را درست انجام دهید: در مقابل آینه قدی راست بایستید، حالت ایستادن شما تاثیر زیادی در نتیجه اندازه‌گیری دارد و لازم است که شانه‌ها و گردن را صاف نگه دارید و کمر را خم نکنید. برای اندازه گرفتن دور قسمت خاصی از بدن متر را دور آن بپیچید به طوری که دایره ایجاد شده کاملا موازی با سطح زمین باشد، دو انتهای متر را در جلوی بدن به هم برسانید و عدد مشاهده شده را بخوانید، به حافظه خود اعتماد نکنید و نتیجه را به همراه نام قسمت اندازه گرفته شده یادداشت کنید. این نگات برای اندازه‌گیری همه قسمت‌ها ضروری است.

سایز سینه را به دست آورید: این سایز از مهم‌ترین سایزها در لباس زنانه است و سایز لباس زیر را نیز مشخص می‌کند. روش اندازه‌گیری به این شکل است که ابتدا متر را دور برجسته‌ترین قسمت سینه می‌پیچید و اندازه را یادداشت می‌کنید، سپس یک بار دیگر آن را دور زیر سینه می‌پیچید و اندازه را ثبت می‌کنید. عدد کوچک‌تر نشان دهنده سایز سینه است، اختلاف این دو عدد را به اینچ تبدیل کنید (بر ۲٫۵۴ تقسیم کنید) اگر عدد به دست آمده ۱ باشد سایز کاپ سینه A  است اگر ۲ باشد B و به همین ترتیب سایز سینه و کاپ سینه مشخص می‌شود.

دور کمر را مشخص کنید: برای مشخص کردن خط کمر ابتدا خم شوید. نقطه‌ای را که بالای کم شما تا می‌خورد علامت بزنید، این نقطه خط کمر شماست. متر را در امتداد این نقطه موازی با سطح زمین بپیچید و دور کمر خود را اندازه بگیرید.

دور باسن را اندازه بگیرید: برجسته‌ترین قسمتی که در پایین‌تنه مشاهده می‌شود خط باسن است که معمولا ۱۷ تا ۲۳ سانتی‌متر پایین‌تر از خط کمر قرار دارد. متر را صاف و موازی با سطح زمین دور این محل بپیچید و دور باسن خود را به دست آورید.

روش اندازه‌گیری ابعاد بدن سایز لباس را مشخص می کند

اندازه‌های مربوط به شلوار

طول پاچه شلوار را به دست آورید: این اندازه پس از دور کمر مهم‌ترین اندازه در انتخاب سایز شلوار است و اگر این سایز را بدانید پیدا کردن شلواری که برای شما بلند یا کوتاه نباشد ساده خواهد بود. طول پاچه شلوار به قسمتی گفته می‌شود که از میانه خشتک شلوار تا لبه آن در کنار مچ پا ادامه دارد. برای اندازه گرفتن این قسمت راست بایستید و متر را از میانه خشتک تا روی زمین امتداد دهید و طول این قسمت را اندازه بگیرید.

دور ران‌ها را اندازه بگیرید: برای اندازه گرفتن دور ران مانند قسمت‌های دیگر مثل کمر و باسن عمل کنید. ضخیم‌ترین قسمت ران را پیدا کرده و در حالت ایستاده متر را دور آن بپیچید و اندازه دور ران را به دست آورید.

فاق شلوار را به دست آورید: فاق شلوار به قسمتی گفته می‌شود که از خط کمر تا خط باسن امتداد دارد و در دوخت شلوارهای رسمی کاربرد دارد. روش اندازه‌گیری فاق شلوار به این صورت است که ابتدا روی یک صندلی سفت بنشینید و پشت خود را کاملا صاف نگه دارید. در این مرحله خط کمر خود را در نظر گرفته و ارتفاع آن را از سطح صندلی اندازه بگیرید. این ارتفاع فاق شلوار را نشان می‌دهد.

اندازه‌های مربوط به بلوز و پیراهن

طول آستین را اندازه بگیرید: برای اندازه‌گیری طول آستین، بازوی خود را نود درجه خم کنید و متر را در امتداد آن از برجستگی سرشانه تا برجستگی مچ دست اندازه بگیرید.

دور بازو را به دست آورید: دور بازو را در نیمه بالایی بازو اندازه می‌گیرند. متر را دور برجسته‌ترین قسمت بازو بپیچید و اندازه آن را به دست آورید.

عرض شانه را اندازه بگیرید: فاصله یک سرشانه تا سرشانه دیگر زمانی که متر از برجستگی پشت عبور کند عرض شانه را مشخص می‌کند.

کارور پشت و جلو را اندازه بگیرید: این ابعاد برای خیاطی حرفه‌ای کاربرد دارند و در تعیین سایز کلی لباس نقشی ندارند. مجموعه کارور پشت و جلو در واقع دور سینه در قسمت زیر بغل است یعنی زمانی که دست‌ها را بالای سر برده‌اید دور بدن را در محل تا شدن بازوها اندازه بگیرید.

قد بالاتنه پشت و جلو را به دست آورید: قد بالاتنه جلو و پشت نیز از ابعاد مورد استفاده در خیاطی است. برای اندازه گیری قد بالاتنه جلو متر را روی گودی زیر گردن بگذارید و تا خط کمر امتداد دهید. برای قد بالاتنه جلو یک سر متر را روی مهره برجسته پشت کردن گذاشته و تا خط کمر امتداد دهید.

اندازه‌های مربوط به لباس مجلسی و دامن

قد لباس را اندازه بگیرید: این اندازه جزو اندازه‌های خود لباس است و به مدل آن بستگی دارد. قد لباس به طول عمودی لباس از بالاترین قسمت آن که بالای یقه و سرشانه است تا لبه دامن لباس گفته می‌شود که روش اندازه‌گیری آن به طور قائم است.

قد دامن را اندازه بگیرید: قد دامن به بلندی دامن لباس گفته می‌شود که از خط  کمر تا لبه دامن را شامل می‌شود و بسته به مدل لباس متفاوت است.

قد خودتان را اندازه بگیرید: یکی از اندازه‌های مهم که نقش مهمی در تعیین سایز شخص دارد قد کلی است. برای اندازه‌گیری قد کاملا راست بایستید، پاها را کمی باز کنید و به دیوار تکیه دهید. از برجسته‌ترین قسمت استخوان جمجمه تا سطح زمین را اندازه بگیرید و قد خود را به دست آورید.

اگر این مقاله را پسندیدید می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز، شاخه مقالات تخصصی مطالعه کنید. نظرات و پیشنهادات خود را در ممورد این مقاله با ما در میان بگذارید.

منبع: WikiHow (ترجمه اختصاصی از مجله قرمز)