ما لباس‌ها را شبانه روز می‌پوشیم و این لباس‌ها در معرض تماس با مواد مختلفی هستند. موادی که ممکن است لکه‌هایی را روی لباس‌ها برجا بگذارند و آن‌ها را خراب کنند. اگر بلافاصله پس از لک شدن لباس اقدام به شستن و تمیز کردن آن کنید معمولا به سادگی می‌توان از شر لکه خلاص شد اما گاهی نمی‌توان این کار را بلافاصله انجام داد و لکه‌ها مدتی روی لباس باقی می‌مانند و خشک می‌شوند و به لکه‌های کهنه تبدیل می‌شوند که پاک کردن آن‌ها ساده نیست. البته هیچ کاری نشدنی نیست و برای پاک کردن لکه‌های کهنه هم روش‌هایی وجود دارد مثلا استفاده از پرکربنات سدیم که به سفید کننده اکسیژن هم معروف است می‌تواند این لکه‌ها را از هر نوعی که باشند پاک کند. البته برای هر نوع لکه نیز روش جداگانه‌ای وجود دارد که در این مقاله می‌توانید بخوانید.

استفاده از پرکربنات سدیم

محصول مناسب را تهیه کنید: محصولات متنوعی در بازار وجود دارند که تحت عنوان لکه بر اکسیژنه یا سفید کننده اکسیژنه شناخته می‌شوند و می‌توانید آن‌ها را از فروشگاه‌های لوازم بهداشتی و شوینده تهیه کنید. انتخاب نوع محصول بستگی به سلیقه و شرایط شما دارد اما حتما قبل از خرید، روی بسته را به دقت بخوانید تا مطمئن شوید که این محصول حاوی کربنات پتاسیم و پرکربنات سدیم با درصد بالا باشد چون وجود ترکیبات دیگر قدرت پاک کنندگی محصول را کاهش می‌دهد. انواع پودری این محصولات کارایی بهتری نسبت به انواع مایع دارند.

یک ظرف مناسب انتخاب کنید: ظرفی انتخاب کنید که به اندازه کافی بزرگ باشد تا هم لباس لک شده شما و هم مقدار کافی آب برای خیس کردن آن داخل این ظرف جا شود. برای لباس‌های کوچک می‌توانید از سینک ظرفشویی یا یک سطل پلاستیکی استفاده کنید اما برای لباس‌های بزرگتر یا چیزی مثل ملحفه و پتو به یک تشت بزرگ نیاز دارید. البته اگر تنها قسمت کوچکی از لباس شما لک شده باشد می‌توانید تنها آن قسمت را داخل ظرف خیس کنید و نیازی به خیس کردن کل لباس یا ملحفه و پتو نیست.

ظرف را با آب گرم پر کنید: در حالت عادی اگر قصد پاک کردن لکه‌های کهنه را داشته باشید باید از آب سرد استفاده کنید تا لکه تثبیت نشود اما سفید کننده‌های اکسیژنه نیاز به آب داغ دارند تا عمل کنند. آب را به اندازه کافی بریزید تا لباس به طور کامل داخل آب غوطه ور شود.

طبق دستورات روی محصول عمل کنید: هر نوع از محصولات لکه بر دستور خاصی برای استفاده دارند چون ترکیبات مختلفی دارند. پس قبل از این که شروع به کار کنید این دستورالعمل را به دقت روی ظرف محصول بخوانید. مقدار مناسب از ماده را داخل آب گرم بریزید و هم بزنید تا سریع‌تر حل شود. با این کار آب کدر و کمی دانه دانه خواهد شد.

لباس را داخل محلول پر کنید: لباس یا قسمتی از آن را که لک شده است داخل محلول غوطه ور کنید. میزان ماندن لباس داخل محلول بستگی به نوع لکه و شدت آن دارد اما حداقل باید به مدت سی دقیقه لباس در آن باقی بماند. برای گرفتن بهترین نتیجه لازم است ۵ تا ۶ ساعت (که حداکثر زمان عمل کردن پرکربنات سدیم است) لباس را داخل محلول نگه دارید. هر ساعت یکبار لباس را چک کنید تا مطمئن شوید که لکه در حال محو شدن است. البته با گذشت زمان آب خنک می‌شود و از فعالیت ماده شیمیایی کاسته می‌شود. برای این منظور لازم است چند وقت یکبار کمی آب داغ به محلول اضافه کنید تا محلول فعال باقی بماند.

لباس را بشویید: پس از آن که لکه به طور کامل محو شد لباس را مانند همیشه بشویید می‌توانید هنگام شستشو کمی از پرکربنات سدیم را هم به آب اضافه کنید تا چرخه پاک شدن لکه‌های کهنه کامل شود و این کار به بهترین شکل انجام گیرد. اگر پس از شستن و آبکشی متوجه شدید که بخش‌هایی از لکه باقی مانده است مجددا از محلول سفید کننده اکسیژنه (همان طور که در مراحل قبل گفته شد) استفاده کنید. قبل از این که لباس خشک شود از پاک شدن لکه مطمئن شوید چون فرآیند خشک شدن لباس می‌تواند باعث تثبیت بیشتر لکه‌های باقیمانده شود.

پاک کردن لکه‌های کهنه

پاک کردن انواع لکه‌های کهنه

لکه چمن را با سرکه پاک کنید: برای پاک کردن لکه‌های کهنه چمن کمی سرکه سفید را بدون آن که رقیق کنید در ظرفی بریزید و قسمت لک شده لباس را داخل آن به مدت سی دقیقه خیس کنید. حجم ظرف و میزان سرکه بستگی به بزرگی لک دارد و باید به اندازه‌ای باشد که لک را به طور کامل پوشش دهد. سپس لباس را مانند همیشه بشویید. اگر پس از شستن دیدید هنوز لک روی لباس باقی مانده آن را خشک نکنید و مجددا همین فرآیند را تکرار کنید.

لکه جوهر را با اسپری مو پاک کنید: لکه جوهر خودکار و خودنویس خیلی راحت لباس را آلوده می‌کند و بیشتر اوقات متوجه آن هم نمی‌شویم تا به موقع عمل کنیم. برای پاک کردن لکه کهنه جوهر باید از الکل استفاده کنید که برخی مواد مثل اسپری مو حاوی آن هستند. یک دستمال کاغذی زیر قسمت لک شده بگذارید و با اسپری مو روی آن اسپری کنید و وقتی که هنوز خیس است با یک دستمال تمیز و سفید (یا دستمال کاغذی) لکه را پاک کنید. بسته به بزرگی و شدت لکه ممکن است لازم باشد چندین بار این کار را انجام دهید تا لکه کاملا پاک شود. البته می‌توانید قسمت لک شده را با اسپری مو کاملا خیس کنید و بلافاصله لباس را بشویید.

لکه عرق را با محلول آسپرین و آب پر کنید: سه قرص بدون روکش آسپرین را با پشت قاشق پودر کنید و در نصف پیمانه آب ولرم حل کنید. قسمت لک شده لباس را به مدت دو تا سه ساعت داخل این محلول قرار دهید سپس مانند همیشه آن را بشویید.

لکه خون را با ترد کننده گوشت پاک کنید: ماده‌ای که برای ترد کردن گوشت در کبابی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد بهترین ماده برای پاک کردن لکه‌های برپایه پروتئین مثل لکه خون است چون ساختار پروتئینی را در هم می‌شکند. مقدار این ماده بستگی به بزرگی لکه دارد و برای لکه‌های کوچک‌تر از ۵ سانتی‌متر کافی است یک قاشق از آن با دو قاشق آب مخلوط کنید و خمیر حاصل را روی لکه بمالید و پنج دقیقه صبر کنید سپس لباس را بشویید. اگر اثر نگرد یک بار دیگر این کار را انجام دهید و مدت بیشتری صبر کنید. البته یک روش ساده برای پاک کردن لکه‌های کهنه خون روی لباس وجود دارد، کافی است لباس را با آب خیلی سرد خیس کنید و صابون معمولی را روی لکه بمالید و چند دقیقه صبر کنید سپس از فاصله زیاد آب سرد را روی لکه بریزید و پس از آن که لکه کاملا پاک شد لباس را بشویید.

همه لکه‌های کهنه را با جوش شیرین پاک کنید: جوش شیرین یک پاک کننده عالی به خصوص برای پاک کردن لکه‌های کهنه روی لباس است. برای ساختن لکه بر خانگی با جوش شیرین چهار قاشق از آن را با یک چهارم پیمانه آب ولرم مخلوط کنید و به صورت خمیری درآورید. این خمیر را با انگشت یا یک برس کوچک روی هر نوع لکه بمالید و صبر کنید تا خشک شود. سپس خمیر خشک شده را جدا کنید و لباس را بشویید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مراقبت از لباس مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: WikiHow (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)