هر لباسی قابل شستن در ماشین لباسشویی نیست و خشکشویی کردن همه لباس‌ها هم هزینه زیادی را روی دستتان می‌گذارد. اما شستن لباس با دست یک روش مطمئن، کم هزینه و بی‌خطر است که هر فردی باید روش انجام صحیح آن را بداند تا بتواند به درستی از لباس‌های خود مراقبت کرده و عمر آن‌ها را افزایش دهد. گاهی شرایطی پیش می‌آید که شما در سفر هستید یا به ماشین لباسشویی دسترسی ندارید و مجبورید هر لباسی را با دست بشویید، برای شستن لباس با دست باید قبل از هرچیز برچسب مراقبت از لباس را به دقت بخوانید و به نکاتی  که در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز بیان می‌شود توجه کنید.

آماده کردن لباس‌ها برای شستن با دست

تگ مراقبت لباس را بخوانید: این تگ‌ها معمولا به قسمت داخلی لباس دوخته شده‌اند و در درز پشت گردن یا پهلوی لباس قرار دارند و حاوی اطلاعات مفید و مهمی درباره نحوه شستشو و نگهداری لباس هستند مثلا این که لباس فقط باید خشکشویی شود یا امکان شستن در ماشین وجود دارد، دمای مناسب آب برای شستن لباس ، مواد شوینده مناسب برای آن و نکاتی درباره خشک کردن و اتو کردن لباس.

رنگ دادن پارچه را تست کنید: این نکته اهمیت زیادی دارد چون اگر لباسی رنگ پس می‌دهد باید جدا از بقیه لباس‌ها یا با لباس‌های همرنگ خود شسته شود در غیراین صورت لباس‌های دیگر شما رنگ خواهند گرفت و برای همیشه خراب خواهند شد. برای انجام این تست یک تکه پارچه سفید یا حوله سفید را مرطوب کنید و گوشه آن را روی قسمتی از لباس بمالید. اگر پارچه سفید، رنگی شد یعنی لباس شما رنگ پس می‌دهد در غیراین صورت می‌توانید ان را با بقیه لباس‌ها بشویید.

به سایز لباس‌های بافتنی توجه کنید: لباس‌های بافتنی و برخی لباس‌های ظریف هنگام شسته شدن به راحتی تغییر شکل می‌دهند و کوچک یا بزرگ می‌شوند. برای این که مرجع مناسبی برای اندازه و شکل لباس داشته باشید آن را روی یک ورق بزرگ کاغذ روغنی پهن کنید و دور آن را با مداد روی کاغذ علامت بزنید، این کاغذ پس از شستن لباس به دردتان خواهد خورد.

تیره و روشن را جدا کنید: اگر قرار است چندین لباس را با دست بشویید از لباس‌های روشن شروع کنید و سپس سراغ لباس‌های تیره‌تر بروید. شستن چندین لباس با هم هیچ اشکالی ندارد به شرطی که قبلا از رنگ ندادن پارچه مطمئن شده باشید.

شستن لباس با دست

شستن لباس با دست

صابون یا پودر رختشویی مناسب انتخاب کنید: اگر در تگ مراقبت از لباس نوع خاصی از شوینده ذکر شده حتما از ان استفاده کنید اما اگر چیزی مشخص نشده باشد از یک پودر رختشویی ملایم یا مایع ظرفشویی استفاده کنید. برای شستن لباس ‌های پشمی ظریف می‌توانید از نرم کننده مو به جای پودر رختشویی استفاده کنید.

سینک یا لگن را از آب پر کنید: دمای آبی که برای این کار استفاده می‌کنید به توضیحاتی که در برچسب لباس درج شده بستگی دارد اما اگر چیزی مشخص نشده باشد دمای سی درجه سلسیوس برای این کار دمای مناسبی است. آب گرم‌تر برای شستن لباس‌های کثیف‌تر و لک شده مناسب است اما آب داغ به بافت و رنگ لباس آسیب می‌رساند. لباس‌های ظریف‌تر را با آب سرد یا ولرم بشویید.

یک قاشق پودر رختشویی یا صابون را داخل آب حل کنید: پس از ان که این پودر یا صابون کاملا داخل آب حل شد لباس‌ها را به آرامی داخل آب ببرید. اگر لباس‌هایی که با دست می‌شویید بسیار ظریف هستند اجازه دهید خود لباس در آب خود به خود غوطه‌ور شود و تا حد امکان به لباس دست نزده و فشاری به آن وارد نکنید. اما در مورد لباس‌های معمولی و محکم که قابل شستشو در ماشین هستند می‌توانید از فشار استفاده کنید.

به مدت دو تا پنج دقیقه آن‌ها را خیس کنید: نیازی به خیس کردن لباس بیش از این مقدار وجود ندارد. ۹۸ درصد از کثیفی لباس در همین پنج دقیقه از آن جدا شده و در آب حل می‌شود و اگر بیش از این زمان لباس‌ها را خیس کنید ممکن است به رنگ و بافت پارچه آسیب برسد و تغییر شکل دهد. اگر لباسی که می‌شویید چندان کثیف نیست دو یا سه دقیقه خیس شدن کافی است. در مورد لباس‌های ظریف‌تر این زمان کمتر است.

لباس‌ها را داخل آب چنگ بزنید: این کار را به آرامی و ملایمت انجام دهید و لباس‌ها را نچلانید و نسابید. چون این کار الیاف پارچه را ضعیف می‌کند. برای شستن لباس ‌های معمولی که قابل شستشو در ماشین هستند می‌توانید فشار بیشتری به کار ببرید و پارچه لباس را به خودش بمالید تا کثیفی آن از بین برود.

آب تشت را خالی کنید: لباس‌های ظریف‌تر را جدا کنید و مستقیم زیر شیر آب بگیرید تا مواد شوینده از آن جدا شود سپس آب تشت را خالی کرده و آن را از آب تمیز پر کنید و لباس‌ها را (به جز لباس‌های ظریف که قبلا آبکشی کردید) دوباره داخل تشت بریزید.

این بار لباس‌ها را در آب تمیز چنگ بزنید: با این کار مطمئن می‌شوید که ماده شوینده‌ای روی لباس باقی نمانده است، برای اطمینان بیشتر آن‌ها را زیر شیر آب گرفته و آبکشی کنید. اگر از مقدار زیادی پودر استفاده نکرده باشید دو بار آبکشی برای تمیز کردن آن کافی است. در این مرحله می‌توانید از نرم کننده لباس هم استفاده کنید که اختیاری است و بستگی به توضیحات درج شده روی تگ لباس دارد، دو قاشق از این ماده را داخل آب حل کنید و لباس را داخل آن بریزید. توجه کنید که نباید نرم کننده را مستقیما روی لباس بریزید.

آبکشی پس از شستن لباس

خشک کردن لباس‌های شسته شده با دست

لباس‌ها را به آرامی فشار دهید: در این مرحله بسیار دقت کنید و لباس‌ها را نچلانید و نپیچانید چون این کار باعث کش امدن لباس می‌شود. اگر لباس‌های ظریف مثل کشمیر و ابریشم را با دست شسته‌اید این مرحله را به کلی فراموش کنید.

مراقبت لباس‌های بافتنی باشید: کاغذی را که در مرحله اول علامت زدیم خاطرتان هست؟ در این مرحله به آن نیاز دارید. لباس بافتنی را به آرامی روی آن قرار دهید و طوری پهن کنید که دقیقا شکل قبلی را به خود بگیرد و به همین حالت خشک شود.

آن‌ها را روی حوله تمیز پهن کنید تا خشک شوند: در مورد بقیه لباس‌ها به خصوص لباس‌های ظریف، آن‌ها را روی حوله تمیز پهن کنید تا آب آن گرفته شده و خشک شود، می‌توانید حوله را به لباس بفشارید تا سریع‌تر خشک شود.

بر اساس دستورات روی تگ لباس عمل کنید: اگر به خشک کن لباس دسترسی دارید و لباسی که شسته‌اید قابلیت این را دارد که در خشک کن قرار بگیرد و آسیب نبیند می‌توانید از این روش استفاده کنید اما لباس‌های ظریف این قابلیت را ندارند و باید روی حوله خشک شوند. برای اتو کردن نیز از درجه مناسب اتو و به روش صحیح مطابق با توضیحات روی برچسب لباس عمل کنید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مراقبت از لباس مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: WikiHow (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)