درمان سندرم متابولیک یکی از مباحثی که به تازگی مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است. سندرم متابولیک وضعیت پیچیده‌ای است که می‌تواند در بسیاری از انواع مختلف وجود داشته باشد، اما تعدادی از داروهای خانگی برای سندرم متابولیک از قبیل گزینه‌های رژیم غذایی مانند مصرف سرکه سیب، کودزو، روغن نارگیل، فلفل هندی، عصاره دانه انگور، اسفناج، دارچین و هویج و همچنین تغییرات شیوه زندگی مانند خواب بیشتر، کاهش استرس، حذف قند از رژیم غذایی، ترک سیگار و غیره می‌تواند در بهبود این مشکل در فرد مبتلا مؤثر واقع شود. در این مقاله ضمن تعریف عارضه سندرم متابولیک به طور جامعه به بررسی این درمان‌های خانگی می‌پردازیم.

 

سندرم متابولیک چیست؟

سندرم متابولیک تعریف خاصی ندارد چون جمع‌بندی چندین شرایط مختلف مانند چاقی، کلسترول بالا، فشارخون بالا و غلظت گلوکز پلاسما را توصیف می‌کند. همه این‌ها برای کسی که باید با سندروم متابولیک تشخیص داده شود لزوماً باید وجود داشته باشد، اما برخی از علائم ترکیبی نیز وجود دارد. اعتقاد بر این است که این سندرم توسط استفاده نادرست یا ذخیره انرژی ایجاد می‌شود که عمدتاً توسط “متابولیسم” بدن انجام می‌شود. هنگامی که این سیستم فرایند درست را متوقف می‌کند، افراد وزن اضافه می‌کنند و سطوح بالایی از کلسترول و گلوکز را در خونشان می‌بینند و اغلب کیفیت زندگی آن‌ها کاهش می‌یابد. علت این سندرم مشخص نیست، بلکه مجموعه‌ای از علائم و نشانه‌هایی است که ممکن است منجر پیشرفت این عارضه شود، مانند شیوه زندگی ساکن و بدون تحرک، چربی شکم احشایی و برخی مقاومت به انسولین، استرس، کمبود خواب و حتی عوامل ژنتیکی نیز به عنوان علل احتمالی در ابتلای به این عارضه مورد بررسی قرار می‌گیرند.

با توجه به نشانه‌های آن، سندرم متابولیک اغلب با مسائل قلبی عروقی و دیابت در ارتباط  است و این امر به عنوان یک سندروم بسیار جدی، با توجه به مرگ و میر ناشی از قلب و عروق و دیابت در سراسر جهان مورد توجه است. از آنجا که علت مشخصی برای سندرم متابولیک وجود ندارد، این سندرم نمی‌تواند به طور قطع “درمان” شود، اما بخش‌های فردی از آن عارضه می‌تواند از طریق درمان‌های مختلف کاهش یابد. تغییرات شیوه زندگی اغلب اولین چیزی است که پزشکان به افراد مبتلا پیشنهاد می‌دهند، هرچند برخی از گزینه‌های دارویی برای کنترل فشارخون بالا و استرس وجود دارد. بسیاری از مردم به سمت استفاده از داروهای طبیعی و گیاهی می‌روند تا نه تنها علائم و نشانه‌های سندرم متابولیک را درمان کنند، بلکه از پیشرفت آن نیز جلوگیری کنند. اجازه دهید نگاهی دقیق‌تر به برخی از داروهای خانگی برای سندرم متابولیک بیندازیم.

 

درمان‌های خانگی برای سندرم متابولیک

داروهای خانگی برای  سندرم متابولیک عبارت‌اند از:

سرکه سیب یک روش موثر در درمان سندرم متابولیک

این مورد یک درمان خانگی است که وقتی مردم در حال تلاش برای تعادل هورمون‌ها، سطوح انسولین، متابولیسم، مقابله با مسائل مربوط به وزن و یا پاک کردن بدن هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. سرکه سیب ثابت شده است که سرعت فرایند کاهش وزن را افزایش می‌دهد و متابولیسم شما را کارآمدتر می‌کند به خصوص هنگامی که در ترکیب با نوشابه گازدار و ورزش مورد استفاده قرار گیرد. اگر شما در معرض خطر ابتلا بهسندرم متابولیک هستید یا علاقه‌مند به از دست دادن وزن خود هستید، افزودن سرکه سیب به رژیم غذایی شما، انتخاب خوبی  زمینه درمان سندرم متابولیک است.

اسفناج

تحقیقات نشان داده است که کاروتنوئید ها در کاهش علائم متعدد سندرم متابولیک مؤثر هستند. به عنوان یک آنتی‌اکسیدان، کاروتنوئید ها قادر به خنثی‌سازی رادیکال‌های آزاد هستند که می‌تواند باعث جهش‌های سلولی و سرعت بخشیدن به بیماری‌های مزمن مانند تجمع بیش‌ازحد چربی احشایی، اختلالات متابولیکی و افزایش قند خون شود. اضافه کردن غذاهای غنی از کاروتنوئید، مانند اسفناج و همچنین آنتی‌اکسیدان‌های دیگر به رژیم غذایی مصرفی شما، می‌تواند بدن شما را از ابتلای به سندرم متابولیک و علائم آن محافظت کند.

کودزو

گیاه kudzu یکی از متداول‌ترین چیزهایی نیست که ممکن است که در قفسه ادویه یافت شود، اما تأثیر متفاوتی بر متابولیسم بدن دارد. آزمایشات نشان داده‌اند که این ادویه به بهبود متابولیسم، کاهش وزن، کاهش سطح قند خون و کاهش فشارخون و درنتیجه درمان سندرم متابولیک کمک می‌کند. این ماده مغذی کوچک می‌تواند تأثیر مهمی داشته باشد!

ترک سیگار

در صورت بروز سندرم متابولیک، داروهای رفتاری به همان اندازه اهمیت دارد که رژیم غذایی می‌توانند نقش داشته باشند. سیگار کشیدن یکی از عادت‌های خطرناک و اعتیادآور است که می‌توانید داشته باشید و تأثیرات منفی جدی بر بدن شما دارد. این عادت باعث می‌شود که شما کمتر از لحاظ جسمی توانایی داشته باشید که منجر به شیوه زندگی آرام‌تر و بدون تحرک تری می‌شود و همین امر باعث می‌شود که سرطان‌زا به بدن شما برسد، بنابراین احتمال ابتلا به بیماری‌های مزمن و سرطان در شما افزایش می‌یابد و همچنین باعث فشارخون بالا می‌شود. برطرف کردن این عادت مضر از زندگی شما به طور چشمگیری احتمال شانس ابتلا به سندرم متابولیک را کاهش می‌دهد.

روغن نارگیل

روغن نارگیل غنی از روغن‌های طبیعی و آنتی‌اکسیدان است که بسیار مناسب برای مراقبت از پوست است، اما در درمان سندرم متابولیک نیز مصرف روغن نارگیل دارای چنین جایگاهی است. روغن نارگیل در مقادیر کم به این خاصیت شناخته شده است که در کاهش مقاومت به انسولین بدن و به این ترتیب شانس شما را برای ابتلای به بیماری دیابت، یکی از علل خطرناک سندرم متابولیک می‌باشد را کاهش می‌دهد.

روشهای درمان سندرم متابولیک

کاهش سطح استرس

استرس بیش از حد در بدن به معنی بالا بردن مزمن هورمون استرس است که می‌تواند بر سیستم بدن شما، سوخت و ساز بدن، سطح انرژی و سلامت کلی تأثیر بگذارد. سعی کنید عوامل تنش زا با مدیتیشن، یوگا، آروماتراپی، یا تغییر عادت‌های کاری خود کاهش دهید و این به شما کمک می‌کند تا ” حالت خاموش” سندرم متابولیک را در به همان حالت خاموش نگه دارید و همچنین در درمان سندرم متابولیک نیز نقش مؤثری می‌تواند داشته باشد.

 

تمرین منظم

از آنجایی که سندرم متابولیک با آمادگی جسمانی، چاقی، چربی احشایی و دیابت ارتباط بسیار نزدیکی دارد، منطقی است که تمرین منظم جزء کلیدی در درمان سندرم در شما داشته باشد. ورزش و تمرینات منظم ۴ به صورت تا ۵ بار در هفته برای سیستم قلب و عروق شما مهم است و به شما کمک می‌کند چربی بدن خود را سوزانده و میزان چربی بدن خود را کاهش دهید.

روشهای درمان سندرم متابولیک

فلفل هندی

هنگامی که ما غذا می‌خوریم، بدن ما به طور معمول به سمت افزایش انسولین می‌رود، زیرا با این فرایند شروع به شکسته شدن قندهای ساده می‌کند و انرژی مورد نیاز خود را تأمین می‌کند. با این حال، برای افرادی که مبتلا به دیابت هستند، از افزایش انسولین و کاهش گلوکز می‌تواند بسیار خطرناک باشد، زیرا جذب بدن از گلوکز به درستی انجام نمی‌شود. فلفل هندی قادر به کاهش مقدار انسولین تولید شده بدن برای شکل نرم‌تر هضم و ذخیره انرژی، در نتیجه جلوگیری از افت گلوکز در بیماران دیابتی است.

خواب بیشتر

بدن ما نیاز به زمان برای استراحت و تعمیر دارد و این بدین معنی است که هر شب میزان خواب مناسب را باید داشته باشیم. اگر از بی‌خوابی رنج می‌برید یا عادت‌های خواب ضعیف دارید، این امر احتمالاً می‌تواند شانس شما برای سندرم متابولیک را افزایش دهد. اگر بدن شما وقت کلیدی برای حل مشکلات خود نداشته باشد، پس چگونه می‌توانید متابولیسم و ​​سیستم‌های بدن شما را آماده نگه دارد؟

عصاره دانه انگور

اگر چه این مورد یک نام معمول در لیست داروهای خانگی نیست، ولی عصاره دانه انگور دارای خواص کاهش فشارخون است. کاهش فشارخون باعث فشار کمتر قلب و بقیه بدن می‌شود.

حذف شکر از رژیم غذایی

قندهای ساده می‌تواند یکی از بزرگ‌ترین مشکلات در ابتلا به سندرم متابولیک باشد که در سرعت دادن به پیشرفت بیماری نقش دارند. این قندها منجر به بیماری دیابت، فشارخون، سطوح کلسترول بالا و چاقی می‌شوند. برای درمان سندرم متابولیک یا پیشگیری در ابتلای به این عارضه حذف قندهای گوناگون، ازجمله قندهای مصنوعی و جایگزین‌های شکر به این امر کمک می‌کند.

دارچین

دارچین مشابه با فلفل هندی، بسیار مؤثر است، زیرا به افزایش حساسیت به انسولین کمک می‌کند. برخی از فلاونوئیدهای موجود در دارچین می‌توانند اثرات انسولین را تقلید کنند، به این ترتیب سطوح قند خون ناشتا کاهش می‌یابد و مانع از ایجاد بالا رفتن یا افت قند به صورت خطرناکی می‌شود که بیماران دیابتی تجربه می‌کنند. اضافه کردن دارچین به رژیم غذایی شما هم دارای اثرات پیشگیرانه و هم درمانی در درمان علائم سندرم متابولیک است.

موارد هشدار: در حالی که سندرم متابولیک ممکن است به عنوان مجموعه‌ای از شرایط نسبتاً معمول شبیه باشد، در ترکیب این موارد با هم این وضعیت می‌تواند بسیار خطرناک باشد. هر جنبه‌ای از سندرم متابولیک می‌تواند زندگی شما را کوتاه کند، بنابراین این عارضه چیزی است که به طور جدی بایدمورد توجه قرار بگیرد. مشورت کردن با پزشک در این زمینه بسیار توصیه می‌شود و در بسیاری از موارد این درمان‌های طبیعی می‌توانند مکمل یکدیگر باشند.

منبع مقاله : organic facts

این مقاله به طور اختصاصی توسط مجله قرمز ترجمه شده است.