حال که تابستان به پایان رسیده است و دیگر با هوای گرم و عرق و مشکلات مرتبط با آن مواجه نیستید بهترین فرصت برای این است که با کوتاه کردن چتری موها و ساختن یک مدل جدید مو، ظاهری تازه برای خودتان بسازید. کوتاه کردن چتری موها بسیار ساده است و شما می‌توانید خودتان آن را در منزل انجام دهید و لزومی ندارد برای این کار به آرایشگاه مراجعه کرده و هزینه‌ای بپردازید. اما اگر روش درست این کار را ندادید ممکن است نتیجه خوبی نگیرید و از این کار پشیمان شوید. کوتاه کردن چتری موها نیاز به رعایت نکاتی دارد که حرفه‌ای‌ها همیشه آن را انجام می‌دهند و اگر شما نیز این مراحل و نکات را درست و دقیق دنبال کنید چتری‌های زیبا و مدل موی جدید و جذابی خواهید داشت. چتری‌ها انواع مختلفی دارند و تنها یک نوع چتری مو وجود ندارد. چتری‌های صاف و نامرتب و چتری یک طرفه دو نوع رایج آن هستند که در این مقاله با روش کوتاه کردن آن‌ها آشنا خواهید شد.

کوتاه کردن چتری موها به شکل یکدست یا کوتاه و بلند

موها را از ریشه به شکل مثلثی جدا کنید: موها را به سمت پایین شانه کنید و اگر به سمت کناره‌ها حالت گرفته‌اند آن را درست کنید. از خط رویش موها پنج سانتی‌متر (در صورت تمایل کمی بیشتر) بالاتر بروید و به مرکز سر نزدیک شوید و این نقطه را به عنوان راس مثلث در نظر بگیرید، با شانه از این نقطه دو خط مایل به سمت انتهای ابروها جدا کنید و مثلث چتری را مشخص کنید. این مثلث باید پیشانی شما را بپوشاند و فرمی متعادل روی صورت ایجاد کند.

در صورت نیاز موها را مرطوب کنید: اگر اولین باری است که خودتان چتری موها را کوتاه می‌کنید بهتر است موها را خشک نگه دارید تا در مورد طول چتری اشتباه نکنید اما اگر قصد شما مرتب کردن چتری‌های فعلی است بهتر است موها را مرطوب کنید و کمی از طول آن کم کنید چون مرطوب کردن دقت کار را بالا میربرد هرچند کوتاه کردن را مشکل می‌کند. اگر موهای شما حالت دار است بهتر است قبل از کوتاه کردن چتری آن را با اتومو صاف کنید تا دچار اشتباه نشوید.

در مورد قد موهای چتری تصمیم بگیرید: قبل از این که اقدام به کوتاه کردن چتری موها بکنید باید بدانید که دقیقا چه مدلی می‌خواهید. چتری‌های یکدست می‌توانند خیلی کوتاه یا بلند باشند اما مدل معمول آن مدلی است که تا روی ابروها و بالای چشم می‌رسد. اما بهتر است بار اول چتری‌ها را خیلی کوتاه نکنید چون ممکن است پشیمان شوید.

کوتاه کردن موها را شروع کنید: حال که فرق موها را جدا کرده و موها را مرتب کردید و در مورد طول چتری هم تصمیم گرفتید نوبت به کوتاه کردن موها می‌رسد. دسته موها را بین انگشت شست و انگشت وسط خود جمع کنید و تا نوک بینی خود بکشید، نگران نباشید نتیجه کار از این کوتاه‌تر خواهد شد و برای شروع مناسب‌تر است. برای اطمینان بیشتر می‌توانید موها را با یک کش یا نخ ببندید تا نتیجه کار مرتب و یکدست‌تر باشد. پس از این مرحله می‌توانید هر بار با نوک قیچی کمی از طول چتری کم کنید تا به نتیجه دلخواه برسید. اگر می‌خواهید چتری شما زاویه دار باشد دسته مو را تا روی یک چشم بیاورید و کوتاه کنید و اگر می‌خواهید کمی قوس در خط چتری ایجاد شود موها را یک دور بپیچید سپس کوتاه کنید.

لبه‌ها را مرتب کنید: پس از آن که به طول دلخواه برای چتری موها رسیدید ناصافی‌های احتمالی را مرتب کنید و در صورت تمایل با نوک قیچی حالتی طبیعی به نوک موها بدهید (مگر این که لبه صاف و یکدست را ترجیح دهید). این کار را با یک قیچی نوک تیز کوچک که موهای ساقه موها گرفته‌اید انجام دهید.

به چتری‌ها حالت بدهید: چتری‌های یکدست و صاف نیاز به توجه دارند و باید به آن‌ها حالت دهید تا زیبا شوند. این کار را بهتر است با سشوار یا موصاف کن انجام دهید و حالت و حجم دلخواه را روی چتری‌ها ایجاد کنید.

چتری موها یکدست

کوتاه کردن چتری موها به صورت یک طرفه

فرق موها را جدا کنید: ابتدا یک شانه دندانه ریز بردارید و موها را به خوبی شانه کنید سپس فرق موها را مشخص کنید، بهتر است خطی را که معمولا موهای شما روی آن حالت می‌گیرد به عنوان فرق موها انتخاب کنید.

دسته چتری موها را جدا کنید: با نوک شانه یک دسته مو را از پنج سانتیمتر بالاتر از خط رویش موها و موازی با خط فرق موها جدا کنید. این دسته می‌تواند بسته به سلیقه شما کم یا زیاد باشد و برای جدا کردن چتری ضخیم‌تر باید بیشتر از فرق موها فاصله بگیرید.

بلندترین نقطه ابروها را پیدا کنید: برای مشخص کردن عرض چتری بهتر است از خط ابروهای خود کمک بگیرید. بالاترین نقطه ابروهای شما در یک طرف می‌تواند فرق موها را مشخص کند و در طرف دیگر خط پایان دسته چتری را. در واقع تفاوت این روش کوتاه کردن چتری با چتری صاف و یکدست در همین است.

موها را به طرف بالا جمع کنید: قبل از آن که کاری بکنید باید در مورد انتخابی که کرده‌اید خوب فکر کنید و آن را سبک و سنگین کنید. دسته موها را در دستانتان بگیرید و آن را به طرفین حرکت دهید و به طرف بالا هم بگیرید تا مطمئن شوید این مدل و ضخامت چتری با صورت شما هماهنگ است.

بقیه موها را جمع کنید: پس از این که از انتخاب خود اطمینان حال کردید این دسته مو را جدا کنید و بقیه موهایتان را به صورت دم اسبی یا با روشی دیگر  جمع کنید تا با چتری‌های شما مخلوط نشوند.

مطمئن شوید چتری‌ها صاف و مرتب هستند: اگر موهای شما حالت دار است و یا وز دارد و طول طبیعی خود را نشان نمی‌دهد بهتر است قبل از کوتاه کردن دسته چتری را مرطوب کنید یا با موصاف کن آن را صاف کنید. موها را خیس آب نکنید و همین که مرطوب شوند و حالت مناسب به خود بگیرند کافی است. موها در این مرحله باید ۸۰ درصد خشک باشند و تنها ۲۰ درصد رطوبت داشته باشند.

کوتاه کردن چتری موها

در مورد طول چتری‌ها تصمیم بگیرید: بر خلاف چتری صاف چتری یک طرفه می‌تواند بلندتر باشد و تا لبه چانه هم برسد. اما به خاطر داشته باشید که چتری خیلی کوتاه با مدل یک طرفه هماهنگی ندارد و ظاهر خوبی نخواهد داشت و توصیه می‌شود طول تا روی بینی یا زیر چشم را امتحان کنید.

چتری‌ها را با زاویه کوتاه کنید: چتری یک طرفه نمی‌تواند یک دست باشد و به این منظر شما باید دسته موها را با زاویه بگیرید سپس کوتاه کنید. قیچی را با زاویه ۴۵ درجه نسبت به موها بگیرید و در یک مرحله موها را کوتاه کنید. همیشه چتری را بلندتر از آنچه که می‌خواهید کوتاه کنید تا پشیمان نشوید.

ظاهری طبیعی به چتری‌ها بدهید: پس از این که به طول دلخواه چتری رسیدید بهتر است قیچی نوک تیز را بردارید و با آن مانند روش قبلی به لبه‌های مو ظاهری طبیعی بدهید تا به نظر نرسد که تازه کوتاه شده‌اند. این کار را با تیغ هم می‌توانید انجام دهید.

به چتری‌ها حالت دهید: برای حالت دادن به چتری یک طرفه بهتر است نوک سشوار را به سمت بالا بگیرید و موها را در خلاف جهت رویش شکل دهید تا حجم پیدا کنند. چتری یک طرفه را نباید به سمت پایین حالت داد چون حجم خود را از دست می‌دهد.

چتری موها یک طرفه

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت و زیبایی مو مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Real Simple (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)