مدیریت خود در مقابل سیل حسادت دیگران


با افراد حسود چگونه برخورد کنیم

سیل حسادت افراد حسود، به دلایل مختلفی ممکن است به سوی شما سرازیر شود. این سیل حسادت ، شاید به خاطر زندگی گذشته‌ی آنها و ناکامی‌‌هایشان باشد، یا شاید به دلیل احساس عدم امنیت درونی‌شان.

با خاطر داشته باشید حسادت دیگران به شما، چیزی است که خارج از کنترل شماست و نمی‌توانید در مقابل این سیل حسادت بایستید، بلکه به جای آن،  باید بتوانید افکار و احساسات و رفتار خودتان را مدیریت کنید. چرا که شما فقط روی خودتان می‌توانید کنترل داشته باشید نه روی دیگران.

بیشتر بخوانید: چرا دیگران به ما حسادت میکنند

۱_ نادید گرفتن

در هنگام مواجه شدن با رفتار حسادت‌گونه‌  سایرین،  دو راه پیش رو دارید:  یا اینکه این حسادت مورد تایید قرار دهید و یا اینکه آنرا نادیده بگیرید. راه دوم بهتر است یعنی نادیده گرفتن.

نیازی نیست نگران طرز فکر آنها نسبت به خودتان باشید. و نیز نیازی نیست بابت حرفهایی که به شما می‌زنند واکنش خاصی نشان دهید. در ذهن‌تان با خودتان تکرار کنید که من متوجه‌ی سیل حسادت تو هستم اما تو را درک می‌کنم و می‌توانم تو را ببخشم. تمام کاری که باید انجام دهید صبوری و مهربانی کردن با آن شخص است و در عین حال نیز کار دیگری که باید انجام دهید نادیده گرفتن رفتار اوست.

شما که نمی‌توانید دائما با آدمهای زیادی که مرتبا به شما طعنه می‌زنند و می‌گویند فکر می‌کنی چه کسی هستی یا انرژی منفی به شما می‌دهند در جنگ و ستیز باشید، بلکه بهتر است رفتار و گفتار پر از نفرت و حماقت آنها را نادیده بگیرید.  به هیچ وجه نباید در تله‌ی حسادت دیگران بیفتید و خودتان را در حد آنها پایین بیاورید.

۲_ به چرایی زندگی خودتان فکر کنید

چرایی زندگی شما چیست؟ به این فکر کنید که واقعا هدفتان در زندگی چیست؟ به کجا می‌خواهید برسید؟ چه کاری می‌خواهید انجام دهید؟ به آن تصویر بزرگی که در ذهن دارید بیاندیشید، به آن چیزی که واقعا برایتان اهمیت دارد فکر کنید نه به چیزهای بی‌اهمیتی از قبیل رفتارهای تنگ ‌نظرانه.

درست در همان لحظه‌ای که از گوشه وکنایه‌ی یک فرد حسود آزار می‌‌بینید به این فکر کنید چه چیزی در زندگیتان هست که به شما زندگی می‌‌بخشد؟ به اهداف و رویاهایتان فکر کنید تا سم افکار منفی را از ذهنتان خارج کنید و بتوانید با انرژی مثبت به سوی هدف اصلی خود گام بردارید.

اینجاست که اهمیت هدف داشتن و رسیدن به رویاهایتان مشخص می‌شود. اگر هدف بزرگی در زندگی نداشته باشید هر کسی با هر بهانه‌ای ممکن است شما را به هر سمت و سویی بکشاند و شما تا ابد معلق خواهید بود. اما اگر روی هدفتان تمرکز داشته باشید قضیه فرق خواهد کرد.

۳_ به پیشرفت فکر کنید

سعی کنید هر روز، بهتراز روز قبل و هر سال بهتر از سال قبل باشید. چیزهای جدید یادبگیرید، در کارهایی که انجام می‌دهید مهارت بیشتری کسب کنید، سطح آگاهی خود را بالاتر ببرید، و خلاصه به پیشرفت فکر کنید و درجا نزنید.

با پشتکار و نظم، هر روزتان را برای رشد و پیشرفت سپری کنید. جالب است بدانید افراد حسود نسبت به موفقیت‌های کوتاه مدت شما حسادت می‌کنند اما اگر شما به طور دائم در رشد و پیشرفت باشید، از درصد حسادتشان کاسته خواهد شد.

۴_ رفتار محترمانه

در هر نقطه‌ای از زندگیتان که هستید به خصوص اگر به مراتب بالاتر صعود کرده‌اید، هرگز فراموش نکنید که رعایت اخلاق و داشتن رفتار محترمانه با دیگران، بهترین راه برای مانع شدن از سرازیری سیل حسادت دیگران بهسوی شماست.

همیشه خاضعانه رفتار کنید. غرور، خودپسندی و خودخواهی را کنار بگذارید. بابت داشته‌هایتان سپاسگزار باشید و سعی کنید از موهبت‌ها و نعمت‌هایی که به شما داده شده،  در جهت خدمتگذاری و نیز برای اشتراک گذاری به دیگران استفاده نمایید. از خودشیفتگی و نگاه از بالا به دیگران بپرهیزید. شما چه در عرش باشید چه بر فرش، انسان هستید، دقیقا شبیه به دیگران،  و هیچ دلیلی برای خودبرتر پنداری وجود ندارد.

اگر به قله‌ی یک کوه رسیدید سعی کنید دستتان را به سوی کسانی که در دامنه کوه هستند دراز کنید و به آنهایی که در پایین هستند کمک کنید بالا بیایند. شما برای دیگران نقش نردبان را بازی کنید نه چاه.

ترجمه و تالیف اختصاصی مجله قرمز

منبع: Brendon.com