ساعت مچی یکی از مهم‌ترین و اثرگذارترین اکسسوری‌ها در استایل مردانه است و هر آقای شیک پوشی به یک ساعت مچی شیک و متناسب با استایل خود نیاز دارد. اما خرید ساعت مچی مردانه پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و همیشه این احتمال وجود دارد که ساعت شما بیش از حد بزرگ یا کوچک باشد، با بودجه شما همخوانی نداشته باشد، با سلیقه و سبک زندگی شما هماهنگ نباشد و … . این مواد می‌توانند اشتباهات رایج در خرید ساعت مچی مردانه باشند اما با قیمت بالای این اکسسوری جای اشتباه و خطا در خرید آن وجود ندارد و شما باید با چشم باز و آگاهانه خرید خود را انتخاب دهید. ما در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز اشتباهات رایج در خرید ساعت مچی مردانه را بیان خواهیم کرد و به شما خواهیم گفت که چطور این اشتباهات را مرتکب نشوید و خریدی موفق داشته باشید.

خرید ساعت مچی مردانه بر اساس نظر دیگران

فراموش نکنید که شما یک مرد عاقل و بالغ هستید و خودتان می‌توانید برای خودتان تصمیم بگیرید پس به نظر دیگران کاری نداشته باشید. شما خودتان باید در مورد خرید همه لباس‌ها و اکسسوری‌های خود تصمیم بگیرید و خرید ساعت مچی مردانه هم از این اصل مستثنی نیست. البته این به معنای مشورت نکردن با دیگران نیست بلکه شما می‌توانید از افراد خبره و کارشناس ر این امر مشورت بگیرید اما در نهایت این شما هستید که تصمیم می‌گیرید و انتخاب نهایی را انجام می‌دهید. شمما باید ساعتی را بخرید که خودتان آن را دوست دارید نه این که کس دیگری خرید آن را به شما توصیه کرده است.

اشتباهات رایج در خرید ساعت مچی مردانه

دنبال کردن ترندها و مد روز

واضح است که ساعت‌های مچی هم ترندهای خاص خود را دارند و در هر دوره مدل‌های جدیدی از ساعت‌های مچی مردانه مد روز می‌شود. اما این ساعت‌های مد روز مشتریان خاص خود را دارند و یک آقای شیک پوش با استایل کلاسیک و رسمی نباید دنباله روی این ترندها باشد. ساعت‌هایی که در دوره‌ای مد روز می‌شوند در دوره‌ای دیگر هم به فراموشی سپرده می‌شوند و عمر این ترندها همیشه کوتاه است. اما ساعت‌های کلاسیک به زمان وابسته نیستند و همیشه، در هر موقعیتی و با هر استایلی و لباسی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد بدون آن که تکراری و از مد افتاده شوند.

اشتباهات رایج در خرید ساعت مچی مردانه

اصرار روی خرید از برندهای معروف

برخی از برندهای ساعت مچی شعرت و اعتبار بالایی دارند و با تبلیغات زیاد و گسترده در زمره برترین و شناخته شده‌ترین برندهای ساعت مچی مردانه قرار گرفته اند. اما آیا شما حتما باید از این برندها خرید کنید؟ واقعیت این است که شما با خرید از برندهای معروف، هزینه این تبلیغات و کلاس بالا را می‌پردازید در حالی که ساعت‌هایی در بازار وجود دارند که همین کیفیت و زیبایی را دارا هستند (و حتی گاهی زیباتر و بهتر هم هستند) اما با قیمتی کمتر در دسترس شما هستند. پس گول نام‌های بزرگ را نخورید و به دنبال کیفیت و زیبایی در ساعت مچی مردانه خود باشید.

اشتباهات رایج در خرید ساعت مچی مردانه

خرید ساعتی که بیش از حد جلب توجه می‌کند

وقتی برای خرید ساعت مچی مردانه اقدام می‌کنید، به خصوص زمانی که قصد دارید اولین و مهم‌ترین ساعت مچی خود را تهیه کنید سعی کنید از محدوده طرح‌های ساده و کلاسیک فراتر نروید. فراموش نکنید که شما این ساعت را برای استفاده روزمره می‌خواهید و باید ساعتی را انتخاب کنید که این نیاز شما را برطرف کند. اگرچه ساعت مچی مردانه هم می‌تواند مانند سایر جواهرات جلب توجه کند اما بهتر است به موقعیتی که ساعت را در آن به کار می‌برید توجه کنید، مثلا زمانی که برای یک مصاحبه شغلی آماده می‌شوید و در تلاشید که جدی و رسمی به نظر برسید استفاده از یک ساعت شبرنگ براق همه تلاش شما را به هدر خواهد داد.

انتخاب ساعتی که بیش از حد بزرگ است

ساعت مچی هم مانند بسیاری دیگر از لباس‌ها و اکسسوری‌ها سایزبندی مشخصی دارد و ساعت شما زمانی زیبا به نظر خواهد رسید که اندازه شما بوده و درست و مناسب روی مچ دست شما بایستد. نمودار زیر سایزبندی ساعت‌های مردانه را نشان می‌دهد، طبق این نمودار قطر صفحه ساعت‌های مردانه از ۳۸ میلی‌متر تا ۴۶ میلی‌متر متغیر است که شما باید بر اساس دور مچ خود، قطر ساعت را نیز تعیین کنید مثلا اگر دور مچ شما ۱۹ سانتی‌متر است بهتر است قطر صفحه ساعت شما نیز حدود ۴۵ تا ۴۶ میلی‌متر باشد تا روی دست شما متناسب و زیبا جلوه کند. ساعت‌هایی که قطر صفحه آن‌ها از ۴۶ میلی‌متر بزرگ‌تر است به عنوان یک ساعت کلاسیک قابل قبول نیستند و تنها در ساعت‌های اسپورت جوانانه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اشتباهات رایج در خرید ساعت مچی مردانه

توجه نکردن به نوع بند در خرید ساعت مچی مردانه

به طور کلی سه نوع بند در ساعت‌های مچی مردانه وجود دارد که شما می‌توانید بر حسب نیاز و شرایط خود یکی از این بندها را انتخاب کنید اما یک راه بهتر و به صرفه‌تر، خرید بندهای اضافی برای ساعت کلاسیک و روزمره است چون با این کار می‌توانید تنوع بیشتری در استایل خود به وجود آورید. سه نوع بند ساعت مچی مردانه عبارتند از:

  • بند چرم: بند چرم ساعت را باریک‌تر و ظریف‌تر نشان می‌دهد و رسمی‌ترین انتخاب برای بند ساعت است. البته بهتر است نوع و رنگ این چرم را با کمربند خود هماهنگ کنید.
  • بند فلزی: این بند می‌تواند استیل، تیتانیوم، نقره‌ای، طلایی و … باشد که باعث می‌شود ساعت سنگین‌تر به نظر برسد. این نوع بند برای آقایانی که مچ دست بزرگ‌تری دارند مناسب است.
  • بند لاستیکی یا پلاستیکی: این نوع بند به اندازه چرم و فلز شیک نیست اما محکم و سبک و مقاوم است و برای آقایانی که فعالیت زیادی دارند و ورزش می‌کنند مناسب است.

اشتباهات رایج در خرید ساعت مچی مردانه

خرید ساعت مچی مردانه گران

همان طور که قبلا هم گفتیم قیمت ساعت مچی شما بر اساس درآمد شما تعیین می‌شود و شما می‌توانید یک درصد از درآمد سالانه خود را به خرید ساعت مچی مردانه اختصاص دهید مثلا اگر درامد سالانه شما ۶۰ میلیون تومان است یک ساعت مچی با قیمت ۶۰۰ هزار تومان انتخاب مناسبی برای شما است. اما خرید ساعت گران‌تر به معنای خرید خوب و موفق نیست بلکه به معنای زدن از دیگر هزینه‌ها است. فراموش نکنید که یک فرد موفق برای همه هزینه‌های خود برنامه دارد و خارج از این بودجه خرید نمی‌کند.

خرید ساعت مچی مردانه به عنوان سرمایه گذاری

شاید برخی افراد تصور کنند خرید ساعت مچی گران قیمت می‌تواند سرمایه گذاری خوبی باشد و در چند سال آینده با  افزایش قیمت‌ها و فروش ساعت و یا هدیه آن به نسل‌های بعد می‌توان ارزش ساعت را افزایش داد. اول از همه باید بگوییم که آینده قابل پیش بینی نیست و نمی‌توان از افزایش قیمت‌ها و گران شدن ساعت مطمئن بود. از طرف دیگر شاید تا ده بیست سال آینده هیچ کس علاقه‌ای به خرید ساعت‌های دست دوم نداشته باشد در نتیجه ساعتی که شما به عنوان سرمایه گذاری تهیه کرده‌اید هیچ ارزشی نخواهد داشت. پس این ایده را فراموش کنید و فقط ساعتی را بخرید که آن را دوست دارید و با استایل شما هماهنگ است.

اشتباهات رایج در خرید ساعت مچی مردانه

استفاده نکردن از ساعتی که خریده‌اید

اشتباه رایج دیگری که بسیاری از آقایان پس از خرید ساعت مچی مرتکب می‌شوند استفاده نکردن از آن است، این امر به سه دلیل رخ می‌دهد:

  • شما فکر می‌کنید که این ساعت هنوز نو است و بهتر است فعلا از ساعت قدیمی خود استفاده کنید.
  • شما به بستن ساعت عادت ندارید.
  • شما ساعتی را که خریده‌اید دوست ندارید.

اگر مورد سوم برای شما رخ داده باید بگوییم که شما خرید ناموفقی داشته‌اید و در صورت امکان بهتر است ساعت را پس بدهید و مجددا خرید کنید. اما مورد اول قابل حل است و فقط به این فکر کنید که شما خرید را به این دلیل انجام داده‌اید که به آن نیاز داشته‌اید پس وقت استفاده از ساعت جدید فرا رسیده است. مورد دوم هم با تمرین و تکرار حل می‌شود، فقط کافی است به ساعت هم به چشم یک اکسسوری ضروری دیگر مثل جوراب و کمربند نگاه کنید تا به آن عادت کنید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه پوشاک آقایان و جواهرات و اکسسوری مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Real Men Real Style (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)