داشتن پوست سالم و زیبا آرزوی هر کسی است و تقریبا هیچ کس از روی عمد به پوست خود صدمه نمی‌زند. اما شما ممکن است با انجام برخی رفتارها و عادات بد و غلط ناخواسته و نادانسته به پوست خود صدمه بزنید و باعث آسیب و مشکلاتی مثل آکنه، چروک و … شوید. اما این عادات بد کدامند و چگونه روی پوست اثر منفی به‌جا می‌گذارند؟ آیا راهی برای ترک کردن و متوقف کردن آن‌ها وجود دارد؟ خوشبختانه پاسخ مثبت است و ما در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز عادات بد و رفتارهای غلطی را که ناخواسته باعث آسیب به پوست شما می‌شوند معرفی خواهیم کرد تا با ترک کردن آن‌ها پوستی بهتر و شاداب‌تر داشته باشید.

حضور در فضای باز و جذب آلودگی‌های هوا

فرقی نمی‌کند فصل زمستان باشد یا تابستان، پیاده باشید یا سوار بر اتومبیل، وقتی از محیط منزل خارج می‌شوید پوست شما در معرض عوامل محیطی متعددی قرار می‌گیرد که به آن صدمه می‌زنند و باعث مشکلات مختلفی می‌شوند. اگر در شهرهای بزرگ و پرجمعیت زندگی می‌کنید این عوامل آسیب‌زا بیشتر هستند و تاثیر آن‌ها هم روی پوست جدی‌تر خواهد بود. نور خورشید و اشعه‌های مضر آن در طول روز همه‌جا وجود دارد و مستقیما به پوست شما صدمه می‌زند، آلاینده‌های هوا و دود سیگار هم در شهرهای شلوغ و آلوده فراوان است و روی پوست شما می‌نشیند و به آن آسیب وارد می‌کند. تنها راه حل برای این مشکل محافظ از پوست است، استفاده از ضدآفتاب، مرطوب کننده و سرم‌های محافظتی حاوی آنتی اکسیدان مثل ویتامین سی را فراموش نکنید و وقتی به خانه بازمی‌گردید بلافاصله پوست خود را با یک پاک کننده ملایم بشویید.

رفتارها و عادات بد

مصرف غذاهای پرشکر، از عادات بد و مضر برای پوست

همه ما می‌دانیم که مصرف زیاد شکر برای پوست مضر است اما اگر بخواهید از منظر علمی به آن نگاه کنید شکر اضافی در بدن باعث گلیکاسیون می‌شود و پروتئین‌های بدن بر اثر این فرآیند از بین می‌روند. در نتیجه پیر شدن با سرعت بیشتری در بدن رخ می‌دهد، پوست شل می‌شود و چروک‌ها سراغ شما می‌آیند. البته حذف کامل شکر و شیرینی‌جات برای همیشه ممکن نیست و توصیه هم نمی‌شود اما برای سلامتی و شادابی پوست لازم است که این عادات بد را در غذا خوردن کنار بگذارید و به جای غذاهای پر از شکر از مواد مفیدتری مثل پروتئین‌ها و سبزیجات استفاده کنید. مصرف زیاد آب را هم فراموش نکنید.

رفتارها و عادات بد

خوابیدن روی روبالشی کثیف و نامناسب

آیا می‌دانید که پوست شما در طول شب پوسته ریزی می‌کند؟ اما این پوسته‌ها کجا می‌روند؟ بله درست است، این پوسته‌ها روی بالش شما می‌ریزند و با باکتری‌ها و گرد و غبار و چربی پوست مخلوط می‌شوند و دوباره روی سطح پوست شما بازمی‌گردند. این ترکیب می‌تواند باعث بسته شدن روزنه‌های پوستی و التهاب و آکنه شود و بسیاری از مشکلات پوستی از همینجا شروع می‌شود. برای جلوگیری از این وضعیت کافی است به نظافت روبالشی‌ها و ملحفه‌های خود بیشتر توجه کنید و آن‌ها را حداقل یک بار در هفته بشویید. اگر وقت این کار را ندارید چند عدد روبالشی تهیه کنید و هر هفته آن‌ها را عوض کنید.

رفتارها و عادات بد

کثیف بودن کیبورد کامپیوتر و چیزهایی که لمس می‌کنید

اگر شما هم جزو افرادی هستید که هر روز با کامپیوتر خود سر و کار دارید و ساعت‌ها صرف جستجو و تایپ و … می‌کنید باید به نظافت صفحه کلید کامپیوتر خود توجه کنید. چون وقتی به صفحه کلید دست می‌زنید و دست خود را به صورتتان می‌کشید همه کثیفی‌ها را به پوست صورت منتقل می‌کنید. شاید فکر کنید صفحه کلید کامپیوتر شما چندان کثیف نیست اما مطالعات نشان داده است که صفحه کلید یک کامپیوتر بیست هزار برابر کثیف‌تر از توالت است و باکتری‌هایی که در سطح آن وجود دارند باعث انواع عفونت‌های پوستی می‌شوند. پس نظافت صفحه کلید را جدی بگیرید و با یک پاک کننده مناسب هر هفته آن را تمیز کنید.

رفتارها و عادات بد

قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور صفحه تلفن همراه و کامپیوتر

تاثیر نور صفحه نمایش رایانه و موبایل روی سلامتی پوست هنوز در دست مطالعه و تحقیق است اما چیزی که مشخص است این است که تابش نور آبی به مدت طولانی تاثیر منفی روی سلامتی شما خواهد داشت. وقتی به مدت طولانی در معرض نور صفحه نمایش رایانه و موبایل خود قرار بگیرید سطح ملاتونین در بدن شما نامتعادل می‌شود و در نتیجه خواب شما مختل خواهد شد. همان طور که می‌دانید بی‌خوابی و خواب نامنظم نیز به پوست شما آسیب خواهد زد و مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت. پس سعی کنید تا حد ممکن ساعات کار کردن با لوازم الکترونیکی را کاهش دهید و به خصوص در شب از این وسایل استفاده نکنید.

رفتارها و عادات بد

عادات بد و غلط در شستن صورت که به پوست صدمه می‌زنند

شستن صورت یکی از مراحل مهم مراقبت از پوست است و شما باید هر روز یک یا دو بار این کار را انجام دهید تا آلودگی‌ها، چربی‌های پوست و مواد آرایشی را که روی آن باقی مانده است تمیز کنید و با پوستی تمیز و لطیف به رختخواب بروید. اما برخی افراد بدون آن که آگاهی کاملی در این مورد داشته باشند با عادات بد و نادرست، نه تنها با شستن صورت به بهبود شرایط و مراقبت آن کمکی نمی‌کنند بلکهه ناخواسته باعث بدتر شدن شرایط پوست خود نیز می‌شوند. در ادامه شش اشتباه و عادات بد در ارتباط با شستن صورت را برای شما بیان خواهیم کرد.

  • زدن شیرپاک کن روی پوست خیس: اگر از پاک کننده‌های برپایه روغن استفاده می‌کنید نباید آن را روی پوست خیس و مرطوب بزنید. البته زدن پاک کننده‌های فومی روی پوست خیس مشکلی ندارد و بهتر است به همین روش استفاده شود اما پاک کننده‌های روغنی و برپایه روغن باید روی پوست خشک استفاده شوند تا بهتر بتوانند چربی‌ها و آلودگی‌ها را در خود حل کرده و از سطح پوست بزدایند. پس از این کار می‌توانید صورت خود را بشویید و در صورت نیاز از پاک کننده‌های دیگر استفاده کنید.
  • استفاده از شیرپاک کن نامناسب: پاک کننده و شوینده هم مانند هر محصول مراقبتی دیگری باید مناسب پوست شما انتخاب شود. هر جنس پوستی، نیازها و محدودیت‌هایی دارد که شما باید آن را در نظر بگیرید و پاک کننده را متناسب با این نیازها انتخاب کنید. اگر پوست چرب دارید از پاک کننده‌های ژلی و فومی استفاده کنید اما اگر پوست خشک و حساسی دارید بهتر است از محصولاتی استفاده کنید که ملایم‌تر هستند مثل شیرپاک کن‌ها و روغن‌های پاک کننده یا آب میسلار که باعث از بین رفتن رطوبت پوست نمی‌شوند.
  • شستن صورت با آب داغ: یکی از عادات بد و غلط رایج در شستشوی پوست، استفاده از آب داغ است. برخی افراد تصور می‌کنند بدون استفاده از آب داغ پوستشان تمیز نخواهد شد اما آب داغ باعث خشک شدن پوست و از بین رفتن چربی طبیعی و محافظ سطح آن خواهد شد و التهاب پوستی را تشدید خواهد کرد. پس از پاک کردن پوست اگر نیاز به آبکشی وجود دارد این کار را حتما با آب ولرم انجام دهید و وقت بیشتری را برای ماساژ دادن و پاک کردن پوست صرف کنید تا همه آلودگی‌ها از سطح آن زدوده شود.
  • مالیدن صورت با حوله از عادات بد و غلط در شستن صورت: یک اشتباه رایج پس از شستن صورت، ماساژ دادن و کشیدن حوله روی پوست است. برخی افراد تصور می‌کنند این کار باعث لایه برداری پوست می‌شود اما نه تنها میکروب‌های مخفی شده در تار و پود حوله را به خورد پوست شما می‌دهد بلکه باعث تحریک پوست و التهاب آن نیز می‌شود. برای ماساژ دادن پوست از نوک انگشتان خود ( با ملایمت) استفاده کنید و موقع خشک کردن صورت نیز حوله را تنها روی آن بگذارید و بردارید نه این که روی پوست بکشید.
  • اکتفا کردن به دستمال‌های پاک کننده صورت: دستمال‌های پاک کننده که حاوی ماده پاک کننده هستند می‌توانند به عنوان یک پاک کننده فوری در شرایطی که دسترسی به پاک کننده و آب وجود ندارد (مثل شرایط سفر) به کار روند اما شما نمی‌توانید این دستمال‌ها را همیشه به عنوان پاک کننده مورد استفاده قرار دهید. بیشتر این دستمال‌ها برای پاک کردن دست طراحی شده‌اند و حاوی موادی هستند که برای پوست صورت بیش از حد قوی است. پس این دستمال‌ها را تنها در شرایط ضرورت به کار ببرید و بلافاصله پس از آن نیز صورت خود را با آب ولرم آبکشی کنید.
  • خشک کردن کامل صورت: هیچ کس دوست ندارد از صورتش آب بکشد، به همین دلیل ما از حوله برای خشک کردن صورت استفاده می‌کنیم. اما لازم نیست پس از شستن صورت تمام رطوبت آن را با حوله خشک کنید، بهتر است مقداری از این رطوبت را روی سطح پوست باقی بگذارید و بلافاصله از لوسیون یا مرطوب کننده استفاده کنید. به این ترتیب رطوبت روی سطح پوست شما حفظ می‌شود و به مدت طولانی‌تری شاداب و سالم باقی می‌ماند.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: PureWow (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)